In het kader van goede voornemens, een vrij uitgebreide reactie met dan ook alles waar ik mijn bedenkingen bij heb. Laten we beginnen met de eerste zin
Citaat:
Ik zat alleen in een hoekje van de kamer, mijn knieën opgetrokken en mijn armen beschermend voor mijn bovenlichaam.
|
Ik zou zeggen dat die armen nog om haar knieën heen zouden zitten, anders lijkt het me een bijzonder onprettige uitgangspositie die je niet lang kunt volhouden. Maar dat is echt voor de vorm.
Daarna volgt er heel veel 'ik', wat eigenlijk niet zo prettig leest. Beter zou je een zin als
Citaat:
Trillend zat ik te wachten op het onvermijdelijke. Ik voelde de angst door mijn lichaam verspreiden, kruipend tot het in elk klein plekje te voelen was.
|
onderwerploos maken, zodat je iets minder ge-'ik' hebt. Je kunt dan denken aan
Citaat:
Trillend wachten op het onvermijdelijke. De angst verspreidde zich door mijn lichaam, kruipend tot het in elk klein plekje te voelen was.
|
Op die manier wissel je een paar keer van onderwerp, zodat je zinnen wat 'frisser' aanvoelen.
Citaat:
Hij kwam de kamer binnen en zag mij zitten: een klein meisje, onbeschermd en onschuldig.
|
Dit vind ik niet zo mooi gemaakt, ik zou zelf er twee losse zinnen van maken, zodat de dubbele punt gehalveerd wordt. Op die manier leg je, denk ik, ook meer nadruk op de beschrijving van de ik-persoon.
Citaat:
Vanuit de slaapkamer drong zijn harde, angstaanjagende stem tot mij door.
|
Ook dit vind ik niet zo mooi, omdat ik er niet zo van houd als je 'doordringen' gebruikt in combinatie met 'vanuit plaats x'. Het zal best goed zijn, dat weet ik zo niet, maar het is zo onwaarschijnlijk. Mijn gevoel zegt nee.
Citaat:
Een traan liep over mijn wang terwijl ik opstond.
|
Deze zin vind ik ook niet fantastisch, alleen al om het clichématige erin. Bijna ieder verhaal met dit onderwerp heeft zo'n zin er in, waardoor het nietszeggend wordt. Probeer iets subtieler te zijn, een ander aspect beschrijven wat haar verdriet uitdrukt. Tranen en wangen lijken bijna verplichte kost.
Citaat:
en twijfelde nog een laatste maal.
|
Hetzelfde voor dit stukje, laat het weg of verzin iets beters. Dit werkt al zo naar een einde toe dat voor iedereen bekend is, wat best jammer is omdat de rest van je slot nog best origineel gebracht zou kunnen worden.
De rest van het verhaal, zoals eerder gezegd, cliché, maar met opdrachten weten we eigenlijk niet anders. Die zijn meestal cliché en dat is jammer. Iets als onze verhalenwedstrijd is dan weer wat creatiever, hinthint. Ik geloof dat dat laatste tussen sterretjes moest. Hoe dan ook, het is wel goed geschreven, maar het onderwerp en de aangestipte stukken maken dat ik het toch niet graag een tweede maal zou lezen.
Grimm