Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-01-2006, 17:44
Philemon
Philemon is offline
Nu zijn we al geruime tijd bezig met voorbereidingen voor het examen Nederlands. We maken van eerdere examens de vragen en de samenvatting. Die vragen gaan bij mij over het algemeen wel goed, maar de samenvatting is een heel ander verhaal.
Op de een of andere manier lukt het me niet een goede samenvatting te maken, elke keer mis ik 'net' die puntjes waar je de punten voor krijgt.

Zou iemand mij tips kunnen geven waar ik nog extra op kan letten? Ik heb natuurlijk al wel wat tips van mijn lerares gehad, maar misschien dat een van jullie nog met iets nieuws aan komt zetten..

Alvast bedankt,
Oud 17-01-2006, 19:46
Verwijderd
Ik had precies hetzelfde. Mijn enige tip is om gewoon eindexamen te doen, want toen had ik opeens een 9.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2006, 19:50
Belgarath
Belgarath is offline
Staan er geen punten bij die er sowieso in moeten? Bij mijn examen was het zo dat je de samenvatting aan de hand van een stuk of 8 puntjes moest maken, het was een kwestie van opzoeken in de tekst. Of is dat juist het probleem?
Oud 17-01-2006, 20:02
Verwijderd
Inderdaad, in principe moet je alléén de punten uit de opdracht in de samenvatting zetten. Als je dan ver onder de benodigde woorden zit, ben je iets vergeten. Als je er ver overheen zit, moet je je samenvatting goed nalezen en alles schrappen wat niet in de opdracht gevraagd wordt. Tenzij je enorm uitgebreid schrijft, kom je altijd rond het gevraagde aantal woorden uit.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2006, 09:27
Lilium
Lilium is offline
Mijn leraar legde het als volgt uit:
- Lees eerst de hele samenvattingsopdracht.
- Lees dan de titel, eerste en laatste alinea van de tekst.
- Lees dan de eerste en laatste zin van iedere alinea. Dan weet je waar die alinea over zal gaan.
- Vervolgens lees je de hele tekst met de opdracht in je achterhoofd. Je weet dan waar de puntjes in de tekst staan. Ook let je op de structuur van een tekst. Wat is de stelling? Waar staan de voor- en waar de tegenargumenten? Hoe worden de argumenten aan elkaar 'gebreid'?
- Dan maak je in het klad de samenvatting. Neem de tekst zo precies mogelijk over. Niet letterlijk natuurlijk, alleen belangrijke frases mag je letterlijk overnemen.
- Als er geen fouten meer in je klad-samenvatting staan en het aantal woorden is goed, schrijf je hem in het net over.

Dit hele stappenplan werkte op mijn schoolexamen 'samenvatten' erg goed, ik had een 10!
Oud 20-01-2006, 17:48
Philemon
Philemon is offline
Dankjewel voor jullie tips iig..

Mijn probleem is dus dat ik wel weet wat er belangrijk is, en dat ik dan ook bijna wel de goede dingen heb.. Maar de kerndingen die dus echt typerend zijn voor samenvatten weet ik niet te vinden. Heel raar eigenlijk, want ik heb dan elke keer het 'idee' van de zin wel goed, maar hetgeen waar het over moet gaan is dan juist te lang of te kort..
Hebben jullie ook nog een tip hoe je kunt weten of een bepaalde vraag juist heel uitgebreid of heel beknopt beantwoord moet worden?
Oud 23-01-2006, 20:10
*naso*
*naso* is offline
Citaat:
Philemon schreef op 17-01-2006 @ 18:44 :
Nu zijn we al geruime tijd bezig met voorbereidingen voor het examen Nederlands. We maken van eerdere examens de vragen en de samenvatting. Die vragen gaan bij mij over het algemeen wel goed, maar de samenvatting is een heel ander verhaal.
Op de een of andere manier lukt het me niet een goede samenvatting te maken, elke keer mis ik 'net' die puntjes waar je de punten voor krijgt.

Zou iemand mij tips kunnen geven waar ik nog extra op kan letten? Ik heb natuurlijk al wel wat tips van mijn lerares gehad, maar misschien dat een van jullie nog met iets nieuws aan komt zetten..

Alvast bedankt,
zijn jullie nu al bezig met het voorbereiden van CE? cool...we zijn er nog niet aan toe!!! na de toetsweek beginnen we volgens mij met lezen en samenvatten!!!!!!

volgens mij is het een kwetie van goed begrijpen van de tekst...
Met citaat reageren
Oud 25-01-2006, 17:02
Philemon
Philemon is offline
Dat valt helaas wel een beetje tegen.. Heb je die teksten trouwens wel eens gelezen? Over het algemeen zijn ze redelijk slaapverwekkend, dus dat komt je cijfer natuurlijk ook niet ten goede..
Oud 25-01-2006, 20:47
Belgarath
Belgarath is offline
Citaat:
Philemon schreef op 25-01-2006 @ 18:02 :
Dat valt helaas wel een beetje tegen.. Heb je die teksten trouwens wel eens gelezen? Over het algemeen zijn ze redelijk slaapverwekkend, dus dat komt je cijfer natuurlijk ook niet ten goede..
Da's dan een goede voorbereiding op je studententijd

Kun je misschien eens een tekst van havovwo.nl (uit een examen bedoel ik) samenvatten en hier posten? Dan kunnen we je misschien gerichter helpen... Wat bij mij trouwens ook hielp: samenvatting maken en dan met het antwoordmodel nakijken. Daar staat altijd precies in wat er in de samenvatting hoort. Als je dat een paar keer hebt gedaan, doorzie je misschien het idee.
Reageren

Regels voor berichten