Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-02-2006, 13:09
sten-vvv
sten-vvv is offline
2n = 10
Wat is n in de anafase van meiose 2?

2n = 10
Hoeveel chromatiden bij de anafase van mitose?

Bedankt
Oud 22-02-2006, 15:48
vogelvrij2
vogelvrij2 is offline
Citaat:
sten-vvv schreef op 22-02-2006 @ 14:09 :
2n = 10
Wat is n in de anafase van meiose 2?
Volgens mij stelt n zoiets voor als het aantal verschillende chromosomen...verandert de hele formule niet een beetje? als men het alleen over n heeft, zal dat denk ik gewoon 5 blijven.

Citaat:
sten-vvv schreef op 22-02-2006 @ 14:09 :

2n = 10
Hoeveel chromatiden bij de anafase van mitose?

Bedankt

Het gaat hier om 5 paar chromosomenparen en dus 10 chromosomen in totaal. Als in de anafase de chromatiden van elk chromosoom uit elkaar worden getrokken wordt het aantal chromatiden 2x10=20chromatiden.

Ik ben niet helemaal 100% zeker van mijn zaak .
Met citaat reageren
Oud 23-02-2006, 17:41
Saycheese
Saycheese is offline
2n=10 betekent dat het genoom diploid is, dus dat er van elk chromosoom 1 exemplaar van de vader en 1 exemplaar van de moeder aanwezig is, en dat er in totaal 10 chromosomen zijn.

Bij de mitose verdubbelt eerst het aantal chromosomen, dus elk chromosoom maakt een kopie van zichzelf. De kopie blijft aan het origineel vastzitten, je krijgt dan de welbekende 'x-vorm.' De twee identieke chromosomen heten nu chromatiden.
Bij de deling gaan deze chromatiden vervolgens uit elkaar, de ene naar de ene pool van de cel en de andere naar de andere pool van de cel, zodat elke dochtercel een exemplaar van het chromosoom heeft.

Bij de meiose verdubbelt het aantal chromosomen eerst ook, maar daarna vinden er twee delingen plaats. Bij de eerste deling worden de homologe chromosomen (dus bijv. de beide chromosomen 2) van elkaar gescheiden. Dit is de meiose 1. Nu zijn er dus nog steeds chromosomen bestaande uit twee chromatiden, de 'x-vorm' aanwezig, maar van elk chromosoom maar 1 exemplaar, in tegenstelling tot bij de mitose, waar er van elk chromosoom twee aanwezig zijn.
Pas bij de meiose 2 worden deze twee chromatiden gescheiden, zodat er uiteindelijk vier haploide cellen ontstaan.

Terugkomend op jouw vragen, tijdens de anafase van meiose 2 worden de chromatiden van de chromosomen gesplitst, en van elk chromosoom is één exemplaar aanwezig. n is hier dus 5.
Bij de anafase van de mitose worden ook chromatiden gesplitst, maar hier heeft geen splitsing van homologe chromosomen plaatsgevonden. Alle 10 chromosomen zijn dus nog aanwezig, en ze bestaan allemaal uit 2 chromatiden, dus er zijn 20 chromatiden.
Oud 24-02-2006, 08:19
vogelvrij2
vogelvrij2 is offline
Dus beide antwoorden kort gezegt:

- van de meiose II: n = 5

- van de mitose: n = 20

Met citaat reageren
Oud 24-02-2006, 08:25
sdekivit
sdekivit is offline
het n-getal geeft de ploiditeit van de cel weer, dus het aantal verschillende kopieen van 1 chromosoom.

dus in dit geval 2n = 10, dan geldt dat de cel diploid is (namelijk 2 kopieen van 1 chromosoom --> moedertje/vadertje) en het totaal aantal is 10 (zoals al eerder is gezegd)

Je moet goed onthouden wat er tijdens de meiose nu eigenlijk gebeurt:
1: de homologe chromosomen verdubbelen zich en dus geldt in dit stadium 4n = 20 (namelijk van elk chromosoom zijn 4 kopieen aanwezig en dus is de cel tetraploid met in totaal 20 chromosomen)

2: de homologe chromosomen scheiden en dus heeft de cel na meiose 1 van elk chromosoom 2 kopieen (dus diploid) en in totaal weer 10 chromosomen --> n = 10 (er is 1 ksoort chromatide)

3: de homologe chromatiden scheiden zich nu en dus is in elke cel slechts 1 kopie van een chromosoom aanwezig en dus is de cel haploid en heeft het in totaal slechts 5 chromosomen --> n = 5

bij de mitose moet je hetzelfde denken:

1: Eerst gaat het DNA zich verdubbelen uit een 2n = 10 - cel, dus in de vroege anafase van de mitose geldt dat 4n = 20

(namelijk: je krijgt verdubbeling en dus zijn er in de nog niet gedeelde (!) cel in totaal 4 kopieen van 1 chromosoom en in totaal 20 chromatiden --> 4n = 20)

Je moet goed onthouden:

1: het aantal verschillende chromosomen in de eukaryote cel is de chromosoomset (dus 23 bij de mens)

2: cellen kunnen verschillen in het aantal kopieen dat ze bevatten van de chromosoomset (de ploiditeit)

Dus: als een celkern 2 paar chromosomen bevat dan is:

1: de chromosoomset 2
2: de ploiditeit is 2n (want ik heb van elk chromosoom in de chromosoomset 2 kopieen)

Laatst gewijzigd op 24-02-2006 om 08:46.
Met citaat reageren
Oud 24-02-2006, 09:49
vogelvrij2
vogelvrij2 is offline
Citaat:
sdekivit schreef op 24-02-2006 @ 09:25 :
het n-getal geeft de ploiditeit van de cel weer, dus het aantal verschillende kopieen van 1 chromosoom.
Verschillende kopieen?
verschillende kopieen van 1 chromosoom?

Het aantal verschillende chromosomen in een cel, dacht ik.
Met citaat reageren
Oud 24-02-2006, 11:21
pino123
pino123 is offline
nee want een 'mensencel' bv heeft 2*23 chromosomen

bij man komen de eerste 22 chromosomen dubbel voor (lees: kopiën) + X + Y

bij vrouw wel 23 + 23 kopiën --> 46 chromosomen
Oud 24-02-2006, 15:05
vogelvrij2
vogelvrij2 is offline
Citaat:
pino123 schreef op 24-02-2006 @ 12:21 :
nee want een 'mensencel' bv heeft 2*23 chromosomen

bij man komen de eerste 22 chromosomen dubbel voor (lees: kopiën) + X + Y

bij vrouw wel 23 + 23 kopiën --> 46 chromosomen
jaaaaa en......

Er werd gezegd: VERSCHILLENDE kopien...

n = het aantal verschillende chromosomen van de kopien van de chromosomen van de vorige cel dat nu in de dochtercel zit: volgens mij kan dat wel...

Kort gezegd: n = verschillend aantal chromosomen in een cel.

Maar verschillende kopien van een ding ( of het nou chromosoom of wat dan ook is...dat kan zo en zo al niet, want kopie en verschil is zo en zo al tegenovergesteld).
Met citaat reageren
Oud 24-02-2006, 17:54
sdekivit
sdekivit is offline
ploiditeit geeft het aantal kopieen van de chromosoomset in de cel weer.

Deze kopieen zijn echter niet gelijk aan elkaar en dus verschillend ! Immers chromosoom 1 van je vader zal in sequentie verschillen van die van je moeder.

Hoe dit komt zal ik achterwege laten, maar dat is nu eenmaal zo (misschien heb je van repetitief DNA gehoord ? Dat kan per mens verschillen)

--> kortom, een kopie van chromosoom 1 van je vader is anders dan die van je moeder, maar je hebt wel 4 chromosoom 1-moleculen en dus heb je een tetraploide cel (zie mijn bovenstaande reply)

Zie voor meer informatie het boek Human Molecular Genetics van Strachan & Read

Laatst gewijzigd op 24-02-2006 om 17:57.
Met citaat reageren
Oud 24-02-2006, 20:05
vogelvrij2
vogelvrij2 is offline
In je eerste bericht had je het over "van een chromosoom"
In deze laatste had je het over "van een chromosoomset"

We bedoelen hetzelfde, alleen in de eerste is het bij jou, voor die zin dan, slordig weergegeven ( en dus voor zo`n 90% juist)en daar tuimelde ik, oke een beetje te snel, over. Maar we snappen het en ik denk dat we het wel ruim overgebracht hebben .
Met citaat reageren
Oud 24-02-2006, 22:12
sdekivit
sdekivit is offline
Citaat:
vogelvrij2 schreef op 24-02-2006 @ 21:05 :
In je eerste bericht had je het over "van een chromosoom"
In deze laatste had je het over "van een chromosoomset"

We bedoelen hetzelfde, alleen in de eerste is het bij jou, voor die zin dan, slordig weergegeven ( en dus voor zo`n 90% juist)en daar tuimelde ik, oke een beetje te snel, over. Maar we snappen het en ik denk dat we het wel ruim overgebracht hebben .
staat allebei hetzelfde hoor, alleen bij de eerste heb ik, om het simpel te houden voor middelbare school niveau, gekeken naar 1 chromosoom, maar het geldt natuurlijk voor de hele chromosoomset.

--> als de ts het nu niet begrijpt weet ik het inderdaad helemaal niet meer
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten