Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-01-2006, 08:17
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Jaja... Ik heb hier een uitslag, maar ik vroeg me toch af wat bepaalde dingen betekenen... Misschien dat er hier een geneeskunde student is die het weet

Zo staat er als tweede:
genenplaats: D21S11
Mogelijke vader: 29 - 31
Dochter: 28 -29

Nu weet ik dat de dochter waarschijnlijk allel 29 van de mogelijke vader heeft. En die ander dus van de moeder.
Wat ik niet weet is wat die genenplaats inhoudt en waar die cijfers voor de allellen (raar woord zo ) vandaan komen.
Ik neem overigens aan dat die voor een allel staan. Alleen zijn er maar 17 genenplaatsen. Mja, ik snap er verder ook niet veel van

Ben wel benieuwd dus hopelijk kan iemand me helpen
Met citaat reageren
Oud 24-01-2006, 09:18
Roos
Roos is offline
Oke dit is mijn theorie

Ze testen op 17 verschillende genenplaatsen. Dat is gewoon een plekje ergens op je DNA. Dat getal 17 is gewoon omdat ze natuurlijk niet alle genen af kunnen gaan

Als jouw vader je biologische vader is, moet je 1 allel van hem hebben en 1 van je moeder.

De mogelijke vader heeft: 29 en 31
Jij (of die dochter dan) heeft: 28 en 29
Dat betekent dat je allel 29 van je vader zou kunnen hebben geerfd, en allel 28 van je moeder. Ik denk idd dat het zo zit.

Als deze theorie op alle 17 plekken klopt, is de kans bijna 100% dat de mogelijke vader, de biologische vader is. Je had 't dus zelf al vrij goed uitgevogeld..

Maarre.. staat er niet gewoon bij: WEL/NIET de biologische vader?
Oud 24-01-2006, 09:27
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Haha jawel Maar ik vroeg me af wat die genenplaats code inhoudt... Heeft het ook nog een specifieke betekenis of is het gewoon een nummertje wat verder niets zegt? En ik vroeg me dus af waar die getallen vandaan komen waarmee ze je allel aanduiden.
Met citaat reageren
Oud 24-01-2006, 15:07
Saycheese
Saycheese is offline
Bij dna-testen wordt er gebruik gemaakt van zogenaamde Variable Number Tandem Repeats (VNTR). Tussen je genen door zit zogenaamd junk-dna, dna dat voor zover we weten nergens voor codeert. Dit junk-dna bestaat uit een stukje dna met een bepaalde basenvolgorde, dat telkens wordt herhaald (tandem repeat). Het aantal herhalingen kan van individu tot individu verschillen (variable number). Omdat er verschillen zijn, worden er, net als bij genen, verschillende VNTR-allelen onderscheiden. Zo kan de ene persoon op een bepaalde plek 10 herhalingen hebben, een ander heeft er 20. Dat zijn dus twee verschillende allelen.
De VNTR's zijn erfelijk, ze liggen immers op de chromosomen, waarvan je er één van je moeder krijgt en één van je vader.
VNTR's zitten op heel veel plekken in het dna. De kans dat iemand anders op een bepaalde plek op zijn chromosoom dezelfde VNTR allelen heeft is al vrij klein. De kans dat diegene dezelfde VNTR-allelen heeft op twee plaatsen op zijn chromosoom is nog kleiner. Ze kijken dus op naar verschillende VNTR's om te bepalen of een persoon iemands biologische vader of moeder is, zodat de kans dat je iemand aanwijst die het niet blijkt te zijn, nagenoeg nul is. In jouw geval is dat 17 plaatsen. Dat is genoeg, bedenk je maar eens hoe klein de kans is dat een totaal onbekende op 17 plaatsen op zijn chromosoom precies dezelfde VNTR-allelen heeft.

Wat daar dus staat is dat de mogelijke biologische vader op genenplaats D21S11 op zijn ene chromosoom VNTR-allel 29 heeft, en op zijn andere chromosoom VNTR-allel 31. De dochter heeft op die genenplaats op haar ene chromosoom VNTR-allel 28 en op haar andere chromosoom VNTR-allel 29.
De namen van de genenplaats maakt voor jou niet zoveel uit. Dat is iets voor genetici onder elkaar. Het geeft waarschijnlijk aan over welk chromosoom het gaat en waar op dat chromosoom. Voor jou zijn ze in elk geval van weinig belang.
Als je op alle 17 plaatsen met 1 allel overeenkomt met de mogelijke vader, mag je ervan uitgaan dat diegene de biologische vader is. Maar zoals je al zei, dat staat er ook gewoon samengevat onder.

Offtopic: Volgende week tentamen over, volgens mij moet dit wel lukken
Oud 24-01-2006, 22:17
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Ow ok! Thanks
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten