Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-02-2006, 22:07
Verwijderd
Hallo,

Heeft iemand hier een gunstig psychologisch effect ondervonden van het slikken van visolie?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-02-2006, 22:08
drilboor sjakie
drilboor sjakie is offline
Nee, jij?
Oud 27-02-2006, 22:55
Verwijderd
Citaat:
drilboor sjakie schreef op 27-02-2006 @ 23:08 :
Nee, jij?
Ik probeer het nog maar net.

Op http://www.visolie-info.nl staan een aantal zaken waartegen visolie volgens hen kan helpen.
Met citaat reageren
Oud 28-02-2006, 09:06
kroot
kroot is offline
ik heb ergens een artikel waarin staat dat het tegen eetstoornissen helpt, ik zal het straks wel even plaatsen.
Met citaat reageren
Oud 28-02-2006, 11:22
kroot
kroot is offline
Rapid improvement of severe anorexia nervosa during treatment with ethyl-eicosapentaenoate and micronutrients Agnes K. Ayton, A. Azaz and D.F. Horrobin, 2004, Eur Psychiatry 19

Laat u zich niet afschrikken door de chemische term in de titel. Het gaat om EPA, een omega-3- vetzuur,het belangrijkste bestandsdeel van visolie of zalmolie die in capsulevorm in alle gezondheidswinkels en zelfs bij de Hema te koop is. In Antenne 141-05 werd melding gemaakt van een nieuwe theorie volgens welke het onstaan en in stand blijven van AN te maken zou hebben met een tekort aan omega-3 vetzuren. Het werd een indrukwekkend verhaal genoemd waarvan het bewijs nog geleverd moet worden. In dit artikel wordt daarmee een begin gemaakt. Een 15 jarige AN-patiente die er slecht aan toe was en niet op de gebruikelijke therapieen reageerde kreeg met haar sondevoeding, naast het door de Engelse richtlijn aanbevolen multivitaminen/mineralen supplement Forceval, ook omga-3 vetzuur (1 g EPA per dag)toegediend. Zij knapte zodanig op [dat haar ouders haar na 14 dagen tegen medisch advies mee naar huis namen. Daar verloor ze 5 kg in 10 dagen. Zij werd toen met een rm opgenomen. Ze weigerde psychotherapie maar wilde wel de supplementen slikken. Na 3 maanden at ze weer en waren haar anorectische gevoelens verdwenen en had ze een goed zelfbeeld. Ze ging studeren en na 6 maanden gaat het nog steeds goed met haar.

Dit artikel komt uit de Antenne, nieuwblad van de stichtign anorexia en boulimia nervosa
Met citaat reageren
Oud 28-02-2006, 11:34
kroot
kroot is offline
Nog eentje uit de Antenne:
A pilot open case series of ethyl-EPA supplementation in the treatment of anorexia nervosa. Agnes K. Ayton, A. Azaz, D.F.Horrobin, 2004, Prostaglandins Leukot Essent Fatty Acids 71 (4)
Een vervolg op het hiervoor genoemde onderzoek. Ditmaal gaat het om 7 AN-patienten die geen medicatie ontvingen en net als bij het voorgaande onderzoek een multivitamine/mineralensupplement en 1 g/dag EPA te slikken kregen. Na drie maanden waren drie van de 7 patienten genezen en vier aanzienlijk verbeterd. Er waren geen negatieve bijwerkingen, integendeel de droge huid, de slaap en de stemming verbeterden en de obstipatie verdween. Een patient viel weer terug toen zij drie maanden na ontslag ophield EPA te slikken. Zij kreeg toen weer EPA en zink waarna ze duidelijk opknapte. De menstruatie keerde echter niet terug. Een patient gaf na twee maanden een dramatische verbetering te zien, maar zij verloor weer gewicht toen zijn ophield EPA te slikken. Een patient, 22 jaar, verbeterde geweldig in 3 maanden maar zij bleef erg angstig. Toen zijn 4g EPA per dag slikte, verdwenen ook de angstaanvallen. Een mannelijke patient van 17 jaar verbeterde geweldig na 6 weken en na 3 maanden waren zijn anorectische symptomen geheel verdwenen. Geen van de patienten die EPA kregen, verslechterde tijdens de behandeling. De auteur zijn zich ervan bewust dat hiermee niet bewezen is dat EPA het middel tegen AN is, maar zij concluderen dat omega-3 vetzuren een weldadige uitwerking kunnen hebben bij eetstoornissen. Een wetenschappelijk verantwoord gerandomiseerd dubbelblind onderzoek lijkt zeer gewenst. De eerste auteur deelde mij mee dat zij gefrustreerd is omdat de autoriteiten voor een dergelijk onderzoek geen geld beschikbaar willen stellen.
Met citaat reageren
Oud 28-02-2006, 19:30
coopergirl
coopergirl is offline
Ik slik omega 3 capsules en eet zeer regelmatig vis (3 × per week) zonder dat ik nu een positief gevoel ervaar... Misschien zou ik me (nog ) naarder voelen als ik die vetzuren niet binnen kreeg
Oud 28-02-2006, 19:37
Encrypted
Encrypted is offline
Het gaat hier inderdaad om omega-3 vetzuren, één van de Essentiële vetzuren die ons lichaam nodig heeft om goed te kunnen werken. Ik gebruik zelf lijnzaadolie waar ook omega-3 vetzuren in zitten, persoonlijk merk ik er weinig van maar feit blijft gewoon dat de essentiële vetzuren een positieve invloed hebben op je lichaam en via die weg denk ik dan ook op het mentale gebied.

Voor meer info: google -> omega 3 6 9 vetzuren
Oud 28-02-2006, 19:45
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Encrypted schreef op 28-02-2006 @ 20:37 :
Het gaat hier inderdaad om omega-3 vetzuren, één van de Essentiële vetzuren die ons lichaam nodig heeft om goed te kunnen werken. Ik gebruik zelf lijnzaadolie waar ook omega-3 vetzuren in zitten, persoonlijk merk ik er weinig van maar feit blijft gewoon dat de essentiële vetzuren een positieve invloed hebben op je lichaam en via die weg denk ik dan ook op het mentale gebied.

Voor meer info: google -> omega 3 6 9 vetzuren
Offtopic: Het is niet gezond elke dag lijnzaad(olie) te gebruiken
Oud 28-02-2006, 20:33
Fog
Fog is offline
het schijnt net zo goed te kunnen werken voor je concentratie als ritalin bij sommige mensen...
anderen merken er helemaal niks van...

verschilt dus per persoon
Oud 28-02-2006, 21:06
paco de taco
paco de taco is offline
hier was een tijdje terug een hele docu over op discovery..
misschien dat deze op de 1 of andere manier terug te vinden is
Reageren

Regels voor berichten