Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-01-2006, 18:45
jfgh
Goede avond,

Ik heb morgen een debat en heb het onderwerp zeer goed voorbereid. (Argumenten voor, tegen gezocht die argumenten ontkrachten etc.)

Een openingsbeurt heb ik dan ook al helemaal voorbereid. Het verweer is afhankelijk van de argumenten die ze gebruiken, maar een aantal argumenten die ik denk dat ze gebruiken heb ik ook al wat tegen bedacht.

Alleen wat moet je nu precies in het slot vertellen, die moet namelijk bij ons 3 minuten duren.

Heeft misschien iemand een standaard opzet voor mij?

Bijv. Eerst vertellen dat er zojuist verteld is dat jou kant dus voor is andere tegen.
Dan vertel je nog even alle argumenten die in openingsbeurt zijn verteld door jou kant, dan vertel je nog even jou kant van het verweer en dan kom je met de conclusie dat jou argumenten zwaarder meedelen dan de tegen argumeten...?

Of hebben jullie misschien nog wat handigs?

Alvast bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-01-2006, 18:50
Verwijderd
De conclusie is dat [stelling]. Je moet inderdaad kort je argumenten noemen, geef elk argument een eigen naam (bijvoorbeeld 'het politieke argument' of 'argument 1'), dan is het makkelijk gestructureerd te werken. Als je maar gestructureerd werkt, kan er bij de conclusie niet meer veel fout gaan. Zorg er wel voor dat je niet (per ongeluk) nog zaken introduceert, want dat is heel onwenselijk bij een conclusie!
Met citaat reageren
Oud 10-01-2006, 20:01
jfgh
Ok bedankt!

En misschien nog tips om de 3 minuten van verweer makkelijk te halen?

Want als ze met veel andere argumenten komen waar ik niet echt aan had gedacht heb ik misschien niet zo veel te zeggen?

Ik ken wel grotendeels de standaard vragen op argumenten, maar daar haal ik de 3 minuten niet mee.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2006, 21:14
Verwijderd
Tja, je weet natuurlijk nooit precies met welke argumenten je tegenstander zal komen, je moet altijd een beetje improviseren.

Om de drie minuten vol te krijgen kun je rustig praten en veel tijd besteden aan de argumenten die je hebt genoemd en nogmaals wijzen op de noodzaak dat jouw stelling zal worden gehandhaafd en op de ernst van het probleem.

Wat zijn die zgn. standaardvragen?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten