Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Trouwens, ik vraag me af of je ogen bij 1ms of minder nog voordeel hebben van een nóg snellere reactietijd. |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Of je ogen er nog voordeel bij hebben, tsja, dat kun je je afvragen. Ik vertrouw alleen mijn eigen ogen en ik merk gewoon dat op ook de huidige generatie LCD's ik bij mijn favoriete games nog sporen zie die ik er niet in vind thuishoren. Het ziet er gewoon minder 'strak' uit. Mijn volgende beeldscherm wordt ook gewoon weer een CRT; voor de ruimte maakt het me toch niet uit. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Als ik de HTPC aanzet en dan een snel spel aanzet dan zie je het trouwens wel. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Toch verbruikt een CRT 19" al snel meer dan 350 Watt en een LCD 19" zit gemiddeld op 35 watt (dacht ik). Per uur uiteraard |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
De echte stroomslurpers zijn plasma-televisies voor de huiskamer. Een gangbaar toestel als de Panasonic TH-42PV500 (106 cm, gekozen tot televisie van het jaar 2005) neemt in normale gebruiksmodus ~340 W. Het nieuwe topmodel van Panasonic, de TH-65PV500, neemt maar liefst 640 W in normale gebruiksmodus. De echte vervuilers zijn dus niet CRT-bakken, maar die asocialen die per se een grootbeeld plasma-televisie in hun woonkamer willen hebben. Stroomverbruik in W is trouwens altijd per seconde. Per uur druk je het uit in kWh. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
Een scherm van 50'' of groter hoort natuurlijk thuis in een riante woonkamer, daar is de prijs ook naar. |
![]() |
||
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
||
Citaat:
![]() Jurist, blijf bij je BW ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Dat kunnen dus twee dingen betekenen; ik luister slecht, of hij houdt de boel voor het lapje en heeft zijn collegegeld verbrast bij de hoeren ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Je zit wel in de goede hoek, maar Watt == Joule/s. Een Watt-uur (Wh) is echter weer een andere uitdrukking, dat is namelijk het aantal Joule dat een apparaat met een verbruik van een x aantal Watt verbruikt. 1 Watt-uur is dus 3600 J, 1 kWh is 3600 kJ. Een kWh is dus niet uit te drukken in Watt (of Joule/uur of zoiets mafs), maar in Joule ![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
ff voor de duiddelijkheid I = Ampere (Stroom) U = Spanning (Volatage) R = weerstand P = Watt (Vermogen) P = U * I I = U / R en nare man khw wordt gebruikt om te meten hoeveel stroom er verbruikt is (op een apparaat zie je dus nooit zoveel kWh staat maar altijd watt of KiloWatt) 1 watt = 1 joule per seconde 1 KiloWatt = 1000 joule per seconde 1 kWh wil zeggen ik heb evenveel energie gebruikt als ene apparaat van 1000 wat dat een uur aan heeft gestaan 1 kWh verstoken wil dus zeggen dat je 1000 * 60 * 60 joule hebt verstookt waarbij 1000 = aantal watt 60 * 60 = minuten * seconden (antwoord is aantal seconden in een uur) kortom omgeschreven watt is een grootheid met tijd en kan omgerekend worden naar J/s en kWh is een grootheid zonder tijd en kan omgerekend worden naar J
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ontopic: laten we niet vergeten dat TFT monitoren sowieso niet meer dan 60 beeldjes per seconde kunnen weergeven (60Hz). Reken dat eens uit naar responstijd: 1000 / 60 = 16.67ms. Dus als de responstijd onder de 16.67ms zou zijn, zou het niks uitmaken omdat de monitor de extra frames toch niet kan weergeven. Enige nuancering hierin is dat de responstijd vaak niet klopt, en hoger is als er een kleurwisseling naar grijswaarde is (grey-to-grey). Bij oude TFT-monitoren schiet de werkelijke responstijd dan boven de 100ms, ook al was het scherm 25ms of 40ms gespecificeerd.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() Maar je hebt wel gelijk als je zegt dat de CRT-techniek ondanks de sterk verminderde populariteit verbetering heeft ondergaan. Nieuwe 19" CRT modellen zijn geen stroomslurpers meer. De situatie kan echter weer veranderen als Active OLED zijn intrede doet. Deze heeft een actieve matrix wat inhoudt dat hij zelf licht uitzendt en geen backlight nodig heeft zoals bij de huidige passieve LCD-schermen. Dat betekent onder andere een sterk verminderd energieverbruik. Ik hoop op 6W-15W.
|
Die certificeringen vind ik wel een beetje vaag, om bijv. aan de TCO '03 certificering te voldoen moet een beeldscherm wit/grijs zijn. Is het zwart, dan krijgt het al automatisch een TCO '99 certificering.
![]() ![]()
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
||
Citaat:
Máár: een "12ms" scherm kan responstijden tot wel 100ms halen. Dan zie je dus wél ghosting. Om dit te begrijpen moet je weten wat responstijd is: responstijd is de tijd die het kost voor een pixel om van kleur te veranderen. Bijvoorbeeld van groen naar rood. Stel dat duus 0,004 seconde dan is de responstijd 4ms (milliseconde). Hoe lager hoe beter dus. Als de responstijd 100ms is, betekent dat dat de pixel dus in één hele seconde maximaal 10 keer van kleur kan wisselen. Dat verhoudt zich tot 10 beeldjes per seconde, en het menselijk oog kan sneller registreren dus zie je een effect genaamd 'ghosting'. Als je quake speelt ziet dat eruit alsof je een langzame computer hebt en alles wat schokkerig gaat. In de desktop zie je soms de muis 'nagloeien'. Dat is allemaal Ghosting. Maar dan nu: hoe kan een 12ms scherm toch 100ms responstijd hebben? Dat komt omdat pixels makkelijk van rood naar oranje schakelen dan van grijs naar donker grijs, om maar een voorbeeld te noemen. Dus bij sommige kleurwisselingen duurt het langer voordat de pixel van kleur verandert is. Dus soms is de responstijd inderdaad 12ms maar soms ook veel hoger. Ook sjoemelen veel monitorfabrikanten met de specificaties, ze adverteren 4ms terwijl de gemiddelde responstijd bijvoorbeeld rond de 15ms ligt. Het is ook niet makkelijk om dit objectief vast te stellen, omdat je altijd werkt met gemiddelden en prioriteiten. In de praktijk kan een goed 12ms scherm geen nadeel hebben boven een 4ms scherm, bij beide kun je prima geen ghosting hebben. Een voordeel van veel 12ms schermen is dat ze 8-bit kleuren hebben ipv 7-bit. Dat betekent dat de kleuren er veel mooier uitzien vooral bij desktop gebruik, waar een geel vlak bijvoorbeeld allemaal kleine puntjes kan hebben wat Dithering genoemd wordt. Ik zelf vind dat vrij lelijk; de meesten vallen dat niet op. Zelf zou ik om die reden liever een goed 12ms scherm kopen welke een 8-bit kleurenpallet heeft. Maar echt slechte schermen kun je niet meer kopen. De prijs is vaak een redelijke indicatie (maar niet altijd).
||
Citaat:
En kWh is energieverbruik en geen stroomverbruik ofzo.
|
Heeft iemand ervaring met TFT schermen van Acer? Ik twijfel namelijk tussen deze (Acer AL1716As ) en deze (Acer AL1916As ).
Ik kan van beide geen reviews vinden. Mijn voorkeur gaat trouwens uit naar een resolutie van 1024x768, kan ik dan beter de 17" of de 19" nemen, of maakt het niet uit? Ze hebben beide een optimale resolutie van 1280x1024 geloof ik...
||||
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Wil je dat alles er niet zo 'klein' uitziet, koop dan een 19" TFT met 1280x1024. Daarvan zijn de pixels relatief groot.
||
Citaat:
Een digitale DVI-aansluiting heeft veel voordelen. Zo heb je geen last meer van moire, een effect waarbij het beeld gaat trillen bij bepaalde patronen. Verder zorgt DVI voor een haarscherp beeld met een hogere kwaliteit dan D-sub. LCD schermen zijn per definitie 'digitaal', dus het is zonde daar een analoge interface tussen te zetten. Maar DVI is zelfs in 2006 nog niet standaard. Het is wel zo dat de 'betere' schermen altijd DVI hebben. Ik zou sowieso kijken naar reviews of gebruikerservaringen voordat je een scherm koopt. Misschien kun je zelfs naar een winkel toe om het scherm met eigen ogen te beoordelen.
||
Citaat:
Kijk trouwens goed of de prijs inclusief een DVI-kabel is, anders kost je dat ook nog eens 20 euro. |
![]() |
||
Citaat:
TFT's met D-Sub kunnen prima kwaliteit geven. Maar als het even kan zou ik zelf altijd voor DVI gaan. Er zijn goede schermen met DVI voor een schappelijke prijs. Maar idd. een DVI kabel wordt niet altijd meegeleverd bij een monitor met DVI. Een goede kabel kost op de juiste plaats €10.
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Software & Hardware |
[Advies] Nieuwe Monitor Verwijderd | 41 | 01-09-2006 23:09 |