Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Drugs & Alcohol
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-12-2005, 14:36
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Ik moet gaan minderen in mijn bierconsumptie en begin bier ook steeds minder lekker te vinden om thuis lekker rustig te drinken. Dus ik ben de laatste tijd meer wijn gaan kopen en dat bevalt me erg goed.

Ik heb zojuist een flinke lading Ernest & Julio merlot ingeslagen, want ik had een kleine financiële meevaller en wil dan dus investeren in de belangrijke dingen des levens. Nu heb ik nog wat over en ik wil voor de afwisseling ook één of twee flessen whiskey gaan kopen. Red label is geen optie, ik wil toch wel enigszins lekkere Whiskey.

Ik zeg het meteen maar, ik heb absoluut geen verstand van whiskey. Nu heb ik laatst een heel erg lekkere whiskey geproefd, een 30 jaar oude Glengoyne. Ik denk echter dat deze mijn budget wat ontstijgt, dus wil ik graag van de experts weten welke whiskey jullie nou aanraden en aan welke prijsklasse ik dan moet denken. En misschien nog wel belangrijker: waar koop ik hem in Delft?

Ik heb wel eens Ballentines en Jameson gekocht en dat was ook best okee, maar ik wil een beetje avontuurlijk zijn en dus eens een bijzondere whiskey voor een redelijke prijs kopen.
Oud 14-12-2005, 14:47
Pinksterhaas
Pinksterhaas is offline
Wat is redelijk?

Een huisgenoot van me zweert bij Glenn Livit, maar je bent toch wel een paar tientjes kwijt. Afhankelijk van de 'leeftijd' natuurlijk. Voorzover ik het kan beoordelen is het goed te drinken. Lekkerder dan Red Label, vind ik.
Oud 14-12-2005, 15:03
Gimme more beer
Ja goed, ik ben wel voorbereid op een wat hogere prijs, het is geen bier hè, maar ik heb wel eens prijzen gezien in de richting van de 75 euro, dat vind ik niet redelijk meer.
Oud 14-12-2005, 15:20
Augustus
Augustus is offline
Oud 14-12-2005, 15:32
Sacrilege
Sacrilege is offline
jack daniels inderdaad ja
zo rond de 30 euro gok ik
Oud 14-12-2005, 15:35
Verwijderd
Een leuke whisky, binnen je prijsklasse, is de Glen Taloch. Die kost tussen de 11 en 16 euro over het algemeen voor een liter. Het is een Schotse Whisky, zeker niets voor fijnproevers, maar erg aangenaam om zo te drinken en doordat hij goedkoop is, geen zonde om te mixen als je daar een liefhebber van bent of als je bezoek krijgt dat daar wel voor in is. Als ik een Whisky koop, is het vrijwel standaard die.

En dan ga ik mezelf quoten (Al had ik in die tijd de goedkope Glen Taloch nog niet ontdekt):

Citaat:
Mutant schreef op 25-10-2004 @ 22:21 :
Black Label valt mee, Gold Label is zelfs redelijk lekker dacht ik.

Ikzelf ben een fan van Chivas Regal (prijskaartje!) en Ballentines. Glenallachie is ook lekker evenals Glenfiddich (let even niet op de schrijfwijze).
En dan hebben we nog Glenlivet, Famous Grouse en een aantal andere soorten die ik wel eens heb gedronken, maar die me niet speciaal zijn bijgebleven.

Reken er wel op dat je al snel diep in je portefeuille tast om een goede, lekkere whiskey te hebben, verspil je geld niet aan de walker red label, want dat is gewoon echt ZONDE!

Ik ben niet helemaal fan van de bourbons, dat is natuurlijk een kwestie van smaak, maar geef mij maar Schotse of Ierse whisky/whiskey.
Al is een Jack Daniels wel lekker op zijn tijd.

En nog even ter info:

Citaat:
Mutant schreef op 29-10-2004 @ 10:00 :
Het is trouwens Schotse Whisky, Ierse Whiskey, Amerikaanse Whiskey en Canadezen wisselen af maar gebruiken vooral Whisky.
Met citaat reageren
Oud 14-12-2005, 15:36
Verwijderd
Oh en William Grant's.
Met citaat reageren
Oud 14-12-2005, 16:01
Gimme more beer
Mutant, bedankt voor de info. Ik heb nu een fles the Famous Grouse staan, zojuist bij de Gall & Gall gekocht omdat hij in de "aanbieding" was. Volgende week ga ik dan eens een flesje Glen Taloch halen, kijken of ik het wat vind.

Jack Daniel's kan ik altijd nog kopen als ik een serieus whiskey drinker word
Oud 14-12-2005, 16:04
Gimme more beer
Ohja en ik heb vanmiddag een fantastisch flesje wijn gevonden, lang geleden van mijn oom gekregen voor een klus die ik voor hem heb gedaan. Dus mijn alternatieven voor bier zijn er nu in overvloed
Oud 14-12-2005, 21:50
Twanos
Twanos is offline
Je doet je nick niet echt eer aan.
Oud 14-12-2005, 21:58
Verwijderd
wijn is toch echt beter te drinken
Met citaat reageren
Oud 14-12-2005, 22:35
WelcomeHome
WelcomeHome is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 14-12-2005 @ 17:04 :
Ohja en ik heb vanmiddag een fantastisch flesje wijn gevonden, lang geleden van mijn oom gekregen voor een klus die ik voor hem heb gedaan. Dus mijn alternatieven voor bier zijn er nu in overvloed
welke wijn als ik vragen mag?

Wat whisky betreft, ik ben geen drinker. Onlangs heb ik het ook leren waarderen en heb verschillende whisky's geproefd. Degene die me het meest is bij gebleven is de Glenfiddich van 12 jaar oud. Rond de 45 oiro schat ik, maar dan heb je ook een heel lekkere, zachte whisky. Echt een subtiele smaak. Let wel, ik ben absoluut geen fijnproever en kan maar moeilijk echt smaken onderscheiden of onder woorden brengen, maar de Glenfiddich vind ik gewoon het lekkerste (verkozen boven Jack Daniel's, The Glen Livet, Famous Grouse en Ballantines).
Oud 14-12-2005, 23:21
Co
Co is offline
Royalty Vodka, traditional from the Netherlands

With love, from Co
Met citaat reageren
Oud 14-12-2005, 23:29
MTpower
MTpower is offline
Jack Daniels black label
Met citaat reageren
Oud 15-12-2005, 00:06
StijnSpoortNiet
StijnSpoortNiet is offline
Glen Talloch en Williams Grants zijn relatief goede whisky's voor een lage prijs (<15 euro). Als je dan iets duurder gaat zitten heb ik persoonlijk het liefst Famous Grouse of Ballantines. Zit nu zelf aan de Grants btw

en qua bourbons is Jim Beam toch echt mon topper, maar sinds ik goedkopere whisky's heb ontdekt drink ik geen bourbon meer

Laatst gewijzigd op 15-12-2005 om 00:08.
Met citaat reageren
Oud 15-12-2005, 09:27
Gimme more beer
Citaat:
Twanos schreef op 14-12-2005 @ 22:50 :
Je doet je nick niet echt eer aan.
Komt wel weer, bierbuikjes zijn
Oud 15-12-2005, 14:53
Gimme more beer
Citaat:
WelcomeHome schreef op 14-12-2005 @ 23:35 :
welke wijn als ik vragen mag?
Ik kan de fles niet meer vinden

Maar hij was wel goddelijk

Overigens, ik heb gisteren in een gezellig cafeetje gezeten en ik heb daar een Chileense Cabernet Sauvignon gedronken met de naam "Santa Cruz". Jaartal ombekend. Die was ook écht lekker. Heel vol, best zwaar, superlekker. En een barman met verstand van wijn zie je ook niet vaak
Oud 15-12-2005, 16:24
Verwijderd
Glenfiddich heeft nu een speciale whiskey van 12 jaar oud op de markt. Tijdelijk geloof ik wel. 18 eypo voor een 30cl flesje dacht ik zo. Niet al te goedkoop dus, maar zééééér lekker!
En als je lekkere wijn wilt, de Beaujolais ligt weer in de winkels dacht ik zo?
Met citaat reageren
Oud 15-12-2005, 22:54
Gimme more beer
Citaat:
Robo schreef op 15-12-2005 @ 17:24 :
Glenfiddich heeft nu een speciale whiskey van 12 jaar oud op de markt. Tijdelijk geloof ik wel. 18 eypo voor een 30cl flesje dacht ik zo. Niet al te goedkoop dus, maar zééééér lekker!
Dat is eigenlijk een prijs waar ik afhaak. Boven de 30 eu per liter moet ik wel heel erg whiskeywaardeerder worden
Citaat:
En als je lekkere wijn wilt, de Beaujolais ligt weer in de winkels dacht ik zo?
Ik heb nu een paar lekkere flessen Ernest & Julio en heb vandaag ook nog een lekkere franse wijn op de kop getikt. Vanavond neem ik de fles van die Chileen mee uit de kroeg, als het mag. Dan post ik het etiket wel. Ik denk niet dat ik in die prijsklasse ooit zo'n mooi ronde en volle wijn heb geproefd.
Oud 15-12-2005, 22:56
Verwijderd
Citaat:
Gimme more beer schreef op 15-12-2005 @ 23:54 :
Dat is eigenlijk een prijs waar ik afhaak. Boven de 30 eu per liter moet ik wel heel erg whiskeywaardeerder worden
Komt nog wel
Met citaat reageren
Oud 15-12-2005, 23:10
cha0s
cha0s is offline
@Muut: Chivas Regal is behoorlijk prijzig yo. (wel erg lekker idd.)

verder: Glen Deveron, Glenfiddich, The Glenlivet, Aberlour. <3

en die Glen Talloch idd voor als je gewoon 'n beetje relatief goedkoop wil doen.
Oud 16-12-2005, 13:53
Gimme more beer
Thanks Cha0s, muziekforummer van het jaar, voor je advies

Volgende week nog een flesje Glen Taloch kopen voor als ik mensen over de vloer heb

Ik heb gisteravond voor het eerst echt zitten genieten van whiskey, we waren eerst naar zo'n wijn-jazzcafé geweest, lekkere wijn gedronken en toen naar huis en met één van m'n huisgenoten een heerlijk ceedeetje van Bill Evans opgezet en genieten Ik kan het wel waarderen. Maar of ik echt al veel verschil zou proeven tussen verschillende soorten, weet ik niet.
Oud 16-12-2005, 13:59
Verwijderd
Oh, sommigen zijn makkelijk. Zeker een Red Label . Bourbons en Schotse Whiskys verschillen ook duidelijk. Maar tja, je zou idd eens moeten kunnen opgaan in de verschillende blends en malts. Misschien moeten we eens een whisky/whiskey-meeting organiseren ^^ Ik wil nog altijd eens een Japanse proeven
Met citaat reageren
Oud 16-12-2005, 14:48
Verwijderd
Er was laatst nog een groot whiskey gebeuren in leiden. 30 euro entree ofzo maar dan kreeg je wel een speciaal glaasje met schoonmaakdingetje. Dan kon je daarmee bij elke stand wat gratis whiskey krijgen om te proeven ^_^
Met citaat reageren
Oud 16-12-2005, 15:26
Verwijderd
Laatst... laatst... daar heb je zo weinig aan he, dat verleden ^^.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-12-2005, 15:42
Verwijderd
Citaat:
Mutant schreef op 16-12-2005 @ 16:26 :
Laatst... laatst... daar heb je zo weinig aan he, dat verleden ^^.
Das waar, maar ik geef de TS de schuld van het te laat posten van dit topic, anders hadden we met ze allen kunnen gaan .

ok, tis mijn schuld, sorry
Met citaat reageren
Oud 16-12-2005, 15:47
Verwijderd
Het zou wel cool geweest zijn. Als we ook een crashplek hadden... Want zoveel whiskey... damn!
Met citaat reageren
Oud 16-12-2005, 16:35
Verwijderd
Citaat:
Mutant schreef op 16-12-2005 @ 16:47 :
Het zou wel cool geweest zijn. Als we ook een crashplek hadden... Want zoveel whiskey... damn!
Ik had wel wat studie genootjes kunnen regelen ^^. Hoewel ze natuurlijk niet akkoord gaan met een stelletje dronken mensen die een avond blijven pitten, maar dat whiskey-deel had ik dan achterwege gelaten
Met citaat reageren
Oud 16-12-2005, 16:53
Mr. Pignati
Mr. Pignati is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 16-12-2005 @ 14:53 :
Maar of ik echt al veel verschil zou proeven tussen verschillende soorten, weet ik niet.
en bij whiskey MOET je dat leren
Met citaat reageren
Oud 16-12-2005, 21:10
Twanos
Twanos is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 15-12-2005 @ 10:27 :
Komt wel weer, bierbuikjes zijn
haha, ja die van mij is terminaal
Oud 16-12-2005, 21:10
Verwijderd
Citaat:
Twanos schreef op 16-12-2005 @ 22:10 :
horeca spoiler
Met citaat reageren
Oud 19-12-2005, 23:20
Gimme more beer
Citaat:
Twanos schreef op 16-12-2005 @ 22:10 :
Mijne is gewoon huge
Oud 19-12-2005, 23:21
Gimme more beer
Citaat:
Mutant schreef op 16-12-2005 @ 14:59 :
Oh, sommigen zijn makkelijk. Zeker een Red Label . Bourbons en Schotse Whiskys verschillen ook duidelijk. Maar tja, je zou idd eens moeten kunnen opgaan in de verschillende blends en malts. Misschien moeten we eens een whisky/whiskey-meeting organiseren ^^ Ik wil nog altijd eens een Japanse proeven
Lijkt me een leuk idee, ik vind het echt lekker in ieder geval

Ik word er alleen wel ineens lam van, dat is klote.
Oud 20-12-2005, 00:21
Verwijderd
glen livet/livit /hoe je het ook spelt is erg lekker.
Met citaat reageren
Oud 20-12-2005, 00:33
probeer
probeer is offline
Famous Grouse
Oud 23-12-2005, 00:35
Gimme more beer
Citaat:
probeer schreef op 20-12-2005 @ 01:33 :
Famous Grouse
Nu <3
Oud 23-12-2005, 08:46
Verwijderd
Citaat:
Gimme more beer schreef op 20-12-2005 @ 00:21 :
Lijkt me een leuk idee, ik vind het echt lekker in ieder geval

Ik word er alleen wel ineens lam van, dat is klote.
Ik word er heel goed van in het brengen van gedichten of half improviserende wijze ^^.

Met het vrij podium bracht ik 2 Minuten Waanzin, ondersteund door klarinet en dat gaat pas goed op whisky! Lam word ik er niet van eigenlijk, tenzij ik al moe vooraf ben, maar dan word ik van alle alcohol die in te grote hoeveelheden naar binnen gaat lam.
Met citaat reageren
Oud 24-12-2005, 13:44
Charlottetje
Charlottetje is offline
als ik me ook in de discussie zou mogen mengen....

ik ben een wat verwende whiskydrinker, moet ik zeggen.
tot nu toe alleen nog maar schotse (single)malts gedronken.
mijn broertje zit in de whisky namelijk..

ik moet zeggen dat ik een rosebank wel lekker vind. de distileerderij is al gesloten, dus het zijn de laatste flesjes, maar nu nog betaalbaar. ik vond het een heel lekkere whisky, niet zo gecompliceerd als anderen.

verder ben ik ook wel fan van Laphroig (ik geloof dat dat de spelling is).
De quarter qask of zoiets (in twee verschillende vaten gerijpt een grote en een kleinere, weet niet welk hout of van welke andere drank) en die vond ik wel erg lekker. Denk dat ie 10 jaar was, maar weet ik even niet.
Ben uberhaupt wel fan van deze whisky hoor, de 10 jaar oude is ook erg fijn.
Maar niet heel goedkoop.

Dan de Highland Park. De 10 jaar oude vind ik persoonlijk wat simpel. Ik drink dan liever een lekkere rode wijn dan deze. De 18 jaar oude daarintegen vond ik weer heerlijk.
Zo zie je maar wat een verschil het kan maken.

maar ach, het is natuurlijk maar net wat je zelf lekker vindt en waar je naar opzoek bent.
Oud 27-12-2005, 22:23
Gimme more beer
Citaat:
Mutant schreef op 23-12-2005 @ 09:46 :
Met het vrij podium bracht ik 2 Minuten Waanzin, ondersteund door klarinet en dat gaat pas goed op whisky! Lam word ik er niet van eigenlijk, tenzij ik al moe vooraf ben, maar dan word ik van alle alcohol die in te grote hoeveelheden naar binnen gaat lam.
Ja, ik begin de avond meestal met een paar glaasjes wijn en dan heerlijk op de bank hangen met wat lekkere muziek en een glaasje whiskey. Ik geniet daar wel van Maar dan ben ik wel echt lam.

Over een paar maanden doen we wel eens een goeie whiskey meeting
Oud 29-12-2005, 21:51
booboolicious
booboolicious is offline
Jameson!
Oud 29-12-2005, 23:45
Outlaw
Outlaw is offline
alles!

om eerlijk te zijn vond ik tot nu toe elke whisky die ik geproefd heb goed smaken; de een beter dan de andere natuurlijk.
Oud 30-12-2005, 10:04
Built to last
Built to last is offline
Chivas regal
Met citaat reageren
Oud 02-01-2006, 04:17
mktronics
mktronics is offline
als verwend whisky drinker moet ik zeggen dat chivas regal een van mn favo whisky,s is als ik in een kroeg zit en lekker wat wil drinken

maar als ik een tip mag geven
probeer eens een bowmore of een single malt van talisker

daar zijn de goedkopste flesjes rond de 30 euro en heb je een liefhebbers whisky die echt goed is

daar kan een glenfiddich niet tegenop (vlak en eenvoudig van smaak

over glen talloch daar moet je minstends de 8 jarige malt of de 12 jarige gold van proberen

de choice is alleen geschikt voor mixen (dan vind ik hem heel lekker)
Met citaat reageren
Oud 02-01-2006, 09:49
Verwijderd
ten eerste:

Whisky geen Whiskey

Famous Grouse, Glen Fiddich, Glen Talloch enz zijn allemaal redelijk goedkoop en best te drinken.

In een iets duurdere klasse zou ik Cragganmore of Glen Morangie nemen

Johhny Walker, Jack Daniels enz vind ik over het algemeen bocht, of je moet een van de duurdere nemen.
Met citaat reageren
Oud 02-01-2006, 11:28
Built to last
Built to last is offline
Citaat:
Fake schreef op 02-01-2006 @ 10:49 :
ten eerste:

Whisky geen Whiskey

Het kan beide

De schrijfwijze (whisky of whiskey) is afhankelijk van de herkomst van de drank; uit Ierland en de Verenigde Staten afkomstig is het whiskey, uit Canada en Schotland is het whisky.

En inderdaad, johnny walker is bocht
Met citaat reageren
Oud 02-01-2006, 15:10
Gimme more beer
Citaat:
Fake schreef op 02-01-2006 @ 10:49 :
Whisky geen Whiskey
Denk goed na voordat je mij verbetert
Oud 03-01-2006, 10:22
Verwijderd
Het zal er wel wat mee te maken hebben dat ik bijna alleen maar Schotse Whisky drink

aangezien dit toch een whisky topic is:

ijs? water? gekoeld? wat voor glas?

ik drink meestal uit een tumbler, niet gekoelde fles, geen water maar wel wat ijs (ja dat is voor heidenen ja.)
Met citaat reageren
Oud 03-01-2006, 19:43
ardjee
ardjee is offline
Ieder moet zijn whisky drinken zoals hij wil, gemixed, met water, met ijs. Maakt niet uit hoe, het belangrijkste is dat jij hem op die manier lekker vind. En jij bent uiteindelijk degene die betaald. En een paar druppels water is altijd aan te bevelen; een whisky opent zich dan, zoals ze zeggen. laat maar eens een glas whisky een paar minuten staan met een paar druppels water erin met een deksel op het glas. Ruik en proef dan en herhaal dit. je zal als het goed is verschil opmerken. En vergis je niet, als een keldermeester van een distilleerderij gaat proeven, kan er soms wel 50% water bij de whisky gedaan worden, dit om de alcohol te neutraliseren en de whisky goed te kunnen proeven en ruiken. en drink maar eens een mooie cask strength botteling met een % of 55 of meer; geen water hierbij doen is bijna een doodzonde, want je hebt de kans dat de alcohol je reuk en smaakorganen uitschakelt, en dat is pas zonde. Verder is er voor iedereen in elke prijsklasse wel wat leuks te vinden, maar voor de mooiere single malts begin je toch rond de 30 euro. En als je dat als student veel geld vind, dan moet je denk ik toch eens kijken naar de manier van drinken. Een paar glaasjes op een avond, een fles hoeft niet in een weekend leeg. Doe je dat dan is dat inderdaad erg duur drinken. Maar ja, ieder zijn hobby. Mijn enige nadeel is dat ik er nu zo aan verslingerd ben, dat ik met minder dan single malt eigenlijk geen genoegen meer neem, en tja de kast begint een beetje uit te puilen, er is zoveel moois mogelijkk\

mzzl

Ardjee
Oud 04-01-2006, 00:34
C r Y p S
C r Y p S is offline
Citaat:
ardjee schreef op 03-01-2006 @ 20:43 :
Ieder moet zijn whisky drinken zoals hij wil, gemixed, met water, met ijs. Maakt niet uit hoe, het belangrijkste is dat jij hem op die manier lekker vind. En jij bent uiteindelijk degene die betaald. En een paar druppels water is altijd aan te bevelen; een whisky opent zich dan, zoals ze zeggen. laat maar eens een glas whisky een paar minuten staan met een paar druppels water erin met een deksel op het glas. Ruik en proef dan en herhaal dit. je zal als het goed is verschil opmerken. En vergis je niet, als een keldermeester van een distilleerderij gaat proeven, kan er soms wel 50% water bij de whisky gedaan worden, dit om de alcohol te neutraliseren en de whisky goed te kunnen proeven en ruiken. en drink maar eens een mooie cask strength botteling met een % of 55 of meer; geen water hierbij doen is bijna een doodzonde, want je hebt de kans dat de alcohol je reuk en smaakorganen uitschakelt, en dat is pas zonde. Verder is er voor iedereen in elke prijsklasse wel wat leuks te vinden, maar voor de mooiere single malts begin je toch rond de 30 euro. En als je dat als student veel geld vind, dan moet je denk ik toch eens kijken naar de manier van drinken. Een paar glaasjes op een avond, een fles hoeft niet in een weekend leeg. Doe je dat dan is dat inderdaad erg duur drinken. Maar ja, ieder zijn hobby. Mijn enige nadeel is dat ik er nu zo aan verslingerd ben, dat ik met minder dan single malt eigenlijk geen genoegen meer neem, en tja de kast begint een beetje uit te puilen, er is zoveel moois mogelijkk\

mzzl

Ardjee
Oud 04-01-2006, 11:48
TommytheCat
TommytheCat is offline
Glen Morven
Reageren

Regels voor berichten