Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-02-2006, 19:52
vliebla
vliebla is offline
Ik zit er helemaal doorheen
Ik heb iets dat niemand heeft en dat niemand denk ik sirieus zal nemen ook.
Heb ik een psychose? heb ik een minderwaardigheidscomplex? heb ik een eetstoornis? of ben ik gewoon zwaar psychische gestoord?
Als jullie het niet sirieus nemen dan heb ik liever dat ie gesloten wordt omdat het me anders alleen maar kwetst.

Ik ben al vanaf mijn 7e als enige van de famillie vegetariër. Ik kon het niet aan om dieren te eten. Sinds een maand krijg ik ook steeds meer moeite om groente enzo te eten. Ik vraag me af wat mij het recht geeft om dingen uit de natuur weg te halen voor eigen gebruik. Het voelt alsof ik dat niet mag doen en ik voel me schuldig als ik eet. Ergens weet ik dat dit zo'n zieke gedachte is, maar voor mij voelt het gewoon zo. Ik heb geprobeerd op internet te zoeken of er meer mensen zijn die hier last van hebben...maar ik lijk de enige te zijn. Wat nu?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-02-2006, 20:01
Nona
Nona is offline
Misschien een soort van obsessie ofzo...? Ik weet dit ook niet thuis te brengen.

Maar eigenlijk denk ik ook niet dat het een stoornis is. Ik denk dat je je gewoon te druk maakt om iets, wat iedereen weleens doet. Jouw probleem is alleen dat je je teveel aantrekt van je gedachten en ze invloed laat hebben op je eetgedrag. En aangezien je eetgedrag van directe invloed is op je gezondheid is het wel erg belangrijk dit stop te zetten.
Spreek met jezelf af dat je gezond blijft eten. De natuur is nu eenmaal gemaakt om zichzelf op te eten en weer op te bouwen. Als dieren planten eten stoten ze mest uit die weer vruchtbare grond vormt voor nieuwe planten. Jij mag ook groenten eten. Let op je eetpatroon. Als je het een prettig idee vindt om te gedenken waar alles vandaan komt, doe dat dan. Maar eet het op en blijf gezond.
Oud 27-02-2006, 20:01
Ramia
Ramia is offline
hoi,
ik begrijp je heel goed, maar ik begrijp het ook als mensen denken dat je er niet zo'n groot probleem van moet maken.
Ik weet niet of je gelooft, ik wel, maar ik weet niet hoe dat met groente zit, maar over vlees heeft Hij gezegd dat, ookal heeft hij de dieren zelf geschapen, dat de mensen die wel mogen eten om zichzelf te voeden. En ik denk dat dit met groente en planten uit de natuur ook zo is. Toen adam en eva in het paradijs woonden zei God zelf: van alle bomen, behalve twee, mag je eten . Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Met citaat reageren
Oud 27-02-2006, 20:09
vliebla
vliebla is offline
lieve reacties . Ik ben wel iemand die zich veel zorgen maakt om dingen en veel na denkt over dingen ja.
Maar ik blijf het moeizaam vinden dat ik iets dat leeft zou moeten eten terwijl ik zelf niet gegeten wordt. Waarom staat mijn leven boven ander leven? dat zie ik niet in.
Met citaat reageren
Oud 27-02-2006, 20:18
Nona
Nona is offline
Je leven staat alleen boven dat van een ander omdat je niets in je directe omgeving hebt om je op te eten. Loop je een oerwoud in en kom je een leeuw tegen is dat anders. Dus wees verstandig.

Je staat nergens boven. Je hebt gewoon het geluk in Nederland op te groeien.
Oud 27-02-2006, 20:27
vliebla
vliebla is offline
eigenlijk heb je wel gelijk en zo heb ik er nog nooit naar gekeken. Ik vergeet dat mensen ook vijanden hebben zoals malaria muggen enzo en dat het geluk is dat we dat in nederland niet hebben toevallig.
Met citaat reageren
Oud 27-02-2006, 20:50
drilboor sjakie
drilboor sjakie is offline
Citaat:
vliebla schreef op 27-02-2006 @ 21:27 :
eigenlijk heb je wel gelijk en zo heb ik er nog nooit naar gekeken. Ik vergeet dat mensen ook vijanden hebben zoals malaria muggen enzo en dat het geluk is dat we dat in nederland niet hebben toevallig.
Precies.
Oud 01-03-2006, 16:25
Verwijderd
Het is niet waar dat mensen niet gegeten worden. Als ik later begraven word, zijn er honderden, zoniet duizenden of miljoenen, wormen en larven en andere beestjes die in mijn lichaam weer een lekker hapje zien. Ik denk over die dingen die jij zegt ook heel veel na, niet zozeer over planten, maar wel over alle dieren. Zo heb ik een tijd gedacht dat ik dood moest omdat ik vond dat dieren net zoveel recht op leven hebben als ik, en als ik leef maak ik zoveel dieren dood (denk aan de mieren die je kapot trapt), maar het is absolute onzin, later zijn wij ook weer het voedsel voor de dieren: de kringloop van het leven. Ik ben wel nog steeds vegetarier, ik vind dat je niet onnodig dieren hoeft te doden, een mens in deze maatschappij kan zonder vlees.

Nouja, ik hoop dat je iets aan mijn verhaaltje hebt. Probeer te relativeren en eet gezond je eten op.
Met citaat reageren
Oud 01-03-2006, 16:34
Verwijderd
niet zo overdrijven zeg. goed je wil bepaalde dingen niet eten; boeiend. je moet niet meteen doen alsof je een gestoorde psych0 bent. juist als je voor jezelf het probleem groter gaat zitten maken dan die is, wordt het een obsessie. en dat kan uiten tot een eetfobie, niet doen dus. zorg alleen wel dat je nog genoeg vitamines en vervangend voedsel eet.

Laatst gewijzigd op 01-03-2006 om 16:38.
Met citaat reageren
Oud 01-03-2006, 16:59
Verwijderd
Geen groente eten slaat trouwens helemaal nergens op, tenzij je ook bereid bent nooit meer op een grasveld te lopen.
Met citaat reageren
Oud 01-03-2006, 17:17
mepsteen
mepsteen is offline
alle dieren, en ook sommige planten, nemen ander leven weg om zelf te overleven. dat is de natuur, die geeft je het recht andere wezens te doden om jezelf te voeden, je wil bijvoorbeeld geen biefstuk eten, maar het beest waarvan dat af komt heeft zelf ook menige grassprietjes "bruut afgeslacht".
en planten zijn nog erger, ze vreten zich helemaal de grond in en leven van het voor ons o zo belangrijke water, de schoften, we moeten ze allemaal afslachten!

Oké dit is wat overdreven, maar ik denk dat je wel begrijpt wat ik bedoel
Oud 01-03-2006, 21:48
Freestyler*
Freestyler* is offline
het is niet tegen de natuur in om dieren/planten te eten
(daarentegen de manier waarop dieren gehouden worden misschien wel maargoed )

Maar je moet toch iets eten?
heeft een wortel er last van als je die opeet?

je moet je maar realiseren dat het niet anders kan.
Je moet eten, drinken, kleding, onderdak. Alles gaat wel ten koste van een of andere boom ofzo

Maar denk je dat het voorkomt uit een soort overdreven liefde voor de natuur? Of vind je jezelf sowieso weinig waard? Of..

Naja je kan er altijd professionele hulp voor zoeken
Oud 02-03-2006, 10:39
Roos
Roos is offline
Die groente wordt speciaal geteeld voor jou, zodat je het kan opeten, dus het is niet zo dat je het uit de natuur wegneemt.
De mens heeft het er zelf laten groeien.
Oud 02-03-2006, 11:25
Verwijderd
Goed, maar er zijn ook veel dieren die speciaal voor de slacht worden gehouden. Het feit dat het er voor bedoeld is, vind ik eigenlijk niet zo overtuigend als je wilt stellen dat het wel in orde is om het op te eten. Belangrijker vind ik dat er toch een fundamenteel verschil zit tussen planten en dieren als het gaat om de vraag of het juist is ze op te eten. En ik heb nog nooit een bos bloemen gezien die er duidelijk pijn door ondervond dat ze van de steel zijn afgesneden.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2006, 12:25
akumabito
akumabito is offline
Citaat:
vliebla schreef op 27-02-2006 @ 20:52 :
Ik ben al vanaf mijn 7e als enige van de famillie vegetariër. Ik kon het niet aan om dieren te eten. Sinds een maand krijg ik ook steeds meer moeite om groente enzo te eten. Ik vraag me af wat mij het recht geeft om dingen uit de natuur weg te halen voor eigen gebruik. Het voelt alsof ik dat niet mag doen en ik voel me schuldig als ik eet. Ergens weet ik dat dit zo'n zieke gedachte is, maar voor mij voelt het gewoon zo. Ik heb geprobeerd op internet te zoeken of er meer mensen zijn die hier last van hebben...maar ik lijk de enige te zijn. Wat nu?
Hmmm, normaal zou ik je directe doorverwijzing geven voor STFU therapie, maar ik moet me gedragen...

Wat heeft "het recht hebben" er mee te maken? Het is niet meer dan natuurlijk dat je consumeert voor je eigen voortbestaan. Elk levend organisme doet het, van het kleinste insect tot de hoogste boom.

Je hebt voedingsstoffen nodig, en hoe je het ook verpakt, op een gegeven moment zal het altijd een natuurlijke oorsprong hebben.

Dat je om wat voor reden ook geen vlees wilt eten kan ik nog enigszins inkomen (hoewel ik persoonlijk de meeste redenen volslagen onzin vind) maar als je je nu ook al schuldig gaat voelen over plantaardig voedsel dan heb je toch een echt probleem lijkt me. Denk je dan ook over koeien en konijnen als brute roofdieren?

En waar leg je voor jezelf de grens? Eerst was het alleen vlees, straks ook nog groente.. en dan? Nog ff en je gaat je schuldig voelen over water (yup, ook dat is op 'brute wijze geroofd' uit de natuur!)
Oud 02-03-2006, 12:33
squat
squat is offline
Elk organisme consumeert uit de natuur. Jij hebt dus evenveel "recht" om natuurproducten te consumeren. Trouwens, de natuur geeft niet zoveel om recht, het is eten of gegeten worden. Niets heeft het oneindige leven en je kan jouw leven over het algemeen alleen verlengen door dat van iets anders te verkorten.

Maar als je jezelf echt niet wijs kan maken dat je moet gaan eten zou ik wel professionele hulp inschakelen. Het lijkt mij dat dit probleem, nu het nog niet zo extreem is, goed te behandelen valt.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2006, 12:37
Warsocket
Warsocket is offline
tsja kill or be killed.
Dat is de natuur, dus als je zelf niks meer wilt eten lig jij straks zelf onder de zoden.
Ik hoop dus dat je eroverheen komt, miss eens naar de dokter ?, die kan jouw namelijk doorverwijzen naar het GGZ (Gratis).

margoed bevenstaande rege geld nogsteeds, als jij nieks wil "doden en opeten" zul je er zelf aan onderdoor gaan
Oud 02-03-2006, 13:04
Verwijderd
Citaat:
Oma schreef op 01-03-2006 @ 17:34 :
niet zo overdrijven zeg. goed je wil bepaalde dingen niet eten; boeiend. je moet niet meteen doen alsof je een gestoorde psych0 bent. juist als je voor jezelf het probleem groter gaat zitten maken dan die is, wordt het een obsessie. en dat kan uiten tot een eetfobie, niet doen dus. zorg alleen wel dat je nog genoeg vitamines en vervangend voedsel eet.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2006, 17:19
Blood Fire Rage
Blood Fire Rage is offline
Je kunt ook in een bos gaan wonen als onderdeel van de natuur. Het lijkt een beetje vergezocht maar als je zo gelukkig kunt worden is er niets dat je tegen houd.
Oud 02-03-2006, 17:46
Verwijderd
Citaat:
Ramia schreef op 27-02-2006 @ 21:01 :
hoi,
ik begrijp je heel goed, maar ik begrijp het ook als mensen denken dat je er niet zo'n groot probleem van moet maken.
Ik weet niet of je gelooft, ik wel, maar ik weet niet hoe dat met groente zit, maar over vlees heeft Hij gezegd dat, ookal heeft hij de dieren zelf geschapen, dat de mensen die wel mogen eten om zichzelf te voeden. En ik denk dat dit met groente en planten uit de natuur ook zo is. Toen adam en eva in het paradijs woonden zei God zelf: van alle bomen, behalve twee, mag je eten . Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Nee, hij zei 'ik heb jullie gemaakt en ik geef jullie de natuur om te verzorgen en te beschermen, en als dank mogen jullie er van eten'. Oid. Ik heb geen zin om de exacte quote op te zoeken.

Dat de mens uber is en zomaar alles mag doen met de natuur, dat is er later in gezet, rondom de 15de eeuw dacht ik, toen het geloof niet al te sterk in de schoenen stond en de katholieken het wel een gaaf idee vonden om de mens wat machtiger en gaver neer te zetten.

Check de statenvertaling maar.

Zelf geloof ik niet, overigens.

Verder, TS, anders ga je fijn zelf je voer verbouwen, of overstappen op zonne-energie, of beter nog, alleen biologisch eten of veganist worden. Daar doe je meer mee voor de natuur dan een beetje in je bord zitten prikken en zeuren over dat het zielig is. Maar misschien denk ik nu te ongenuanceerd.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten