Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-01-2006, 19:44
elysea
elysea is offline
-

Laatst gewijzigd op 31-01-2014 om 21:32.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-01-2006, 17:21
CSN
CSN is offline
O ja,
hier wilde ik nog op reageren, maar het kwam er even niet van.

Smacht vind ik geen mooi woord, zeker niet als het met 'wacht' moet rijmen. Wacht-nacht zal wel net zo cliché zijn, maar dat komt veel natuurlijker over.

Maar verder vind ik je rijm echt sterk - Als je er op gaat letten zit er ook zovéél van in. Mooi hoe je de eerste strofe in omgekeerde volgorde terug laat komen. Waar dit gedicht overgaat ontgaat me momenteel, of eigenlijk al de hele tijd, maar ik krijg er wel een sterk beeld bij. Kun je er wat uitleg over geven? Wat is het zeven (of het drie) bijvoorbeeld?

In ieder geval erg knap hoe je met woorden en rijm hebt gespeeld.
Oud 22-01-2006, 20:01
elysea
elysea is offline
ik meen me te herinneren dat toen ik de eerste en laatste strofen schreef ik met een semi-cynisch beeld van religie in mijn hoofd zat. de ik-persoon legt de beslissing in de handen van zijn God. in de eerste strofe als vraag, gebed (komt er iets?) en in de laatste als bevestiging en leugen (er komt iets en het komt niet uit mij). hij twijfelt immers aan zichzelf, en dus aan alles.

ik ben het inderdaad met je eens dat 't hele wachtnachtsmacht-gebeuren zo overkomt, maar ik heb er toch voor gekozen het te gebruiken in verband met de herhaling, en de overgave en hopeloosheid van het woord smachten.

als je het religieuze tintje al had opgevangen, zijn zeven en drie vrij prominente, zelfuitleggende cijfers. 'Of op drie' refereert weer naar twijfel- hij kan niet met het woord altijd iets onbetwistbaars zeggen over zijn God.

maargoed, ik wil weer te veel. anders kun je er zelf niets meer mee. bedankt voor je reactie.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten