Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Eten & Drinken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-01-2006, 20:44
Talon
Talon is offline
Zelfgemaakte shoarma.
wie heeft daar ervaring mee?

Vandaag ga ik shoarma maken.
eerst moest ik zelf de shoarma kruiden maken, om daarna bij het vlees te mikken.
ook knoflooksaus hebben ze hier niet, dus heb ik een poging gedaan om
het te maken.

de shoarma kruiden heb ik zo gemaakt:
(het is in het engels, want ik doe copy en paste he)

1 tablespoon ground cumin
1 tablespoon garlic powder
1/2 tablespoon paprika
1 teaspoon turmeric powder
1/2 teaspoon ground cloves
1/2 teaspoon ground cayenne pepper
1 teaspoon ground ginger
1 teaspoon ground black pepper
1/2 teaspoon ground cinnamon

Toen ik dat klaarhad, rook het wel als shoarma.
Opzich goed dus.
Daarna heb ik een potje gepakt, en daar een eigen etiket op geplakt, met shoarma kruiden erop.
Net echt.....

Daarna het vlees gesneden, en in een bak gedaan met 3 eetlepels olie, en 3 eetlepels citroensap. En 6 theelepels van die kruiden.
En dat staat nu te marineren...
(enige dat ik mis zijn een paar gore turken haren, die dr normaal wel invallen.
Ik neem wel een paar van de hond, dat werkt ook vast wel...)

de knoflook saus heb ik zo gemaakt:
mayo, een hoop geraspte knoflook, knoflookpoeder, en 2 eieren.
Het resultaat stinkt net als echte knoflook, alleen ziet er wel wat apart uit.
"1 potje ejaculaat"
smullen.....

Hoe maken jullie het?
Oud 29-01-2006, 22:27
Neiu
Neiu is offline
Eh, met de shoarmakruiden zelf mengen heb ik geen ervaring, maar met knoflooksaus maken wel. Je kunt het beste de knoflook eerst in de oven in aluminiumfolie gaar grillen, dan istie beter te pureren, blijft langer goed en heeft een betere smaak. Bij de mayonaise hoef je op zich niet nňg twee eieren te doen. Mayonaise is namelijk al gemaakt van eierdooiers. Beter is om iets van ongeveer een kwart tot een derde deel yoghurt erdoorheen te doen.
Meestal doe ik t zo:
halve pot mayonaise met yoghurt
1/3 deel yoghurt daaraan toevoegen
4 tenen knoflook grillen/roosteren in de oven en pureren
2 takjes peterselie fijnknippen
klein schepje zoetstof of fijne witte basterdsuiker
en dit alles mengen en dan een uurtje in de koelkast zetten. De saus blijft ontzettend lang goed en smaakt hoe langer je m laat staan steeds beter.
(nouja, er zit een limiet aan, maar na drie dagen istie het lekkerst)
Oud 29-01-2006, 22:30
Talon
Talon is offline
hee bedankt
ik ga dat proberen
Oud 29-01-2006, 23:56
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
En écht lekkere zelfbedachte knoflooksaus voor op broodjes enzo:

1 eetlepel mayo
4 tenen geperste knoflook
Een scheut yohgurt
Een paar eetlepels opgeklopte slagroom zónder suiker (toevoegen totdat de saus een beetje stijf is)
Verse bieslook (5 - 8 stengeltjes)

Afmaken met peterselie.

Deze is echter, zoals ik al vermeld had, nogal stijf, dus iets minder geschikt voor shoarma (wel lekker!), maar het druipt niet zo van je broodje af en het heeft een wat romigere en luchtigere smaak. Hier geldt overigens ook, hoe meer knoflook hoe beter, maar bedenk goed wat je 's avonds nog gaat doen.

Dan een ander "zelfbedacht" recept voor tzatziki, wat ik wel verschrikkelijk lekker vind bij shoarma en gyros:

Een bakje Griekse yoghurt, mag ook bulgaarse zijn, als het maar echt van die dikke is. Anders moet je volle yoghurt nemen en die een nacht laten uitlekken in bijvoorbeeld een theedoek.
Een flink stuk komkommer redelijk fijn geraspt en met daarover wat peper en zout uit laten lekken en "uitdrukken" in een zeef.

Dat gooi je bij elkaar met een klein scheutje olijfolie, wat munt (kleingesneden verse blaadjes, naar smaak), geperste knoflook (flink wat teentjes) en eventueel wat peterselie. Goed mengen, proeven, waarschijnlijk knoflook toevoegen, proeven, peper en zout naar smaak toevoegen en je hebt echt heerlijke tzatziki.

Als je hem te stijf vindt, kun je nog wat geraspte komkommer toevoegen die je niet laat uitlekken. Voor shoarma mag hij bijvoorbeeld wel wat minder stijf.

Veel beter dan die afmaakzakjes of potjes uit de supermarkt
Oud 30-01-2006, 08:55
Mara
Mara is offline
Mijn buik vindt shoarma niet zo fijn, dus nee
Met citaat reageren
Oud 30-01-2006, 16:47
Henkje
Henkje is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 30-01-2006 @ 00:56 :
Dan een ander "zelfbedacht" recept voor tzatziki, wat ik wel verschrikkelijk lekker vind bij shoarma en gyros:

Een bakje Griekse yoghurt, mag ook bulgaarse zijn, als het maar echt van die dikke is. Anders moet je volle yoghurt nemen en die een nacht laten uitlekken in bijvoorbeeld een theedoek.
Een flink stuk komkommer redelijk fijn geraspt en met daarover wat peper en zout uit laten lekken en "uitdrukken" in een zeef.

Dat gooi je bij elkaar met een klein scheutje olijfolie, wat munt (kleingesneden verse blaadjes, naar smaak), geperste knoflook (flink wat teentjes) en eventueel wat peterselie. Goed mengen, proeven, waarschijnlijk knoflook toevoegen, proeven, peper en zout naar smaak toevoegen en je hebt echt heerlijke tzatziki.

Als je hem te stijf vindt, kun je nog wat geraspte komkommer toevoegen die je niet laat uitlekken. Voor shoarma mag hij bijvoorbeeld wel wat minder stijf.

Veel beter dan die afmaakzakjes of potjes uit de supermarkt
klinkt lekker, ben zelf grote fan van Grieks eten
dit weekend maar eens proberen

@Jaap: ik wist niet eens dat jij kon koken
Oud 30-01-2006, 16:59
Gimme more beer
Citaat:
*dreamallica* schreef op 30-01-2006 @ 17:47 :
klinkt lekker, ben zelf grote fan van Grieks eten
dit weekend maar eens proberen

@Jaap: ik wist niet eens dat jij kon koken
Dan ken je me niet goed genoeg

Offtopic: Ben je er vrijdag bij?
Oud 30-01-2006, 17:31
Henkje
Henkje is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 30-01-2006 @ 17:59 :
Dan ken je me niet goed genoeg

Offtopic: Ben je er vrijdag bij?
Mag je wel een keertje voor mij koken, kom ik naar Delft
Rik heeft een optreden vrijdag in Goudvishal. Zo'n metal battle wil ik ook wel zien... Ga je zaterdag uit? Zie ik je dan?? Kom ik je dan feliciteren....
Oud 30-01-2006, 17:35
Gimme more beer
Offtopic:
Citaat:
*dreamallica* schreef op 30-01-2006 @ 18:31 :
Mag je wel een keertje voor mij koken, kom ik naar Delft
Rik heeft een optreden vrijdag in Goudvishal. Zo'n metal battle wil ik ook wel zien... Ga je zaterdag uit? Zie ik je dan?? Kom ik je dan feliciteren....
Hehe, ik word metalpersoonlijkheid van het jaar, ik had toch op z'n minst verwacht dat jij erbij zou zijn

Maar goed, ik ga zaterdag niet uit, kom anders bij mijn ouders thuis maar een potje bier drinken, ze zijn er toch niet komend weekend
Oud 30-01-2006, 19:20
Henkje
Henkje is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 30-01-2006 @ 18:35 :
Offtopic:
Hehe, ik word metalpersoonlijkheid van het jaar, ik had toch op z'n minst verwacht dat jij erbij zou zijn

Maar goed, ik ga zaterdag niet uit, kom anders bij mijn ouders thuis maar een potje bier drinken, ze zijn er toch niet komend weekend
Tuurlijk kom ik zaterdag langs om je te feliciteren! Ik ben echt trots op je! Als jij dan kookt neem ik wel wat bierspul mee
Hoelaat ben ik welkom? Zal ik die haarbal meenemen? En wist jij dat Ruud een vriendinnetje had ?
Oud 30-01-2006, 19:28
Bloem
Bloem is offline
Citaat:
*dreamallica* schreef op 30-01-2006 @ 20:20 :

Tuurlijk kom ik zaterdag langs om je te feliciteren! Ik ben echt trots op je! Als jij dan kookt neem ik wel wat bierspul mee
Hoelaat ben ik welkom? Zal ik die haarbal meenemen? En wist jij dat Ruud een vriendinnetje had ?
Kan dit misschien via PM of MSN ofzo?
Met citaat reageren
Oud 30-01-2006, 19:57
Gimme more beer
Citaat:
Bloem schreef op 30-01-2006 @ 20:28 :
Kan dit misschien via PM of MSN ofzo?
Ik bel d'r wel ff

Anders wordt de aandacht ook zo afgeleid van mijn heerlijke knoflooksauzen!
Reageren

Regels voor berichten