Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-02-2006, 20:15
LiefsvanHier
LiefsvanHier is offline
Kus.
Haar lippen waren zacht als fluweel
Streken over zijn wang als een penseel
Schilderden met lippenstift
Rode zonden op zijn gezicht.

Liefs van Hier.
Liefs van hier, niemandsland.
Waar menig reiziger strandt.
De zon zakt zoals het hoort,
achter de bomen en ongestoord.

Ik was er best tevreden over, achteraf.
Geeft uw mening alstublieft.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-02-2006, 20:40
Kaars
Kaars is offline
het doet me denken aan een nummer van Blof op de een of andere manier, no offense.

Ik vind de eerste strofe niet zo lekker lopen.
In de tweede klinkt het rijm veel natuurlijker, dat leest daardoor veel vlotter. Ik zou zelf misschien wat anders willen bedenken voor "achter de bomen en ongestoord, die en lijkt wat vreemd maar ik zou niet zelf niet weten hoe je dat kunt verbeteren. Wel een mooi sfeerbeeld.
Met citaat reageren
Oud 01-02-2006, 20:48
*nerwen elensar
*nerwen elensar is offline
Je titel is mooi. De rest spreekt me niet aan. Je rijm is beetje geforceerd door het AABB-schema dat je gebruikt. Best wel jammer omdat 'rode zonden' en de aanhef 'kus' wel goed is. Het begin van de tweede strofe spreekt me aan maar het is een gedicht waarbij je meer uit had kunnen halen. De sfeer is er in ieder geval wel maar ik mis een goede uitwerking.
Oud 01-02-2006, 23:15
Porcelain
Porcelain is offline
Citaat:
Kaars schreef op 01-02-2006 @ 21:40 :
het doet me denken aan een nummer van Blof op de een of andere manier, no offense.
Offence? Ik zou het een reuzecompliment vinden als iemand een gedicht van mij blof-achtig vond!!!

Ontopic: Even een algemene opmerking vooraf: je opmaak. Ik zou de hoofdletters in het begin van de zinnen weghalen, tenzij ze nuttig zijn. Ook zou ik beter gebruikmaken van punten, komma's e.d., daar kom ik nog op terug.

Als 'kus' het begin van de strofe is, vind ik het niet zo mooi. Dan zou ik hem gewoon weglaten. Als het de titel is ook, want dan zou ik je topictitel erboven zetten, die vind ik mooier.

Dan nu over de inhoud. 'Liefs van Hier. Liefs van hier, niemandsland.' Dat vind ik echt een mooi stukje. Bij 'Hier' met een hoofdletter dacht ik eerst: die hoort daar niet. Maar daarna zeg je: 'hier, niemandsland' (wel inconsequent, vind ik, ik zou in dat stukje ook 'Hier' gebruiken). Hier is dus een land en moet met hoofdletter. Leuk en het klinkt mooi.

Ik zou in die strofe wel je interpunctie veranderen, zodat de zin wat doorloopt. En ook zou ik bij 'waar menig reiziger strandt' een woord erbij zetten zodat de zin wat beter loopt, desnoods 'daar waar menig reiziger strandt'.

Het spijt me dat ik nu in je gedicht ga klooien, maar even om te laten zien hoe ik kleine veranderingen in de interpunctie en hoofdletters mooier vind:

-----
Liefs en een kus van het platteland

Haar lippen waren zacht als fluweel,
streken over zijn wang als een penseel.
rode zonden op zijn gezicht.

Liefs van Hier.
Liefs van hier, niemandsland,
(daar) waar menig reiziger strandt,
de zon zakt zoals het hoort,
achter de bomen en ongestoord.
-----

Ik vind het een schattig gedichtje. Er kunnen veel kleine dingetjes beter, maar het is zeker geen slecht begin (al dicht je misschien al langer; dan is het zeker geen slecht begin op DoP).
Met citaat reageren
Oud 02-02-2006, 14:53
LiefsvanHier
LiefsvanHier is offline
Ik vind het echt heel leuk dat ik zulke positievereacties en kritiek krijg waar ik iets aan heb. Daarvoor bedankt.

Het punt is dat ik mezelf nu erg dom vind want het zijn twee losse strofen, het is niet 1 gedicht. Het hoort niet bij elkaar, de volgende keer zet ik er wel een lijn tussen, of geef ik het duidelijker aan.

@ Porcelain, het woord 'daar' in de tweede strofe, of nou ja gedicht, staat veel beter. Bedankt! (Ook voor de interpunctie)

Blof vind ik inderdaad een erg groot compliment, ik verbaas me altijd over hun teksten.

En ik ben dus twee weken begonnen met zinnen opschrijven, ik dicht dus sinds twee weken . Ik weet ook alle dicht-termen niet, maar dat doet er nu niet toe, ik weet wat rijmschema's zijn en strofen.
*Voelt zich wannabee*

Laatst gewijzigd op 02-02-2006 om 14:55.
Met citaat reageren
Oud 02-02-2006, 16:07
Porcelain
Porcelain is offline
Haha, ik zie nu dat het twee losse gedichten met twee losse titels zijn. Maar ik vind het eigenlijk wel leuk als één gedicht.

En nou, als je pas twee weken dicht vind ik het een leuke binnenkomer en raad ik je aan heel veel gedichten en commentaren te lezen, daar leer je dingen van waardoor je je vast snel niet meer wannabe voelt.

Laatst gewijzigd op 02-02-2006 om 16:09.
Met citaat reageren
Oud 02-02-2006, 16:22
LiefsvanHier
LiefsvanHier is offline
Dankje, ik heb nu ongeveer 3/4 van alle dingen gelezen hier, van de afgelopen dagen en er staan zeker mooie dingen bij! In ieder geval heb ik in 2 dagen erg veel geleerd.

Volgende keer zal ik de opmaak echt anders doen. Maar het past niet echt bij elkaar, Kus en Liefs van Hier. Het zou wel kunnen, maar dan zou je in een van de twee strofen eigenlijk een toespeling moeten maken op de ander. Nou ja, mijn mening.
Met citaat reageren
Oud 02-02-2006, 16:31
Reem
Reem is offline
Citaat:
Porcelain schreef op 02-02-2006 @ 00:15 :
Dan nu over de inhoud. 'Liefs van Hier. Liefs van hier, niemandsland.' Dat vind ik echt een mooi stukje. Bij 'Hier' met een hoofdletter dacht ik eerst: die hoort daar niet. Maar daarna zeg je: 'hier, niemandsland' (wel inconsequent, vind ik, ik zou in dat stukje ook 'Hier' gebruiken). Hier is dus een land en moet met hoofdletter. Leuk en het klinkt mooi.
Ik ben het met je eens Porcelain, behalve over wat je inconsequent vindt: eigenlijk vind ik de tweede 'hier' zonder hoofdletter veel beter, juist omdat het dan de eerste keer om het land gaat en de tweede keer om de feitelijke betekenis. Snap je?

schilderden met lippenstift
vind ik mooi verwoord. Verder is het wel jammer dat je rijm een beetje gedwongen overkomt. Probeer ook een beetje meer te letten op het ritme, maar ga vooral zo door! Leuk dat je het leuk vindt en zegt dat je in de afgelopen dagen al veel geleerd hebt.
Oud 02-02-2006, 16:33
Porcelain
Porcelain is offline
Je hebt gelijk, Liefsvanhier. Maar weetje, de titel zorgt dat ik vind dat ze bij elkaar passen. Ik dacht dat persoon x een brief las van persoon y en persoon x kreeg daarbij een herinnering: gedicht 'kus'. En dan is 'Liefs van hier' en leuke afsluiting.
Met citaat reageren
Oud 02-02-2006, 17:37
Anoniem
Ja, grappig ik dacht dus ook dat het 1 gedicht was.

Die 'en' waar Kaars het over had viel mij ook gelijk op, hij haalt het ritme er een beetje uit. Verder zijn ze kort en bondig, maar voor mij is het nog niet echt áf. Er kan nog veel meer komen. Wel vind ik de sfeer goed.
Met citaat reageren
Oud 02-02-2006, 18:36
LiefsvanHier
LiefsvanHier is offline
Ik heb die twee gedichten nooit zo bekeken, jullie geven er een totaal andere draai aan! Leuk!
Dit was trouwens de eerste keer dat ik met rijm werkte, dus het was allemaal nog nieuw en dus ook niet echt geslaagd.
Volgens mij is het met rijm zo dat, óf het is prachtig en alles past bij elkaar, óf het ziet er niet uit.

In plaats van die 'en' zou er ik ook een komma kunnen neerzetten.

Liefs van Hier.

Liefs van hier, niemandsland.
Waar menig reiziger strandt.
De zon zakt zoals het hoort,
achter de bomen, ongestoord.
Met citaat reageren
Oud 02-02-2006, 18:55
Rita Pavlovic
Rita Pavlovic is offline
Oh hey kijk nou iemand die ook nieuw is! Hoera ben ik tenminste niet alleen.

Dat van de lippenstift in het eerste gedicht vind ik ik echt goed. Het roept een bijna pijnlijk helder beeld op. Het tweede gedicht is ook veelbelovend. Ik vind alleen dat 'ongestroord' wegzakken van de zon een beetje cliché in combinatie met de rest.

En ja ik heb zelf ook om de tijd iets van 'Waar hebben deze mensen het allemaal over met hun haiku's, halfrijm, shakesperiaanse sonnet, volle rijm, magere-goed-voor-de-dieet-rijm etc?'
Veel verder dan rijmschema's en ehh dergelijke kom ik zelf ook niet. Ik denk dat zulke dingen komen met de jaren. En zonder al die dingetjes lijk jij je trouwens ook prima te redden. Chapeau!
Met citaat reageren
Oud 02-02-2006, 19:02
LiefsvanHier
LiefsvanHier is offline
Dankje!
Nu zit ik me alleen nog af te vragen wanneer ik ongenadig afgekraakt word. Maar goed, in ieder geval bedankt.

Ik hoop dat ik volgende week meer te weten kom over de technische kanten van poezie. We krijgen een workshop <3, en we mogen zelf dichten. Onder schooltijd .
*kijkt reikhalzend uit naar volgende week*
Met citaat reageren
Oud 03-02-2006, 13:28
Verwijderd
De eerste strofe vind ik niet echt iets hebben. Wel is het mooi hoe je met kus op een regel begint. Dat zacht als fluweel, vind ik een cliché en niet alleen in gedichten. De tweede strofe vind ik prachtig. Met alleen de tweede strofe zou ik het een krachtiger gedicht vinden.
Met citaat reageren
Oud 03-02-2006, 13:35
Verwijderd
Oh, het is dus niet één gedicht zeg je. Eerst twijfelde ik nog of het één gedicht was. Dan vind ik het tweede gedicht beter. En de tweede versie daarvan loopt veel lekkerder.
Met citaat reageren
Oud 03-02-2006, 13:54
LiefsvanHier
LiefsvanHier is offline
Dankjewel!
Met citaat reageren
Oud 03-02-2006, 14:19
Verwijderd
Citaat:
LiefsvanHier schreef op 03-02-2006 @ 14:54 :
Dankjewel!
yo welcome
Met citaat reageren
Oud 03-02-2006, 16:59
Porcelain
Porcelain is offline
Wat puntjes ter verbetering (tenminste, waarvan ik vind dat je ze verbeteren kunt), want je klinkt wel alsof je wil leren.

In de eerste twee zinnen gebruik je trouwens twee keer een vergelijking met 'als': als fluweel en als een penseel. Dat vind ik niet zo mooi. Bovendien komt die rijm wel wat gedwongen over: alsof woorden plaatst om te rijmen.

En het ritme dus, spreek je gedichten eens uit en kijk waar je ze beter kunt laten lopen.
Met citaat reageren
Oud 03-02-2006, 17:18
LiefsvanHier
LiefsvanHier is offline
Citaat:
Porcelain schreef op 03-02-2006 @ 17:59 :
Wat puntjes ter verbetering (tenminste, waarvan ik vind dat je ze verbeteren kunt), want je klinkt wel alsof je wil leren.

In de eerste twee zinnen gebruik je trouwens twee keer een vergelijking met 'als': als fluweel en als een penseel. Dat vind ik niet zo mooi. Bovendien komt die rijm wel wat gedwongen over: alsof woorden plaatst om te rijmen.

En het ritme dus, spreek je gedichten eens uit en kijk waar je ze beter kunt laten lopen.
Dat van als was me niet eens opgevallen, ik zal me er eens opnieuw over buigen. Met rijm ben ik echt (nog?) niet goed, ik heb het nooit gedaan.
Maar toch bedankt voor je reactie.
Met citaat reageren
Oud 03-02-2006, 17:23
LiefsvanHier
LiefsvanHier is offline
Haar lippen leken wel fluweel

Beter? Of zou ik het helemaal moeten veranderen?
Met citaat reageren
Oud 04-02-2006, 14:15
Verwijderd
Citaat:
LiefsvanHier schreef op 03-02-2006 @ 18:23 :

Het ritme loopt nu minder lekker. Net was hij beter.
Met citaat reageren
Oud 04-02-2006, 14:20
Porcelain
Porcelain is offline
Citaat:
LiefsvanHier schreef op 03-02-2006 @ 18:23 :

Ik vind dit beter. Maar wel op je hoofdletters letten.
Met citaat reageren
Oud 04-02-2006, 14:40
Verwijderd
Citaat:
Porcelain schreef op 04-02-2006 @ 15:20 :
Ik vind dit beter. Maar wel op je hoofdletters letten.
dan moet de tweede regel korter, vind ik
Met citaat reageren
Oud 04-02-2006, 14:41
Porcelain
Porcelain is offline
bestreken zijn wang als een penseel
Met citaat reageren
Oud 04-02-2006, 15:13
LiefsvanHier
LiefsvanHier is offline
He ja, dat is een goed idee. Dan komt het er zo uit te zien:

Kus.

bestreken zijn wang als een penseel.
Schilderden met lippenstift,
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-02-2006, 18:27
Verwijderd
Citaat:
LiefsvanHier schreef op 04-02-2006 @ 16:13 :
He ja, dat is een goed idee. Dan komt het er zo uit te zien:

Kus.

bestreken zijn wang als een penseel.
Schilderden met lippenstift,
Ja, zo is ie veeeel beter
. En dit klinkt mss raar, maar nu pas heb ik door het gedicht over een zoen (kus) gaat
Met citaat reageren
Oud 04-02-2006, 21:28
LiefsvanHier
LiefsvanHier is offline
Waar dacht je dat het eerst over ging?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten