Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-02-2006, 13:16
ceasar_j
ceasar_j is offline
Ik heb een project voor school met levensbeschouwing.
Ik ga onderzoeken of jongeren bij positieve ervaringen de "levensbeschouwelijke zinvraag" stellen. Ofwel, denken jullie (jongeren) er bij na als er iets leuks gebeurd. Zoals een feest, of liefde of.........
Graag jullie reactie, bij welke ervaring (tot welke soort) en je geslacht en wat je dan denkt (zonder jullie privacy te schenden)
Dank
Oud 14-02-2006, 16:05
Project 50
Project 50 is offline
Guttegut. Schrijf je je verslagen ook in dat brabbeltaaltje van je?
Met citaat reageren
Oud 14-02-2006, 21:04
muts8848
muts8848 is offline
Ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt: dat wanneer er iets goeds in je leven gebeurt, dat je je er dan ook inderdaad van bewust bent dat dat positieve gebeurt en dat het jou in het bijzonder gebeurt.

Een voorbeeldje, als je door een val je arm breekt baal je letterlijk als een stekker en vraag je je soms in je woede af waarom jou dat perse moest gebeuren. Je bent je er dan direct van bewust dat je iets negatiefs gebeurt.

Maar de vraag van de TS was of jongeren zich er ook van bewust zijn als er iets positiefs gebeurt. Dus wanneer je iets goeds overkomt, je slaagt bijvoorbeeld voor dat moeilijke tentamen, dat je je duidelijk beseft dat 'het leven je toelacht' om het maar even zo te zeggen.

bedoel je zoiets???
Met citaat reageren
Oud 14-02-2006, 21:11
Frostbite
Frostbite is offline
Ik stel mezelf nooit de 'levensbeschouwelijke zinvraag'. Alles wat er gebeurt gebeurt gewoon omdat het logisch volgt uit wat er daarvoor is gebeurd. Er is niet zoiets als god of het lot. Als er goede dingen gebeuren is dat chill, als er mensen doodgaan is dat kut, meer zit er niet achter.
Met citaat reageren
Oud 15-02-2006, 07:51
ceasar_j
ceasar_j is offline
Citaat:
Frostbite schreef op 14-02-2006 @ 22:11 :
Ik stel mezelf nooit de 'levensbeschouwelijke zinvraag'. Alles wat er gebeurt gebeurt gewoon omdat het logisch volgt uit wat er daarvoor is gebeurd. Er is niet zoiets als god of het lot. Als er goede dingen gebeuren is dat chill, als er mensen doodgaan is dat kut, meer zit er niet achter.
Je denkt er dus wel over na, want je vind het chill als er iets positiefs gebeurd
Oud 15-02-2006, 18:34
CoveredEyes
CoveredEyes is offline
Hier is ook al een poll over?
Oud 15-02-2006, 19:19
Frostbite
Frostbite is offline
Citaat:
ceasar_j schreef op 15-02-2006 @ 08:51 :
Je denkt er dus wel over na, want je vind het chill als er iets positiefs gebeurd
Iedereen vindt het chill als er iets positiefs gebeurt.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2006, 15:29
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
het is nogal onduidelijk wat je bedoelt.

ik denk overigens dat de levensbeschouwelijke zinvraag niet afhankelijk is van het feit of de ervaring positief of negatief is.
Met citaat reageren
Oud 20-02-2006, 14:56
CoveredEyes
CoveredEyes is offline
Citaat:
=zwart wit= schreef op 18-02-2006 @ 16:29 :

ik denk overigens dat de levensbeschouwelijke zinvraag niet afhankelijk is van het feit of de ervaring positief of negatief is.
Hier ben ik het totaal niet mee eens. Stel je eens voor dat je geen lekker leven hebt: slechte cijfers op school, ouders in een scheiding, weinig vrienden enz. Denk je dan dat er qua levensbeschouwlijke vragen geen verschil zit als dit alles wel lekker loopt? Denk het zeker wel!
Oud 21-02-2006, 22:53
Demosthenes
Demosthenes is offline
Citaat:
=zwart wit= schreef op 18-02-2006 @ 16:29 :

Ik heb het gevoel dat dat komt doordat hij zelf niet helemaal duidelijk voor ogen heeft wat hij wil weten..
Oud 22-02-2006, 16:09
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
CoveredEyes schreef op 20-02-2006 @ 15:56 :
Hier ben ik het totaal niet mee eens. Stel je eens voor dat je geen lekker leven hebt: slechte cijfers op school, ouders in een scheiding, weinig vrienden enz. Denk je dan dat er qua levensbeschouwlijke vragen geen verschil zit als dit alles wel lekker loopt? Denk het zeker wel!
jij stelt vandaag een levenbeschouwelijke zinvraag. kan ik nu iets zeggen over jouw ervaring? nee. voor veel mensen is het idd logischer dat ze naarmate hun ervaringen en leven negatiever worden, ze meer zullen vragen naar de zin, maar dat hoeft niet zo te zijn. (je kunt je op een feestje immers eenzamer en zinlozer voelen dan in een doodstil en verlaten bos, etc, je kunt je juist in goede relaties en een leven wat voor de wind loopt meer vragen stellen over de zin van het zijn dan in trieste situaties, althans, ik wel). als die vragen van zingeving in míj opborrelen, heeft dat dus in wezen niets te maken met mijn situatie (en is het vaker omgekeerd dan logisch).
Met citaat reageren
Oud 22-02-2006, 16:21
CoveredEyes
CoveredEyes is offline
Het hoeft inderdaad niet zo te zijn, ieder mens is anders.
Reageren

Regels voor berichten