Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-02-2006, 07:40
Coolice
Coolice is offline
Hoi, ik heb een vraag.

Een vriendin van mij heeft een computer die ze niet meer goed kan opstarten en heeft inmiddels een nieuwe, maar nu is ze de gegevens van de oude harde schijf kwijt.
Zou ik nu die harde schijf met die van mij kunnen uitwisselen en de gegevens vervolgens op een cd zetten?
Zelf heb ik wel verstand van onderdelen in de computer zetten maar een harde schijf heb ik nog niet uitgewisseld.

Is dit verstandig om te doen of raak ik mijn gegevens kwijt?

Groetjes,

Heike Held
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-02-2006, 08:59
Verwijderd
Lijkt mij wel mogelijk, ervanuitgaande dat jij dan wel met die harde schijf kan opstarten
Met citaat reageren
Oud 13-02-2006, 09:09
Verwijderd
Omwisselen niet, want een harde schijf bevat een installatie van Windows en die is specifiek afgestemd op het systeem waarin hij oorspronkelijk zat. Als je probeert van die schijf op te starten zullen een hoop functies van je computer niet werken.

Wat je wel altijd kunt doen is die oude harde schijf van die vriendin uit haar oude computer schroeven, hem naast je eigen harde schijf in jouw systeem inbouwen en aansluiten en dan alles wat nog bruikbaar is naar jouw harde schijf kopiëren. Over hoe dat moet is geloof ik onlangs nog een topic geweest.

Ohja, dat stond in het centrale opslagtopic waar dit eigenlijk ook hoort
Met citaat reageren
Oud 13-02-2006, 11:57
Coolice
Coolice is offline
Citaat:
nare man schreef op 13-02-2006 @ 10:09 :
Omwisselen niet, want een harde schijf bevat een installatie van Windows en die is specifiek afgestemd op het systeem waarin hij oorspronkelijk zat. Als je probeert van die schijf op te starten zullen een hoop functies van je computer niet werken.

Wat je wel altijd kunt doen is die oude harde schijf van die vriendin uit haar oude computer schroeven, hem naast je eigen harde schijf in jouw systeem inbouwen en aansluiten en dan alles wat nog bruikbaar is naar jouw harde schijf kopiëren. Over hoe dat moet is geloof ik onlangs nog een topic geweest.

Ohja, dat stond in het centrale opslagtopic waar dit eigenlijk ook hoort
Maar hoeveel ingangen heb je dan van harde schijven? Kheb zelf dus gewoon de C: en de D: kan hij er dan nog naast??
Met citaat reageren
Oud 13-02-2006, 12:16
J-roenn
J-roenn is offline
Citaat:
Coolice schreef op 13-02-2006 @ 12:57 :
Maar hoeveel ingangen heb je dan van harde schijven? Kheb zelf dus gewoon de C: en de D: kan hij er dan nog naast??
dat ligt er ten 1e aan of dit 1 HD is met 2 partities, of 2 Hd's met 1 partitie, dan ten 2e of de hd's via IDE of via S-Ata zijn aangesloten, en ten 3e als ze via IDE zitten ( wat ik bij deze maar effe aanneem ) of er ook nog eens 2 optische drives ( cd-rom, dvd-rom ) inzitten.
Met citaat reageren
Oud 13-02-2006, 13:43
WickedDevil
WickedDevil is offline
maak je kast open en kijk of je ruimte hebt.. (of kunt maken)
je stelt danje eigen schijf als master in
hare als slave

zet alles van haar op jouwe.. en dan op cd/andere schijf ect
Oud 13-02-2006, 19:23
Coolice
Coolice is offline
Citaat:
WickedDevil schreef op 13-02-2006 @ 14:43 :
maak je kast open en kijk of je ruimte hebt.. (of kunt maken)
je stelt danje eigen schijf als master in
hare als slave

zet alles van haar op jouwe.. en dan op cd/andere schijf ect
Hoe ? de eigen schijf stel je als master in ??
Met citaat reageren
Oud 14-02-2006, 10:25
J-roenn
J-roenn is offline
Citaat:
Coolice schreef op 13-02-2006 @ 20:23 :
Hoe ? de eigen schijf stel je als master in ??
er zitten op de achterkant naast waar de kabel ingaat zogenaamde "Jumpertjes"

op de bovenkant van de hard disk staat een tekeningetje met pinnetjes en dan staan er instellingen bij voor cable select master slave of single device, dan moet jij dat jumpertje op de juiste pinnetjes zetten volgens het schema.

plek maken in je kast hoeft niet perse, je kan m er gewoon aanhangen zonder m er in te monteren, maar pas wel op dat er aan de onderkant geen contact word gemaakt tussen de printplaat en andere metalen voorwerpen.
zorg er ook voor dat de HD horizontaal recht ligt, al is dit volgens mij niet zo heel belangrijk.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten