Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-03-2006, 17:06
Liefs Jeanne
Liefs Jeanne is offline
Een klein, onschuldig meisje
Gaat geduldig voor mij staan
Zolang ik niet beweeg, doet zij dat niet
Ze kijkt me met grote ogen aan

Maar als ik langer naar haar kijk
Zie ik littekens van een verleden
Diep gekrast in haar uitdrukking
Gezicht vol pijn en moeilijkheden

Ook merk ik enige herkenning
In haar blik en haar gevoel
Maar wil ik haar wel leren kennen?
Wat is mijn uiteindelijke doel?

Er staat een klein onschuldig meisje
In de spiegel voor mij voeten
Ik ken haar wel, maar toch weer niet
Ooit zullen wij elkaar ontmoeten
Oud 15-03-2006, 17:11
Anno 1986
Anno 1986 is offline
Ik vind het gedicht wel mooi, maar soms lijkt je te rijmen voor het rijmen. Dat is zonde.

Ik hoop dat het fictie is, en anders zou ik je willen zeggen; ontmoet elkaar niet. Ga beide een andere kant op. Jij de goede, waar zij blijft hangen in je geheugen.

Grtjs!
Oud 15-03-2006, 17:13
Liefs Jeanne
Liefs Jeanne is offline
Over het begin ben ik ook niet erg tevreden. Maar in ieder geval bedankt!
Oud 15-03-2006, 17:17
Anno 1986
Anno 1986 is offline
Misschien komt dat ook doordat 'me-met' niet lekker loopt.
Je hebt dan twee keer dezelfde letters gebruikt, vlak achter elkaar. Dat leest niet soepel weg.

Je zou er 'mij' van kunnen maken, maar dat lijkt me een vluchtig oplossing, nauwelijks een verbetering.

Misschien kun je er iets tussen zetten, ik zat te denken aan 'dan', maar twijfel nog aan dit advies.

Gelukkig, jij bent de schrijver!
Oud 15-03-2006, 17:21
Anno 1986
Anno 1986 is offline
Maar misschien heeft zij niet van te voren het hele forum door gespit om uit te zoeken of er al meer waren met zo'n soort gedicht?
Of misschien zit ze er nog niet zo lang?
Het zou toch allemaal kunnen...
Oud 15-03-2006, 17:40
Liefs Jeanne
Liefs Jeanne is offline
Ik ben inderdaad niet erg origineel, zie ik nu. Haha! Sorry CSN, maar ik dacht toch maar eens een gedicht van mij te posten (op jullie verzoek) en ik moet inderdaad nog veel leren. Ik ben benieuwd naar je commentaar!
Oud 15-03-2006, 19:26
CSN
CSN is offline
Het 'probleem' met dit gedicht is naar mijn mening dat ik het allemaal al eens gelezen heb - en dat heeft absoluut niets te maken met wat Anno 1986 zei, want dat slaat nergens op: als ik nog nooit een gedicht heb gelezen waarin staat 'ik hou van jou ik blijf je trouw' dan wil dat nog niet zeggen dat het origineel is als ik zelf zo'n gedicht schrijf.

Het onderwerp van je gedicht vind ik goed (elk onderwerp kan in principe een goed onderwerp zijn), maar je hebt het niet mooi uitgewerkt. Alles staat er precies zo als het is: ik zou proberen gebruik te maken van metaforen, omschrijvingen - onderschat je lezer vooral niet! Creatief zijn is niet: "Er ligt een appel op tafel. Hij is groen. Er kruipt een worm uit," want dat is naar mijn mening basisschoolwerk.

Je hebt het jezelf ook wel lastig gemaakt door een rijmschema te kiezen dat al snel tot geforceerde rijm leidt. Als je clichématigheid wat betreft rijmen wil voorkomen, kun je het best eindrijm afwisselen met andere soorten rijm. Zo staat, althans zo lijkt het, 'wat is mijn uiteindelijke doel?' er alleen om te rijmen op /...gevoel. Ik snap wel dat over rijm altijd is nagedacht, maar rijm moet niet buiten de rest van het gedicht vallen: "Hier is het strand waarop ik sta. Oh en omdat ik nu moet rijmen denk ik aan de president van Amerika." - Snap je wat ik bedoel?

Oh, en ik zou niet elke regel met een hoofdletter beginnen, dat staat een beetje slordig - ik weet dat MSWord dat automatisch doet, maar ze zijn weg te halen, die hoofdletters .

Hopelijk kun je inderdaad iets met deze kritiek .

---

Algemene opmerking:
Er is een verschil tussen een gedicht waarin je je kunt vinden en een gedicht dat goed is. Natuurlijk, 'goed' is zo relatief als de pest, maar als jij je rot voelt is een rijmpje als "ik voel me kut want ik ben blut" ontzettend toepasselijk, echter nog steeds een belabberd gedicht. Het geschreeuw van 'mooi!' is dan ook behoorlijk misplaatst.
Oud 15-03-2006, 19:57
Liefs Jeanne
Liefs Jeanne is offline
Dankjewel meis! Ik ga... ehm... proberen het te veranderen ofzo! Maar ja, beginnende dichters he, en dan ook nog eens met weinig talent... Ach, ik doe het graag en er zal heus ooit verbetering in komen Misschien dat ik binnenkort nog eens iets post!
Oud 15-03-2006, 19:59
CSN
CSN is offline
Ik ben benieuwd .
Oud 15-03-2006, 20:00
Liefs Jeanne
Liefs Jeanne is offline
Ik ben bang
Oud 15-03-2006, 22:30
milamber
milamber is offline
@ Jeanne: of je talent hebt of niet kanje in ieder geval niet zelf objectief over oordelen, noch moet je de reacties op één gedicht opvatten als kritiek op jou zelf. Als je net begonnen bent moet je inderdaad nog groeien, dus daar hoef je je niet al te druk over te maken. Last but not least, blijven commentaren kwesties van smaak. Hoeveel waarde jij aan de mening van een ander hecht moet je zelf zien te beslissen. Maar probeer het gewoon als tips-ter-verbetering te zien ipv kritiek op jouw schrijfvaardigheden

Hehe ok, onderstaande is inmiddels een beetje onnodig na de aanvulling van CSN

Even een "off" reactie op csn:

1. Dat veel mensen erover schrijven maakt het nog geen slecht onderwerp, integendeel, het bewijst juist dat het waarschijnlijk een goed onderwerp is. Dat het voor jóuw meer van hetzelfde lijkt staat los van de essentie van het gedicht zelf, en is dus een overbodige opmerking wanneer je inhoudelijk op een gedicht wil reageren. Wat geloof ik wel het idee was. "Onorigineel onderwerp" is een even loos commentaar als "mooi".

2. Iets laten omdat veel andere mensen het al hebben gedaan, lijkt me weinig uitdagend. Juist proberen iets "aparts" te zeggen over/met een veelbesproken onderwerp is een knappe prestatie. Derhalve zou je als commentaar kunnen geven dat dit gedicht niet in dat doel geslaagd is.
Algemene semantiek eist dat de onoriginaliteit van het onderwerp niet mag worden verward met de (on)originaliteit van het gedicht.

gr
Kerwin

Laatst gewijzigd op 15-03-2006 om 22:38.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2006, 08:20
Anno 1986
Anno 1986 is offline
Kijk! Dát is nog eens duidelijk commentaar
Oud 16-03-2006, 13:09
CSN
CSN is offline
Ik snap Kerwins post niet?
Oud 16-03-2006, 15:58
Anno 1986
Anno 1986 is offline
Wat snapte je niet helemaal? Misschien kan hij he tnog even makkelijker uitleggen, ik weet het niet. Maar er zit wel een kern van waarheid in hoor.

Laatst gewijzigd op 16-03-2006 om 16:02.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2006, 16:04
CSN
CSN is offline
Citaat:
Anno 1986 schreef op 16-03-2006 @ 16:58 :
Dat zegt genoeg!
Wat ik bedoel te zeggen, is dat zijn "off" post impliceert dat ik bepaalde dingen heb gezegd, maar ik heb die helemaal niet gezegd. Zijn mening lijkt overeen te komen met de mijne, ik bedoel, ik heb nergens gezegd dat het onderwerp onorigineel is, in tegenstelling juist: ik heb gezegd dat het onderwerp wel goed is, maar de uitwerking niet. Kerwin zegt precies hetzelfde. Zo zei ik bijvoorbeeld net als Kerwin dat het gaat om een originele uitwerking.

Edit: Als zijn post slaat op mijn eerste post in dit topic, die met de links, dan snap ik wel waar hij vandaan komt.
Oud 16-03-2006, 16:11
Anno 1986
Anno 1986 is offline
Sorry, daar sloeg die inderdaad op.
Ik had mijn reactie al aangepast, want het leek me niet zo aardig overkomen achteraf.
Maar het ging inderdaad om je eerste post, die ook niet zo aardig overkwam. En erg kortaf was.
Ik vond dat een beetje sneu voor iemand die net begint.

Grtjs!
Oud 16-03-2006, 17:13
milamber
milamber is offline
Ja, het ging om die eerste post

waar je eigenlijk weldegenlijk zei dat het onderwerp
onorigineel was. Maar met je tweede post verbeterde je dat weer
vandaar ook "na de aanvulling van csn een beetje overbodig".

maar toen had ik t al geschreven - en gepost.

gr
kerwin
Reageren

Regels voor berichten