Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-12-2005, 08:48
x_knorretje_x
x_knorretje_x is offline
Heej,

al eerder heb ik op dit forum vragen gesteld over pedagogiek, maar ik twijfel nog steeds over mn studiekeuze. Mijn oog viel ook op SPH...Mensen die dat studeren? Hier wat vragen!

Waar volg je de studie?

Wat kun je vertellen over de stages? (welke jaren, hoevaak per week, hoe ben je aan een stageplek gekomen en vooral, WAAR kun je allemaal stage lopen?)

Is er een goede persoonlijke begeleiding (zowel bij stage en school zelf) of word je zomaar in het diepe gegooid?

Hoe is de verhouding van tentamens en projecten?

Hoe wordt er aan projecten gewerkt? (kleine groepen, grote groepen of individueel)

Hoe is de leerstof (veel/moeilijk/...)

En misschien dat je zelf nog wat weet te vertellen

Alvast heel erg bedankt

Laatst gewijzigd op 13-12-2005 om 08:53.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-12-2005, 11:09
Verwijderd
Citaat:
x_knorretje_x schreef op 13-12-2005 @ 09:48 :
Heej,

al eerder heb ik op dit forum vragen gesteld over pedagogiek, maar ik twijfel nog steeds over mn studiekeuze. Mijn oog viel ook op SPH...Mensen die dat studeren? Hier wat vragen!
Ik heb Pedagogiek en Psychologie gestudeerd (propedeuse) en een vriendin studeerde destijds SPH. Ik zal de vragen voor haar antwoorden.

Citaat:

Waar volg je de studie?
Ze volgde de studie aan de Hogeschool van Amsterdam te wibautstraat.

Citaat:

Wat kun je vertellen over de stages? (welke jaren, hoevaak per week, hoe ben je aan een stageplek gekomen en vooral, WAAR kun je allemaal stage lopen?)
Het eerste jaar loop je één dag in de week stage. De stageplek kun je zelf kiezen, uit een lijst dat door de HvA samengesteld is. Stagelpaatsen verschillen heel erg. Het gaat van dagopvangcentra tot bejaardeninstellingen. Ook kun je voor huiswerkbegeleiding kiezen of zwemmen met gehandicapten. Kortom, je kunt het helemaal zelf kiezen. In het tweede jaar loop je twee dagen per week stage, dan word je door de Hogeschool zelf ingedeeld. Ook mag je zelf zoeken naar een stageplek, dat houden ze helemaal open voor studenten. Over het derdejaar en vierdejaar weet ik niet veel, enkel dat je wel meer dan twee dagen per week stage moet lopen.

Citaat:

Is er een goede persoonlijke begeleiding (zowel bij stage en school zelf) of word je zomaar in het diepe gegooid?
Volgens mijn vriendin wordt er zelfs wat té veel aandacht aan de begeleiding besteed. Zowel op de stageplek zelf als op de opleiding wordt je wekelijks begeleid, door de zogeheten Studieloopbaanbegeleider. En op de stageplaats noem je dat de stagebegeleider. (d'oh ) Van haar mag dat veel minder.
Citaat:

Het eerste jaar heb je vier projecten. Bij de eerste drie projecten gaat het vooral om de samenwerking met anderen. Het laatste project doe je in je eentje. Bij allevier de projecten wordt er naar haar mening (m'n vriendin) een goede begeleiding gegeven. De docenten staan allen open en je kunt ze voor vragen zelfs privé bellen/ mailen. Aan het eind van de projecten wordt er een presentatie gegeven. De individuele project valt daar niet onder. Dat is een kwestie van inleveren en je cijfer afwachten. Er worden ook een aantal tentamens gegeven, en volgens haar zijn die gewoon allemaal te doen.

Citaat:

Hoe wordt er aan projecten gewerkt? (kleine groepen, grote groepen of individueel)
Hierboven heb ik al het een en ander over projecten verteld.

De eerste drie projecten doe je dus samen met anderen. De projectgroepen verschillen van 4 tot 6 personen. De laatste, vierde, project doe je in je eentje. Je mag ook helemaal zelf weten waar je die over gaat houden. Twee projecten sluit je af met een assesment. Dat is een soort van mondeling overhoring. (Had ik ook met Pedagogiek.)
Citaat:

Volgens m'n vriendin valt alles mee. Je hebt ook genoeg kansen om tentamens te herkansen. Er is een goede begeleiding. Ook wordt er volgens haar goed ingegaan op de stof waardoor je niet voor verrassingen komt te staan tijdens de tentamens.

Citaat:

Alvast heel erg bedankt
Veel succes!
Met citaat reageren
Oud 13-12-2005, 14:36
*amélie*
*amélie* is offline
Het klopt niet helemaal wat hierboven door S. verteld wordt over de stages van SPH. Ik studeer ook SPH aan de HvA (locatie wibautstraat; kohnstammhuis)

Wat betreft de stages: In het eerste jaar loop je een halve dag per week stage (4uur) en heb je twee blokweken. Je loopt dan 2 volle weken, los van elkaar, stage.
In het tweede jaar loop je 1 dag in de week stage (8uur) met ook weer twee blokweken.
In het derde jaar loop je 10 maanden 32 u/week stage. En in dit geval moet je zelf naar een stageplaats solliciteren, wel uit een adressenbestand van de HvA.

Verder klopt het wat S. zegt. De HvA helpt je aan een stagedres, maar je mag er ook zelf een aandragen. De begeleiding is naar mijn idee niet te veel. Van school uit word je goed begeleid (niet elke week). Hoe het op je stage is, verschilt echt enorm.

Over de projecten heb ik weinig toe te voegen. Wel geloof ik dat het project dat je alleen moest maken is vervangen door een duo-project, maar dat weet ik niet zeker. En een assessment klinkt erger dan het is. Het kan een soort rollenspel zijn, en als je echt overhoord wordt, is het met je projectgroep (6-9 pers).
Oud 14-12-2005, 09:46
Verwijderd
Oke. Nogmaals, het was niet mijn opleiding.
Met citaat reageren
Oud 14-12-2005, 14:03
Verwijderd
naamzoek wolterB
Met citaat reageren
Oud 14-12-2005, 15:00
Verwijderd
Citaat:
Heej,

Waar volg je de studie?
Hogeschool Leiden, ben tweedejaars

in jaar 1 moest ik 84 uur vrijwilligerswerk doen voor studiepunten, net als in jaar 2. Je mag volledig zelf kiezen wat je gaatdoen, het gaat hier meer om het snuffelen aan de maatschappij in plaats van dat je echt sph-opdrachten uitvoert. In het 3e jaar moet ik 10 maanden stage lopen. Waar dat kan? Overal zo ongeveer. Gehandicaptenzorg, ouderenzorg, ziekenhuis, plekken waar kinderen zijn, gevangenissen, inrichtingen, klinieken, buitenland, tehuizen, glenn mills, en alles wat je zo ongeveer maar kan verzinnen.

In het diepe gooien viel bij mij best mee, natuurlijk moet je wennen aan dat mensen je niets meer voorkauwen maar dat je er echt zelf achteraan moet. Maar over het algemeen lukt dat wel aardig. Je krijgt een studiebegeleider, elk jaar, waar je op terug kan vallen, en bij de stage krijg je natuurlijk een stagebegeleider. MAar hoe die het opvangt allemaal is persoonsgebonden.

ik hev 4 periodes van 10 weken, de laatste week is de tentamenweek. elke periode heb je een training (2 of 3 uur), les (2-4 uur, afhankelijk van hoeveel vakken), en poroject (2 uur, plus dat je zelf nog 2 extra uren per week moet inroosteren daarvoor). je hebt 1 dag per week vrij om dus dat vrijwilligerswerk te doen. de vakken zijn niet moeilijk, je werkt vooral in heel veel groepjes samen (wat dan weer lastig is omdat je soms in 3 of 4 groepjes zit en je met iedereen afspraken hebt).

project is altijd in groepsverband, groepje van 8. hoe je de taken binnen dat project verdeelt is natuurlijk aan de groep zelf.

de leerstof is niet zozeer moeilijk en ook niet zozeer veel, maar je moet het gewoon bijhouden (iets wat ik dus níet doe). Het niveau van de tentamens vind ik zelfs laag liggen. ik haal dan ook regelmatig een onvoldoende omdat ik simpelweg niet gemotiveerd ben.

op het moment baal ik nogal van mijn HBO opleiding omdat ik deze periode maar 6lesuurtjes ingeroosterd heb verdeeld over 4 dagen. Mijn motivatie is compleet verdwenen. Maar goed. De opleiding is verder erg leuk, je moet veel de praktijk in (interviews houden voor je project, en dus dat vrijwilligerswerk) je leert er wel onwijs veel van, en je word toch redelijk zelfstandig.
Zelf doe ik nu vrijwilligerswerk in een daklozendagopvang in Amsterdam, en ik geniet met volle teugen. Vorig jaar ben ik gaan zwemmen met verstandelijk gehandicapten. Zo zie je maar dat ik dus al wat verschillende SPH_doelgroepen heb gehad.

Alvast heel erg bedankt
Met citaat reageren
Oud 14-12-2005, 23:36
Fantôme
Fantôme is offline
hey Girl,

korte reactie op wat S. zegt.
de herkansingsmogelijkheden zijn wel wat minder soepel geworden. Tot eind vorig jaar mocht je een toets maken. niet halen. herkansen in de herkansingsweek. niet halen, herkansen vóór de zomervakantie, niet halen, herkansen aan het begin van het nieuwe jaar. Dan moest je hem wel gehaald hebben. Nu mag je iedere toets één keer herkansen. Als je hem bij de herkansing niet haalt moet je álles uit die bijbehorende periode overdoen (incl. het project).
Ik doe dan geen sph, maar het geldt zowel voor hun als voor ons (MWD).
ow en je weet welke stage ik had gedaan in het eerste jaar he? Daar liepen ook SPH'ers en mensen van pedagogiek

XXX wen
Oud 15-12-2005, 16:07
IcedEarth
IcedEarth is offline
hee ~~Fantôme~~, had je mijn pm over mwd gehad? anders heb ik wat misgedan
Met citaat reageren
Oud 16-12-2005, 13:39
ikkuh15
ikkuh15 is offline
Hej,
Mij lijkt SPH ook erg leuk, alleen wil ik vooral met kinderen....maar je moet dus in elke doelgroep wel een keer stage lopen?
En zijn deze dingen ook mogelijk om te gaan werken:
- medisch kinderdagverblijf
- kliniek (bijv. anorexia)
- kinderpsycholoog?
Of wat kan er anders met kinderen..?
Met citaat reageren
Oud 16-12-2005, 15:30
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
IcedEarth schreef op 15-12-2005 @ 17:07 :
hee ~~Fantôme~~, had je mijn pm over mwd gehad? anders heb ik wat misgedan
ja en geantwoord
ik vroeg me al af of ik nog antwoord van jou kreeg eerlijk gezegd... heb je hem niet gehad dus?
Oud 16-12-2005, 15:34
Verwijderd
Citaat:
ikkuh15 schreef op 16-12-2005 @ 14:39 :
Hej,
Mij lijkt SPH ook erg leuk, alleen wil ik vooral met kinderen....maar je moet dus in elke doelgroep wel een keer stage lopen?
En zijn deze dingen ook mogelijk om te gaan werken:
- medisch kinderdagverblijf
- kliniek (bijv. anorexia)
- kinderpsycholoog?
Of wat kan er anders met kinderen..?
Met SPH kan je vrijwel overal groepsleidster worden , dus bv. in een gezinsvervangend tehuis, in een kliniek of op een medisch kinderdagverblijf (soms moet je wel aanvullende cursussen doen). Kinderpsycholoog kan je met SPH niet worden, daarvoor moet je psychologie (universiteit) studeren.

Ik weet niet of je in elke doelgroep een keer stage moet lopen, maar volgens mij mag je niet alle stages in dezelfde doelgroep lopen.
Met citaat reageren
Oud 16-12-2005, 15:47
IcedEarth
IcedEarth is offline
Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 16-12-2005 @ 16:30 :
ja en geantwoord
ik vroeg me al af of ik nog antwoord van jou kreeg eerlijk gezegd... heb je hem niet gehad dus?
nee niet dus. zou je m nog 'ns willen sturen .
Er staat "0 nieuwe berichten", en ik heb ook geen email gehad .
Met citaat reageren
Oud 16-12-2005, 15:59
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
IcedEarth schreef op 16-12-2005 @ 16:47 :
nee niet dus. zou je m nog 'ns willen sturen .
Er staat "0 nieuwe berichten", en ik heb ook geen email gehad .
jawel hoor
ik moet er alleen zo vandoor. Ben zondag vrij dus stuur hem je zondag, goed?
Oud 16-12-2005, 17:09
IcedEarth
IcedEarth is offline
ja tof!
Met citaat reageren
Oud 17-12-2005, 11:57
*amélie*
*amélie* is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 16-12-2005 @ 16:34 :

Ik weet niet of je in elke doelgroep een keer stage moet lopen, maar volgens mij mag je niet alle stages in dezelfde doelgroep lopen.
Het zou in principe wel mogen, maar het wordt natuurlijk niet aangeraden. Bovendien kan het vaak niet, want een 1e jaarsstage mag je niet in een med.kinderdagverblijf lopen.
Oud 18-12-2005, 09:44
Verwijderd
Citaat:
*amélie* schreef op 17-12-2005 @ 12:57 :
Het zou in principe wel mogen, maar het wordt natuurlijk niet aangeraden. Bovendien kan het vaak niet, want een 1e jaarsstage mag je niet in een med.kinderdagverblijf lopen.
Er zijn meer instanties die kinderen als doelgroep hebben?

Mijn zusje (doet ook SPH) mag, voor zo ver ik begrepen heb, haar stages niet allemaal in één doelgroep lopen en al helemaal niet allemaal in dezelfde (of dezelfde soort) instelling.
Met citaat reageren
Oud 18-12-2005, 17:14
*amélie*
*amélie* is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 18-12-2005 @ 10:44 :
Er zijn meer instanties die kinderen als doelgroep hebben?

Mijn zusje (doet ook SPH) mag, voor zo ver ik begrepen heb, haar stages niet allemaal in één doelgroep lopen en al helemaal niet allemaal in dezelfde (of dezelfde soort) instelling.
De doelgroep kinderen kun je ook weer opdelen in groepen natuurlijk.

En of je wel of niet bij dezelfde doelgroep stage mag lopen, zal afhangen van de school dan Maar ik zou het echt stom vinden als je dat doet eigenlijk. Mis je een heleboel kansen.
Oud 21-12-2005, 09:52
Verwijderd
WolterB, Menahem en Lady_kebiss doen deze opleiding ook, pm ze eens zou ik zeggen
Met citaat reageren
Oud 28-12-2005, 15:38
justhanna
justhanna is offline
Waar volg je de studie?

Windesheim, Zwolle
Ben 3e jaars

1e jaar 1 dag stage, we werden ingedeeld, maar dat maakte niet uit want het kwam toch neer op een kinderclub.
2e jaar 2 dagen in de week, hiervoor moest je 10 voorkeuren opgeven en de school bepaalde dan waar je naar toe mocht. Hier was wel vanalles wat, bejaardenhuizen, speciaal onderwijs etc.
3e jaar mocht je zelf zoeken, maar ook een lijst met 10 voorkeuren invullen, van school kreeg je dan 2 voorkeuren terug waar je op mocht solliciteren, werd je niet aangenomen dan kon je kiezen uit het restbestand of zelf gaan zoeken.

Mijn eerste jaar was kinderclub leiden op een kinderboerderij, mijn tweede jaar was in een bejaardentehuis op een groep dementerende bejaarden, en dit jaar zit ik bij de Kindertelefoon, ben hier uiteindelijk terecht gekomen door zelf te zoeken, want volgens school was hier geen plek meer, maar bleek dus van wel.

School is goede begeleiding, elk jaar heb je leerprocesbegeleiding met een vast groepje en hierin wordt vooral aan intervisie gedaan, dingen die je zelf inbrengt dus.
Met stage is de eerste 2 jaar niet echt veel begeleiding,
het 3e jaar wel, dan heb je naast intervisie ook nog supervisie, en mijn begeleiding op stage zelf is ook goed geregeld (maar dat verschilt per stageplaats)

Wij hebben echt weinig tentamens gehad vind ik, meestal maar 1 of 2 per tentamenweek, en 9 van de 10 keer multiplechoice. Elke periode 1/2 projecten, en daarnaast nog een verslag wat je individueel moest maken. 2 projecten met nog een individueel verslag ernaast is veel, maar 1 project met individueel gedeelte is goed te doen

Zoals ik hier boven al zei, je hebt een gezamelijk project en daarnaast een individueel gedeelte. In het eerste jaar hadden we de projecten met de eigen groep (7 mensen) en in het tweede jaar werden we in andere projectgroepjes geplaatst, maar ook ongeveer met hetzelfde aantal mensen.

Ik vind de leerstof enorm meevallen, op een paar tentamens na heb ik alle tentamens in 1 keer gehaald. Maarja, wat wil je ook als 9 van de 10 tentamens multiplechoice zijn..

Ik weet trouwens niet hoe het nu op Windesheim zit, want SPH bestaat niet meer, het is nu Social Work geworden, dus weer een nieuw systeem.
Oud 28-12-2005, 16:26
Aphrodite 86
Aphrodite 86 is offline
Citaat:

Waar volg je de studie?

Hogeschool de Horst in Amersfoort. Ben nu tweedejaars.

In het eerste jaar doe je vrijwilligerswerk. Dit doe je 3 maanden lang 1 dag in de week. In het tweedejaar loop je een half jaar stage voor drie dagen in de week. En in het derde jaar loop je een heel jaar stage. Je mag zelf weten waar je stage loopt, zolang de plek maar aan de eisen van school voldoet. Dat het dus een geschikte SPH stageplek is. In principe is een goede SPH plek, een plek met mensen die 'iets hebben', waar je samenwerkt met collega's en waar ze met methodieken en beleidsplannen etc. werken.

In het eerste jaar heb je een persoonlijke coach, en vaak gesprekken met je coach samen met je studiegroepje. Het gaat dan over hoe het gaat op school/thuis etc.
In het tweede jaar is dat een stuk minder.

We hebben 4 periodes van 10 weken. Elke laatste week van de periode hebben we tentamens. In die week moeten ook de werkstukken ingeleverd worden. Hoewel je al ver van te voren weet wat je moet maken. Meestal zelfs een periode van te voren.

Werkstukken zijn in het eerste jaar vooral gezamenlijk in je kleine leertaakgroepje. Deze bestaat uit 7 of 8 mensen. Het zijn vooral presentaties waar je ook een werkstuk van moet maken. Dus over 1 onderwerp een presentatie en een uigebreid werkstuk. In de grote leertaakgroep, je klas, hoef je niks samen te maken. Je hebt alleen samen les. Individueel moet je ook werkstukken maken, deze gaan meestal over jezelf, reflectieverslagen etc.

Ik zelf vind de leerstof niet moeilijk. Meestal is het wel veel lezen. En soms zitten er boeken bij waar je niet door komt. Vaak hoef je ook geen dingen uit je hoofd te weten. Je moet vooral kunnen toepassen.
Oud 28-12-2005, 17:33
Verwijderd
Waar volg je de studie?
Nijmegen (2e jaar)

1e jaar was bij mij 5 weken maar in het nieuwe systeem volgens mij 1 dag in de week het hele jaar door, mijn stage werd door school geregeld nu moet je zelf zoeken. Ik heb stage gelopen met verstandelijk gehandicapten met een zeer laag niveau en gedragsproblemen op de dagopvang.
2e jaar is bij mij 1 dag in de week het hele jaar door, hoe het in het nieuwe systeem is weet ik niet. ik loop nu stage met asielzoekerskinderen van 8-11 jaar met ouders met een psychiatrische ziekte. Mijn stage werd vanuit school geregeld, toen konden we kiezen.
Het derde jaar is een heel jaar stage die je, vanzelfsprekend, zelf kiest.
Het vierde jaar heeft geen stage dan werk je in projecten.

Er is redelijke persoonlijke begeleiding. Het hangt heel erg van de tutor af die je hebt. Mijn begeleiding was goed en er zijn altijd mensen bij wie je aan kunt kloppen als je dingen niet weet of iets kwijt wilt.

Projecten werkten we vorig jaar niet echt mee. Nu doen ze dat des te meer. Ze hebben geen tentamens maar presenaties, waarin je je een blok lang verdiept in een zelf gekozen onderwerp. Zo kan je je eigen portfolio samenstellen. Ook moet je nu zelf je competenties bewijzen in het eerste jaar en zelf bewijsstukken bij elkaar schrapen. Dit wordt 2x per jaar getoetst.

Je werkt in kleine groepjes van ongeveer 4 mensen.

Dat is maar net wat je moeilijk en veel noemt. De studie wordt over het algemeen hier wel veel gevonden. Niet persé moeilijk maar vooral veel. Als je het bijhoudt is het te doen.
Met citaat reageren
Oud 28-12-2005, 20:27
Verwijderd
Waar volg je de studie?
Hanzehogeschool Groningen.

In het eerste jaar begin je met stagelopen in het derde blok (na een half jaar). Je wordt ingedeeld en daar ben je dan 2 dagen in de week een jaar lang (dus van het eerste jaar het derde en vierde blok en van het tweede jaar het eerste en tweede blok). De stages varieren van gehandicaptenzorg, ZMLK scholen, kinderdagverblijf etc.

In het derde jaar doe je de jaarstage. D.w.z. 40 weken lang, 4 dagen in de week stagelopen. Ik loop nu zelf stage in de gehandicaptenzorg. Hier mag je ook zelf een stageplek zoeken en solliciteren.

De Hanze staat niet bekend om zijn goede opleidingen, en dat geldt voor de SPH dus ook helaas. De docenten doen hun best, maar de organisatie werkt niet altijd goed mee. Er is goede (stage)begeleiding vind ik zelf, maar dat hangt ook heel erg van de docent af.

Elk blok (behalve tijdens het 3e jaar) zijn er tentamens en projecten. Er zijn wel blokken dat je het heel erg druk hebt, maar als je een beetje kan plannen (en je er aan houdt) is het heel goed te doen.

Er is heel veel groepswerk, in groepjes van 5 of meer personen. Heeft als voordeel dat je het werk kan verdelen, maar als nadeel dat het soms lastig is om af te spreken.

De leerstof is goed te doen, het is ook een kwestie van bijhouden en af en toe naar hoorcolleges gaan.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2006, 19:18
blacky
blacky is offline
Waar volg je de studie?
Ik volg mijn studie in Den Haag op de Haagse Hogeschool

Ik had in het eerste jaar de laatste drie maanden van mijn jaar stage en nu in het derde jaar, het hele jaar. Ik heb mijn eerste stage met verstandelijk gehandicapten gelopen en nu in de psychiatrie. Ik ben gewoon eens rond gaan kijken bij ons in de stagemap wat me leuk leek en op internet gaan zoeken. heb gebeld en brieven gestuurd en toen bebeld voor een gesrpek.
SPH is heel uitgebreid dus je kan overal en nergens stage lopen. Zolang het maar met mensen is, die problemen hebben.

Ik vind de begeleiding wel goed. Op mijn stage beide keren erg veel geluk gehad met de goede begeleiding. Op school verschilt de begeleiding per leraar, maar ik ben over het algemeen tevreden.

Je hebt meer tentamens dan projecten.

Je werkt meestal in kleine groepjes aan projecten. Of aan een groot project met de hele klas en dan doet elk groepje iets voor het project. Dat zijn dan meestal 4 tot 5 leerlingen per keer.

De leerstof kan veel zijn. Je moet het eigenlijk gewoon bijhouden, maar dat doe ik nooit. Doe altijd alles pas op het laatste moment, maar heb wel al mijn tentamens in 1 keer gehaald. Dat zegt naar mijn idee zegt dat wel een beetje wat over de moeilijkheidsgraad van de opleiding, maar het kan ook mijn eigen leermethode zijn. Ik kan niet echt ver van te voren leren, want dan onthoud ik het niet.

Je wordt veel op jezelf terug geworpen. Je moet bereid zijn om naar je zelf te kijken. Naar je sterke en je zwakke kanten en bereid zijn om dingen te erkennen. Dan is de opleiding goed te doen. Daarbij moet ik zeggen, dat ik het heel erg naar mijn zin heb. Leuke klas, aardige docenten en genoeg vakantie.
Oud 13-01-2006, 12:05
mylene
mylene is offline
Hoi,

Ik studeer SPH aan de hogeschool van Amsterdam, ben momenteel 4e jaars.

In het eerste jaar hadden we een dagdeelstage. Hier heb ik 1 middag per week stage gelopen in de bijlmer om huiswerkbegeleiding te geven.

Het tweede jaar heb ik 1 hele dag per week stage gelopen met psychiatrisch patienten van 12-18.

En het derde jaar was 4 dagen per week, (32 uur) stage bij een woonbegeleiding voor clienten met een dubbele diagnose (psychiatrische problematiek en verstandelijke handicap)

DE eerste twee stages werden door school aangedragen. Je kon opgeven wat je ongeveer zocht en daarop werd je ingedeeld. De derdejaarsstage moet je zelf zoeken en solliciteren hoort daar ook bij.

Het is al verteld. Je kan op zooooveel plekken terecht voor een stageplek: kinderen, volwassen, bejaarden, verslaafden, psychiatrie, jeugdzorg, gehandicapten etc.

De begeleiding bij ons was wel goed. We hadden 1x in de 14 dagen supervisie. Hier wissel je dan ervaringen en dergelijke uit.

Je hebt in het eerste en tweede jaar elk blok een project en natuurlijk vakken en colleges met tentamens. In het derde jaar heb je nog maar 2 vakken waarvoor je een verslag moet schrijven (aansluitend op je stage) en je hebt een practicum. De projectgroepen zijn meestal zo rond de 6 tot 8 personen

Nou, heb je meer vragen dan mag je me mailen

groetjes mylene
Oud 15-01-2006, 21:36
Mackan
Mackan is offline
Ik heb een vraag over SPH. Doe op dit moment pabo (2e jaar), maar heb inmiddels zo'n grote achterstand opgelopen vanwege motivatiegebrek, dat ik voor mezelf heb besloten te gaan stoppen. Wat een waardeloze studie is het toch die pabo. Maar goed, daar gaat het hier niet over.

SPH spreekt mij dus enorm aan, want op dit moment 'werk' ik alleen met 'normale' kinderen waar ik geen enkele uitdaging in zie. Ik zit op dit moment in Leeuwarden, en wil er erg graag weg. Welke hogeschool raad je me aan? (zoek het in de randstad). En hoe zit het met verhouding m/v? En ik zou dus in 2e jaar kunnen instromen aangezien ik me P waarschijnlijk ga halen. Is het dan wel euhmm 'te doen'?

Alvast bedankt!
aju
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-01-2006, 22:07
Verwijderd
de m/v verhouding zal waarschijnlijk over een overschot aan vrouwen betekenen. het zijn ong. 2/3 jongens per klas bij mij geloof ik.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2006, 10:50
Mackan
Mackan is offline
Hehe, ja daar was is al 'bang' voor. Ach, ik zal het wel overleven, en op de pabo is het al niet veel beter. Misschien is hierdoor de kans op werk voor mij als 'man' dan wel weer wat groter
Met citaat reageren
Oud 16-01-2006, 11:33
*amélie*
*amélie* is offline
Citaat:
Mackan schreef op 16-01-2006 @ 11:50 :
Hehe, ja daar was is al 'bang' voor. Ach, ik zal het wel overleven, en op de pabo is het al niet veel beter. Misschien is hierdoor de kans op werk voor mij als 'man' dan wel weer wat groter
De kans op een stage is in ieder geval wel groter, want ze willen stiekum alle mannen die ze krijgen kunnen.
Ik weet alleen van de Hogeschool van Amsterdam dat je de opleiding waarschijnlijk wel verkort kunt doen. Je kunt niet in het tweede jaar instromen, maar je doet dan de versnelde route. Het eerste jaar doe je dan het 1e+2e in 1 jaar. Is even hard werken, maar goed te doen. Je kunt niet op basis van je P instromen in een tweede jaar.

O en bij mij zit er 1 jongen in de klas.
Oud 31-01-2006, 08:35
x_knorretje_x
x_knorretje_x is offline
Heej,

dank je voor al jullie reacties...Heb intussen de open dag aan de hva bezocht, nu waarschijnlijk nog in leeuwarden,

liefs annelies
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten