Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-02-2002, 07:17
Jose Cuervo
Jose Cuervo is offline
Hallo allen,
Ik heb een vrijwel soortgelijk probleem, ik zit met 2 front, 2 rear speakers en een subwoofer. Deze geven een soort ruis, tikkend, pruttelend geluid, alsof er een pan sperziebonen op het fornuis staat te pruttelen. Ook wanneer ik een headset oid aansluit op een van de uitgangen van de boxen, krijg ik deze ruis.

Ik heb al een ander PCI slot geprobeerd,

Citaat:
quote:
robdr schreef hier:
Je zou je pci latency kunnen verhogen naar 98
Dit heb ik ook geprobeerd, maar was al helemaal geen verschil te merken (wat doet dit?)

Verder enkele keren opnieuw geïnstalleerd.

Data:
- Windows 2000
- Pentium III 450 mHz, 392 MB RAM
- A-trend Harmony 6000 5.1 speakerset + geluidskaart + inbouw console voor geluidsregeling
- Randapparatuur zoals USB scanner en USB webcam (conflicteerd misschien?)

Heeft iemand ook maar enig idee wat ik zou kunnen doen? De ruis is ook enigszins afhankelijk van de computer prestaties; als ik een programma (bv MS Word) opstart stokt de ruis even, als ik een forumpagina scroll, wordt de ruis iets zachter en rustiger...

Alvast bedankt...

(NB. center speaker doet het niet in de zin van geluid, doch geeft wél nog deze ruis. ook headset aangesloten op uitgang voor center speaker geeft enkel ruis.)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-02-2002, 07:24
Jose Cuervo
Jose Cuervo is offline
Nog even een extra aantekening, het CPU gebruik (Taakbeheer in Win2k), lijkt niet heel erg samen te hangen met het gepruttel; 10%, 15% of 25% maakt niet veel verschil.

Verder vroeg ik me af of het misschien aan de spanningstoevoer ligt? De inbouwconsole is namelijk als een CD-ROM speler ingebouwd in de kast en krijgt ook soortgelijke voeding. Heb ik misschien een verkeerd voedingsstekkertje erin geplugd, dwz. te hoge spanning bv?
Met citaat reageren
Oud 13-02-2002, 08:07
Jose Cuervo
Jose Cuervo is offline
Hmm.. ik kwam dus zojuist bij mijn PC terug, deze had een tijd lang enkel aangestaan, zonder activiteit: geen enkele ruis op pruttel.. zo voorzichtig mogelijk een klassiek mp3tje opgestart.. en zonder ruis, dus geheel heldere weergave. Toen ik echter mijn PC en Outlook opstartte begon er weer wat meer ruis te ontstaan...

Moet ik ergens wat veranderen aan bv CPU ondersteuning oid?
Met citaat reageren
Oud 13-02-2002, 09:32
Cybernetic Joosie
Cybernetic Joosie is offline
gaat dit toevallig precies samen met het gepruttel van je harde schijf? (even op het ledje aan de voorkant kijken)

want ik had vroeger een ouwe geluidskaart op en pentium 233 waar ik dat namelijk had!
Oud 13-02-2002, 13:58
WelcomeHome
WelcomeHome is offline
Ik heb precies hetzelfde probleem.. m'n boxen kraken ook als een gek, maar alleen bij internet-activiteit. Best wel irritant en ik kan ook geen oplossing vinden.. Heb trouwens een SB Live! Value.
Oud 13-02-2002, 15:04
Jose Cuervo
Jose Cuervo is offline
Citaat:
Cybernetic Joosie schreef:
gaat dit toevallig precies samen met het gepruttel van je harde schijf? (even op het ledje aan de voorkant kijken)

want ik had vroeger een ouwe geluidskaart op en pentium 233 waar ik dat namelijk had!

Hmm.. het gaat enigszins gelijk, maar niet helemaal.. heb je er ook een oplossing voor?
Met citaat reageren
Oud 14-02-2002, 11:45
Verwijderd
Nee. Dat is gewoon een kenmerk van een wat mindere kwaliteit geluidskaart.

Op het moment dat de harde schijf data over de bus verstuurt pikt de geluidskaart dat op en stuurt het naar de geluidskaart. Ik merkte het vroeger ook wel 'ns met een oude OPTi931 kaart. Er was niet echt een oplossing voor...het enige wat ik kon doen was 'Dempen' inschakelen bij Volumeregeling van de CD-muziek. Dan hoor je iig geen geluid meer als je CD-ROM bezig is (spin up, lezen).

Bij mijn weten zou het met een goede kwaliteit geluidskaart en moederbord dus wel verholpen moeten zijn. Ik heb nu een Soundblaster Live! en daar hoor ik niks vreemds is, ook niet als ik de harddisk 100% stress en het volume helemaal open draai...

[edit]
Het kan natuurlijk ook aan de kwaliteit van je luidsprekers liggen...als je een subwooferset van brakke kwaliteit hebt waar een niet echt stabiele voeding inzit, dan lijkt het me dat je ook gekraak/geruis enz kunt horen, simpelweg omdat de 220v netspanning niet constant en 'schoon' is...een goede netvoeding (oa zoals in de Cambridge Soundworks duurdere modellen van Creative) vangt dat op, maar sommige (goedkope) speakersets hebben hier wel last van.
Met citaat reageren
Oud 14-02-2002, 12:33
Jose Cuervo
Jose Cuervo is offline
Citaat:
nare man schreef:
het enige wat ik kon doen was 'Dempen' inschakelen bij Volumeregeling van de CD-muziek. Dan hoor je iig geen geluid meer als je CD-ROM bezig is (spin up, lezen).
Ja, dat had ik bij m'n vorige speakerset dus wel, ruis, gekraak bij harde schijf activiteit en als de boxen hard stonden. Met 'Alles dempen' kon ik dat uitschakelen, maar dat werkt bij deze set niet...
Nog andere suggesties behalve dat mijn hardware goedkope zooi is?
Met citaat reageren
Oud 14-02-2002, 19:37
WolterB
WolterB is offline
heb je een microfoon??
als die in de pc zit kan dit een soort ruis/gepruttel veroorzaken, plug de mic eruit en een gepruttel meer (werkte bij mij iig wel)
Oud 14-02-2002, 21:17
Jose Cuervo
Jose Cuervo is offline
Citaat:
WolterB schreef:
heb je een microfoon??
als die in de pc zit kan dit een soort ruis/gepruttel veroorzaken, plug de mic eruit en een gepruttel meer (werkte bij mij iig wel)

Dat had ik idd ook bij m'n vorige speakerset/geluidskaart, doch dat is nu niet het geval..
Met citaat reageren
Oud 25-02-2002, 19:59
Jose Cuervo
Jose Cuervo is offline
En verder heeft niemand suggesties?
Met citaat reageren
Oud 25-02-2002, 23:23
Jose Cuervo
Jose Cuervo is offline
Citaat:
Jose Cuervo schreef:
En verder heeft niemand suggesties?
Als ik kies voor 'Alles dempen' in de geluidsregeling heeft dat geen enkel effect op de ruis, wanneer ik echter door mijn (zo'n 2000 mp3s tellende, en dus voor mijn PC aardige forse) MusicMatch Jukebox library scroll valt de ruis vrijwel helemaal weg...

Nog iemand een idee?
Bij voorbaat dank.

(PS. de officiële URL met specs van geluidskaart en speakers is hier)

[Dit bericht is aangepast door Jose Cuervo (26-02-2002).]
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten