Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-01-2006, 22:19
Hanneke
Hanneke is offline
Ik heb de laatste tijd dus echt geen zin meer in school.
De lessen zijn niet zo'n probleem, behalve vroeg op moeten staan dan. Maar huiswerk maken daar heb ik echt geen zin meer in doe ik ook nauwelijks. Daarbij zit ik ook steeds vaker van 'kut ik moet naar school.

Wat denk je, moet ik me niet zo aanstellen gaat wel weer weg of hebben jullie nog goede tips? Want eigenlijk moet ik toch wel huiswerk maken...
Oud 27-01-2006, 22:21
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
De beste tip is misschien nog wel: geef jezelf gewoon een schop onder je kont. Je huiswerk moet je toch maken, dan kan je het maar beter gelijk doen. Wissel huiswerk en iets anders af, dat doe ik ook als ik me er niet toe kan zetten om wat te doen. Je zou eventueel ook kunnen proberen om meer op school te doen zodat je niet meer zoveel hoeft te doen als je thuiskomt.
Oud 27-01-2006, 22:34
Verwijderd
Maak je huiswerk in de les, dat kan best. Mocht er nog wat overblijven, dan maak je dat na schooltijd in de studieruimte. Je mag pas naar huis als het af is, van jezelf. Dat is een makkelijk smoesje om jezelf over te halen het toch maar te maken; bovendien is daar minder afleiding.

Bedenk: zelfs al haal je nu voldoendes zonder je huiswerk te maken, op je vervolgopleiding gaat dat niet lukken. Het is heel nuttig om aan zelfstudie te kunnen doen, vooral ná je eindexamen.
Met citaat reageren
Oud 27-01-2006, 23:39
Verwijderd
Citaat:
Hanneke schreef op 27-01-2006 @ 23:19 :
De lessen zijn niet zo'n probleem, behalve vroeg op moeten staan dan. Maar huiswerk maken daar heb ik echt geen zin meer in doe ik ook nauwelijks. Daarbij zit ik ook steeds vaker van 'kut ik moet naar school.

Wat denk je, moet ik me niet zo aanstellen gaat wel weer weg of hebben jullie nog goede tips? Want eigenlijk moet ik toch wel huiswerk maken...
Blijf eens een keer een hele week thuis, terwijl iedereen die je kent wel naar school gaat, of werkt. Je wordt er al snel genoeg gek van en merkt dan dat school ook best gezellig kan zijn (bijvoorbeeld alleen al door de sociale contacten)
Met citaat reageren
Oud 28-01-2006, 12:42
Verwijderd
Het klinkt belachelijk arrogant, maar ik heb nooit meer dan het minimale gedaan en ik heb het ook gehaald.
Doe iets als het écht, écht niet meer anders kan en dan haal je alles
Met citaat reageren
Oud 28-01-2006, 12:47
Wawl
Wawl is offline
Stel jezelf bepaalde beloningen in het vooruitzicht voor als je bijvoorbeeld een uur gestudeerd hebt.
Oud 28-01-2006, 12:57
I love stars
I love stars is offline
Huiswerk is meestal ook saai dat moet je accepteren. Probeer zo veel mogelijk in de les te doen, met als motivatie wat ik nu niet doe moet ik als "straf" thuis maken. Als je k-uren teken dan stilte ruimte in ( een ruimte waar je niet mag kletsen) , hier is de keuze een uur voor je uitstaren of huiswerk maken. Ook komt het van pas dat het daar wat stiller is dan in een normaal klaslokaal omdat, het je concentratie bevorderd.

Maak vaste tijden om huiswerk te maken. Hoeveel tijd heb je ongeveer nodig om je huiswerk per week te maken 3 uur?
Pak dan 2 dagen in de week bijvoorbeeld dinsdag en donderdag en elk van die 2 dagen trek je twee uur uit om huiswerk te maken. In de twee uur moet je minimaal anderhalf uur aan je huiswerk besteed hebben.

Dan kies je nog een derde dag, bijvoorbeeld zondag op deze dag maak je het huiswerk wat je nog niet af heb en de po's. Het beste is dan om wat vroeger op te staan en om het niet afgemaakt huiswerk voor 12 uur af te hebben.

Je hebt dus in totaal 4 dagen voor vrienden, sport en ook nog een zondag middag.
Oud 28-01-2006, 14:14
Hanneke
Hanneke is offline
Hmm. Misschien moet ik toch maar weer een planning gaan maken dan idd. Ik heb dat een tijdje gedaan, per week dan. Het werkte dan wel niet geweldig want ik had vaak wel dat ik liever (bijvoorbeeld) vooruit ging werken voor wiskunde dan dat ik engels ging maken, maargoed. Het is beter dan niks.

Als ik eenmaal bezig ben is het niet zo'n probleem, dan lukt 't wel. Maar om te beginnen is zo kut.

@**SoMeOne: als dat zou kunnen helaas krijg ik nu al gezeik over me heen dat ik teveel spijbel
Oud 29-01-2006, 17:35
0fd1ba6bef258b3
0fd1ba6bef258b3 is offline
Citaat:
Hanneke schreef op 27-01-2006 @ 23:19 :

Ga gewoon wat aanklooien en voor de rest leuke dingen doen. Meestal komt de echte motivatie vanzelf wel na de middelbare school.
Tot die tijd zou je je eens kunnen verdiepen in verschillende zaken en zo een beetje ontdekken in welke richting je e.v.t. wilt gaan studeren. Want als je weet in welke richting je verder wilt, dan weet je tenminste waarom je dingen leert. Je kunt dan bovendien bij jezelf te raden gaan of de betreffende richting inderdaad bij je past.
Ik zou me in ieder geval niet zo druk maken. Ik vind het vrij normaal dat je je in de pubertijd met andere dingen bezig wilt houden dan met schoolwerk.
Oud 29-01-2006, 18:10
ook hallo
ook hallo is offline
Maak op school gewoon veel lol met vriendinnen, niet teveel huiswerk maken want anders gaat het je nog meer tegenstaan en ga een week voor je toetsweek even hard leren.
Met citaat reageren
Oud 29-01-2006, 22:37
Hanneke
Hanneke is offline
Citaat:
0fd1ba6bef258b3 schreef op 29-01-2006 @ 18:35 :
Ga gewoon wat aanklooien en voor de rest leuke dingen doen. Meestal komt de echte motivatie vanzelf wel na de middelbare school.
Tot die tijd zou je je eens kunnen verdiepen in verschillende zaken en zo een beetje ontdekken in welke richting je e.v.t. wilt gaan studeren. Want als je weet in welke richting je verder wilt, dan weet je tenminste waarom je dingen leert. Je kunt dan bovendien bij jezelf te raden gaan of de betreffende richting inderdaad bij je past.
Ik zou me in ieder geval niet zo druk maken. Ik vind het vrij normaal dat je je in de pubertijd met andere dingen bezig wilt houden dan met schoolwerk.
Maar huiswerk maken moet toch gebeuren...
Kijk, ik heb huiswerk maken nooit leuk gevonden, maar het is de laatste tijd alleen maar veel meer. Zelfs groepswerk, waar ik anders nog wel gewoon goed m'n best voor deed, lever ik nu te laat in enzo...
Oud 29-01-2006, 23:20
Jolt
Jolt is offline
Opeeens heb je het....

Zie school niet als verplichting, elke dag dat je leeft moet je plezier maken.

En daar hoeft je school niet onder te lijden!
Oud 30-01-2006, 11:10
0fd1ba6bef258b3
0fd1ba6bef258b3 is offline
Citaat:
Hanneke schreef op 29-01-2006 @ 23:37 :
Maar huiswerk maken moet toch gebeuren...
Kijk, ik heb huiswerk maken nooit leuk gevonden, maar het is de laatste tijd alleen maar veel meer. Zelfs groepswerk, waar ik anders nog wel gewoon goed m'n best voor deed, lever ik nu te laat in enzo...
Het ligt er helemaal aan wat je voorstaat. Wil je 'as soon as possible' naar het HBO of de universiteit, dan moet je nu hard werken en waarschijnlijk veel werk vanuit een routinematige dicipline doen.
Wil je je nu bezig houden met andere zaken en een beetje relaxed uitvinden waar je ambities liggen, dan hoef je je niet zo druk te maken om al dat schoolwerk. Later kun je dan via een jaar volwassenenonderwijs of een toelatingsexamen alsnog toegang krijgen tot de gewenste opleiding. Echter het grote nadeel van dit traject is wel dat je kans loopt om bij een soort mensen in de klas te komen waar je geen aansluiting bij vindt. Althans dat is mijn ervaring.

Welke optie je ook kiest, je kunt altijd een motivatielijst maken. Daar schrijf je dan voor jezelf op waarom je bepaalde zaken leert en hoe deze zaken e.v.t. van nut kunnen zijn bij een vervolgopleiding, of hoe het geleerde bijdraagt aan je vaardigheden in een bepaalde richting. Daarnaast zou je ook eens kunnen lezen over mensen die belangrijke ontdekkingen hebben gedaan in een bepaalde richting als inspiratie. Zo kun je dan een beetje het 'dat wil ik ook'-idee creeeren.
Succes in ieder geval!
Oud 30-01-2006, 12:06
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Zoals iemand al eerder zei, maak je huiswerk tijdens de lessen. Dat deed ik ook en dat ging veel sneller dan thuis omdat je dan nog goed in de stof zit. En let op tijdens de lessen. Als ik goed opgelet had, hoefde ik bijna niet meer te leren voor een toets doordat je er dan al mee bezig bent geweest.

Als je een leuke vervolgstudie kiest, wordt "huiswerk maken" een stuk minder erg. Ik vind de stof die ik nu krijg interessant, dus is het ook geen straf om het te lezen. Natuurlijk ben ik af en toe nog steeds lui en loop ik dus regelmatig wel wat achter, maar ik zie er niet meer tegenop om naar school te gaan.
Met citaat reageren
Oud 30-01-2006, 12:39
Verwijderd
Citaat:
Jolt schreef op 30-01-2006 @ 00:20 :
Opeeens heb je het....

Zie school niet als verplichting, elke dag dat je leeft moet je plezier maken.
De meerderheid van de bevolking ziet school (en werk) als een verplichting. Het is maar weinigen gegeven om er zoveel lol in te hebben dat je het niet meer als verplichting ziet.
Met citaat reageren
Oud 30-01-2006, 15:25
ook hallo
ook hallo is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 30-01-2006 @ 13:06 :
Zoals iemand al eerder zei, maak je huiswerk tijdens de lessen.
En wat als je dan ook geen motivatie hebt?
Met citaat reageren
Oud 30-01-2006, 15:39
Pr0metheus
Pr0metheus is offline
ook voor niet gemotiveerde scholieren is vwo haalbaar.

maar misschien moet je alvast kijken wat je later wilt studeren, misschien dat je dan "gemotiveerd" wordt?
Met citaat reageren
Oud 30-01-2006, 16:14
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
ook hallo schreef op 30-01-2006 @ 16:25 :
En wat als je dan ook geen motivatie hebt?
Dan gaat het niet lukken Je moet je belangen in gaan zien. Wil je je diploma halen? Wil je gaan studeren? Als je het zo redt op deze manier, okay. Als dat niet lukt, zul je toch wat moeten gaan doen.

Weet je dat je jezelf alleen maar ongelukkiger maakt door zo'n passieve houding te hebben?
Met citaat reageren
Oud 30-01-2006, 18:48
ook hallo
ook hallo is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 30-01-2006 @ 17:14 :

Weet je dat je jezelf alleen maar ongelukkiger maakt door zo'n passieve houding te hebben?
Ik maak mezelf anders alleen maar gelukkiger, lekker urenlang discussieren over niks met klasgenoten, voor me uit staren, muziek luisteren etc.
Met citaat reageren
Oud 30-01-2006, 18:56
Roos
Roos is offline
Gewoon jezelf een schop onder je kont geven en niet zo zeiken zeg. Als je eenmaal begint met je huiswerk, valt het vaak best wel mee.

Anders zoek je een studiemaatje. Wel een serieuze, dus niet een vriendin waar je dan alleen maar mee gaat kletsen.
Reageren

Regels voor berichten