Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-02-2006, 13:26
Melissa83
Melissa83 is offline
Ik had even een vraagje,

Kanker zit bij ons in de familie, m'n moeder en 3 tantes zijn er al aan overleden, en nu heeft mijn oom het ook.

(Tantes en oom waren dus zussen en broer van m'n moeder)

Is er een kans dat ik het later ook zal krijgen?

Omdat ik dezelfde genen heb enzo of is dit onzin?
Met citaat reageren
Oud 03-02-2006, 13:29
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
voor zover ik weet, is niet bekend dat kanker erfelijk zou zijn. Immers, zowel mensen met als zonder kanker 'in de familie' krijgen kanker.
Oud 03-02-2006, 13:37
welle
welle is offline
Als veel mensen in de familie kanker hebben heb je zelf ook een verhoogde kans erop (maar de kans is natuurlijk groter dat je het niet krijgt, en ook mensen zonder kanker in de familie kunnen het krijgen)
Met citaat reageren
Oud 03-02-2006, 13:45
Frostbite
Frostbite is offline
Zeker weten doe je nooit. That said, ze hebben ook allemaal hun hele jeugd in dezelfde omstandigheden doorgebracht en daar deels dezelfde leef- en eetgewoontes aan overgehouden. Ik denk niet dat kanker erfelijk is.
Met citaat reageren
Oud 03-02-2006, 14:12
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Sommige vormen van kanker (oa borstkanker) zijn erfelijk, dat is bewezen daarvan is een gen ontdekt. Van vele andere vormen van kanker wordt vermoed dat de aanleg ervan wel erfelijk is maar daar is nog niets van bewezen.
Oud 03-02-2006, 14:40
Verwijderd
Eigenlijk is kanker per definitie niet erfelijk. Je wordt er niet mee geboren enzo. Het risico op bepaalde vormen van kanker is echter wél erfelijk. Als een bepaalde vorm van kanker veel in je familie voorkomt (zoals borstkanker) of als zeer naaste familie zo'n vorm heeft (je moeder/vader/broer/zus) op relatief jonge leeftijd (onder de 60), dan heb je een verhoogd risico op die vorm van kanker. Dat geldt alleen als het steeds een specifieke vorm is en het geldt niet voor de meeste vormen van kanker!

Maar in Nederland overlijdt ongeveer een kwart van de mensen aan een tumor (en éénderde aan hart- en vaatziekten), dus op zich is het normaal als dat in je familie veel gebeurt.
Met citaat reageren
Oud 03-02-2006, 15:32
Lautitia
Lautitia is offline
Cellen die in staat zijn zich te delen, hebben een celkern waarin zich o.a. het DNA bevindt. In dit DNA bevinden zich de zogenaamde genen: de informatie voor erfelijke eigenschappen.

Wanneer zo'n cel zich gaat delen, wordt er in eerste instantie een exacte kopie gemaakt van het DNA. Bij dit proces wil er wel eens het een en ander misgaan, waardoor er een verandering in het DNA optreedt, ofwel een mutatie. Zo'n mutatie ontstaat onder invloed van kortgolvige straling (radioactieve en ultraviolette straling, en Röntgenstraling), carcinogene stoffen (asbest, teer in sigarettenrook en stoffen die in aangebrand voedsel zijn ontstaan), maar kan ook spontaan ontstaan.

Kanker ontstaat door een bepaalde mutatie, waardoor een cel zich ongeremd gaat delen. Overigens leiden niet alle mutaties tot kanker of tot een andere verandering in het functioneren van een persoon; dit hangt af van het soort mutatie.

Kanker is per definitie niet erfelijk, wel kun je er zogezegd aanleg voor hebben. Dit betekent dat je bepaalde genen in je DNA hebt die het risico op het ontstaan van kanker vergroten, en dit omdat mutaties in die bepaalde genen grotere consequenties kunnen hebben.
Oud 03-02-2006, 16:59
Verwijderd
Je kunt wel door je genen een verhoogd risico hebben op kanker, maar dan nog ligt het er aan welk soort. Hebben al die familieleden dezelfde soort kanker, dan is er de mogelijkheid dat jij ook een verhoogde kans op die kanker hebt, maar als het allemaal verschillende zijn, wordt het al een ander verhaal. Waarom zou je het je huisarts niet een keer vragen?
Met citaat reageren
Oud 03-02-2006, 17:22
Verwijderd
Citaat:
Melissa83 schreef op 03-02-2006 @ 14:26 :
Ik had even een vraagje,

Kanker zit bij ons in de familie, m'n moeder en 3 tantes zijn er al aan overleden, en nu heeft mijn oom het ook.

(Tantes en oom waren dus zussen en broer van m'n moeder)

Is er een kans dat ik het later ook zal krijgen?

Omdat ik dezelfde genen heb enzo of is dit onzin?
Sommige vormen van kanker zijn erfelijk, ook kan je het door je levensgewoontes wel aardig beinvloeden. (Probeer maar eens kettingroker te zijn voor enkele jaren, dan kan je wel een grove schatting maken van de vorm van kanker die jij zal krijgen. )
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten