Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-02-2006, 21:31
Verwijderd
Toch maar een eigen topic dan, omdat het geen kort gedicht is.
Ik dicht eigenlijk nooit en heb ook geen besef van regels of zo. Maar soms pen ik wat neer, dit was vanavond het resultaat.

het avondt
zomaar
valt het licht
naar de andere kant

tegendraads ontwaken lantarenpalen en
ik
dommel
zomaar, zwaar
cafeïne verliest zijn kracht en daarmee
gaat mijn vermogen ten gronde
en val ik gewillig
naar de ene kant

in slaap

Laatst gewijzigd op 23-02-2006 om 14:23.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-02-2006, 21:44
CSN
CSN is offline
Inderdaad goed te zien dat je het in een apart topic hebt gezet, dat is het sowieso wel waard.

Er zitten een paar ijzersterke zinnen in, waarvan ik "tegendraads ontwaken lantarenpalen" denk ik de beste vind.

Ik denk trouwens niet dat dichten uit het toepassen van regeltjes bestaat. Het feit dat je geen regeltjes hebt gebruikt kan ook als positief worden beschouwd. Er zijn natuurlijk wel richt(dicht)lijnen, maar eigenlijk vind ik poëzie vooral om vernieuwing gaan - dat is namelijk originaliteit. Misschien bestaat het wel uit ongeschreven regels. Uit niet bestaande regels. Maar nu verlies ik mijzelf in iets waar je niet om vroeg .

Over je gedicht:
Sommige regels vind ik niet goed afgebroken.
"cafeïne verliest zijn kracht en daarmee
gaat
mijn vermogen ten gronde"

komt naar mijn mening bijvoorbeeld beter over als je hier gaat op dezelfde regel als mijn vermogen (...) plaatst.

Daar zou ik in het vervolg op letten. Verder denk ik dat je je gedicht misschien wat meer inhoud kunt geven door zinnen als "niet voor het eerst, niet voor het laatst" te vervangen met zinnen die ook echt iets toevoegen, en misschien dat je in dit gedicht zelf nog iets meer met de rijm zomaar/zwaar/(evt. ander woord) kunt doen? Maar in elk geval vind ik dit op deze paar dingen na wel een geslaagd gedicht .
Oud 23-02-2006, 09:44
botervleug
botervleug is offline
van wie was de vondst 't avondt ook alweer? ik kan er maar niet opkomen.
Met citaat reageren
Oud 23-02-2006, 10:02
Sketch
Sketch is offline
Citaat:
botervleug schreef op 23-02-2006 @ 10:44 :
van wie was de vondst 't avondt ook alweer? ik kan er maar niet opkomen.
Guido Gezelle en/of Piet Paaltjens

Laatst gewijzigd op 23-02-2006 om 10:04.
Met citaat reageren
Oud 23-02-2006, 14:28
Verwijderd
@ CSN: bedankt voor je reactie!
het afbreken van die ''ene'' regel was bij nader inzien erg lelijk. Ik heb het lekker veranderd, dus nu staat het goed
''niet voor het eerst'' en ''niet voor het laatst'' zijn ontzettend cliché en voegen natuurlijk niks toe. However, iets anders kan ik nu niet meer bedenken, dus ik heb ze gewoon weggelaten. (*hoopt op plotselinge geniale inval*)

@ botervlieg en Sketch: dacht ik eens orgineel te zijn. Nooit geweten dat die ''vonst'' al door iemand gevonden was.
Met citaat reageren
Oud 23-02-2006, 16:09
Porcelain
Porcelain is offline
Ik wilde net zeggen dat 'het avondt' leuk was.
Maar ik vind zoiezo het aanhalen van de cafeïne in je gedicht heel erg jammer. Dat maakt het voor mij een beetje gemaakt, terwijl er toch bijzondere dingen in zitten.
Met citaat reageren
Oud 24-02-2006, 13:34
LiefsvanHier
LiefsvanHier is offline
Ik vind dat cafeïne juist wel weer grappig, en ik vind het gedicht sowieso erg leuk.

Alleen 'naar de ene kant' vind ik vreemd, het is leuk bedacht maar ik vind het woordje 'ene' niet mooi.
Met citaat reageren
Oud 24-02-2006, 18:28
Verwijderd
Ik vind het wel mooi. Het heeft wel iets. Wat vorige mensen zeiden klopt ook wel, maar toch houdt het gedicht wel iets.
Het gedicht is niet in strofes verdeeld en zinnen staan op meerdere regels, maar dat trekt mij wel aan.
Verder vind ik het leuk dat je iets heel gewoons zo mooi op kan schrijven.
Sommige zinnen zijn inderdaad geweldig, iets jammer vind ik dat je diepgaande zinnen hebt en tegelijkertijd wat minder, nietszeggende zinnen(zoals met die cafeine)

Nou, ik zou zeggen, ga zo door!

knuff
Met citaat reageren
Oud 25-02-2006, 16:16
lukas15
lukas15 is offline
Oh, Quis, ga door met dichten. Maar wat bedoel je, wat bedoel je in godsnaam met dit gedicht. Vertel het me!
Met citaat reageren
Oud 25-02-2006, 16:33
Verwijderd
Citaat:
lukas15 schreef op 25-02-2006 @ 17:16 :
Oh, Quis, ga door met dichten. Maar wat bedoel je, wat bedoel je in godsnaam met dit gedicht. Vertel het me!

Helemaal niks, eigenlijk, iig niet meer dan er staat en dat moet jij er toch wel uit kunnen halen. (Het is niet eens ''autobiografisch'' voor zover het dat zou kunnen zijn, want ik val nooit in slaap. Lig uren wakker en 's ochtend kom ik er achter dat ik blijkbaar toch op een gegeven moment mijn ogen heb dichtgedaan.)
Met citaat reageren
Oud 26-02-2006, 10:04
*nerwen elensar
*nerwen elensar is offline
Je schept een heel duidelijk beeld van iets alledaags. Die herhaling van die kanten vind ik goed gevonden. De cafeïne stoort me wel een beetje. Er zitten hele goede zinnen in, blijven dichten zou ik zeggen.
Reageren

Regels voor berichten