Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-12-2005, 19:39
Verwijderd
Even een kort vraagje. Ik heb 2 usb-poorten in m'n computer zitten, maar ze doen het niet meer. Als ik een mp3-speler of een wireless adapter in een usb-poort stop, gebeurt er niets. In het geval van de mp3-speler gaat de speler uit zodra ik 'm in de usb-poort stop. Vreemd genoeg doet een printer aangesloten op de usb-poort het wél. Heeft iemand enig idee wat hier aan de hand kan zijn, en hoe ik het kan oplossen? En als het niet op te lossen is, kan ik dan het beste een usb-kaartje ofzo kopen? Hoeveel kosten die?

Alvast bedankt.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-12-2005, 20:12
Verwijderd
Ze staan blijkbaar wel aan in het BIOS, omdat je printer het wel doet. Het kan zijn dat die USB-poort gewoon de stroom niet kan leveren die nodig is voor zulke apparaten (een printer heeft een externe voeding dus die hoeft zijn stroom niet van de USB-poort te betrekken).

In principe moet een USB-controller dat gewoon aankunnen maar bij oudere en/of kwalitatief mindere moederborden hoeft dat niet altijd zo te zijn. Wil je snel klaar zijn dan koop je gewoon een PCI-kaartje met USB 2.0-poorten, dat hoeft echt geen hele luxe te zijn (Sweex, Q-Tec, Conceptronic voldoet prima). Dan ben je voor één, hooguit twee tientjes klaar.
Met citaat reageren
Oud 14-12-2005, 20:13
Verwijderd
Die kan ik gewoon in een PCI-slot stoppen, en dan ben ik klaar?
Met citaat reageren
Oud 14-12-2005, 20:20
Wammus
Wammus is offline
Citaat:
Sylph schreef op 14-12-2005 @ 21:13 :
Die kan ik gewoon in een PCI-slot stoppen, en dan ben ik klaar?
Het heet niet voor niets een PCI kaartje he.

Je hebt kans dat je er ff drivers voor moet instaleren. Maar die krijg je er dan meestal bij.
Oud 14-12-2005, 20:21
Verwijderd
Okay, bedankt. Dan ga ik maar sparen voor een USB-PCI-kaartje.
Met citaat reageren
Oud 14-12-2005, 21:17
grensgeval
grensgeval is offline
Citaat:
Sylph schreef op 14-12-2005 @ 21:21 :
Okay, bedankt. Dan ga ik maar sparen voor een USB-PCI-kaartje.
sparen?

zo duur is het niet hoor

http://www.alternate.nl/html/shop/pr...?artno=FPUV02&
Met citaat reageren
Oud 14-12-2005, 21:19
Verwijderd
Een dagje in een winkelcentrum met je hoofd naar de grond lopen en je hebt die paar euro al bij elkaar gevonden, aan verloren winkelwagen-muntjes

Het is wel bagger natuurlijk zo'n goedkoop kaartje, maar voor een MP3-speler moet hij prima voldoen.
Met citaat reageren
Oud 14-12-2005, 21:50
Verwijderd
Nou, ik heb niet zomaar 9 euro hoor.

Als ik geld heb zal ik wel even rond gaan neuzen ja.
Met citaat reageren
Oud 20-12-2005, 09:20
Blubje
Blubje is offline
Voordat je dat gaat doen:
Heb je toevallig pas nieuwe software geinstalleerd voor bijvoorbeeld een digitale camera?
Ik heb dat namelijk ook gehad, wij hadden thuis een wat oudere computer en mp3 spelers deden het altijd gewoon in de USB. Tot mijn vader een digicam kocht en zijn software daarvan installeerde. Blijkbaar vond de computer dat niet zo leuk en ineens herkende mijn usb poorten helemaal niks meer, behalve de camera van mijn pa
Toen hebben we die software eraf gehaald en toen werkte alles weer. (dus maar een cardreader voor m'n pa gekocht )
Misschien dat het zoiets is?
Weet het verder ook niet hoor, maar t zou zomaar kunnen...
Oud 20-12-2005, 09:53
Verwijderd
Uhm ja, het kan wel dat het probleem gekomen is door een webcam. Maar dat is al wel een hele tijd geleden.

Aan de andere kant doen de USB-poorten in Linux ook niets.
Met citaat reageren
Oud 20-12-2005, 14:58
Jolt
Jolt is offline
Dat komt omdat je een n00b zonder DVD brander bent

Nee eventjes wat anders, wat is je moederbord?
Oud 03-01-2006, 23:35
Verwijderd
En wat als je geen SP1 op je XP hebt, en je die kan ook niet kan installeren omdat je een illegale () versie hebt? Kan ik dan een USB 2.0 kaartje op een andere manier aan de praat krijgen?
Met citaat reageren
Oud 03-01-2006, 23:43
Verwijderd
Als bij dat kaartje drivers zijn geleverd die met Windows onder de SP1 overweg kunnen, dan wel. Maar Windows XP zonder SP2 gebruiken (en zeker zonder SP1) is sowieso een heel slecht idee, niet alleen wat betreft stabiliteit en features, maar vooral wat betreft beveiliging.

Ik kan me ook heel goed voorstellen dat die drivers alleen werken onder minstens SP1, en dan heb je dus gewoon een probleem.
Met citaat reageren
Oud 03-01-2006, 23:50
Verwijderd
Tja, daar was ik dus al bang voor. Zijn er nog ergens USB 1.1 kaartjes te koop, of is dat al lang verleden tijd?
Met citaat reageren
Oud 03-01-2006, 23:52
M@rco
M@rco is offline
Je zou dan de key moeten wijzigen zodat SP2 wel gewoon geïnstalleerd kan worden, maar daar kunnen we je natuurlijk niet mee helpen. Of nou ja, deels, want met het wijzigen van de key op zich is niks mis:

http://support.microsoft.com/?kbid=328874

Alleen een nieuwe key, tja...
Oud 04-01-2006, 00:17
twain4me
twain4me is offline
Citaat:
M@rco schreef op 04-01-2006 @ 00:52 :

Alleen een nieuwe key, tja...
*kuch* www-google-incognito-com
Met citaat reageren
Oud 04-01-2006, 00:33
Verwijderd
Hoe zit het met Linux, bijv. Ubuntu? Ondersteunt dat USB 2.0?
Met citaat reageren
Oud 04-01-2006, 02:14
Verwijderd
Uhm laat maar met dat Linux, de installatie van SP2 is gelukt! Nu nog een USB-kaartje kopen en kan ik hopelijk weer van de USB gebruik maken.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2006, 14:59
Verwijderd
Voor het geval je het toch wilde weten: ja, linux ondersteunt usb2 zeker.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2006, 15:36
Verwijderd
Okay, dus ik zou in theorie Ubuntu kunnen installeren? Is daar een programma voor dat het msn-protocol ondersteunt en waarmee je ook gebruik van een webcam kunt maken?
Met citaat reageren
Oud 04-01-2006, 16:01
Verwijderd
Citaat:
Sylph schreef op 04-01-2006 @ 16:36 :
Okay, dus ik zou in theorie Ubuntu kunnen installeren? Is daar een programma voor dat het msn-protocol ondersteunt en waarmee je ook gebruik van een webcam kunt maken?
Msn: ik gebruik zelf Amsn (http://amsn.sourceforge.net/) en in theorie ondersteunt dat webcams.

Als je die smilies lelijk vindt, kan je ook andere kiezen:

Andere toffe functies:

Check die site maar eens uit. Je kan amsn zelfs onder windows draaien, maar dan wil het nog wel eens CPU gaan vreten. Hier heb ik onder linux helemaal geen last van, op hetzelfde systeem.

Heb je ervaring met linux? Het wil nog wel eens niet out-of-the-box werken, in dat geval zou je een aantal dingen moeten configureren. Niet om je af te schrikken, maar dat je goed beseft waar je aan begint.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2006, 16:16
Verwijderd
Ja, ik heb wel enige ervaring met Linux - met Red Hat en Ubuntu. Ik weet wel hoe ik het moet installeren en instellen, iig.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2006, 16:18
Verwijderd
Citaat:
Sylph schreef op 04-01-2006 @ 17:16 :
Ja, ik heb wel enige ervaring met Linux - met Red Hat en Ubuntu. Ik weet wel hoe ik het moet installeren en instellen, iig.
Nou, als je dat combineert met manuals lezen, zou ik voor een dual boot gaan. Ubuntu kan vast wel netjes partitioneren.
Of je installeert partition magic even op de windows pc en resized de win partitie. Dan gooi je daar meteen de bestanden op die je wilt houden, zodat dat niet gewist wordt.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2006, 16:28
Verwijderd
Maar een dual-boot heeft weinig zin, want Windows XP doet absoluut niets meer. Als ik Windows XP kan hebben, ga ik er niet nog eens Ubuntu bij doen. Ubuntu is eigenlijk een soort noodbesturingssysteem, maar als het bevalt wil ik 'm best houden. Ik word ziek van dat kutXP, dat al op z'n bek gaat als je iets installeert ofzo.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2006, 16:38
Verwijderd
Rrrr.

Ga lekker voor linux, dan heb je ook dat hele gezeik met keys, genuine advantage meuk en blauwe schermen niet meer.

Ubuntu is zelfs gebaseerd op debian, dus je hebt apt-get, da's fijne package-management.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-01-2006, 16:57
Verwijderd
Even kijken of ik het nu snap. Ik heb nu twee partities, allebei FAT32. C: is de opstartpartitie. Hoe kan ik zorgen dat ik ook nog wat met de gegevens op D: kan?

Mijn idee was eerst met een Windows 98 diskette de belangrijkste bestanden van C: naar D: te doen, vervolgens C: te formatteren en vervolgens met de opstartbare CD ubuntu neer te planten. Hoe kan ik zorgen dat ik ook nog toegang heb tot die D: partitie (omdat Linux natuurlijk een eigen bestandssysteem heeft)?
Met citaat reageren
Oud 04-01-2006, 19:35
Verwijderd
Okay, ik werk nu onder Ubuntu - en m'n hardware werkt iig. Nu heb ik een paar vragen, misschien dat dit naar S&M verplaatst kan worden?

- Ik heb een dualboot gemaakt met Windows XP en Ubuntu, is er een mogelijkheid om m'n (FAT32)-partities te benaderen?
- Hoe installeer je bijv. aMSN? Daar kom ik niet helemaal uit.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2006, 19:47
Verwijderd
Citaat:
Sylph schreef op 04-01-2006 @ 17:57 :
Even kijken of ik het nu snap. Ik heb nu twee partities, allebei FAT32. C: is de opstartpartitie. Hoe kan ik zorgen dat ik ook nog wat met de gegevens op D: kan?

Mijn idee was eerst met een Windows 98 diskette de belangrijkste bestanden van C: naar D: te doen, vervolgens C: te formatteren en vervolgens met de opstartbare CD ubuntu neer te planten. Hoe kan ik zorgen dat ik ook nog toegang heb tot die D: partitie (omdat Linux natuurlijk een eigen bestandssysteem heeft)?

Linux maakt gebruik van meerdere bestandssystemen, waaronder ext3, ext2 en reiserfs. Even de grote verschillen gekopierd:

The Linux kernel supports various filesystems. We'll explain ext2, ext3, ReiserFS, XFS and JFS as these are the most commonly used filesystems on Linux systems.

ext2 is the tried and true Linux filesystem but doesn't have metadata journaling, which means that routine ext2 filesystem checks at startup time can be quite time-consuming. There is now quite a selection of newer-generation journaled filesystems that can be checked for consistency very quickly and are thus generally preferred over their non-journaled counterparts. Journaled filesystems prevent long delays when you boot your system and your filesystem happens to be in an inconsistent state.

ext3 is the journaled version of the ext2 filesystem, providing metadata journaling for fast recovery in addition to other enhanced journaling modes like full data and ordered data journaling. ext3 is a very good and reliable filesystem. It has an additional hashed b-tree indexing option that enables high performance in almost all situations. You can enable this indexing by adding -O dir_index to the mke2fs command. In short, ext3 is an excellent filesystem.

ReiserFS is a B*-tree based filesystem that has very good overall performance and greatly outperforms both ext2 and ext3 when dealing with small files (files less than 4k), often by a factor of 10x-15x. ReiserFS also scales extremely well and has metadata journaling. As of kernel 2.4.18+, ReiserFS is solid and usable as both general-purpose filesystem and for extreme cases such as the creation of large filesystems, the use of many small files, very large files and directories containing tens of thousands of files.

XFS is a filesystem with metadata journaling which comes with a robust feature-set and is optimized for scalability. We only recommend using this filesystem on Linux systems with high-end SCSI and/or fibre channel storage and an uninterruptible power supply. Because XFS aggressively caches in-transit data in RAM, improperly designed programs (those that don't take proper precautions when writing files to disk and there are quite a few of them) can lose a good deal of data if the system goes down unexpectedly.

JFS is IBM's high-performance journaling filesystem. It has recently become production-ready and there hasn't been a sufficient track record to comment positively nor negatively on its general stability at this point

Met linux kan je bestanden lezen en schrijven naar o.a. fat32, ntfs (en dan natuurlijk ext2, ext3, etc.)
Ik geloof niet dat Ubuntu in het installatiemenu de mogelijkheid te backuppen, dus je zou eerst bepaalde bastanden die je echt wilt houden, op een diskette kunnen zetten.
Of je gooit het meteen op de D-schijf en zorgt ervoor dat linux niet op de D, maar op de C geinstalleerd wordt.

Om van je D-schijf te kunnen lezen, kan je (als root) de volgende line in je /etc/fstab toevoegen:
Code:
/dev/hda2 /mnt/[dir-voor-je-D-schijf] vfat defaults 0 0
Het deel van [dir-voor-je-D-schijf] vervang je met de naam van de directory die jij hebt aangemaakt voor de D-schijf.

Overigens denk ik dat het makkelijker is om de 'boot' te installeren in de mbr, ubuntu zal dit vast wel als optie bieden.

Even over de namen van de directories:
Linux werkt niet met namen als 'c' en 'd', maar met een heel ander systeem.
de eerste harde schijf wordt aangeduid (indien het een sata is geldt dit niet) als /dev/hda.
De eerste partitie op je eerste harde schijf heet: /dev/hda1
De tweede harde schijf heet /dev/hdb en de eerste partitie daarvan /dev/hdb2.

Mbr is eerste logische sector van een disk. Gewoonlijk zoekt de BIOS hier naar een klein te laden programma dat de computer boot. (@wiki). Hier moet je of lilo of grub installeren. Beide zijn bootloaders voor windows.

Ik geef je nu vast teveel info, maar door goed te weten waarmee je bezig bent, heb je doorgaans de minste kans om fouten te maken.

Met citaat reageren
Oud 04-01-2006, 19:49
Verwijderd
Oh, ik gebruik trouwens naar volle tevredenheid reiserfs.
En ik heb in die linuxbak een aantal harde schijven zitten, die werken allemaal vrolijk samen. De filesystems die erop staan: reiserfs, fat32, ntfs en een ext3'tje.
Werkt prima, zowel het lezen van als schrijven naar.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2006, 23:17
Verwijderd
Nou, doordat ik een dualboot maakte kreeg ik een 'error 17' en was ik dus al m'n gegevens kwijt omdat ik moest formatteren. Maar ja, ik heb van heel veel dingen back-ups - dus zoooo enorm vreselijk wereldschokkend erg is het ook niet. Ik draai nu alleen Ubuntu, maar zodra ik alles geregeld heb gaat Ubuntu er waarschijnlijk weer af en komt Windows XP er weer voor in de plaats.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2006, 10:34
ekki
ekki is offline
Citaat:
Piloff schreef op 04-01-2006 @ 20:47 :
... diskette ...
Diskette? Wat is dat?

*vraagt zich af hoeveel mensen op dit forum nog gebruik maakt van diskettes om bestanden op te slaan* (heeft het niet over bootflops en biosflashdingen, hoewel dat ook niet meer met diskettes hoeft)
*kijkt in haar eigen computer*
*ziet dat ze ook nog een diskettestation heeft*
*is verbaasd*
Oud 05-01-2006, 12:24
Verwijderd
Nou, op mijn school kun je geen gebruik maken van usb-sticks en ben je dus wel aangewezen op diskettes. En er zijn er vast wel meer.
Met citaat reageren
Oud 06-01-2006, 13:14
Verwijderd
Had hier even gepost, hoogstwaarschijnlijk had je helemaalniet hoeven formatteren. :/

Wat heb je precies geformatteerd, alleen /dev/hda1 (c) of ook /dev/hda2 (d)?
Had hier nou even gepost. Waarschijnlijk had je een error in lilo of grub (bootloader) en dat is echt makkelijk op te lossen... je had zelfs een opstartdiskette kunnen maken, wat echt niet moeilijk is, zodat je de error kunt bypassen.

@Ekki: ik heb al even geen diskette meer gebruikt, gebruik alleen maar usb meuk. TS had het echter over diskette's, vandaar.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten