Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-01-2006, 17:52
bon bon block
bon bon block is offline
Open dag Tubantia!

Afgelopen zaterdag was het zover! Ik zou gaan ruiken aan de journalistiek, de geur opsnuiven van de krant, oftewel: naar de open dag gaan van de Twentse courant Tubantia! Samen met mijn beste vriend ( die ik zover had gekregen om mee te gaan, waar dan wel weer tegenover stond dat ik naar een voetbalwedstrijd moest kijken.. ) fietse ik optimistisch door de kou. Op weg naar misschien wel mijn toekomstige werkplek! Ja dat klinkt heel dromerig, maar laten we het op "ambitieus" houden.

Eenmaal aangekomen, parkeerden we onze fietsen en liepen richting ingang. Tenminste, dat dachten we... De hoofdingang bleek aan de andere kant te zitten, wij waren meteen naar de drukpers gelopen ( ach, waarom niet gelijk het grote werk? )

Binnen kregen we een plattegrond en zo begon ons "tourtje" door het gebouw. We hadden het eigenlijk wel gezien, totdat we op de redactie-afdeling kwamen. Ik wilde wat vragen stellen, maar bleek die aan de verkeerde persoon te stellen. De man was van "binnenland/buitenland" en kon ons niet helpen. Gelukkig was hij zo vriendelijk om ons te helpen zoeken naar de juiste persoon. En die juiste persoon was niemand minder dan Aart te Velthuis, de lezersredacteur.

Hij is een grote man binnen het bedrijf en dus was ik wel onder de indruk, toen ik één op één met hem in zijn kantoor zat. Ik stelde vragen over de stage, mocht ik die hier ooit volgen ( zoals ik al zei: ambitieus.. ) en hij vertelde me hoe hij hier bij de tubantia was begonnen.

Toen we even later weer bij onze fietsen stonden, was ik blij dat ik was gegaan. De open dag had me veel nuttige informatie opgeleverd! Vrolijk dus, vetrokken we. Minder vrolijk was ik, toen we aan het eind van de middag in de kou langs de zijlijn van het voetbalveld stonden...

Ik heb dit stukje eigenlijk zomaar voor de gein geschreven, voor vrienden en familie. Maar toen ik het later doorlas, dacht ik: misschien kan ik dit ook wel op scholieren.com zetten. En dat heb ik dus gedaan. Het heeft niet echt toegevoegde waarde ofzo, maar wie weet is het leuk om door te lezen!

Laatst gewijzigd op 30-01-2006 om 18:29.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-01-2006, 18:14
Verwijderd
Hmm.. Bij de eerste strofe dat ik gelijk: Hee, dit spreekt me wel aan - ik ga gauw verder lezen. Maar naarmate je stukje vorderde vond ik het een beetje té 'we deden dit en dat, en toen gingen we zus en zo doen' worden. Dat klinkt misschien heel cru, zo is het niet echt bedoeld. Ik wil niet zeggen dat ik veel weet van hoe columns in elkaar steken etc, maar dit begon voor mij als een column, het middenstuk vond ik weer minder, het eind vond ik weer wat beter. Ik zou je als tip geven het wat minder beschrijvend te maken.

(wellicht was dat wel gewoon je bedoeling en dan heb ik niets gezegd hoor )
Met citaat reageren
Oud 30-01-2006, 18:27
bon bon block
bon bon block is offline
oké thnx voor de tips!

ja het is idd beschrijvend, maar dat kwam dus omdat ik in eerste instantie dit stukje alleen bedoeld had voor vrienden en familie. gewoon een klein stukje info. over wat ik zaterdag had gedaan. maar ik zal proberen het de volgende keer iets minder beschrijvend te maken.
Oud 30-01-2006, 18:29
Verwijderd
ik zou het ook geen column noemen, eerder een verslagje van een uitstap zoals je soms moet maken voor school...
Met citaat reageren
Oud 30-01-2006, 18:32
bon bon block
bon bon block is offline
Citaat:
*blue angel* schreef op 30-01-2006 @ 19:29 :
ik zou het ook geen column noemen, eerder een verslagje van een uitstap zoals je soms moet maken voor school...
het was ook bedoeld als verslagje, maar nu ik het terug lees ( en ik probeer nu echt niet arrogant over te komen ofzo ) vind ik wel dat het wat weg heeft van een column. dus mijn vraag aan jou: waarom is dit geen column? en wat versta jij onder een column? ( met alle respect, dit is niet om te dissen maar dit is een serieuze vraag )
Oud 30-01-2006, 18:37
Verwijderd
Citaat:
bon bon block schreef op 30-01-2006 @ 19:32 :
het was ook bedoeld als verslagje, maar nu ik het terug lees ( en ik probeer nu echt niet arrogant over te komen ofzo ) vind ik wel dat het wat weg had van een column. dus mijn vraag aan jou: waarom is dit geen column? en wat versta jij onder een column? ( met alle respect, dit is niet om te dissen maar dit is een serieuze vraag )
ik bedoelde met m'n reply ook niks slechts hoor, hoop dat je je niet beledigd voelde

Tja, een column heeft meestal iets van "kritiek" op hoe de wereld draait, in elkaar zit... Zoiets

Effe op google ingetypt "wat is een column" (omdat ik buiten bovenstaande zelf niet echt wist te formuleren wat een column precies IS...) en dit kwam eruit als eerste zoekresultaat:

een kort stukje proza in een krant of tijdschrift waar de auteur spits en uitdagend zijn mening ventileert.

deze kunnen over van alles en nog wat gaan. van wereldpolitiek tot huiselijke voorvallen. in een column wordt het publiek vaak geprikkeld om zich een mening te vormen over het beschreven onderwerp.

En dat is toch eigenlijk wat ik ook onder een column versta
Met citaat reageren
Oud 30-01-2006, 18:42
bon bon block
bon bon block is offline
Citaat:
*blue angel* schreef op 30-01-2006 @ 19:37 :
ik bedoelde met m'n reply ook niks slechts hoor, hoop dat je je niet beledigd voelde

een kort stukje proza in een krant of tijdschrift waar de auteur spits en uitdagend zijn mening ventileert.

deze kunnen over van alles en nog wat gaan. van wereldpolitiek tot huiselijke voorvallen. in een column wordt het publiek vaak geprikkeld om zich een mening te vormen over het beschreven onderwerp.
nee voelde me niet beledigd, was gewoon benieuwd
ja ben het met je eens, over deze betekenis van een column.
mijne wijkt er idd van af. mijn stukje heeft geen duidelijk mening, dus je zou kunnen zeggen dat het dus geen column is.
nah jah helaas.. mocht ik ooit een column schrijven zal ik hieraan denken
Oud 30-01-2006, 18:51
Verwijderd
Citaat:
bon bon block schreef op 30-01-2006 @ 19:42 :
nee voelde me niet beledigd, was gewoon benieuwd
ja ben het met je eens, over deze betekenis van een column.
mijne wijkt er idd van af. mijn stukje heeft geen duidelijk mening, dus je zou kunnen zeggen dat het dus geen column is.
nah jah helaas.. mocht ik ooit een column schrijven zal ik hieraan denken
en komen posten he
Met citaat reageren
Oud 31-01-2006, 06:25
bon bon block
bon bon block is offline
jep! zal ik cker doen!
Reageren

Regels voor berichten