Inderdaad goed te zien dat je het in een apart topic hebt gezet, dat is het sowieso wel waard.
Er zitten een paar ijzersterke zinnen in, waarvan ik "tegendraads ontwaken lantarenpalen" denk ik de beste vind.
Ik denk trouwens niet dat dichten uit het toepassen van regeltjes bestaat. Het feit dat je geen regeltjes hebt gebruikt kan ook als positief worden beschouwd. Er zijn natuurlijk wel richt(dicht)lijnen, maar eigenlijk vind ik poëzie vooral om vernieuwing gaan - dat is namelijk originaliteit. Misschien bestaat het wel uit ongeschreven regels. Uit niet bestaande regels. Maar nu verlies ik mijzelf in iets waar je niet om vroeg

.
Over je gedicht:
Sommige regels vind ik niet goed afgebroken.
"cafeïne verliest zijn kracht en daarmee
gaat
mijn vermogen ten gronde"
komt naar mijn mening bijvoorbeeld beter over als je hier gaat op dezelfde regel als mijn vermogen (...) plaatst.
Daar zou ik in het vervolg op letten. Verder denk ik dat je je gedicht misschien wat meer inhoud kunt geven door zinnen als "niet voor het eerst, niet voor het laatst" te vervangen met zinnen die ook echt iets toevoegen, en misschien dat je in dit gedicht zelf nog iets meer met de rijm zomaar/zwaar/(evt. ander woord) kunt doen? Maar in elk geval vind ik dit op deze paar dingen na wel een geslaagd gedicht

.