Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-01-2006, 15:23
thexnewxviolenc
thexnewxviolenc is offline
Bluh waarom is het altijd zo dat bij economie je maar de helft van de stof gegeven krijgt en de rest maar lekker zelf uit moet zoeken -_-

Wie kan mij dus helpen met het verband tussen het Keynesiaanse model en het begrotingstekort? Misschien heeft iemand er een opdrachtje over of wat uitleg die het mij kan verduidelijken...

Andere informatie over financieringstekort, ontvangsten en uitgaven, aflossingen en staatsschulden is ook meer dan welkom

Het liefste via e-mail t_heemskerk@hotmail.com

Tara
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-01-2006, 17:39
Pierreke
Pierreke is offline
Kun je misschien de vraag iets duidelijk specificeren. Wat je nu vraagt is een getal X tussen 0 en 100 en kies maar...
Met citaat reageren
Oud 23-01-2006, 19:01
thexnewxviolenc
Sorry

Het gaat dus om de belasting-overheidsbestedingen (B-O)
en dan heb je volgens het Keynesiaans model B=by+ of - Bo
Dit is natuurlijk nog wat vaag, maar misschien herkent iemand het en kan het met een opdracht of wat stof voor me verduidelijken..

Verder is er ook iets met
ontvangsten-uitgaven=begrotingstekort
Wat zijn de ontvangsten dan en wat zijn de uitgaven?
Dan kun je nog aflossingen aftrekken van het begrotingstekort.
Wat zijn die aflossingen dan?
Daaruit krijg je het financieringstekort en dat is dan weer de toename van de staatsschuld ofzo??

En de staatsschuldquote is dan de staatsschuld ten opzichte van het Nationaal inkomen...
Dan moet ik dat weer in verband brengen met de Laffer crurve..

ik hoop dat iemand me een beetje kan helpen -_-
Met citaat reageren
Oud 23-01-2006, 19:07
sapientia
sapientia is offline
Is er sprake van een specifieke opgave of snap je de gehele theorie niet? In het eerste geval kun je mij die opdracht wel even sturen, geen probleem hoor! Anders moet ik even mijn oude economieboeken opduiken, ik hoor het wel.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2006, 19:12
thexnewxviolenc
Heel erg bedankt, maar ik heb niet echt een opgave ofzo, t is meer gewoon die theorie.
Ik dacht misschien weet iemand wel een site waar alles duidelijk staat uitgelegd, of een samenvatting ofzo Je hoeft echt niet je oude boeken weer op te duiken hoor
In iedergeval bedankt
Met citaat reageren
Oud 24-01-2006, 14:30
Verwijderd
Citaat:
thexnewxviolenc schreef op 23-01-2006 @ 20:01 :
Sorry

Het gaat dus om de belasting-overheidsbestedingen (B-O)
en dan heb je volgens het Keynesiaans model B=by+ of - Bo
Dit is natuurlijk nog wat vaag, maar misschien herkent iemand het en kan het met een opdracht of wat stof voor me verduidelijken..

Verder is er ook iets met
ontvangsten-uitgaven=begrotingstekort
Wat zijn de ontvangsten dan en wat zijn de uitgaven?
Dan kun je nog aflossingen aftrekken van het begrotingstekort.
Wat zijn die aflossingen dan?
Daaruit krijg je het financieringstekort en dat is dan weer de toename van de staatsschuld ofzo??

En de staatsschuldquote is dan de staatsschuld ten opzichte van het Nationaal inkomen...
Dan moet ik dat weer in verband brengen met de Laffer crurve..

ik hoop dat iemand me een beetje kan helpen -_-
B=by + B0. B is de totale belastinginkomst, b is het percentage belasting dat betaald wordt over het inkomen en B0 is autonome belasting. Denk aan btw en andere accijnsen.

Elke jaar maakt de overheid een begroting over hoeveel inkomsten ze zullen krijgen (belasting, gasopbrengsten, etc.) en hoeveel ze uit zullen geven. Op het moment dat ze meer uitgeven dan er inkomsten zijn heb je een zogenaamd begrotingstekort. Zijn je inkomsten hoger dan je uitgaven, dan heb je een begrotingsoverschot. Om dat eventuele begrotingstekort te vullen moet de overheid geld lenen. Echter, in de begroting zit vaak ook een aflossing van de staatsschuld. Als ik in mijn begroting 5 miljard van de staatsschuld aflos, en vervolgens heb ik een begrotingstekort van 8 miljard, wat ik leen, dan neemt de totale staatsschuld met 'slechts' 3 miljard toe. Dat is het financiëringstekort.
Met citaat reageren
Oud 24-01-2006, 15:02
thexnewxviolenc
Had vandaag mn pw en het ging redelijk goed. Heel erg bedankt voor alle hulp
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten