Advertentie | |
|
![]() |
|
![]() |
ik vind het wel goed dat er schoolpsychologen zijn. Zo wordt de drempel om met iemand te praten veel kleiner. je hoeft niet ergens anders een afspraak te maken maar kan gewoon in de pauze of tussenuur gaan. En je mentor of decaan het voor je regelen dat je daar terecht kunt zodat het niet zelf hoeft te regelen en dus dan gaat uitstellen ofsu.
|
![]() |
|
![]() |
1) Psychische problemen worden niet op school opgelost. Heel wat reacties hier wijzen op de magere resultaten van de schoolpscycholoog.
Eens 2) Schoolpsychologen zijn mislukte psychologen (die niet in staat waren om een echte praktijk te beginnen). Vergelijk hen maar met bedrijfsartsen, dat zijn toch ook geen echte artsen? Mm vind ik een beetje moeilijk om te zeggen, maar het zijn waarschijnlijk niet de besten nee. 3) Mensen moeten ernaar streven zoveel mogelijk buiten de grijperige invloedssfeer van de psycholoog te blijven, zeker buiten die van de niet geslaagde psycholoog, in dit geval de schoolpsycholoog. Dit type deskundigen bijt zich namelijk extra diep vast in voor en door hen toch niet oplosbare problemen. Vind ik op zich nix mis mee. 4) Het geld kan beter in leraren worden gestoken, of desnoods in schoonmaak en onderhoud. Ze zouden beter alleen een maatschappelijk werker op school neer kunnen zetten voor de eerste 'opvang'. Deze kan dan alsnog doorverwijzen. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Verwijderd
|
1) Psychische problemen worden niet op school opgelost. Heel wat reacties hier wijzen op de magere resultaten van de schoolpscycholoog.
Allereerst ben ik het hier niet mee eens. Zelf heb ik in de eerste en twee klas 2 keer per week bij de schoolpsycholoog gezeten, mijn problemen zijn daardoor zeker kleinere problemen geworden. Ik ben gaan inzien dat het leven doorgaat, dat ik het een plaats moet geven. In die twee jaar heb ik ook echt zelfvertrouwen gekregen, van de gesprekken met de schoolpsycholoog. 2) Schoolpsychologen zijn mislukte psychologen (die niet in staat waren om een echte praktijk te beginnen). Vergelijk hen maar met bedrijfsartsen, dat zijn toch ook geen echte artsen? Ook niet mee eens, schoolpsychologen zijn wel degelijk psychologen. Vaak is het zelfs moeilijker om op school een psycholoog te zijn, aangezien het voor leerlingen erg moeilijk is naar zo'n psycholoog toe te stappen, zullen alleen leerlingen met heel ernstige problemen komen. Het lijkt misschien dat problemen van middelbare scholieren 'puber-problemen' zijn, maar dat is echt niet zo. Sommige leerlingen maken iets heel erg mee, en zitten daar ook heel erg mee... Het is belangrijk zoiets kwijt te kunnen, maar een psycholoog moet je wel kunnen begrijpen... 3) Mensen moeten ernaar streven zoveel mogelijk buiten de grijperige invloedssfeer van de psycholoog te blijven, zeker buiten die van de niet geslaagde psycholoog, in dit geval de schoolpsycholoog. Dit type deskundigen bijt zich namelijk extra diep vast in voor en door hen toch niet oplosbare problemen. Buiten de grijperige invloedssfeer van de psycholoog? Welke grijperige invloedssfeer? Een psycholoog heeft geen grijperige invloedssfeer, en grijpt zich niet vast in de niet oplosbare problemen. Hij kijkt juist verder, helpt mee te zoeken naar oplossingen en geloof me... sommige werken echt... Maar een grijperige invloedssfeer? Dat is me toch écht te negatief.. 4) Het geld kan beter in leraren worden gestoken, of desnoods in schoonmaak en onderhoud. Echt bullshit, er lopen leerlingen rond met erg serieuze problemen... Die moeten geholpen worden! Een leraar schiet daar niets mee op, een schonere of beter onderhouden school ook niet. Hulp wel.. en dat biedt een psycholoog! |
![]() |
|
mmz
ik zou het niet weten denk dat je beter eerst de vraag had gesteld wie hier al naar een schoolpsycholoog is geweest en wat de resultaten waren ikzelf ben 1 keer gedwongen (don't ask) bij zo'n schoolspsycholoog terechtgekomen maar heeft niet geholpen maar kan ook zijn omdat het gedwongen was |
![]() |
|
![]() |
het heeft wel zin. ten eerste zijn het meestal leraren die darnaast ook nog les geven. zij hebben al een band met een leeling. oke ze werken behoorlijk volgens een boekje maar het helpt wel. je bent je verhaal kwijt en soms komen ze nog met goede oplossingen ook. daarom vind ik dat ze absoluut moeten blijven want zonder zulke mensen kan iemand flink in storten zonder dat het opgemerkt wordt door wie dan ook en ik ben blij dat ik voor een deel ben gedwongen ookal ben ik soms zeer negatief over haar. want ik ben er wel door gaan praten
|
![]() |
|
![]() |
ik ben het er eigenlijk niet mee eens, ik ben ook van plan om psychpologie te gaan studeren en dan leek het mij juist leuk zeg maar om op een school te gaan werken, want ik denk dat veel jongeren toch wel wat problemen hebben en als er zo'n iemand op schoool zou zijn zouden ze er eerder naartoe gaan dnek ik en dat heeft toch alleen maar positieve werkingen? iemand wordt toch niet gedwongen om daar naartoe te gaan?
grtz a girl like me |
![]() |
|
![]() |
Ik vind niet dat schoolpsychologen/maatschappelijkwerkers verkeerd zijn..
Ik heb ook een tijdje erg in de shit gezeten en werd er heen gestuurd en het heeft echt onwijs geholpen.. Echt niet normaal.. Anders was ik waarschijnlijk niet zo happy geweest nu.. Dus ik vind eht juist goed.. Ik denk zelfs dat er vaker mensen er naar toe moeten gestuurd worden maar het is zeker geen geldverspilling.. Die leraren zouden er ook eens heen moeten, hahaha dan word het onderwijs alleen maar beter! haha, nee maar tis volgens mij wel een goeie zaak.. nouja doeg Rosie
||
Verwijderd
|
Citaat:
4. Dat zal, net als bij alle andere psychologen, gewoon per psycholoog verschillen. Nogal simpel om alle schoolpsychologen generaliserend over één kam te scheren. Wie weet zit de beste psycholoog ter wereld wel onder de schoolpsychologen, dat weet je niet. |
![]() |
|
ik kan er niet al teveel over zeggen.. maar ik heb ook een paar keer met die schoolpsychologe van ons gepraat, eerlijk gezegd praatte ze niet over mn problemen, maar meer over school en andere dingen die ik vaak totaal niet boeiend vind.. gewoon meer een gezellig gesprekje die je met ieder ander persoon zou kunnen voeren..
||
![]() |
Citaat:
4) Dat is niet uitgesloten. Maar zeg nu zelf: de kans is miniem... |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
een schoolpschycholoog is zeker niet zinloos wel is zijn funktie nu nog te groot, hij moet als doorgeef luik fungeren niet meer niet minder.
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|
![]() |
De hulp op school is naar mijn idee heel beperkt. Het is idd goed voor een tussenoplossing, maar ik zou iedereen toch eerder het riagg of een dergelijke instelling adviseren met zijn veel bredere scala van allerlei verschillende soorten proffesionele disciplines. (wanneer de problemen erg groot zijn) De hulp kan binnen een instelling veel beter op elkaar worden afgestemd en aangevuld. De schoolpsycholoog moet heel goed de scholieren "selecteren" op mate van ernstigheid van de psychische klachten, wat naar mijn idee niet voldoende en goed genoeg gedaan wordt (heb ik zelf ervaringen mee gehad jammergenoeg en wel meer volgens mij
![]() Ik durf niet te zeggen dat de schoolpsychologen niet edeugen of niet goed zijn. Volgens mij hebben deze psychologen net zo goed een gewone psychologie studie doorlopen. Maar op de vraag of ik ze mislukt vind?, met 1 schoolpsychologe op de middelbare school heb ik slechte ervaringen gehad ![]() ![]() ![]() ![]() Ondanks mijn slechte ervaring met 1 schoolpsychologe, denk ik dat het toch goed is dat ze er zijn. Sommige mensen zullen met hun problemen uit de voeten kunnen met behulp van de schoolpsych, andere zullen doorverwezen moeten worden>>als ze dat dan ook maar doen!!!. Die schoolpsychologen moeten goed de problemen van iemand analyseren en een goed hulpplan opzetten....ik weet niet of zij hier goed tot in staat zijn...sommige wel, sommige waarschijnlijk weer niet.....maar ach dat zal onder de gewone psychologen ook wel es het geval zijn.....
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
ik denk dat leerlingen eerder naar een schoolpsycholoog zouden gaan dan naar een 'gewone psycholoog' want het is vaak nog wel taboe als je zegt dat je naar zo'n iemand toegaat, en ik denk dat er veel jongeren zijn die problemen hebben en die er niets aan doen, omdat ze niet met iemand gaan praten en als ze dan een schoolpsycholoog binnen handbereik hebben denk ik dat ze er veel eerder naar toe zouden stappen, dus ik vind dat ze gewoon moet blijven,
en een exeriment wat nu bij ons op school is, is vertrouwensleerling... dat leerlingen, die over het algemeen dichter bij elkaar staan dan een volwassene, andere leerlingen helpen, nadat ze een cursus hebben gevolgd, wat vinden jullie daar dan van? ik vind het wel een goed idee dat je dan met leeftijdsgenoten over je problemen kunt praten, wat jullie?! a girl like me |
![]() |
|
Ik ben het niet met je eens...want als er niemand naartoe ging dan waren ze vast allang weg op school hoor! En ik weet zeker dat ze mensen kunnen helpen...waarom zijn ze anders psycholoog geworden? Okée, de een is beter dan de ander maar overbodig vind ik ze niet!
|
![]() |
|
|