Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-01-2006, 21:52
Verwijderd
Ik heb een vraag over belastingen die je in bij bedrijf moet betalen.

stel je koopt goederen in (eventueel ook in het buitenland) en je verkoopt deze weer duurder door in Nederland.

waar moet je dan belasting over betalen? Over de winst die je maakt of over de omzet die je maakt?

En hoe zit het precies met belastingaftrek van de goederen die je inkoopt?

ik heb al wat rondgekeken op de site van de kamer van koophandel, maar daar kan ik de regels die hierop van toepassing zijn niet in normaal leesbaar nederlands vinden.

Kan iemand mij hier mee helpen? alvast bedankt!!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-01-2006, 23:11
Barry K
Barry K is offline
De belasting is over de 'toegevoegde waarde'.
Door de constructie van belasting vorderen / betalen bij in/verkoop van goederen zorgt ervoor dat alleen hierover belasting wordt geheven.

Belastingaftrekbaar is als je bijvoorbeeld geld aan een goed doel schenkt dan is dit 'aftrekbaar'. Dat houdt in dat je dit bedrag mag aftrekken van het bedrag dat je normaal aan belasting moet betalen.

Correct me if I'm wrong, ik weet het namelijk niet helemaal zeker.
Begrijp je het nu wel?
Oud 20-01-2006, 11:12
Verwijderd
Ik koop iets in, en verkoop hetzelfde product weer zonder het aan te passen, behalve verpakken in andere hoeveelheden.

Dus heb je dan wel toegevoegde waarde hierbij? of is de winst dan de toegevoegde waarde?
Met citaat reageren
Oud 20-01-2006, 13:56
DhrVerkade
DhrVerkade is offline
Ok je koopt iets in

als je vanuit het buitenland invoert kun je te maken met importheffingen van de overheid en gebeuren. Of hier BTW over heen zit weet ik niet exact

maar normaal gaat het zo:

als je een goed koopt om verder te verwerken zit hier btw overheen, dit bedrag kun je terugvorderen van de belastingdienst. Daartegenoverstaat dat over de producten die jij verkoopt je btw moet inleveren. Je betaald dus eigenlijk btw over het bedrag dat je 'toevoegd'. Belasting over toegevoegde waarde ?

En het bedrag dat je toevoegd is natuurlijk niet direct winst, het verpakken in verschillende hoeveelheden brengt kosten met zich mee en je zal ook nog wel verschillende andere vaste kosten hebben. En deze stop je als het goed is bij de productprijs in?

Laatst gewijzigd op 20-01-2006 om 14:04.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2006, 21:14
Verwijderd
Over de half-producten die je inkoopt zit al btw, die de producent van die producten al betaalt heeft aan de fiscus. Als jij kunt aantonen dat jij een belastingbetalende ondernemer bent, kun je die btw terugkrijgen in de vorm van voorbelasting. Echter, als hij het uiteindelijke product verkoopt, betaald hij ook weer 19% over de verkoopprijs (die je dus bij de prijs optelt zodat de consument hem betaald). Waar het vaak op neerkomt is dat je van de belasting (in de vorm van btw) die je moet betalen over de producten die JIJ verkoopt, de btw haalt die je betaald hebt over de (half)-producten die jij gekocht hebt om je uiteindelijke product te maken, alvorens je het betaald. Als je voor honderd euro aan half-producten gekocht hebt (a 20% btw) en je verkoopt uiteindelijk het uiteindelijk product voor 200 euro (a 20%) betaal je dus 40 euro aan de belasting, maar mag je daar de 20 euro btw over je half-producten afhalen. Je betaald uiteindelijk dus alleen btw over de toegevoegde waarde (namelijk honderd euro).

Of het nou een half-product is dat je inkoopt (auto-onderdelen) of precies hetzelfde product (een auto zelf, als je importeur bent) maakt niets uit.

Als je een goed lopend bedrijf hebt maak je na aftrek van kosten winst, waar je vervolgens weer winstbelasting over betaald.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2006, 15:45
Verwijderd
Okee heel erg bedankt!

ik snap het nu wel aardig geloof ik, in elk geval iedereen bedankt voor de moeite
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten