Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-01-2006, 10:28
heavyukkie
heavyukkie is offline
Ik heb periodes erg veel last van dromen.
Nu zit ik ook weer in zo'n periode en dat maakt me bang.

Vandaag gedroom dat ik een paard mee naam om dat die te koop stond en ik had met mensen gepraat die hem wel wilde kopen. Toen moest ik terug maar was de weg kwijt en had het paard achter in onze atos met mijn ouders erbij en ik kon het niet gevonden krijgen. Ik wist alleen dat er op de hoek van de straat een huis te koop stond. Dus op een gegeven moment gevonden en moesten we nummer 11 hebben. Daar aan gebelt met het paard en toen kwam er iemand anders uit die eingelijk gelijk door loopte en een spuitje aan het paard gaf. ik nog vragen wat hij deed maar hij dreigde het mij ook te geven. gelukkig werd ik toen wakker gebelt.

Er na weer gaan slapen en weer gedroomd.

Ik was jarig en er waren twee kennissen bij mij op bezoek.
1 tje (de man) viel achter over en lag in coma. Hij met spoed naar het ziekenhuis. de vrouw was over haar toeren en ging ook mee.
IK probeerde haar steeds te bellen alleen ik kon het telefoon nummer niet gevonden krijgen. Uit eindelijk zijn we naar het ziekenhuis gereden en daar was mijn moeder ook (mijn moeder kent ze niet in het echt)die mocht er wel bij en die man was alweer uit coma maar hij kon een hersenbeschadiging hebben.
Maar uiteindelijk mocht ik dan ook bij die man. en hij was al bij kennis hij had alleen nog maar iets aan zn been. en hij maakte nog een geintje dat hij geen hersenbeschadiging kon hebben, want daar moet je hersenen voor hebben. Uit eindelijk is die vrouw weer met mij mee naar huis gegaan waar mijn eigen veulens stonden en mijn moeder was ook mee maar die wou ik niet mee hebben. want ik had een ander veulen die mijn moeder nog niet wist. uiteindelijk was mijn moeder er toch achter gekomen en toen sprong die andere vrouw voor mij in de bres.

toen werd ik weer wakker.

maar met het gevolg dat ik dus weer in een vreselijke dip zit. en echt ff weer alles zwart ziet. daarom zie ik nu alweer op om vanavond weer te gaan slapen. Wie herkent dit probleem?
bang zijn om te slapen omdat je bang bent om te dromen?
wat doe je eraan? Ik kan mezelf er nml bijna nooit over heen zetten.
wie weet raad?
Oud 04-01-2006, 15:14
Verwijderd
Ik herken het ook, ben er zelfs voor bij de huisarts geweest. Bij mij is het nu al wel een jaar of 3 geleden. Ik droomde toen bijna 2 weken achter elkaar iedere avond hetzelfde: er werd telkens iemand om wie ik gaf vermoord. Van m'n konijn tot m'n ouders en m'n beste vriendin. Ik werd toen ook bang om te gaan slapen.

De huisarts gaf toen als advies echt m'n hoofd leeg te maken voor ik ging slapen. Ik ging vaak slapen met een 'vol' hoofd: ik nam dus alles mee van de dag. Hij zei dat ik elke avond voor ik moest gaan slapen een blaadje moest pakken en de 3 dingen die me het meest dwars zaten van de dag, van me af moest schrijven.
Dat heeft me echt heel erg geholpen. In het begin moest ik echt alles opschrijven, maar op den duur had ik er genoeg aan om het me alleen even te bedenken. Door die dromen bleef ik, net als jij, overdag ook alles zwart zien en me zorgen maken. Dat maakte dat ik 's nachts alleen maar meer droomde.

Succes in ieder geval
Met citaat reageren
Oud 04-01-2006, 16:51
heavyukkie
heavyukkie is offline
dat advies heb ik al gehad, maar bij mij hielp het niet.
Oud 04-01-2006, 16:58
twain4me
twain4me is offline
Citaat:
heavyukkie schreef op 04-01-2006 @ 17:51 :
dat advies heb ik al gehad, maar bij mij hielp het niet.
Wat doe je normaal voordat je naar bed gaat?

Vaak helpt een bad o.i.d. vlak voor je gaat slapen erg goed. ook een kruik in je bed kan helpen om te ontspannen.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2006, 17:10
Hijo de Puta
Hijo de Puta is offline
Laat het gaan als je het mij vraagt, ik heb een tijd ook ontzettend veel nachtmerries gehad in een korte periode, echt erge..en op een gegeven moment was ik eraan gewend, waardoor je veel sterker in je schoenen staat.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2006, 17:23
heavyukkie
heavyukkie is offline
ik ga normaal als ik echt niet kan slapen in de douche(hebben geen bad) maar dat helpt niet. Ik heb eingelijk al alles er geprobeert. Mijn dromen zijn heel realistisch en gaan over dingen die ik heb mee gemaakt. maar ze zijn zo realisitisch dat ik het niet van me af kan houden. en heb er al heel lang last van (10 jaar) en ik kan er nog steeds niet mee omgaan. vandaar ook mijn vraag hoe jullie dat doen...
Oud 04-01-2006, 18:31
Maantje
Maantje is offline
ik denk dat als je er zoveel last van hebt en ook al zo lang het verstandig is om een arts te raadplegen. die weet zeer waarschijnlijk meer dan een clubje forumers...
Oud 04-01-2006, 20:04
Verwijderd
Een oplossing is idd vrij persoonsgebonden denk ik.

Er zijn natuurlijk medicijnen die helpen om rustiger te slapen, maar je kunt voor het slapen gaan beter maximaal relaxen, lezen, rustige muziek luisteren etc, iets onzettends saais bekijken op tv helpt ook soms.

Malende gedachten proberen uit je hoofd zetten, problemen die dan in je op komen kun je toch op dat moment niets aan doen.
En ik begrijp wel dat je niet wil slapen, maar zet je er toch overheen, want anders kom je nog meer in een vicieuze cirkel.

En schrijf je je dromen op in een boek oid?
Met citaat reageren
Oud 05-01-2006, 16:19
heavyukkie
heavyukkie is offline
ik schrijf mn dromen eingelijk niet op. omdat ik ze niet terug wil lezen. en de huisarts weet er van ik ga al 10 jaar naar ggz maar mijn vraag was wat jullie er aan doen
Oud 05-01-2006, 17:05
Verwijderd
probeer eens te mediteren
hier is een site met veel meditatie info:
http://www.abc-van-meditatie.nl/
en lees vooral deze sectie; http://www.abc-van-meditatie.nl/gezondheid/angsten.asp
Met citaat reageren
Oud 08-01-2006, 01:34
Verwijderd
Nachtmerries zijn een teken dat er iets niet goed is met je.
Bedenk wat dat is. Doe er iets aan.
Je spoelt het er iig niet af onder de douche.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2006, 12:38
*Primo
*Primo is offline
Dit is inderdaad zoals eerder gepost ontzettend persoonsgebonden.

probeer de avond voor je gaat slapen voor jezelf na te gaan of er nog dringende zaken zijn die je erg bezig houden of waar je over zit te malen waar je nog geen oplossing voor hebt. Schrijf het desnoods op.

Wat ook wel eens helpt is voor jezelf een soort denkbeeldig schild maken om je heen vlak voordat je gaat slapen, door met je handen als het ware een soort bariere te "strijken" langs je lichaam, helemaal om je heen(een soort aura als het ware). Dit kan je zelf doen, of vragen of iemand die je dierbaar is het voor je wil doen.
Belangrijk daarbij is dat je voor jezelf sterk gelooft dat daar helemaal NIETS doorheen kan komen. Geen enkel iets kan je kwaad doen, en geen kwade gedachte kan binnen komen. Er is louter rust,vrede en positiviteit. Binnen dat onzichtbare schild ben je veilig; al het boze wordt afgestoten/kan niet binnendringen.
Als je daadwerkelijk echt tegen jezelf zegt van: hier komt niets doorheen, ik ben hier veilig, en daar in gelooft; dan helpt dit waarschijnlijk heel goed.

Ook, wat eerder is gezegd, zou je je dromen kunnen opschrijven. Dus de volgende ochtend; als de droom nog vers in het geheugen ligt, hem opschrijven.

Het is in ieder geval een bekend fenomeen.
Ik ken ook een persoon die heel dicht bij mij staat die om de zoveel tijd (af en toe weken achtereen)telkens een herhalende vreselijke nachtmerrie had; en dit jaren lang.
"De persoon" in kwestie droomde van een klein stationnetje met een geel huis met een witte rand waar hij/zij speelde, maar alles was op zijn kop. Dus "de persoon" zag het huis en het treinspoor op zijn kop. Er was iemand in die droom die "de persoon" vast hield aan de benen en boven het treinspoor hield en riep dat ze "de persoon" voor de trein zou gooien.
Die droom heeft hem/haar jaren achtervolgd en wat bleek lang daarna; dat het ooit echt was gebeurd, maar daar wist die persoon niets meer van. Hij/zij was nog klein toen het gebeurde. Het bleek namelijk, dat hij/zij daar had gespeeld en er een gekke vrouw was (niet goed bij haar hoofd, geestelijk niet in orde) die zich ontzettend had gestoord aan de spelende kinderen en "de persoon" beetgepakt en op de kop boven het spoor had gehouden.

Voor die persoon heeft het geholpen dit te horen en heeft ook het echte verhaal opgeschreven in zijn geheel en tegen zichzelf gezegd dat het niet meer kwaad kon doen. Vanaf dat moment was het over. Nooit meer dezelfde nachtmerrie gehad.

Sterkte

Laatst gewijzigd op 09-01-2006 om 12:41.
Met citaat reageren
Oud 11-01-2006, 20:44
Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Ik weet niet zo goed wat je eraan zou kunnen doen.

Ik heb zelf al 5 jaar alleen maar achtervolgings/vlucht/ongrijpbaarheidsdromen, en die worden ook alsmaar erger. Laatste dagen gaat het alleen maar over zelfmoord en het vermoord worden door mijn ouders. Weet je hoe afschuwelijk dat is -> het beïnvloedt mijn dagleven zo dat ik mijn ouders niet meer normaal kan zien, onuitgerust wakker wordt en wanhopig wordt van het idee dat het maar doorgaat en doorgaat en niet ophoudt.
Oud 11-01-2006, 20:46
Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Citaat:
*Primo schreef op 09-01-2006 @ 13:38 :
verhaal
Het klinkt zo mooi he, maar bij mij lukt het dus nooit. Ik kan wel bijvoorbeeld al mijn zorgen voor het slapen gaan in een doos stoppen met een deksel erop maar het komt er A-L-T-I-J-D weer uit, met hoeveel kettingen en beton ik het ook dichtstop. Dat wordt een strijd die niet ophoudt.
Oud 11-01-2006, 20:49
Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Wat trouwens wel helpt is je bedje heel erg aantrekkelijk maken om in te gaan liggen en veilig te maken: dus echt een nestje bouwen met dekentjes en kussentjes en kruikjes. Alles bij de hand, glaasje water, boeken, muziek, alles wat jou rust geeft. Slaap je i.i.g lekker in en mocht je dan toch weer naar dromen heb je alles bij de hand om jezelf tot rust te brengen.

Ook kan het helpen om te leren lucide te dromen -> dan kan je je eigen dromen beïnvloeden en veranderen. Zoek maar eens op google of kijk onder het kopje 'lucide dromen' op http://dromen.pagina.nl.
Oud 14-01-2006, 18:11
*Primo
*Primo is offline
Citaat:
Yab-Yum schreef op 11-01-2006 @ 21:49 :
eveneens interessant verhaal
Voor sommigen helpt mijn geposte eventuele hulpmiddel, spijtig dat jij er niet zo zeer positieve ervaringen mee hebt.
Het klopt verder wat je zegt over lucide dromen; ook een optie om te overwegen.

Dat jij ook maar weer fijn mag dromen!
Oud 14-01-2006, 18:32
snoopy
snoopy is offline
even een heel droge opmerking, maar het schijnt dat je meer nachtmerries krijgt als je bed te warm is. Als je het nog niet deed, zet dan je raam open zodat het lekker fris is in je kamer. Ik hoop dat het helpt
Oud 19-01-2006, 23:36
Klaas B.
Klaas B. is offline
Ik wilde serieus reageren, maar toen zag ik ´loopte´.

...
Met citaat reageren
Oud 23-01-2006, 21:27
mrsjones
mrsjones is offline
Ik heb dat ook een tijdje gehad. Ik heb er toen veel baat bij gehad om een steentje bij mij te dragen. Berg kristal of iets kan helpen Ik kan had toen geen nare dromen meer
Reageren

Regels voor berichten