Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Nee, ik weet ook niet hoe, zonder in windows en of ubuntu te komen Zal ff opzoeken Die schijf die is niet eens een jaar oud... |
![]() |
|
Ik neem aan dat de maker van je hardeschijf wel een scan programma op zijn site heeft.
Anders download en brand je ff de Ultimate Boot cd. Dat is een handige bootable cd met veel handige tooljes die je kan gebruiken, om bijvoorbeeld je hd te scannen.
||
Citaat:
Volgens mij is je mbr naar de klote ![]() effe grub opnieuw eroverheen misschien? |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
enter, enter enz. esc. Install the GRUB boot loader on a hard disk Ik heb het volgende daar staan: IDE1 master (hda) - 123.4 GB HD32320(nogwat) #1 primary 123.5 GB =) fat32 /media/hda1 SCSI3 (0,0,0) (sda) - 82.0 GB ATA Maxtor 6y... #1 primary 41.0 GB (volt teken) =) ntfs /media/sda1 #2 primary 29.3 GB =) ext3 /media/sda2 #5 logical 1.7 GB :x swap swap Dus ik kies #1? Daar staat nl bootable flag on Druk enter. Are you sure, you wil enz this wil format swap. Best! Fout melding: No root file system No root file system is defined. Please correct this from the partitioning menu. Wat doe ik fout? &, Wat moet ik dan doen? |
![]() |
|
Verwijderd
|
- pc start weer op, cold boot. Windows moet rebooten (update).
Reboot > GRUB Error 17 Uit... Tijdje uit. Boot. Boot weer, linux, ubuntu. Qou alleen film kijken. Film draait prachtig, start firefox op, alles gaat langzaam (behalve film & geluid ervan) Kan niks meer doen, film niet sluiten enz. Muis beweegt wel en film draait gewoon nog steeds perfect. Wth? EDIT: Reboot, GRUB error 18 Error 18: Selected cylinder exceeds maximum supported by BIOS Dus wat ik misschien het beste kan doen is alles deleten aparte partitie voor boot sector aan begin van schijf (hoe doe je dat?) en dan windows en ubuntu weer installen. Maar weet ook niet of dat wel alles verhelpt.. EDIT2 Reboot, boot gewoon, windows, maar duurt echt veeeel langer dan normaal. Uiteindelijk, tijdens hetzelfde windows laat scherm, bevriest ie waarna die even later uit zichzelf reboot.. Reboot, werkt weer, Ubuntu Even later error: root (hd0,1) Filesystem type is ext2fs, partition type 0x83 kernel /boot/vmlinuz root=/dev/sda2 ro quiet splash Erro 16: Incosistent filesystem structure Press any key to continue... Terug bij bootscherm, Weer ubuntu: root (hd0,1) Filesystem type is ext2fs, partition type 0x83 kernel /boot/vmlinuz root=/dev/sda2 ro quiet splash [Linux-bzImage, setup=0x1c00, size=0x13e30e] Erro 18: Selected cylinder exceeds maximum supported by BIOS Press any key to continue... Terug bij bootscherm, Dan maar windows. Gelijk reboot ie zelf.. Dammn! Laatst gewijzigd op 07-01-2006 om 22:19. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik heb het hele topic niet gelezen, maar heb je al eens geprobeerd om met een livecd (ultimate boot, cool-linux, knoppix) te booten en te kijken wat er nog te redden valt? |
![]() |
|
Verwijderd
|
Errorlisting:
16 : Inconsistent filesystem structure This error is returned by the filesystem code to denote an internal error caused by the sanity checks of the filesystem structure on disk not matching what it expects. This is usually caused by a corrupt filesystem or bugs in the code handling it in GRUB. 17 : Cannot mount selected partition This error is returned if the partition requested exists, but the filesystem type cannot be recognized by GRUB. 18 : Selected cylinder exceeds maximum supported by BIOS This error is returned when a read is attempted at a linear block address beyond the end of the BIOS translated area. This generally happens if your disk is larger than the BIOS can handle (512MB for (E)IDE disks on older machines or larger than 8GB in general). Weet je zeker dat je de filesystems goed hebt ingesteld? Heb je de harde schijf al gecheckt op fouten? Ik denk dat het aan ge harde schijf ligt, niet aan de software. Alles deleten en een aparte partitie voor de bootsector: Gentoo heeft een *hele* goede en volledige Howto! over het opnieuw partitioneren van de harde schijf en legt ook uit hoe je dat in grub zet. ![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
Deze thread zou ik ook even lezen.
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() op C staat alleen Windows, Linux & program files, dat maakt dus niet uit. enige probleem is, op mijn bureaublad (win) staan nog een aantal bestanden die ik liever niet kwijt wil.. Hoe maak ik daar een backup van? Bestaat er een windows live cd? ![]() Anders ff andere schijf erin met windows... Bedankt voor alle reacties! Ga er zeker naar kijken, maar heb t nogal druk nog halveweek stage + kamer verven + verhuizen (op kamers ![]() Maar volgende week (di, wo) laat ik wel weten hoe het lukt. Ik wil sowieso straks aparte partitie voor bootsector, veel veiliger ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Bij fat32 system: mount -t vfat /dev/sda1 /mnt/windows Bij ntfs system: mount -t ntfs /dev/sda1 /mnt/windows En vanuit C:\Documents and Settings\[usernaam]\Desktop alles kopieren naar een andere partitie of naar een aparte harde schijf, etc. Of naar een usb stick. Kopieren kan met mc (midnight commander), cp (copy command) en verschillende file explorers zoals konqueror. Mee eens. Ik zou ere dan ook opletten dat je het niet automount, dan is die veiligheid nog steeds te betwisten. ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ken coollinux helemaal niet en ubuntu live cd is al gebrand Wat niet automount? En waarom is dat dan niet meer zo veilig? |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() Nou, mocht iemand dan op je systeem komen, zou hij/zij de boot eerst moeten mounten. of mocht jij per ongeluk dingen verkeerd verplaatsen, kan het helpen dat je de boot eerst moet mounten eer je er dingen aan kan veranderen. Voorbeeld: de laatste tijd kreeg ik over mijn nieuwe hdd een rotfoutmelding, iets met drm. Ik stelde het uit dat ik er iets aan deed, maar door hdparm en drm was die schijf wel bijzonder traag. Ik had zitten klooien aan de kernel, kopierde de nieuwe bz snel naar mn boot en bedacht me toen dat ik de oude niet had gebackupt. Dan is het makkelijk als je eerst 'mount /boot' moet typen. ![]() verder heb ik, maar of dat helpt en nuttig is valt *zeker* te betwisten, een nep /boot standaard gemount. Wanneer iemand dan in mijn systeem komt, zal hij/zij (hopelijk) denken dat het de echte boot is en daar alle evil dingen in veranderen. Ik hoop dan dat hij/zij niet in /etc/fstab kijkt. ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Neejoh. ![]() Je kan gewoon via grub linux selecten en dan booten zonder zelf iets te mounten. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Dan ga ik dat ook doen... Volgende week ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Als je die gentoo howto volgt (booten vanaf bootdisk/live linux boot cd en vanaf daar chrooten in oude environment en grub installeren/configureren) hoef je windows -mits het goed geinstalleerd is- niet opnieuw te installeren. Vertel eerst je HELE partitionering, de sda en de hda, waar windows opstaat, waar linux opstaat en waar je een aparte partitie voor je /boot wil krijgen. Daarna gaan we verder. ![]() Nouja, morgenochtend reageer ik weer, tot vanavond 01.00 check ik dit nog. ![]() |
Advertentie |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
run 'grub' tiep dan in: grub> root (hd0,0) grub> setup (hd0) met 'root (hd0,0)' zeg je dat daar je /boot is, met 'setup (hd0)' zeg je dat ie grub in de mbr moet installeren. *** Als je je /boot gewoon op de /dev/sda2 wil hebben, doe je het volgende: run 'grub' tiep dan in: grub> root (sd0,1) grub> setup (hd0) met 'root (sd0,1)' zeg je dat daar je /boot moet komen, met 'setup (hd0)' zeg je dat ie grub in de mbr moet installeren. *** Dat allemaal zonder problemen gedaan? Maak dan even een dir aan op /mnt/boot en mount je /boot partitie daar. Voor een ext3 partitie tiep je: mount /dev/sda2 /mnt/boot -t ext3 Voor een ntfs partitie tiep je: mount /dev/sda1 /mnt/boot -t ntfs Nou, wat je daarna doet, is het kopieren van je kernel inmage naar je werkende /boot dir. Deze kan /bzImage/ heten als je het zelf hebt gecompileerd, dan is het te vinden in: /usr/src/linux/arch/i386/boot/bzImage. (ik kan de dirs wellicht iets fout hebben, werk dus met tab completion.) Zo niet, dan haal je de image van je oude /boot dir af: Kijk even hoe hij daar heet, dit kan iets als... 'kernel-2.6.' zijn of 'Ubuntu-2.6.' run dus 'cp /waarjeoudekernelimagestaat /boot/grub/kernel2.6' Dit kopiert de oude image naar je grub dir en noemt het meteen kernel2.6. Daarna ga je grub.conf editen. Dit bestand kan overigens ook menu.ls heten. Dus, pak je favoriete teksteditor erbij en zet dit in /boot/grub/grub.conf: Code:
# Wat wil je als eerste booten? 0 is the first, 1 the second etc. default 0 # How many seconds to wait before the default listing is booted. timeout 10 title=GNU/Linux # Partition where the kernel image (or operating system) is located root (hd0,0) kernel /boot/kernel-2.6 root=/dev/sda2 # The next four lines are only if you dualboot with a Windows system. title=Windows XP rootnoverify (sd0,0) makeactive chainloader +1 Oh, als je niet weet hoe je zoiets moet editen, dan leg ik het even uit met vim: Code:
vim /boot/grub.conf (dit zie je niet verschijnen op het scherm, hoor.) Tiep vervolgens alles wat hierboven staat in Ram daarna 1x op [esc]. Tiep daarna in: :wq Tadaa, je bent klaar. Je hebt nu grub geinstalleerd, de config file geedit en een kernel image naar je /boot gebracht. Reboot en kijk of het werkt. ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
en wie weet wil ik die schijf nog een keer eruit halen ![]() Maar als ik ga resizen, ben ik dan niet alles kwijt? Het liefst wil ik met zo min mogelijk doen gewoon weer op mijn bestaande install van windows & linux kunnen komen. Dus dan kan ik gewoon, zoals je zei, de boot op de sda2 zetten? |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Anders gebruik je gewoon QTparted, dat werkt ook prima. ![]() (Let er wel op dat je lege delen van de partitie herschrijft en niet in de al beschreven delen gaat zitten hakken. ![]() Ik heb alleen ervaring met partition magic, werkt prima voor mij. Je kan uiteraard ook de boot op sda2 zetten. Maak (als die er niet is) even /boot aan. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ubuntu boot weer, dus dat was hd1,1 Dan moet Windows hd0,1 zijn, klopt ook alleen filesystem type zegt ie nog dat ie unknown is (ntfs) ik ga ff opzoeken hoe ik dat er opnieuw inzet |
Advertentie |
|
![]() |
|
|