Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-02-2002, 10:33
1201Rick
1201Rick is offline
Hi, ik hier een netwerk met 2 computers..
in alle 2 de pc's zit een:
Realtek RTL8139 Family PCI Fast Ethernet NIC

Als ik nu in Windows XP kijk bij eigenschappen staat der een verbinding van 10mbit. Dit moet toch eigenlijk 100mbit zijn ?
En zo ja hoe stel ik dat in ?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-02-2002, 11:16
Warbringer
Warbringer is offline
Dat zijn 10Mb kaartjes.

om precies te zijn, 10/100 Mb kaartjes, dit zijn GEEN combo kaartjes, maar deze kaarten kunnen 10mbps versturen, en 100Mbps verzenden.

maar aangezien de zwakste schakel geld (10 mbps dus) kun je max een 10mbps netwerk maken.

wat dus ongeveer 1 Mb/sec is.
Met citaat reageren
Oud 17-02-2002, 11:58
Koen
Koen is offline
Citaat:
Warbringer schreef:
blabediebla
Onzin.. Ik heb dezelfde kaart in deze Pc zitten, in een 100 mbit netwerk, en die verstuurt en ontvangt data met 100 mbps hoor.. (Wat is overigens het verschil tussen versturen en verzenden?

Het is helemaal geen kwestie van 'de zwakste schakel geld', maar hoogst waarschijnlijk heeft hij een Hub die maar 10 Mbit aan kan, of die wel 100 Mbit aan kan maar niet full duplex switched is en dus op 10 Mbit draait zodra 1 Pc die op die Hub aangesloten is een 10 Mbit netwerk kaart bevat.
Met citaat reageren
Oud 17-02-2002, 12:13
@pie
@pie is offline
Citaat:
Warbringer schreef:
*enorm gezwets*
ok dan.. de 8039 is wel 10/100, en dat betekent nix minder dan dat ie op allebei de snelheden kan werken..

nou heb ik een paar vraagjes:
heb je een kabeltje tussen die 2 NIC's hangen, of is het een hub/switch? als die laatste namelijk maar 10 mbit is, kunnen je kaartjes ook niet sneller. daarnaast kan het nog aan de kabel liggen (is ie Cat.5?).

als het niet is wat hierboven staat, moet je in netwerkomgeving -> die 8039 NIC, en dan in de eigenschappen veranderen dat ie niet op 10 maar op 100 mbit moet draaien...

probeer maar...
Oud 17-02-2002, 12:29
1201Rick
1201Rick is offline
OK, Ik heb der dus een HUB tussenhangen die ik der nu uitgehaalt heb en nu dus een cat5 kabel tussen de 2 computers hangen.
Maar hoe stel ik heb in op 100mbit ..
?
Met citaat reageren
Oud 17-02-2002, 14:01
Koen
Koen is offline
Citaat:
1201Rick schreef:
OK, Ik heb der dus een HUB tussenhangen die ik der nu uitgehaalt heb en nu dus een cat5 kabel tussen de 2 computers hangen.
Maar hoe stel ik heb in op 100mbit ..
?
Laten we even wat zaken op orde stellen:

- Was het wel echt een 10 Mbit Hub? Zoniet, dan kan je 'm er gewoon lekker tussen laten zitten.

- Tussen 2 Pc's kan je niet dezelfde kabel gebruiken als die naar je Hub lag. Naar je Hub gaat een straight kabel, tussen 2 Pc's een crossed kabel. Die zitten van binnen anders in elkaar. Deze kabel zal zo dus wel niet werken.

- Je 'stelt een verbinding niet in'. Of de snelheid 10 of 100 mbit is, is afhankelijk van een aantal zaken, maar er zit geen standaard knop in Windows 'schakel om naar 100 mbit' oid.
Met citaat reageren
Oud 17-02-2002, 14:13
Is er nog bier ?
Is er nog bier ? is offline
Citaat:
Koen schreef:
.

- Je 'stelt een verbinding niet in'. Of de snelheid 10 of 100 mbit is, is afhankelijk van een aantal zaken, maar er zit geen standaard knop in Windows 'schakel om naar 100 mbit' oid.
Er is wel degelijk een mogelijkheid om bij de eigenschappen van je netwerkkaart de modus in te stellen.
Met citaat reageren
Oud 17-02-2002, 14:23
Warbringer
Warbringer is offline
Citaat:
Koen schreef:
Onzin.. Ik heb dezelfde kaart in deze Pc zitten, in een 100 mbit netwerk, en die verstuurt en ontvangt data met 100 mbps hoor.. (Wat is overigens het verschil tussen versturen en verzenden?

Het is helemaal geen kwestie van 'de zwakste schakel geld', maar hoogst waarschijnlijk heeft hij een Hub die maar 10 Mbit aan kan, of die wel 100 Mbit aan kan maar niet full duplex switched is en dus op 10 Mbit draait zodra 1 Pc die op die Hub aangesloten is een 10 Mbit netwerk kaart bevat.
Blablabla.

Ik heb ook dezelfde kaartjes erin zitten, plus dat chello deze kaarten levert bij installaties als zijnde 10mbit kaartjes.

Maar als ik me dan toch in het serienr. vergis, kijk dan bij de geavanceerd tabblad van je netwerkkaart en zet het medium type op 100Mbit Full Duplex.

2 way continious connection op 100 Mbit. Dan merk je het vanzelf wel.

//edit
En het is wel een kwestie van de zwakste schakel. Je zegt het zelf al! Als zijn kaarten dan in staat zijn om 100Mbps te werken, (en ja er zit verschil tussen send/receive, heb vroeger zo'n kutding gehad, flink op verkeken) en zijn hub doet maar 10Mbit, dan gaat alles 10 Mbit, omdat de hub de zwakste schakel is in het geheel.

Thanks for proving my point.

[Dit bericht is aangepast door Warbringer (17-02-2002).]
Met citaat reageren
Oud 17-02-2002, 15:20
1201Rick
1201Rick is offline
De kabel die ik eerst naar de HUB had, en nu naar de andere peecee doet het wel gewoon. Als ik nu 100 Full Duplex aanzit zegt ie: De netwerkkabel is niet aangesloten moet ik dan toch een andere kabel nemen ??
Met citaat reageren
Oud 17-02-2002, 15:42
@pie
@pie is offline
Citaat:
1201Rick schreef:
De kabel die ik eerst naar de HUB had, en nu naar de andere peecee doet het wel gewoon. Als ik nu 100 Full Duplex aanzit zegt ie: De netwerkkabel is niet aangesloten moet ik dan toch een andere kabel nemen ??
dat is het verhaal van koen.. daarvoor heb je dus een (van binnen) 'crossed' kabel nodig
Oud 17-02-2002, 15:48
@pie
@pie is offline
Citaat:
Warbringer schreef:
Blablabla.

Ik heb ook dezelfde kaartjes erin zitten, plus dat chello deze kaarten levert bij installaties als zijnde 10mbit kaartjes.
realtek:
8019 = ISA 10mbit
8029 = PCI 10mbit (wat dus ook chello wel zal uitdelen)
8039 = PCI 10/100 mbit

Citaat:
Warbringer schreef:

//edit
(en ja er zit verschil tussen send/receive, heb vroeger zo'n kutding gehad, flink op verkeken)
dit stukje vat ik niet... tuurlijk = send en receive verschillend, maar je zei: 10mbps versturen, en 100Mbps verzenden.. wat compleet nergens op slaat..
je kaart kan gewoon 100 mbit/s aan.. dat is dus 80 down en 20 up, 70 down en 30 up, dat soort gedoe.. maar verder maakt het geen zak uit..

Citaat:
Warbringer schreef:
Als zijn kaarten dan in staat zijn om 100Mbps te werken, en zijn hub doet maar 10Mbit, dan gaat alles 10 Mbit, omdat de hub de zwakste schakel is in het geheel.
goh.. dat klopt

Citaat:
Warbringer schreef:
dream on flyboy
Oud 17-02-2002, 16:32
Koen
Koen is offline
Citaat:
@pie schreef:
dream on flyboy
Niks aan toe te voegen. Wilde er nog even op reply-en, maar je hebt alles gezegt wat ik zeggen wilde.

De 8039 / 8139 is dus wel degelijk in staat om op 100 mbit te draaien.
Met citaat reageren
Oud 17-02-2002, 17:58
Warbringer
Warbringer is offline
Citaat:
pie schreef:
Heel verhaal wat door door de UBB verkeerd gequote is, maar ja.
Blijkbaar heb ik me dan vergist in de serienrs van die realtek kaarten, als die 8139 100Mbit zijn, dan kunnen ze 100Mbps versturen/ontvangen.

Maar even nog ter verduidelijking -> ergens lang geleden (lees: 1995 ofzo) had ik nog een NIC die kom 10Mbps Versturen (upstream als het ware) maar 100Mbps ontvangen (downstream).

100Mbps versturen op die kaarten is me nooit gelukt.

Dit was dus niet tegelijk, maar azonderlijk, gewoon UTP kabeltje van compu naar compu, protocolletje installeren en hoppa. Gas erop. En nada dus.

Punt twee.

Ik verklaarde dat de snelheid zo snel is als de zwakste schakel en jij zei,

Citaat:
Het is helemaal geen kwestie van 'de zwakste schakel geld', maar hoogst waarschijnlijk heeft hij een Hub die maar 10 Mbit aan kan,
Daarop zei ik:

Citaat:
En het is wel een kwestie van de zwakste schakel. Je zegt het zelf al! Als zijn kaarten dan in staat zijn om 100Mbps te werken, (en ja er zit verschil tussen send/receive, heb vroeger zo'n kutding gehad, flink op verkeken) en zijn hub doet maar 10Mbit, dan gaat alles 10 Mbit, omdat de hub de zwakste schakel is in het geheel.

Met de laatste zin bedoelde ik dus dat WEL alles even snel is als de zwakste schakel. Wat je eerst ontkende, en daarna bevestigde.

laatste toevoeging:

Nu ik even verder ga kijken dan mijn neus lang is, zie ik dat ik zelf niet de 8039 versie heb, maar 8029. *sigh* My mistake.

[Dit bericht is aangepast door Warbringer (17-02-2002).]
Met citaat reageren
Oud 18-02-2002, 16:10
Koen
Koen is offline
Citaat:
Nu ik even verder ga kijken dan mijn neus lang is, zie ik dat ik zelf niet de 8039 versie heb, maar 8029. *sigh* My mistake.
Ik geef toe dat ik jouw verhaaltje niet helemaal begrepen had, en jij dat je 't typenummer verkeerd had gelezen. Beiden wat toegegeven zullen we maar zeggen
Met citaat reageren
Oud 18-02-2002, 16:54
F00L
F00L is offline
1995 is 7 jaar terug, je was toen dus rond de 12, missch vergiste je je toen wel, ik heb ook wel moeten bekennen dat ik wat domme opmerkingen geplaatst heb

enneh, network connection properties
in het venster staat bovenaan je nic, kies configure...
kies advanced tab, en kies 100 full mode of auto mode
Reageren

Regels voor berichten