Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-01-2006, 14:54
Tjaan
Tjaan is offline
Ik hoop dat het hier goed staat...

Mijn zus en haar vriend wonen in Spanje (ze hebben beiden gewoon de Nederlandse nationaliteit). Mijn zus is zwanger en ik vroeg me af wat voor nationaliteit het kindje krijgt als het in Spanje geboren wordt. Ik denk de Spaanse? Maar als ze naar Nederland komen om het kindje te krijgen en dan meteen weer teruggaan, heeft het dan wel de Nederlandse nationaliteit? (niet dat het verder heel veel uitmaakt, ik was gewoon nieuwsgierig )
Oud 02-01-2006, 15:02
Go
Go is offline
Volgens mij krijgt dat kind sowiezo de Nederlandse nationaliteit, zolang een van de ouders deze bezit. Of het kind ook de Spaanse nationaliteit krijgt, weet ik niet.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Nationaliteit (kijk onderaan).
Met citaat reageren
Oud 02-01-2006, 15:22
Verwijderd
De geboorteplaats maakt (natuurlijk) niets uit. Het zou een mooie boel worden, als nationaliteiten links en rechts werden uitgedeeld omdat een baby toevallig ter wereld komt als de moeder in het buitenland is. In dit geval hebben beide ouders (alleen?) de Nederlandse nationaliteit, dus krijgt het kind (in elk geval) de Nederlandse nationaliteit. Als een van de ouders een andere nationaliteit heeft is het afhankelijk van de nationaliteitswetgeving van het andere land of het kind een dubbele nationaliteit krijgt (naar Nederlands recht kan dat wel).
Met citaat reageren
Oud 02-01-2006, 17:05
Verwijderd
Mijn tante is in Colombia geboren, maar ze is daardoor niet ineens Colombiaans ofzo
Met citaat reageren
Oud 03-01-2006, 09:49
Tjaan
Tjaan is offline
Citaat:
**SoMeOne schreef op 02-01-2006 @ 18:05 :
Mijn tante is in Colombia geboren, maar ze is daardoor niet ineens Colombiaans ofzo
Ik dacht dat er misschien verschil was tussen 'ergens geboren worden omdat je ouders er toevallig op vakantie zijn en daarna meteen weer naar Nederland komen' en 'ergens geboren worden omdat je ouders er wonen en daar de rest van je leven blijven wonen', vandaar

@ nare man: ze hebben allebei alleen de Nederlandse nationaliteit, ja
Oud 03-01-2006, 10:14
Verwijderd
Citaat:
Tjaan schreef op 03-01-2006 @ 10:49 :
Ik dacht dat er misschien verschil was tussen 'ergens geboren worden omdat je ouders er toevallig op vakantie zijn en daarna meteen weer naar Nederland komen' en 'ergens geboren worden omdat je ouders er wonen en daar de rest van je leven blijven wonen', vandaar
Dat zou in theorie kunnen, maar daar heb ik nog nooit van gehoord. Er zal in sommige nationaliteitswetgevingen vast wel zoiets zijn als het uiteindelijk (door keuze of automatisch) verkrijgen van de nationaliteit van een land waar je al jarenlang woont, maar dan nog loopt dat via de nationaliteit van de ouders. Het is niet zo dat een kind ineens een andere nationaliteit heeft dan de ouders.
Met citaat reageren
Oud 03-01-2006, 10:16
Verwijderd
Als je in Amerika geboren wordt kan je wel degelijk de dubbele nationaliteit aanvragen. Zo belachelijk is die vraag dus niet?
Hangt ervan af of het land in kwestie de nationaliteit toekent via bloed of via grond (o.i.d.).
Dus welk gegeven voor het land primeert, de nationaliteit van de ouders of de plaats van geboorte.
Met citaat reageren
Oud 03-01-2006, 10:18
Verwijderd
Aanvragen, ja. Maar niet zomaar ineens een kind krijgen dat een heel andere nationaliteit heeft dan de ouders. Er zijn inderdaad veel landen die het woonplaatsbeginsel hanteren voor familierechtelijke zaken maar dat geldt voor zover ik weet nooit voor afstammingsrecht, alleen voor huwelijksvermogensrecht, erfrecht en dergelijke.
Met citaat reageren
Oud 03-01-2006, 11:17
Verwijderd
Citaat:
Tjaan schreef op 03-01-2006 @ 10:49 :
Ze hebben er een tijdje gewoond.
Maar in andere landen zou het misschien wel mogelijk zijn?
Dat verbaast me
Met citaat reageren
Oud 03-01-2006, 11:39
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
het kind krijgt de Nederlandse nationaliteit. De spaanse kan ook, maar die moeten de ouders dan wel aanvragen voor het kind. (en dan moeten de ouders in het land wonen en werken).
Oud 04-01-2006, 13:41
Orpa
Orpa is offline
Een vriendin van mij heeft een dubbele nationaliteit... Haar moeder is Fins, haar vader Nederlands. Ze is én Fins én Nederlands (maar ze heeft wel alleen een Fins paspoort). Dit omdat haar ouders verschillende nationaliteiten hebben.

Als kind krijg je de nationaliteit van je ouders...
Oud 04-01-2006, 17:07
Verwijderd
Citaat:
**SoMeOne schreef op 03-01-2006 @ 12:17 :
Ze hebben er een tijdje gewoond.
Maar in andere landen zou het misschien wel mogelijk zijn?
Dat verbaast me
Misschien, maar het lijkt me idd onwaarschijnlijk. Bij trouwen is het een ander verhaal. Als twee mensen van verschillende nationaliteiten met elkaar trouwen, dan kun je twee dingen doen om te bepalen welk recht hun huwelijksgemeenschap gaat beheersen: kijken waar ze trouwen en gaan wonen, of kijken of ze een gezamenlijke nationaliteit hebben. Dat verschilt wel redelijk per land. In Frankrijk is het bijv. automatisch Frans recht als je op Frans grondgebied trouwt en gaat wonen, ook al hebben de echtgenoten een gezamenlijke nationaliteit die niet de Franse is.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten