Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-06-2002, 13:09
autodropje
autodropje is offline
Leerlingen uit de bovenbouw zijn oud en wijs genoeg om zelf te besluiten of het nuttig voor ze is om naar bepaalde lessen of niet.

Dit sluit mooi aan op de tweede fase en op de universiteit waar ook niemand controleerd of je de colleges volgt.

De kans zit er wel in dat leerlingen deze verantwoordelijkheid niet aankunnen en ook lessen van vakken die ze moeilijk vinden gaan schrappen en dan niet overgaan. Of is het ljuist goed dat ze blijven zitten omdat ze blijkbaar nog te jong zijn om deze verantwoordelijkheid aan te kunnen, dat moeten ze tenslotte later ook.

Een oplossing is misschien dat mensen zelf mogen kiezen of ze naar vakken gaan waar ze een ruime voldoende staan en de andere vakken wel verplicht moeten volgen.

Wat vinden jullie?
Oud 13-06-2002, 13:13
Verwijderd
nee, ik vind toch dat leerlingen uit de bovenbouw toch naar alle lessen toemoeten.
Volgens mij zouden leerlingen dan aleen nog maar naar school gaan als ze zin hebben.

Misschien kan je het wel doen, maar dan met de regel, niet meer als (weetiket) 4 lessen per week.

Volgens mij zijn sommige (eigenlijk wel de meeste) leerlingen uit mijn klas echt nog niet verantwoordelijk genoeg om zelf te beslissen of ze wel of niet naar bepaalde lessen gaan
Met citaat reageren
Oud 13-06-2002, 13:19
Verwijderd
Het lijkt mij een slecht idee om alle lessen vrijwillig te maken. Voor sommige leerlingen zal dit wel gaan, omdat zij de zelfstandigheid aankunnen. Van wat ik in mijn omgeving zie, kan het gros van de leerlingen die zelfstandigheid nog lang niet aan. Het zou wel een goed idee zijn om lessen over te kunnen slaan waar je hoog (ik denk aan minstens een 8) voor staat en waarvan je leraren ook het gevoel hebben dat je best wat kan missen.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2002, 13:57
Verwijderd
Zoiets dergelijks is al bij ons. We mogen 10 lesuur per maand opnemen en maximaal 20% van elk vak. Ga je over die 10 uur heen zonder ziek te zijn(dag afwezig=5uur, mits je minder uren hebt) raak je 1 herkansing kwijt. We hebben 2 herkansingen per toetsweek
Ga je over die 20% heen dan raak je de mogelijkheid tot herkansing van dat vak kwijt. Maar dat is alleen in die betreffende periodes. Maar vaak als je 40% weg bent maakt het ook niet veel uit. De docenten letten er pas op als je er meer dan de helft niet bent.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2002, 14:03
Boogie
Boogie is offline
vind ik niet, voor sommige wordt de verleiding te groot om nog naar school te gaan zodat hun prestaties danig minder worden.
ik ken wel enkele voorbeelden van dat soort mensen
Oud 13-06-2002, 14:04
autodropje
autodropje is offline
maar wat vinden jullie er van dat als het alleen mag als je minimaal hoger als een 7 staat voor dat vak?
Oud 13-06-2002, 14:34
Verwijderd
Citaat:
autodropje schreef:
maar wat vinden jullie er van dat als het alleen mag als je minimaal hoger als een 7 staat voor dat vak?
Ik zou zeggen een 8
Met citaat reageren
Oud 13-06-2002, 14:35
damaetas
damaetas is offline
Citaat:
autodropje schreef:
Leerlingen uit de bovenbouw zijn oud en wijs genoeg om zelf te besluiten of het nuttig voor ze is om naar bepaalde lessen of niet.
sommigen echt niet, op de univ kan ook lang iedereen dat niet.
ik weet ook niet ofdat allemaal wel gaat met de lesgeefmethode, maar ik ken jullie systeem zo niet goed
Oud 13-06-2002, 15:10
autodropje
autodropje is offline
Citaat:
damaetas schreef:

sommigen echt niet, op de univ kan ook lang iedereen dat niet.
ik weet ook niet ofdat allemaal wel gaat met de lesgeefmethode, maar ik ken jullie systeem zo niet goed
op deze manier leren ze het dus vast voor ze naar de uni gaan, zodat het daar midner snel fout gaat.

ik weet ook niet of dat gaat met lesmethode, t komt er bij mij op school toch nooit door
Oud 13-06-2002, 15:19
Verwijderd
Citaat:
DutchECK schreef:

Ik zou zeggen een 8
Dat is dan alleen economie
Met citaat reageren
Oud 13-06-2002, 15:29
Harrie
Harrie is offline
verplicht naar les..
ik spijbelde afgelopen jaar elk week wel een paar uur..
als ik een tussenuur heb en nog 1 uur les.. was ik weg..

als ik niet verplicht moest.. was ik gewoon complete dagen niet op komen dagen ipv een paar uren.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2002, 15:32
Verwijderd
Ik denk dat het een goed idee is dat de mensen die hoger dan een 7 gemiddeld staan voor een vak, bij dat vak soms mogen wegblijven. Maar niet elk uur. Er moet dan een regel komen waarin staat hoeveel uur je per week mag wegblijven en hoeveel uur per vak.
Nu moet je op de meeste scholen per se naar alle lessen, maar in hoeveel % van die lessen doe je nou iets nuttigs. En zolang iemand een 7 of hoger staat, wat is dan het probleem om een paar keer uit de les weg te blijven.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2002, 15:58
Balance
Balance is offline
kvind 't wel goed, maar idd vanaf een 7...
en dan wel een maximum stellen, bijvoorbeeld 50% per vak.

je hebt dan niet de volledige vrijheid weg te blijven en mocht het slechter gaan en blijf je die 7 niet staan, dan moet ge gewoon weer het vak volledig volgen. Je hebt dan iig nog genoeg les gevolgd om toch de stof nog te kunnen volgen.

alleen niet in de eerste periode mee beginnen ofzo... na één toets is het meestal nog niet zo moeilijk een 7 of hoger te staan
Oud 13-06-2002, 17:00
waaromniet?
waaromniet? is offline
Was dit naar aanleiding van wat ik zei?

Anyways, mijn idee:

In principe is er bij een 7 of hoger volledige vrijheid, met dien verstande dat toetsen gemaakt moeten worden, en dat je elke week minimaal 1x aanwezig bent. Hierin kan een verplichting worden gesteld aan een specifieke les die week.

Bij een 6 mag (indien gewenst) 1 uur per week worden overgeslagen voor dat vak.

Bij een onvoldoende zijn alle lessen voor dat vak verplicht.

Huiswerk is compleet eigen verantwoordelijkheid, een leraar mag je echter wel de toegang van de les ontzeggen indien dit essentieel is voor de bewuste les.

Te laat komen: Zie bovenstaande, de leraar kan besluiten de deur op slot te doen als hij of zij van mening is dat het storend is, of deze kan kiezen het te accepteren. Maar dan ook niet zeuren achteraf dat je na 3x te laat moet nakomen ofzo.

Spullen vergeten... wederom, zie boven. Indien dit op te lossen is dmv samenwerking, geen probleem van maken. Indien deze essentieel waren, toegang tot de les ontzeggen.

Indien de lessen waar de toegang ontzegd is verplicht waren moeten deze ingehaald worden, na school, of in een uur dat je voor een ander vak vrij kan krijgen (of tussenuur).

Ik denk dat bovenstaande regels juist als een stimulans werken om beter te leren, bij goede cijfers kan je eens vrij nemen

Laatst gewijzigd op 13-06-2002 om 17:05.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2002, 17:20
Geraldine
Geraldine is offline
Ik vind het wel een heel aardig idee.
Als je de lessen van een bepaald vak gewoon echt niet nodig hebt omdat je zonder ook een 8 voor het pw haalt, en voor een ander vak haal je met veel moeite een mager zesje, waarom zou je je tijd dan niet zelf wat beter in mogen delen?

Als je nu persee niet naar een les toe wil kan dat ook best, het word nouwelijks gecontroleerd, en als dat wel gebeurt schrijf je gewoon even een briefje. Het is voor sommige mensen ook nog 'stoer' om niet naar een les te gaan ook, dat probleem heb je ook niet meer als je het legaal maakt.

prima oplossing.
Oud 13-06-2002, 17:32
sunnevot
sunnevot is offline
Nee, volledige vrijsltelling, niet mee eens.
Maar wel, zoals al eerder gezegd werd, tot een bepaald aantal uur. Hoef je een paar uur per week niet naar je les, en zou je dus in die tijd kunnen werken aan je mindere vakken.
Maar of het werkt??
Oud 13-06-2002, 18:40
autodropje
autodropje is offline
Citaat:
waaromniet? schreef:
Was dit naar aanleiding van wat ik zei?
neej had idee al langer
Oud 13-06-2002, 18:42
Verwijderd
Citaat:
waaromniet? schreef:
Ik denk dat bovenstaande regels juist als een stimulans werken om beter te leren, bij goede cijfers kan je eens vrij nemen
Ik kan nu ook bij slechte cijfer vrij nemen
Met citaat reageren
Oud 13-06-2002, 18:52
waaromniet?
waaromniet? is offline
Citaat:
darkshooter schreef:

Ik kan nu ook bij slechte cijfer vrij nemen
Slechte zaak, dan vind ik dat jij het niet waard bent mijn belastinggeld te verspillen.
Oud 13-06-2002, 18:57
Verwijderd
Citaat:
waaromniet? schreef:

Slechte zaak, dan vind ik dat jij het niet waard bent mijn belastinggeld te verspillen.
sorry Maar ik ga wel over hoor
Met citaat reageren
Oud 13-06-2002, 22:14
Verwijderd
Leerlingen in de bovenbouw zijn oud en wijs genoeg.......:

Sommigen wel, sommigen niet:
Als je bij ons (in de bovenbouw) op t gymnasium zit heb je 10% meer lessen in je rooster (of 20% maar dat doet er ff niet toe) daarom krijg je toestemming om elke week 10%= 3 lesuren ergens anders aan te besteden en hoef je niet naer de les te komen. Sommigen springen daar echt niet verantwoord mee om.
Met citaat reageren
Oud 14-06-2002, 11:51
waaromniet?
waaromniet? is offline
Citaat:
darkshooter schreef:

sorry Maar ik ga wel over hoor
Dan heb je geen slechte cijfers.
Oud 14-06-2002, 11:53
Verwijderd
Citaat:
waaromniet? schreef:

Dan heb je geen slechte cijfers.
Nee, maar de mogelijkheid is er wel. Tenzij dat de betreffende docent je je mogelijkheid ontneemt, wat ook wel gebeurd.
Met citaat reageren
Oud 14-06-2002, 12:29
PV
PV is offline
Citaat:
autodropje schreef:

Dit sluit mooi aan op de tweede fase en op de universiteit waar ook niemand controleerd of je de colleges volgt.

De kans zit er wel in dat leerlingen deze verantwoordelijkheid niet aankunnen en ook lessen van vakken die ze moeilijk vinden gaan schrappen en dan niet overgaan. Of is het ljuist goed dat ze blijven zitten omdat ze blijkbaar nog te jong zijn om deze verantwoordelijkheid aan te kunnen, dat moeten ze tenslotte later ook.

Een oplossing is misschien dat mensen zelf mogen kiezen of ze naar vakken gaan waar ze een ruime voldoende staan en de andere vakken wel verplicht moeten volgen.
- Waarom zou het moeten aansluiten op het hbo/wo? Er moet toch nog wel een beetje verschil zijn tussen het middelbare onderwijs en hbo/wo lijkt me, anders kan je dr net zo goed 1 gebouw van maken. Of de grens van bovenbouw over een tijdje verlagen naar onderbouw, 'want in de bovenbouw krijgen ze er ook mee te maken'.

- Je kan met je 14e al in de 4e klas zitten, ben je er dan oud genoeg voor? Er zijn ook 14jarigen die nog maar in de brugklas zitten. Zij mogen het dan niet terwijl ze even oud zijn.

- Je redenering 'dat moeten ze tenslotte later ook' klopt niet, want 'later' zijn ze een stuk ouder. Zo'n verantwoording hoeven leerlingen imo nog niet aan op de middelbare school.

- Zelf mogen kiezen of je naar een vak gaat waar je voldoende voor staat, kan er juist voor zorgen dat je er na een maand of wat onvoldoende voor dat vak komt te staan. Dan heb je de onvoldoende al te pakken in plaats van dat ie wordt voorkomen door verplicht lessen te volgen.
Met citaat reageren
Oud 14-06-2002, 12:37
Nomen-nescio
Nomen-nescio is offline
Ik denk dat sommige daar wel oud en wijs genoeg zijn daarvoor, maar lang niet iedereen..
Dus ik ben tegen..
Oud 14-06-2002, 13:19
waaromniet?
waaromniet? is offline
Citaat:
darkshooter schreef:

Nee, maar de mogelijkheid is er wel. Tenzij dat de betreffende docent je je mogelijkheid ontneemt, wat ook wel gebeurd.
Dan vind ik dat een slechte zaak. Dat mensen die van mijn belastinggeld op school zitten dit niet halen door luiheid.
Oud 14-06-2002, 13:24
waaromniet?
waaromniet? is offline
Citaat:
PV schreef:

- Waarom zou het moeten aansluiten op het hbo/wo? Er moet toch nog wel een beetje verschil zijn tussen het middelbare onderwijs en hbo/wo lijkt me, anders kan je dr net zo goed 1 gebouw van maken. Of de grens van bovenbouw over een tijdje verlagen naar onderbouw, 'want in de bovenbouw krijgen ze er ook mee te maken'.
Omdat op het HBO/WO veel mensen om deze redenen af blijken te vallen. Bovendien is het niet hetzelfde, om bij een voldoende/ een hoog cijfer iets te mogen missen. Een betere aansluiting van onderbouw naar bovenbouw zou ook gerechtvaardigt zijn, meer dynamiek lijkt me niet slecht.

Citaat:
PV schreef:
- Je kan met je 14e al in de 4e klas zitten, ben je er dan oud genoeg voor? Er zijn ook 14jarigen die nog maar in de brugklas zitten. Zij mogen het dan niet terwijl ze even oud zijn.
Ja dus? Het gaat om verantwoordelijkheid, en hoever je in het leerproces staat, hierin hoeft leeftijd absoluut geen doorslaggevende factor te zijn.

Citaat:
PV schreef:
- Je redenering 'dat moeten ze tenslotte later ook' klopt niet, want 'later' zijn ze een stuk ouder. Zo'n verantwoording hoeven leerlingen imo nog niet aan op de middelbare school.
Als bovenbouw VWO hoor je die verantwoording IMHO aan te kunnen. Anders ben je mijns inziens geen VWO diploma waard.

Citaat:
PV schreef:
- Zelf mogen kiezen of je naar een vak gaat waar je voldoende voor staat, kan er juist voor zorgen dat je er na een maand of wat onvoldoende voor dat vak komt te staan. Dan heb je de onvoldoende al te pakken in plaats van dat ie wordt voorkomen door verplicht lessen te volgen.
Zie mijn voorbeeld, bij een 6 mag je 1 uur per week overslaan. Bij een 7 of hoger is het aan jezelf (op een beperkt aantal vastgelegde lessen na, zoals toetsen). Dit motiveert lijkt me juist om een 7 te staan, en te BLIJVEN staan.
Oud 14-06-2002, 13:24
waaromniet?
waaromniet? is offline
Citaat:
Nomen-nescio schreef:
Ik denk dat sommige daar wel oud en wijs genoeg zijn daarvoor, maar lang niet iedereen..
Dus ik ben tegen..
Dan zijn ze ook niet oud en wijs genoeg voor een VWO/Havo diploma.
Oud 14-06-2002, 16:24
Nomen-nescio
Nomen-nescio is offline
Ik denk dat je het moment van facultatieve lessen nog wel even kan uit stellen tot het HBO/universiteit. Jongeren van 15/16 die de keus hebben om niet naar school te gaan, gaan dus ook echt niet ( oké, niet allemaal).

Deze mensen die wel de Havo KUNNEN, maar het niet DOEN, komen dus bij een lagere opleiding terecht, dit is zo zonde, dat beseffen ze dan niet. En ik weet zeker dat wanneer ze wat ouder zijn dat besef meer komt.
Oud 14-06-2002, 22:20
flamez
flamez is offline
Citaat:
autodropje schreef:

Wat vinden jullie?

is dat nu dan al niet???
Oud 14-06-2002, 23:53
Rhinus
Rhinus is offline
Citaat:
autodropje schreef:
Nee. Toen ik 14 was ik al in de 4e. Toen kon ik dat nog echt niet zelf bepalen.

Maar met overleg moet dat wel kunnen
Met citaat reageren
Oud 26-06-2002, 18:27
Steve Le Irwkin
Steve Le Irwkin is offline
niet goed. je LEERT zelfstandigheid op de middelbare school, je mag er dus niet op afgestraft worden als je het niet bent.
Oud 26-06-2002, 19:50
BBEM
BBEM is offline
prima systeem, want als die mensen toch naar de les toegaan dan gaan ze het toch verzieken voor diegenen die wel les willen volgen.
Oud 26-06-2002, 23:22
Yellow Angel
Yellow Angel is offline
en dát is forumbaas ... topictiteltje?

de ganse tweede fase is al ingervoerd om de overgang naar de universiteit te verbeteren. Ik denk niet dat je het dan nóg zelfstandiger moet maken dan het al is...
Oud 27-06-2002, 07:12
heumen
heumen is offline
Citaat:
Leerlingen uit de bovenbouw zijn....

Aan de ene kant zou ik dat een goed idee vinden. Toen ik in 6v zat en de laatste schoolonderzoeken achter de rug had kon ik feitelijk al niet meer zakken. Dat ik toen toch nog naar lessen moest die nergens over gingen (allemaal herhaling, alle examenstof was al behandeld)vond ik toen echt kut. Ik ging liever zelf thuis wat zitten voorbereiden voor examens(yeah right ). Maar als je hier (univ) ziet hoe sommige (lees: de meeste)mensen met het facultatief volgen van colleges omgaan dan is het wel duidelijk dat je dat op de middelbare school niet kan invoeren. Op zich is het "vrijgeven" voor goede leerlingen (cijfers 8+) wel een aardig idee, maar hier bij natuurkunde zitten allemaal "stuudjes" die op het VWO 8+ gemiddeld hadden en die hier ook niet met de verantwoordelijkheid om kunnen gaan. Daar moet ik wel bij zeggen dat de meeste mensen hier ook net op kamers zijn en de daardoor verworven vrijheden (geen ouders in de buurt) nog groter zijn. Misschien dat als je ouders nog in de buurt zijn dat het dan wel kan....
Oud 27-06-2002, 08:32
Verwijderd
Dan staan docenten standaard voor groepjes van 5 studenten oid les te geven. Lijkt me geen goed plan dus. Wel bv. de laatste twee maanden oid, de vakken facultatief maken, zoals nu (bij ons iig wel) ook al het geval is.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten