Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-12-2005, 19:39
kellytje
kellytje is offline
Ik zou heel graag mij frans en duits perfectioneren maar ik heb echt geen tijd om naar avondschool te gaan dus ik vroeg me af of er (goedkope) alternatieven zijn. Ik ken wel opleidingen die je thuis kan volgen en alleen examen van gaan doen maar die kosten alleen 100den euro's.
Oud 29-12-2005, 20:12
Verwijderd
Wat je kan doen is gewoon een grammatica en een uitgebreid woordenboek kopen. De grammatica leren, en oefenen door [krante(n)]artikelen te lezen en tv te kijken. Woorden die je niet weet opschrijven enz. Cursussen doen niet veel anders dan grammatica in hapklare brokjes uitleggen en je wekelijks een stuk tekst met een woordenlijstje laten leren.
Met citaat reageren
Oud 29-12-2005, 20:38
kellytje
kellytje is offline
Maar ik zou wel graag een of ander attest in handen krijgen dat ik die talen (perfect) beheers snap je
Oud 29-12-2005, 21:21
Verwijderd
Nou, als je je echt 'perfect' wilt beheersen zul je niet ontkomen aan een opleiding van enig niveau, en dat kost gewoon geld. Je kunt gewoon niet verwachten dat je met één of ander LOI-cursusje een taal 'perfect' beheerst - en ook zo'n LOI-cursusje kost al klauwen met geld.

En honderden euro's vind ik nog niet eens zo gek. Als je als extrateneus staat ingeschreven aan een universiteit kost je dat ook al bijna duizend euro per jaar.
Met citaat reageren
Oud 29-12-2005, 21:28
ArtemisQ
ArtemisQ is offline
Er zijn toch examens die je kan afleggen als je een bepaald niveau behaald hebt? Misschien kan je -als je op een bepaald niveau zit- dit overwegen?

Maar ik denk dat het moeilijk is om een taal "vanuit je luie stoel" te leren. Ik denk dat het moeilijk is om genoeg discipline op te bouwen om er mee door te gaan, want het zullen vooral grammatica en teksten zijn. Misschien dat het met iemand samen kunt doen? Of iemand die die taal als moedertaal spreekt?

Of naar dat land op vakantie gaan en daar proberen je talen wat te perfectioneren?

Waarom wil je het trouwens verbeteren?
Oud 30-12-2005, 00:30
kellytje
kellytje is offline
Ik heb al een redelijk goede kennis van het Frans maar ik vond het gewoon een heel leuk vak en ik vind het zonde dat ik het nu aan het 'vergeten' ben en niet meer gebruik. Ik doe nu gewoon kassawerk maar ik ben dit niet mijn hele leven van plan en dan zou een bewijs dat ik hetFrans goed/perfect beheer zeker van pas komen.
Oud 30-12-2005, 00:38
Verwijderd
Het hangt er ook vanaf wat je 'perfect' beheersen vindt. Ik spreek en schrijf Frans op bovengemiddeld VWO-niveau (eindexamen 8) maar dat is zeker niet 'perfect'. Dat is een goed basisniveau, maar meer ook niet. Wil je het 'perfect' spreken dan ontkom je er niet aan om toch universitair niveau te gaan volgen, en dat kun je dan eventueel wel in zelfstudie doen, door alleen de boeken te kopen als je dat wilt, en dan de stof zelf doorwerken.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2005, 00:41
Verwijderd
Tja, wat nare man zegt.

Het niveau dat je nu hebt kun je wel heel lang behouden door regelmatig een fatsoenlijk Frans artikel te lezen.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2005, 00:45
Verwijderd
Het talenonderwijs op het vwo tegenwoordig is echt niet goed genoeg om een taal redelijk te beheersen.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2005, 00:47
Verwijderd
Tegenwoordig niet, nee. Ik heb nog het geluk gehad gewoon HAVO oude stijl te kunnen doen (veel aandacht voor spreekvaardigheid) en VWO oude stijl (meer aandacht voor zakelijke correspondentie en wat ingewikkelder constructies).

Enfin, ik denk dat het wel duidelijk is: je kunt niet voor een dubbeltje op de eerste rang zitten.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2005, 19:11
Verwijderd
Moderne talen, daar past het beter
Met citaat reageren
Oud 30-12-2005, 20:13
Verwijderd
Beter dan bij Studiekeuze?!
Met citaat reageren
Oud 31-12-2005, 17:25
MickeyV
MickeyV is offline
Disputabel besluit, inderdaad.

Hoe dan ook, als je toch besluit, zelfstandig aan de slag te gaan, dan is voor Duits een uitstekende naslaggrammatica de "Deutsche Grammatik, ein Handbuch für den Ausländerunterricht" van Helbig/Buscha. Wel van enig niveau, je moet als het even kan al wel enig idee hebben wat bv. een präposition, konjunktion, modales hilfsverb, kasus, e. d. zijn, het boek is bovendien zelf in het Duits. Maar de theoretische achtergrond wordt geheel aan het thuisraken in de taal dienstbaar gemaakt. Als je wat minder vertrouwd bent met grammaticaal jargon, type dan op bol.com eens "deutsche grammatik" in, dan kom je bij een door docenten aan de RUG geschreven duitse grammatica, die ook in 't Duits is, maar een stuk practischer, met minder theoretische "ballast" is. Je kunt daar bovendien wat bladzijden uit het boek bekijken. Goed boek, me dunkt.
Reageren

Regels voor berichten