Ik ben onlangs begonnen met het differentiëren. Ik doe aan zelfstudie, dus even snel aan een leraar vragen gaat helaas niet.
Ik heb het volgende probleem. In mijn boek (Pascal NG&NT-2) wordt het differentiequotiënt uitgelegd. Dit snap ik helemaal. Nu geven ze alleen een voorbeeld van een berekening waar ik dus niet uitkom.
(Bij het voorbeeldbericht komt er een tekentje niet goed door. De vraagtekens in onderstaand stukje stellen het deltateken voor. Bij intikken krijg ik dat teken wel, maar bij plaatsen wordt het vervangen door een vraagteken.)
In het boek staat: Voorbeeld hellingsgetallen berekenen.
Voor het berekenen van het hellingsgetal van de functie f(x)=3x² voor x=2 ga je als volgt te werk:
Het differentiequotiënt op [2,2 + ?x] is
?y/?x = 3(2 + ?x)² - 3(2)² / 2 + ?x - 2 = 12?x + 3(?x)² / ?x
Ik begrijp dus niet zo goed hoe ze dit hebben uitgewerkt. De eerste stap, het invullen van [2,2 + ?x] snap ik. Maar dan? Die 12?x is vast voortgekomen uit 3(2 + ?x)² waarbij je dus 3 x 2² + ?x uitwerkt tot 3 x 4?x = 12?x, maar hoe het nu verder moet... kan iemand mij daarmee verder helpen?
En dan vervolgens staat er in het boek:
In de noemer van deze breuk staat het onbekende kleine getal ?x. Als je ?x=0 invult, dan komt er een 0 in de noemer te staan en kun je de breuk niet uitrekenen (dat snap ik).
Maar voor willekeurige kleine ?x ? 0 kun je teller en noemer wel door ?x delen. Dan krijg je:
?y/?x = ?x(12 + 3?x) / ?x = 12 + 3?x
Hoe ik die ?x in de noemer krijg, dat weet ik. maar hoe komen ze nou aan de teller?
|