Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-01-2006, 23:38
Marianne85
Marianne85 is offline
hai,
ik heb net een nieuwe computer en dacht leuk allerlei films te gaan downloaden/afspelen, maar helaas speelt hij bepaalde bestanden niet af.
Misschien is het zo dat het alleen .avi bestanden zijn, maar dat weet ik niet zeker.
Wat ik wel zeker weet, is dat wanneer ik taakbeheer aan heb staan en ik probeer zo'n bestand af te spelen met mediaplayer (of een andere speler) dan gaat het CPU (ik geloof dat dat met het werkgeheugen te maken heeft?) opeens naar 100% terwijl het daarvoor nog zo rond de 10% schommelde. De computer wil dan geen enkel ander programma meer opstarten, terwijl hij normaal alles heel snel opent en zo.
Weet iemand misschien waar dit door zou kunnen komen en hoe het verholpen kan worden?
alvast bedankt.
Oud 03-01-2006, 23:51
Verwijderd
Ik begrijp dat je op die nieuwe computer die bepaalde bestanden nog helemaal niet hebt kunnen afspelen? Of heeft het op die nieuwe computer wel (eventjes) goed gewerkt? Het klinkt namelijk alsof je nog niet alle zogenaamde 'codecs' hebt geďnstalleerd (stukjes software die film- en geluidsbestanden leesbaar maken voor de mediaplayer).

Die codecs kun je eigenlijk overal wel downloaden. Windows heeft zelf wel een paar ingebouwd zitten, daarom kun je sommige videobestanden wel afspelen, maar de ontwikkelingen gaan daar zo snel dat Windows eigenlijk alleen oude codecs aan boord heeft. Google even naar de 'combined community codec pack' (CCCP) en probeer die eens te installeren.
Met citaat reageren
Oud 03-01-2006, 23:54
M@rco
M@rco is offline
Persoonlijk vind ik dit een fijn codec pack:

http://hellninjacommando.com/defilerpak/

Lekker klein en geen onnodige rommel
Oud 04-01-2006, 10:16
freyk
freyk is offline
Nog kleiner is VLC Media Player met ingebouwde codecs.
Oud 04-01-2006, 11:59
Verwijderd
ARRRRRRRRRRGGGGHHHHH

VLC Media Player speelt dan wel veel af, het herdefinieërt het begrip 'gebruiksonvriendelijkheid' (of, in het Engels, 'clunky'). Bovendien kent VLC ook nogal wat formaten die hij niet standaard kan afspelen en is de ondersteuning van modernere formaten nu niet bepaald geweldig.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2006, 12:44
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 04-01-2006 @ 12:59 :
ARRRRRRRRRRGGGGHHHHH

VLC Media Player speelt dan wel veel af, het herdefinieërt het begrip 'gebruiksonvriendelijkheid' (of, in het Engels, 'clunky'). Bovendien kent VLC ook nogal wat formaten die hij niet standaard kan afspelen en is de ondersteuning van modernere formaten nu niet bepaald geweldig.
Welkom in de open source-community.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2006, 14:29
freyk
freyk is offline
Offtopic:
Citaat:
Snees schreef op 04-01-2006 @ 13:44 :
Welkom in de open source-community.

Wat hebben die mensen ermee te maken?

Het is dan gewoon de schuld van de community van vlc dat, het voor nareman, niet gebruiksvriendelijk is en dat het niet naar behoren werkt.
Wat je kan doen is ff een bugje plaatsen, wat posten op het forum, ze mailen of een leuk gesprekje houden met een van de programmeurs op irc.
Wat je ook kan doen is de source downloaden en het zo schrijven dat het wel gebruiksvriendelijk is en goed werkt.

Laatst gewijzigd op 04-01-2006 om 17:38.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2006, 23:41
ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
nare man schreef op 04-01-2006 @ 12:59 :
ARRRRRRRRRRGGGGHHHHH

Merendeels off-topic:
Gebruiksonvriendelijkheid, tja, het is wat je eronder verstaat. Ik vind VLC best een goede speler en ik geef toe dat je niet iedere n00bermee kan laten werken en dat het werken ermee wat aanpassing vergt maar het doet wel wat het moet doen: video/muziek afspelen. Op langere termijn zul je meer hebben aan software als VLC dan aan sommige andere software. Gebruiksvriendelijkheid is relatief: Word kan iedereen wel gebruiken, maar wordt het goed gebruikt, net zoals Excel bijvoorbeeld. Hoeveel mensen gebruiken dat niet als database? In dat opzicht vind ik het soms beter dat een product iets meer afschrikt/moeilijker is zodat de gebruikers ervan weten waarmee ze bezig zijn en op langere termijn dus beter af zijn.

Om een meer alledaags voorbeeld te geven: automatisch vertalen met Babelfish is ook heel gebruiksvriendelijk tegenover manueel vertalen maar je resultaten zijn veel minder omdat de machine niet 'nadenkt' maar enkel wat procedures volgt. De nadenkende mens is er verder mee om wat na te denken en zo dus volgende problemen te kunnen oplossen terwijl een machine of een mens die enkel terugvalt op ingedrilde procedures dan vastloopt. Volgens mij is het soms dus beter als je iets meer moeite moet doen voor een iets beter resultaat, omdat je dan weet waarmee je bezig bent en dus ook verder kunt geraken. Ik erger me dus meer aan software waar ik niest kan instellen (PowerDVD bijvoorbeeld, ga je geluid of video maar eens instellen zoals jij het precies wilt) dan aan software die gigantisch veel instelmogelijkheden bieden, wat te veel volgens sommigen (kijk naar het aantal instellingen in Firefox in about:config), maar die je wel kan aanpassen zoals je wilt.

VLC is wat mij betreft een uitstekende multimediaplayer behalve soms wat gebruiksvriendelijkheid tegenover beginnende geebruikers betreft. Echter heb ik al meerdere mensen (en echt geen techneuten!) het laten proberen en ze kunnen er perfect mee werken om (S)VCD's en dergelijke te bekijken zonder enige uitleg. Dat wil ik je met Windows Media Player zonder codecs nog wel zien doen. Ook geloof ik dat Google niet voor niets deze videospeler gebruikt.

Die gebruiksonvriendelijkheid valt dus enerzijds te verklaren aan de hand van de OSS-community die grotendeels technisch onderbouwd is en dus veel mogelijkheden aan wilt bieden ten nadele van de gebruiksvriendelijkheid tegenover beginners (ten dele ligt de oorzaak hiervan bij unices waar ook kwaliteit (van de mogelijkheden/resultaten) primeert ten opzichte van kwaliteit (van de aantal uitgevoerde opdrachten/taken). Verder zit er natuurlijk de belemmering van de gewone closed source-wereld die vaak geen specificaties wilt vrijgeven en zo de OSS-wereld dwingt om meer tijd te steken in vitale zaken als het reverse-engineeren van protcols en bestandsformaten in plaats van het uitdenken van user interfaces die geschikt zijn voor beginners.

Verder natuurlijk de bedenking dat VLC ook skins heeft die in mijn persoonlijke visie moeilijkere delen afschermen van de gebruiker. Voor de 'klassieke' webformaten als XViD, DiVX, ... voldoet VLC zeer goed en dat zonder codecs terwijl Windows die zelf wel nodig heeft. Net zoals met dvd's heb je aan Windows alleen niets (WMP biedt geen ondersteuning voor dvd's behalve als WinDVD, PowerDVD, ... geďnstalleerd is). Dat noem ik gebruiksonvriendelijk, je moet volgens mij meer kennis hebben om geheel gratis met Windows dvd's af te spelen dan met VLC. Ik zeg in geen geval dat VLC mijn favoriete videospeler is, maar het is veel bruikbaarder dan je laat uitschijnen. Het is één van de groten naast Media Player Classic en zeker een aanrader als je weinig met codecs in aanraking wilt komen.
Oud 05-01-2006, 11:27
dragonstorm
dragonstorm is offline
Offtopic:
VLC mag wel 'ongebruiksvriendelijk' zijn, ik ken niet zoveel andere spelers die me out of the box svcd, divx, xvid en wat al niet meer laten spelen.

Bovendien snap ik totaal niet wat er zo gebruiksvriendelijk is aan PowerDVD, WinDVD (al die programma's die op xine lijken). Van wmp kan ik nog wel wat zeggen, als het werkt tenminste.

Nog een offtopic:
Verdammt mensen, leer het eens. avi is een container, net zoals ogg Je kunt er verschillende formaten films in kwijt, zoals divx. Dus om `avi' filmpjes te spelen moet je goed weten welke codecs je hebt.
Het lijkt me heel gaaf als gstreamer een keert ge-port word naar windows, het is namelijk qua codecs heel makkelijk om te werken.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2006, 11:56
Marianne85
Marianne85 is offline
bedankt voor de reacties, ik ga denk ik maar eens een en ander downloaden en installeren
Oud 05-01-2006, 11:58
Marianne85
Marianne85 is offline
Citaat:
nare man schreef op 04-01-2006 @ 00:51 :
Ik begrijp dat je op die nieuwe computer die bepaalde bestanden nog helemaal niet hebt kunnen afspelen? Of heeft het op die nieuwe computer wel (eventjes) goed gewerkt? Het klinkt namelijk alsof je nog niet alle zogenaamde 'codecs' hebt geďnstalleerd (stukjes software die film- en geluidsbestanden leesbaar maken voor de mediaplayer).

Die codecs kun je eigenlijk overal wel downloaden. Windows heeft zelf wel een paar ingebouwd zitten, daarom kun je sommige videobestanden wel afspelen, maar de ontwikkelingen gaan daar zo snel dat Windows eigenlijk alleen oude codecs aan boord heeft. Google even naar de 'combined community codec pack' (CCCP) en probeer die eens te installeren.
Het is inderdaad zo dat ik de bestanden nog helemaal niet heb kunnen afspelen. Ik had eerst nog wat dingen als winamp en mediaplayer classic geinstalleerd, maar dat werkte ook niet echt, de computer werd er alleen maar trager van
Oud 05-01-2006, 12:04
freyk
freyk is offline
Offtopic:
Als je last hebt van een trage computer, kan je softwarematig je computer sneller te laten maken door bv (tijdelijke) bestanden die jij en je computer niet meer gebruiken te verwijderen.
Voor meer info, gebruik de zoekfunctie
Oud 05-01-2006, 12:24
Verwijderd
het enige dat je nodig hebt is ffdshow.
http://sourceforge.net/project/showf...lease_id=95213
dat speelt alles behalve proprietary formaten af als Quicktime en RealMedia.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2006, 12:48
Verwijderd
Citaat:
freyk schreef op 04-01-2006 @ 15:29 :
Offtopic:

Wat hebben die mensen ermee te maken?

Het is dan gewoon de schuld van de community van vlc dat, het voor nareman, niet gebruiksvriendelijk is en dat het niet naar behoren werkt.
Wat je kan doen is ff een bugje plaatsen, wat posten op het forum, ze mailen of een leuk gesprekje houden met een van de programmeurs op irc.
Wat je ook kan doen is de source downloaden en het zo schrijven dat het wel gebruiksvriendelijk is en goed werkt.
Offtopic: Als ex-linux-gebruiker heb ik helemaal geen slechte gevoelens over het wereldje hoor, vandaar de knipoog.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten