Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-01-2006, 18:27
sjaan banaan
sjaan banaan is offline
hej,

ik loop stage op een instelling voor verstandelijk gehandicapten (activiteiten met intensieve begeleiding bij autisten)
en er is daar een psycholoog. laatst zat ik met hem te praten en hij beweerde dat er een theorie bestaat dat een embryo in de baarmoeder fases van de evolutie doorgaat. hij zei dat er een steekhoudende theorie achter zat.
hij had er een boek over, maar die is ie al meerdere malen vergeten.
weten jullie hier iets over? ik weet niet hoe die theorie heet of van wie ie afkomstig is, dus vandaar dat ik t niet zo gauw op google zou kunnen vinden
Oud 25-01-2006, 18:44
***ailá***
***ailá*** is offline
dat is ook zo, wat die man zegt... of daar komt het in ieder geval op neer. (ik studeer biomedische wetenschappen)
Toevallig was het stof voor mn vorige tentamen, alleen die toets heb ik verpest

Ik zal even mn boek erbij pakken
Met citaat reageren
Oud 25-01-2006, 18:54
sjaan banaan
sjaan banaan is offline
okej, dan kijk ik vd week wel even hoe t zit!
ik wordt net gebeld, moet gaan sporten (verplicht)
bedank iig voor t opzoeken
Oud 25-01-2006, 19:11
roosjemarijn
roosjemarijn is offline
Ik had laatst een tentamen waar ook zoiets in voor kwam.. ik weet niet of het klopt, maar is dat niet dat de ontogene een herhaling is van de fylogenese?
Moet je maar even opzoeken op internet. In mijn boek stond toen dat de ontwikkeling van de gehele mensheid de ontwikkeling van een embryo (of mens) in een notendop was.
Kan er verder weinig over zeggen, ik hoop dat je hier toch iets aan hebt
Met citaat reageren
Oud 26-01-2006, 19:55
DrunkenMagician
DrunkenMagician is offline
http://nadarwin.nl/

Klik op embryologie (rechtsonder) en dan de middelste.
Met citaat reageren
Oud 27-01-2006, 14:00
Careless
Careless is offline
Hum. Ik zie een aantal dingen staan die fisiologisch gezien wel kloppen, maar die denk ik niet helemaal juist geïnterpreteerd zijn. Bijvoorbeeld dat staartbeen. Is het niet meer dan logisch dat de vitale dingen zich eerst ontwikkelen, en dat de ruggengraat, als onderdeel van het centrale zenuwstelsel, zich eerder tot in detail ontwikkelt?
Daarnaast staan er een aantal voorbeelden van dierlijke kenmerking op die site. In een boek van Mark Johnson (Developmental neuropsychology geloof ik) las ik dat gegevens voor kenmerken van andere dieren en diersoorten ook in de genen van een enkel dier liggen opgeslagen. Zo ontwikkelt een kuiken, als de stofjes voor een snavel vervangen worden door de stofjes voor tanden, een gebit. Het feit dat dit gebeurt bewijst weld at er alternatief genetisch materiaal beschikbaar is, maar niet dat er sprake is van een soort mini-evolutie.
Ook de hersenen ontwikkelen zich volgens een vast patroon, 1 die overeenkomstig is met de evolutie. Eerst de subcorticale delen, dan pas de neocortex. Echter, om de cortex een kans te geven zich volledig te ontwikkelen (en dat duurt nogal even bij de mens, met een dergelijk grote cortex) worden bepaalde functies, zoals visuele waarneming, vlak na de geboorte nog gereguleerd door subcorticale delen en dit wordt na een paar maanden overgenomen door de cortex. Dat wijst wel op evolutionaire aanpassing, anders zou de mens nooit de cortex kunnen ontwikkelen die nodig is voor menselijk denken en redeneren en ook nog door zo'n klein gaatje naar buiten kunnen komen.

Nee, ik sta er niet helemaal achter.
Reageren

Regels voor berichten