Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
Iemand wil bijv. zanger worden, m.b.v God is het gelukt (of mischien je innerlijke kracht???) Iemand iwas bijv. erg ziek, m.b.v God heeft hij het gered (of geloofde je toch in jezelf en in je lichaam dat je het zou redden?) Tis een beetje vaag ik weet het, maar ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
punt is dan inderdaad wel dat meneer goedhart , als hij dit niet door heeft, hem inderdaad vergiffenis verleent. ik weet ook niet meer precies in welke context het gebracht werd, maar was het ook niet zoiets met . 'oordeelt niet, opdat gij ook niet geoordeelt zult worden? ', wat wil zeggen dat jij moeilijk ergens een oordeel over kunt vormen, wanneer je niet alwetend bent? alwetend is maar 1 iemand, en dat is ook de enige, die uiteindelijk zijn oordeel klaar zal hebben. en dat zou god moeten zijn.. en daarom zou je als persoon, als iemand daarom vraagt (dit is wel ff essentieel) vergiffenis moeten verlenen.. (overigens, wil vergiffenis, wanneer het een strafbaar feit betreft, niet zeggen dat je geen straf hoeft uit te zitten,... je bent dan in principe 'vergeven' verklaard wanneer je je straf hebt uitgezeten, mocht dit nodig zijn... ) (bovenstaand is even uit het perspectief van een gelovige...., wat ik niet ben)
||
Citaat:
en dat over juridisch systeem etc, dat klopt. (o.a. betaal caesar wat van caesar is .. blablabla )
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
Laatst gewijzigd op 19-02-2006 om 02:59. |
![]() |
||
Citaat:
Ik begrijp wat je bedoelt. Er zijn genoeg godsdiensten/filosofieen waar god gelijk staat aan jezelf of waar god alles is. Vooral in (Zuid-)Oost Azie. Uiteindelijk is het irrelevant of het intern of extern is, het gaat erom dat je met god contact kan maken en dat het een steun is die je ten alle tijden aan kan spreken. Ik zie god liever niet als persoon, omdat dat een vertekend beeld van 'hem' geeft. Ik zie het eerder als een kracht. Zaken als of die kracht autoritair is of in jezelf zit is te subjectief en ga ik liever niet motiveren. Ik geloof (vanuit een Christelijk perspectief) dat alleen god jou vergeving kan brengen. Dit gebeurd wanneer jij je fouten werkelijk inziet en de kennis dus in zijn totaliteit is opgenomen in je verstand. Iemand kan immers uitleggen hoe je moet autorijden, maar het zelf nooit geleerd hebben. Je zou dus kunnen zeggen dat iemand is vergeven wanneer god hem de kennis heeft laten ervaren.
Laatst gewijzigd op 19-02-2006 om 01:40. |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
Daarop kwam Petrus bij hem staan en vroeg: ‘Heer, als mijn broeder of zuster tegen mij zondigt, hoe vaak moet ik dan vergeving schenken? Tot zevenmaal toe?’ Jezus antwoordde: ‘Niet tot zevenmaal toe, zeg ik je, maar tot zeventig maal zeven. staat inderdaad bekend als synoniem voor 'oneindig' |
![]() |
||
Citaat:
Kritisch zijn is goed, maar het lijkt mij hier waarschijnlijker dat Jezus gewoon zei wat er staat. |
![]() |
||
Citaat:
![]()
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Hoewel ik het wel twijfelachtig vind over de samenstelling van de diverse boekdelen, ik denk dat de echte teksten in de bijbel niet veranderd zijn tot op zekere hoogte. Zo zullen ongetwijfeld een paar woorden en zinnen moeilijk te vertalen zijn, maar niets te omslachtig. Laten ik maar zeggen dat de kern nog altijd klopt. Vergeet niet de Dode-zee rollen. Ik citeer: "Ongeveer een kwart van de rollen bestaat uit afschriften, gehele of gedeeltelijke afschriften, van alle boeken in het Oude Testament, behalve het boek Ester." Dus hiermee kan je toch wel aanduiden het succes dat de monniken hebben gehad met al die eeuwen met het overschrijven van de bijbel. Er is niets verloren gegaan. Maar zoals ik al citeerde, zijn sommige boeken niet in de bijbel gekomen. Of dat goed of slecht is, is moeilijk te zeggen eigenlijk. Owh, ik bedenk net dat het nu gaat over de Tenach, oftewel het Oude Testament. Dus dit heeft geen betrekking op het Nieuwe Testament, waar de teksten uiteraard vandaan komen. Spijtig. ![]() Laatst gewijzigd op 20-02-2006 om 11:56. |
![]() |
||
Citaat:
||||
Citaat:
![]() ![]() Of teksten wel of niet veranderd zijn weet ik niet (ik verdenk veel er wel van). Of er teksten weggelaten zijn of niet, dat is de vraag. Citaat:
![]() Citaat:
![]() ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |