Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-02-2006, 18:40
damaetas
damaetas is offline
hey,
ik heb net mn vinger lelijk verbrand (met dikke oliespatten). ik heb hem natuurlijk meteen een kwartier onder een koude kraan gehouden, maar hij blijft fel zeer doen. ik heb geen flammazine of iets dergelijks in huis, weet er iemand daar een middeltje voor dat ik er vanavond op kan doen om de pijn te verzachten (voor ik morgen - eerste werk - naar de apotheek ga om iets te halen.)
Oud 28-02-2006, 18:49
PV
PV is offline
Ik ga dan altijd een avondje ermee in een bakje water zitten, dat helpt wel wat.
Met citaat reageren
Oud 28-02-2006, 18:50
damaetas
damaetas is offline
ben ik nu aan het doen, maar zodra ik het eruit haal ...
helpt dat ook op de lange duur? ik ga straks uit en dan kan ik moeilijk met een kannetje water rondlopen he
Oud 28-02-2006, 19:02
Verwijderd
Ik weet natuurlijk niet hoe erg de brandwond is (het is niet erg genoeg om een arts te waarschuwen neem ik aan)

Daarnaast om de wond te koelen kan je eventueel ook een natte lap erop doen; bijvoorbeeld een natte zakdoek of een washandje.

Een droge, rode plek hoeft niet afgedekt te worden. Als de wond open is of als er blaren zijn, doe er dan verband, een schone theedoek of een schoon laken op, zodat er geen vuil bij kan komen.

Iig sterkte ermee
Met citaat reageren
Oud 28-02-2006, 19:06
damaetas
damaetas is offline
bedankt.

het is een blaar van ongeveer een cm juist op mn kootje, erg irritante plaats.
Oud 28-02-2006, 19:28
Verwijderd
Je moet er een stukje rauwe aardappel tegenaan doen.

Oma-middeltje.

En, bij brandwonden moet je geen koud water doen maar lauw water. Dit voor de volgende keer.
Met citaat reageren
Oud 28-02-2006, 19:31
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Paranoide schreef op 28-02-2006 @ 20:28 :
En, bij brandwonden moet je geen koud water doen maar lauw water. Dit voor de volgende keer.
Klopt, van koud water 'schrikt' de huid waardoor de hitte juist naar binnen slaat.
Oud 28-02-2006, 20:59
damaetas
damaetas is offline
wissikhelemaal niet ...

*gaat aardappel halen*
Oud 28-02-2006, 22:00
Missy1234567890
Missy1234567890 is offline
O dat had ik ook moeten weten

Mijn blaar van nu bijna 4 weken geleden, althans, de wond ervan, is nog steeds niet genezen. Ik moet hem afdekken, want hij zit op een rotplek (scheenbeen) dus is niet handig met schoen en broek. Ik trek de wond steeds opnieuw open, zelfs als ik de pleister heel lang heb laten zitten. De wond is ook beetje ontstoken nu en af en toe heb ik echt van die pijnscheuten, dan jeukt het weer gigantisch Heeft iemand een idee wat de huisarts er eventueel mee zou kunnen doen? Want het lijkt me een beetje nutteloos om daar heen te gaan. Het moet toch vanzelf genezen?

(ik zet het maar even in dit topic, ongeveer zelfde onderwerp)
Met citaat reageren
Oud 28-02-2006, 23:06
Roos
Roos is offline
Citaat:
Missy1234567890 schreef op 28-02-2006 @ 23:00 :
O dat had ik ook moeten weten

Mijn blaar van nu bijna 4 weken geleden, althans, de wond ervan, is nog steeds niet genezen. Ik moet hem afdekken, want hij zit op een rotplek (scheenbeen) dus is niet handig met schoen en broek. Ik trek de wond steeds opnieuw open, zelfs als ik de pleister heel lang heb laten zitten. De wond is ook beetje ontstoken nu en af en toe heb ik echt van die pijnscheuten, dan jeukt het weer gigantisch Heeft iemand een idee wat de huisarts er eventueel mee zou kunnen doen? Want het lijkt me een beetje nutteloos om daar heen te gaan. Het moet toch vanzelf genezen?

(ik zet het maar even in dit topic, ongeveer zelfde onderwerp)
Misschien kan de apotheker je goede tips geven over hoe je je mond moet verzorgen. Die hebben vaak van die pakketjes met precies de goede gaasjes of pleisters.

Mijn broertje had een keer een enorm lelijke schaafwond op zijn arm, hij kreeg toen Second Skin, een doorzichtig 'folie' wat hij op zijn huid plakte. Dit gebruiken ze ook wel eens bij brandwonden.
Het is wel heel duur dus ik weet niet of jouw huisarts het ook wil geven.
Oud 28-02-2006, 23:43
Missy1234567890
Citaat:
Roos schreef op 01-03-2006 @ 00:06 :
Misschien kan de apotheker je goede tips geven over hoe je je mond moet verzorgen. Die hebben vaak van die pakketjes met precies de goede gaasjes of pleisters.

Mijn broertje had een keer een enorm lelijke schaafwond op zijn arm, hij kreeg toen Second Skin, een doorzichtig 'folie' wat hij op zijn huid plakte. Dit gebruiken ze ook wel eens bij brandwonden.
Het is wel heel duur dus ik weet niet of jouw huisarts het ook wil geven.
Ja, daar had m'n moeder het ook al over. Ze wist niet meer hoe zoiets heette, maar ze had het over gaasjes met een speciaal spul erop waardoor dat niet aan de wond vast ging plakken. Dat gebruikten ze ook in het ziekenhuis bij lelijke wonden.
Ik ga morgen toch maar de huisarts bellen, 4 weken en nog niet genezen (dicht) dat duurt toch wel wat lang vind ik en dan doet het ook af en toe dus nog pijn.
Met citaat reageren
Oud 01-03-2006, 04:16
Verwijderd
die nick
Met citaat reageren
Oud 01-03-2006, 09:09
Verwijderd
Als er geen blaren opzitten kun je er ook aftersun op doen, dan voelt het minder branderig en trekkerig. Maar als er wel blaren op zitten mag dit absoluut niet! De aftersun kan dan in wondjes die ontstaan komen en dat is niet goed voor het herstel.
Met citaat reageren
Oud 01-03-2006, 12:16
prulleke
prulleke is offline
Een ander wondermiddel is kippenvet. Klink tmisschien een beetje vies, en duurt een tijdje om te maken, maar als je dan ooit een brandwond hebt ben je binnen en week of twee volkomen genezen, zonder littekens.

Je doet et volgende: bij de Poelier haal je kippenvet, dit is wit spul dat de poelier lossnijdt van het vlees. Thuis kook je dit vet in een pannetje, waardoor het vocht oplost. wat je overhoud is een creme-achtig goedje, wat echt een wondermiddel is bij brandwonden en schaafwonden.

Klinkt niet zo smakelijk, maar succes verzekerd.
Oud 01-03-2006, 12:32
ExVaal
ExVaal is offline
Aluminiumfolie er omheen!
Met citaat reageren
Oud 01-03-2006, 16:50
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Vaal schreef op 01-03-2006 @ 13:32 :
Aluminiumfolie er omheen!
Houdt dat de warmte niet juist vast in de wond?
Oud 02-03-2006, 21:46
Verwijderd
Citaat:
Missy1234567890 schreef op 01-03-2006 @ 00:43 :
Ja, daar had m'n moeder het ook al over. Ze wist niet meer hoe zoiets heette, maar ze had het over gaasjes met een speciaal spul erop waardoor dat niet aan de wond vast ging plakken. Dat gebruikten ze ook in het ziekenhuis bij lelijke wonden.
Ik ga morgen toch maar de huisarts bellen, 4 weken en nog niet genezen (dicht) dat duurt toch wel wat lang vind ik en dan doet het ook af en toe dus nog pijn.
Ja dat zijn vette gazen. oa adaptic (mmar naam verschilt per merk).
Dit zorgt ervoor dat de gazen (vb van pleister) niet aan de wond plakken (wat dus wel handig is met het eraf trekken).

Maar goed mss beetje nutteloze replay, omdat je de dokter vandaag zou bellen. (Nog gedaan).

TS: hoe gaat het met jouw brandwond??
Met citaat reageren
Oud 02-03-2006, 22:50
Missy1234567890
Citaat:
MevrouwM schreef op 02-03-2006 @ 22:46 :
Ja dat zijn vette gazen. oa adaptic (mmar naam verschilt per merk).
Dit zorgt ervoor dat de gazen (vb van pleister) niet aan de wond plakken (wat dus wel handig is met het eraf trekken).

Maar goed mss beetje nutteloze replay, omdat je de dokter vandaag zou bellen. (Nog gedaan).
Ja, ik ga morgen. Ben benieuwd of ze er nog wat mee kan.
Met citaat reageren
Oud 03-03-2006, 06:39
Estar
Estar is offline
Ik heb pas geleden gehoord dat maggie moet helpen tegen de pijn
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten