Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-02-2006, 15:39
Koning
Koning is offline
Ik vroeg me af,

Als je een optelsommetje van het leven maakt vind ik het zelf vaak nogal kut.

Er zijn leuke dingen, maar je gaat dood, iedereen om je heen gaat dood, alles gaat stuk en niemand boeit het wat.

Kun je reëel levensmoe zijn zonder aanwijsbare gebeurtenissen zoals een trauma of een verlies o.i.d.?
Oud 07-02-2006, 15:51
Frostbite
Frostbite is offline
Ofcourse
Met citaat reageren
Oud 07-02-2006, 16:06
Myuki
Myuki is offline
reëel betekent werkelijk, en je kunt werkelijk levensmoe zijn.
Oud 07-02-2006, 16:12
Verwijderd
ik spreek uit ervaring, ja dat kan
Met citaat reageren
Oud 07-02-2006, 16:33
Koning
Koning is offline
Zo voel ik dat zelf ook wel, en daarom heb ik eigenlijk totaal geen behoeft om er over te praten..

Alleen kom ik er dan nooit van af,
Oud 07-02-2006, 17:44
Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Heb je dan ook dat je denkt: na regen komt zonneschijn en na zonneschijn weer regen en zo gaat het maar door tot je dood bent? Wat heb je daar dan aan?
Oud 07-02-2006, 17:59
LOLA3000
LOLA3000 is offline
Citaat:
Yab-Yum schreef op 07-02-2006 @ 18:44 :
Heb je dan ook dat je denkt: na regen komt zonneschijn en na zonneschijn weer regen en zo gaat het maar door tot je dood bent? Wat heb je daar dan aan?
Misschien omdat sommige zonneschijnen zo de moeite waard zijn dat je de regen voor lief neemt? Het leven heeft ook geen doel, maar is een doel opzich...dus dat je uiteindelijk dood gaat doet niets af van de mooie momenten van het leven.
Oud 07-02-2006, 18:00
Verwijderd
Citaat:
Yab-Yum schreef op 07-02-2006 @ 18:44 :
Niets, moet dat dan?
Met citaat reageren
Oud 07-02-2006, 18:11
Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Citaat:
LOLA3000 schreef op 07-02-2006 @ 18:59 :
Misschien omdat sommige zonneschijnen zo de moeite waard zijn dat je de regen voor lief neemt? Het leven heeft ook geen doel, maar is een doel opzich...dus dat je uiteindelijk dood gaat doet niets af van de mooie momenten van het leven.
En als jaren achtereen de regens overheersen over de zonneschijn?
Oud 07-02-2006, 18:16
LOLA3000
LOLA3000 is offline
Citaat:
Yab-Yum schreef op 07-02-2006 @ 19:11 :
En als jaren achtereen de regens overheersen over de zonneschijn?
Tja, toch zo goed mogelijk door proberen te leven en het beste ervan maken. Want wat heb je voor andere keus? Er wordt van jou verwacht dat je dit leven leeft en misschien zal je leven voor een groot deel saai, nutteloos en vervelend zijn maar ook dan zal op een dag de zon weer gaan schijnen. Ik geloof erin dat er altijd weer dingen op je pad komen die het de moeite waard zijn om voor te leven en daarom moet je ook die moeilijkere tijden doorstaan. En het leven is ook maar net wat je er zelf van maakt...
Oud 07-02-2006, 18:22
Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Citaat:
LOLA3000 schreef op 07-02-2006 @ 19:16 :
Tja, toch zo goed mogelijk door proberen te leven en het beste ervan maken. Want wat heb je voor andere keus? Er wordt van jou verwacht dat je dit leven leeft en misschien zal je leven voor een groot deel saai, nutteloos en vervelend zijn maar ook dan zal op een dag de zon weer gaan schijnen. Ik geloof erin dat er altijd weer dingen op je pad komen die het de moeite waard zijn om voor te leven en daarom moet je ook die moeilijkere tijden doorstaan. En het leven is ook maar net wat je er zelf van maakt...
Dus je denkt dat op een gegeven moment toch zoveel zonneschijn komt dat de regen er minder toedoet?
Oud 07-02-2006, 18:28
LOLA3000
LOLA3000 is offline
Citaat:
Yab-Yum schreef op 07-02-2006 @ 19:22 :
Dus je denkt dat op een gegeven moment toch zoveel zonneschijn komt dat de regen er minder toedoet?
Ja. Denk maar aan de liefde van je leven, een geweldige reis, fantastische vrienden, een leuke baan...tja vul zelf maar in. Natuurlijk weet je nooit zeker hoe het gaat lopen, maar door zulke dromen&plannen is het leven echt de moeite waard. En je leert ook veel van de vervelende dingen. Maar hoezo wil je dit allemaal weten? Ben je zelf levensmoe? Heb je niet dingen om voor te leven?
Oud 07-02-2006, 19:22
marla
marla is offline
volgens mij ben ik ook een beetje levensmoe...
Ik wil alleen maar studeren en anders slapen. Maar 's nachts kan ik nooit slapen...
Oud 07-02-2006, 19:34
anterx
anterx is offline
Citaat:
LOLA3000 schreef op 07-02-2006 @ 19:16 :
Wie verwacht er dat je dit leven leeft?
Met citaat reageren
Oud 07-02-2006, 21:04
Koning
Koning is offline
Als je zegt: "er het beste van te maken" geef je al toe dat je slachtoffer bent van je eigen bestaan.

Ik weet zelf alleen er niet altijd het beste van te maken
Oud 07-02-2006, 21:08
Verwijderd
Ik neem aan dat iedereen wel probeert 'er het beste van te maken'. Het punt is dan juist dat het gewoon niet lukt, dat wat je ook probeert, niets lijkt de moeite waard.
Na jaren alles proberen ben je het wel een beetje zat
Met citaat reageren
Oud 07-02-2006, 21:23
LOLA3000
LOLA3000 is offline
Citaat:
Katje schreef op 07-02-2006 @ 22:08 :
Ik neem aan dat iedereen wel probeert 'er het beste van te maken'. Het punt is dan juist dat het gewoon niet lukt, dat wat je ook probeert, niets lijkt de moeite waard.
Na jaren alles proberen ben je het wel een beetje zat
Maar ik geloof er dan gewoon in dat er betere tijden aan breken en van die moeilijke tijden probeer ik het beste te maken. Maar dat is ook persoonlijk, hoe ik er over denk. De ts doet net alsof de leuke dingen er niet toe doen, omdat er nou eenmaal heel veel nare dingen gebeuren en dat het leven daarom geen zin heeft. Ik zeg gewoon dat ik het er niet mee eens ben, omdat er ook weer goede dingen zullen komen en dat het leven daardoor altijd zin heeft.
Oud 07-02-2006, 21:31
Verwijderd
Ja, maar de situatie is dan dat die leuke dingen je niks doen.
Ik denk niet dat het moeilijk is om een 'leuk leven' voor jezelf te creeeren, maar je krijgt het gevoel er gewoon niet bij.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2006, 21:37
LOLA3000
LOLA3000 is offline
Citaat:
Katje schreef op 07-02-2006 @ 22:31 :
Ik denk niet dat het moeilijk is om een 'leuk leven' voor jezelf te creeeren, maar je krijgt het gevoel er gewoon niet bij.
Goed, je hebt eigenlijk wel gelijk
Oud 07-02-2006, 23:35
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Life's a bitch... and then you die.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2006, 23:53
Verwijderd
Citaat:
Katje schreef op 07-02-2006 @ 22:31 :
Je kijkt toch anime? Dat maakt voor mij ook het leven de moeite waard
Met citaat reageren
Oud 08-02-2006, 00:24
Mariekje*
Mariekje* is offline
Ja, dat kan.
Oud 08-02-2006, 00:34
Frostbite
Frostbite is offline
Citaat:
HvJ schreef op 08-02-2006 @ 01:24 :
Ja, dat kan.
Leuk he?
Met citaat reageren
Oud 08-02-2006, 09:42
Stefanie
Stefanie is offline
Ik denk dat je serieus kunt denken dat je levensmoe bent, maar of je het dan ook écht bent weet ik niet. Als je écht levensmoe bent heb je namelijk helemaal geen zin meer om te leven en dan (denk ik) doe je er wat aan...
Met citaat reageren
Oud 08-02-2006, 09:48
Verwijderd
Je kunt toch best oprecht dood willen, maar anderzijds je familie dat niet aan willen doen.
Als je dan toevallig een sterk ontwikkeld schuld- en verantwoordelijkheidsgevoel hebt, denk ik dat je liever door blijft leven -hoe erg het dan ook een hel is- dan dat je mensen zoiets aan doet. Zelfmoordenaars zijn dan ook bijzonder egoistisch wmb
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-02-2006, 12:21
Verwijderd
Hear hear
Met citaat reageren
Oud 08-02-2006, 12:34
-Will-
-Will- is offline
Citaat:
Koning schreef op 07-02-2006 @ 16:39 :
Ik vroeg me af,

Als je een optelsommetje van het leven maakt vind ik het zelf vaak nogal kut.

Er zijn leuke dingen, maar je gaat dood, iedereen om je heen gaat dood, alles gaat stuk en niemand boeit het wat.

Kun je reëel levensmoe zijn zonder aanwijsbare gebeurtenissen zoals een trauma of een verlies o.i.d.?
Er bestaat zoiets als een basale depressie, maar door het veranderen van je denkpatroon kan je wel degelijk 'leren' om positief te denken. Lichaam en geest zijn niet zo gescheiden als men in deze cultuur wel aanneemt. Als je echt levensmoe bent kan je daar wat aan doen.
Oud 08-02-2006, 13:10
Koning
Koning is offline
Citaat:
-Will- schreef op 08-02-2006 @ 13:34 :
Er bestaat zoiets als een basale depressie, maar door het veranderen van je denkpatroon kan je wel degelijk 'leren' om positief te denken. Lichaam en geest zijn niet zo gescheiden als men in deze cultuur wel aanneemt. Als je echt levensmoe bent kan je daar wat aan doen.
Ja maar dan zou ik mezelf voorliegen, ik zie in dat het leven dus geen waarde heeft.
Oud 08-02-2006, 14:50
-Will-
-Will- is offline
Citaat:
Koning schreef op 08-02-2006 @ 14:10 :
Ja maar dan zou ik mezelf voorliegen, ik zie in dat het leven dus geen waarde heeft.
Dat doe je op dit moment ook. Het leven 'realistisch' zien is een eufemisme voor een negatieve levensvisie hebben. Als je echt wil geloven dat alles maar van één kant te bekijken is en dat jij dat perspectief hebt, doe je jezelf véél te kort.

Als ik voor mezelf spreek ben ik uit een fase van levensmoeheid gekomen (burnout) door veel te lezen over de manier waarop mijn gedachten werken en hoe ze de kaders die je automatisch om dingen plaatst creëren. Dit is voor mij zo verhelderend geweest dat ik wat ik geleerd heb ben gaan toepassen in mijn dagelijks leven. Als je je verwachtingspatroon aanpast wordt je leven al heel anders; dat komt door iets dat wordt aangeduid met synchroniciteit. Vanaf daar gaat het eigenlijk vanzelf beter.
Oud 09-02-2006, 08:53
Koning
Koning is offline
Ik weet niet hoor of ik dat wel kan, ik bagger maar wat aan, en misschien word ik nog eens verstandig. Het komt ook met vlagen, als ik bezig ben met school of iets dergelijks denk ik daar niet aan.

Het zijn ook vaak de zwakke momenten waarop zo'n gevoel naar boven komt. Een nachtrust later denk ik er niet eens meer aan.

Het is alleen dat ik mezelf er nog niet zo snel vanaf zie komen.
Oud 09-02-2006, 16:23
Verwijderd
Toevallig heb ik daar vandaag nog wat over gelezen.. Wil ik graag aan deze discussie toevoegen.

February 9, 2006

"Life Comes With Problems"

"For a long time it had seemed to me that life was about to begin -- real life. But there was always some obstacle in the way, something to be got through first, some unfinished business, time still to be served, a debt to be paid. Then life would begin. At last it dawned on me that these obstacles were my life."

-- Fr. Alfred D'Souza

Life always brings problems. We really can't live without them.

And so it helps to shift our perspective. We can stop trying to avoid the problems. We can stop feeling victimized by what's happening. Instead, we can consciously work with the challenge of the moment to learn more about ourselves and the world. When we make this shift in attitude, we discover ourselves to be strong and powerful.

"Every lesson is a widening and deepening of consciousness. It is a stretching of the mind beyond its conceptual limits and a stretching of the heart beyond its emotional boundaries. It is a bringing of unconscious material into consciousness, a healing of past wounds, and a discovery of new faith and trust."

-- Paul Ferrini
Met citaat reageren
Oud 09-02-2006, 16:38
Eurynome
Eurynome is offline
Ey
Ik geloof wel dat je 'levensmoe' kunt zijn maar ik denk ook dat je er wel wat aan kunt doen! Eens je een negatieve denkwijze hebt, dan kom je in een soort spiraal van negatieve gevoelens terecht. Doordat je iets slechts verwacht zullen die verwachtingen bijna vanzelfsprekend voldaan worden... Het glas kan halfvol of halfleeg zijn hé. Door te proberen het 'halfvolle glas' te zien denk ik wel dat je op de duur gelukkiger kunt worden. Nu, dat is maar mijn mening natuurlijk.
Met citaat reageren
Oud 09-02-2006, 16:47
Nothing
Nothing is offline
Ik denk wel dat dat kan.
Ik denk ook wel dat je er wat aan kan doen.
Maar als je al meerdere dingen hebt geprobeerd en het helpt niet en vele dingen zitten tegen en je voelt je niet begrepen, dan werkt dat niet motiverend.
Zelf heb ik ook wel momenten waarvan ik zeg: "OMG ik ga het leven nog leuk vinden"
maar vaak val ik weer terug in mijn dagelijkse sleur en dan vind ik het allemaal niet meer zo leuk als ik het vond.
En natuurlijk moet je naar het positieve in het leven kijken alleen lukt dat niet bij iedereen en altijd.
Dus denk ik wel dat je levensmoe kan zijn misschien je hele leven..
Met citaat reageren
Oud 09-02-2006, 17:38
Magican
Magican is offline
Maar een leven zonder dood zou helemaal doelloos zijn.
Oud 09-02-2006, 18:20
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Magican schreef op 09-02-2006 @ 18:38 :
Maar een leven zonder dood zou helemaal doelloos zijn.
Hoezo? Wat is het doel van doodgaan dan?
Met citaat reageren
Oud 09-02-2006, 18:24
Kid Morbid
Kid Morbid is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 09-02-2006 @ 19:20 :
Stel je voor dat niemand dood zou gaan?
Oud 09-02-2006, 18:51
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Kid Morbid schreef op 09-02-2006 @ 19:24 :
Stel je voor dat niemand dood zou gaan?
Dan...?
Werd het heel druk?
Met citaat reageren
Oud 09-02-2006, 18:54
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 09-02-2006 @ 19:20 :
Je kunt het practisch bekijken -> overbevolking.
Je kunt het vanuit bepaalde religieuze stromingen bekijken -> reincarnatie bijv.
Oud 09-02-2006, 19:13
moon
moon is offline
Citaat:
Katje schreef op 08-02-2006 @ 10:48 :
Zelfmoordenaars zijn dan ook bijzonder egoistisch wmb
tsssssss wat een ongeloofelijke onzin zeg!
Oud 09-02-2006, 19:49
Kid Morbid
Kid Morbid is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 09-02-2006 @ 19:51 :
Dan...?
Werd het heel druk?
Ja..?
Oud 09-02-2006, 20:00
Verwijderd
Citaat:
moon schreef op 09-02-2006 @ 20:13 :
tsssssss wat een ongeloofelijke onzin zeg!
Hoezo? Zoiets doe je je ouders/familie/vrienden toch niet aan?
Met citaat reageren
Oud 09-02-2006, 20:26
Nienna*
Nienna* is offline
Citaat:
Katje schreef op 09-02-2006 @ 21:00 :
En daar ga je fout. Mensen die zelfmoord plegen zijn psychisch niet in orde. Ze zijn zíek. Daardoor denken ze bijvoorbeeld (met de nadruk op bijvoorbeeld) dat de ouders/familie/vrienden beter af zijn zonder hem of haar. Zulke gedachten gaan je leven overheersen.
Psychisch niet in orde zijn is ook een ziekte.
Met citaat reageren
Oud 09-02-2006, 20:27
Verwijderd
Dat heb ik ook niet ontkend. Doet an sich niets af aan mijn standpunt.
Met citaat reageren
Oud 09-02-2006, 20:31
Nienna*
Nienna* is offline
Citaat:
Katje schreef op 09-02-2006 @ 21:27 :
Dat heb ik ook niet ontkend. Doet an sich niets af aan mijn standpunt.
Jawel. Die mensen kunnen niet meer helder nadenken. Sommigen denken bijvoorbeeld dat zij hun ouders/familie/vrienden alleen maar rottigheid bezorgen. Dat ze niets meer waard zijn, dat niemand van ze houdt. Dat is de ziekte en door die gedachten vind ik niet dat er sprake is van "iemand wat aandoen". Als jij nog zo kunt nadenken dat je iemand niet jouw zelfmoord wilt aandoen, dan geloof ik niet dat je echt psychisch zo ver bent dat je het daadwerkelijk zou doen. (Ik spreek uit ervaring in dat laatste gedeelte) Dan geef je nergens meer wat om, wil je alleen maar weg, denk je dat iedereen beter af is zonder jou.
Met citaat reageren
Oud 09-02-2006, 23:18
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Kid Morbid schreef op 09-02-2006 @ 20:49 :
Ja..?
Maar hoe houdt dat verband met de eerder gedane uitspraak 'een leven zonder dood te gaan is ook niet zinvol'? We hadden het over het individuele doel van mensen om te leven, dus... Ik zie dan het verband niet zo. Ons doel is te sterven om overbevolking tegen te gaan? Dan kunnen we net zo goed niet verwekt worden?
Met citaat reageren
Oud 10-02-2006, 00:19
Ruudje
Ruudje is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 10-02-2006 @ 00:18 :
Ons doel is te sterven om overbevolking tegen te gaan? Dan kunnen we net zo goed niet verwekt worden?
De mens is een combinatie van instinct en bewustzijn (even los van het feit dat het voor veel mensen moeilijk is om beide met een goeie dosering te combineren).

Instinctief zou je dan kunnen stellen dat, hoe je het ook wend of keert, ons doel is om ons voort te planten.

Wat betreft ons bewustzijn, zou je kunnen stellen dat ons doel is om op een zo fijn mogelijke manier de dood tegemoet te gaan. Je bent zelf verantwoordelijk voor de manier waarop je met bepaalde gebeurtenissen omgaat, dus in principe kun je je leven geheel naar eigen wens invullen.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2006, 16:47
-Will-
-Will- is offline
Citaat:
Nienna* schreef op 09-02-2006 @ 21:31 :
Jawel. Die mensen kunnen niet meer helder nadenken. Sommigen denken bijvoorbeeld dat zij hun ouders/familie/vrienden alleen maar rottigheid bezorgen. Dat ze niets meer waard zijn, dat niemand van ze houdt. Dat is de ziekte en door die gedachten vind ik niet dat er sprake is van "iemand wat aandoen". Als jij nog zo kunt nadenken dat je iemand niet jouw zelfmoord wilt aandoen, dan geloof ik niet dat je echt psychisch zo ver bent dat je het daadwerkelijk zou doen. (Ik spreek uit ervaring in dat laatste gedeelte) Dan geef je nergens meer wat om, wil je alleen maar weg, denk je dat iedereen beter af is zonder jou.
Mee eens. helemaal mee eens...
Oud 11-02-2006, 01:32
Magican
Magican is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 09-02-2006 @ 19:51 :
Dan...?
Werd het heel druk?
Dan had het leven nog minder nut dan nu. Zie het als een proefwerk die je moet leren. Als je tot in de eeuwigheid hebt om het te leren, dan leer je het niet. Heb je tijdslimiet dan doe je wel wat er gevraagd wordt.

Beetje beroerde vergelijking maar ik ben er echt van overtuigd dat een eeuwig leven doellozer is dan een sterfelijke.
Oud 19-02-2006, 05:46
Verwijderd
Citaat:
Katje schreef op 08-02-2006 @ 10:48 :
Je kunt toch best oprecht dood willen, maar anderzijds je familie dat niet aan willen doen.
Als je dan toevallig een sterk ontwikkeld schuld- en verantwoordelijkheidsgevoel hebt, denk ik dat je liever door blijft leven -hoe erg het dan ook een hel is- dan dat je mensen zoiets aan doet. Zelfmoordenaars zijn dan ook bijzonder egoistisch wmb
waarom moeten zelfmoordenaars altijd denken aan de mensen die ze verdriet zullen doen.

is het ook niet egoistisch tegen over diegene die zelfmoord wil plegen, om hem een schuldgevoel te laten hebben als zijn leven der zinloos en fucked up uitziet.

en daarbij we mogen alles in het leven zelf bepalen waarom niet of we der mee op willen houden.
Met citaat reageren
Oud 19-02-2006, 10:59
Verwijderd
Citaat:
Katje schreef op 09-02-2006 @ 21:00 :
en het is niet egoistisch dat iemand moet blijven leven omdat jij er anders verdriet aan hebt? dat vind k pas echt egoistisch!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten