Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-02-2006, 17:28
Ramia
Ramia is offline
Ik heb een meisje in de klas… Het is geen vriendin ofzo en ik bijna nooit met haar maar ze is heel anders dan ik. Ze houdt heel erg haar weblog bij en daar schrijft ze veel dingen van zichzelf op. Toen het uit was met haar vriendje, er stond precies hoe ze zich voelde. Toen had ze iets over hypergevoelige mensen en dat zij ook erg gevoelig is enzo. Ik heb haar toen een mailtje gestuurd, omdat ik met toch wel schuldig voelde. Ik praatte wel eens over haar omdat ik het idee had dat ze elke keer weer wat nieuws had waar ze mee zat. Ze huilde ook vaak midden in de school zodat iedereen het kon zien enzo en ik vond het allemaal een btje overdreven lijken. Maar omdat ze schreef dat ze zo gevoelig was, dacht ik: ze kan er ook niks aan doen. Maar nu heeft ze weer een heel stuk op de weblog dat ze een ziekte heeft aan haar spieren en het staat er een btje dramatisch op. En ik wil niet negatief over haar denken dat weer tegen anderen gaan zitten beppen... maar ik vind dat toch wel heel moeilijk. Het lijkt wel of ze het erom doet.. dat ze weer aandacht krijgt en dat alleen maar leuk vind. Ze heeft ook een paar vriendinnen met ziektes en het lijkt net of ze ook zo wil zijn als zij voor aandacht ofzo. Misschien is het niet zo, maar dat ze dat allemaal op haar weblog zet kan ik niet zo goed begrijpen. Ze zegt daarover dat mensen het dan weten waarom het niet zo lekker gaat. Ik zou het zelf nooit doen, dat als ik me niet zo fijn voel het op mn weblog zetten, want dan denkt iedereen volgens mij dat ik mezelf zielig vind en aandacht wil ofzo. En ook dat vriendinnen zich verplicht voelen om te gaan vragen hoe het gaat en hele psychologische gesprekken moeten houden. Maar ik vraag me af wat anderen daarvan vinden dat ze alles zo verteld.. (op dr weblog).. ook aan mensen die ze bijna niet kent. Ik weet wel dat niet iedereen zo is als ik maar ik ben benieuwd wat anderen vinden.

Btje lang verhaal... srry.. maar ik wil niet op school heel erg over haar gaan roddelen

En srry als iemand deze persoon kent, of zichzelf hierin herkent.. ik bedoel het niet negatief
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-02-2006, 17:38
OwL
OwL is offline
Het klinkt wel aandachttrekkerig... Ik zou me idd niet schuldig gaan voelen...
ook een beetje vreemd dat je op je weblog zet dat je supergevoelig bent... en idd ook dat je een of andere ziekte heb. Misschien wil ze er wel graag over praten, omdat ze er toch wel mee zit... maar met alle 120 vage internetkennissen??

misschien moet je het (als je er last van heb) toch maar eens met je beste vriend over praten... iedereen praat wel eens over anderen...

Maar dit is alleen jouw verhaal... ik ken jou en haar niet, dus eigenlijk mag ik helemaal niet oordelen
Met citaat reageren
Oud 27-02-2006, 17:39
Verwijderd
definieer hypergevoelig, want in mijn ervaring roepen mensen maar al te rap HYPERGEVOELIG.
Terwijl het of aanstelleritis is, of een kwestie van hormonen die vanzelf wel weer gaan liggen.

No offence, maar zo zie ik het
Met citaat reageren
Oud 27-02-2006, 19:41
Ramia
Ramia is offline
Hypergevoelig... heb ik zeker wat overdreven.. maar ze had het over HSP... kweenie of je het kent.. staat voor hoog gevoelig persoon...
Een HSP (Highly Sensitive Person) is iemand die gevoeliger is voor indrukken van de buitenwereld dan gemiddeld. Hun eigenschappen zijn onder meer: zorgzaam, bewust, dromen en fantaseren veel, voelen stemmingen aan, denken over veel dingen na, zijn snel ontroerd door kunst en natuur.
(www.hooggevoelig.nl)
Met citaat reageren
Oud 27-02-2006, 19:52
drilboor sjakie
drilboor sjakie is offline
Ik vind het helemaal niet zo slecht om zoiets op een blog te zetten, dan weten mensen wat er aan de hand is.
Tuurlijk kan het zijn dat het gebeurt om aandacht te trekken, maar zolang je dat niet weet zal ik er maar voorzichtig over zijn. Ik denk dat het juist wel slim is mensen in te lichten over problemen die je hebt, als je dat dan niet irl durft is dit toch een prima optie?
Oud 27-02-2006, 20:33
Skilly
Skilly is offline
Ik heb ook een vriendin die precies hetzelfde als jij beschrijft. Alleen ik ken haar via MSN en nier inreallife.

Maar ze huilt ook heel snel. Is er iets gebeurd. Dat staat ze te huilen voor de cam met echt tranen. Als ze haar gepest hebben of soms zomaar.

Ze houdt ook de heletijd haar weblog bij echt uitgebreid zoals je het beschrijft.

Soms vindt ik het aandacht trekkerij. Want dan zegt ze plotseling dat ze zelfmoord wou plegen of vraag ze van die rare vragen like: is het erg als je jezelf met een mes snijdt? En als ik zeg: wat is dat voor een rare vraag. Zit ze dara bijna te huilen.

Ja ik weet zelf ook niet wat ze heeft, ze is supergevoelig Maar ik denk eerder aandachttrekkerij. Je gaat toch niet de webcam aandoen om te laten zien dat je huilt?

Messchien kan je voorzichtig eens vragen dat ze een vertrouwingspersoon kan opzoeken of een psychgoloog? Dat heb ik gedaan en ze is nu bij een vertrouwingspersoon en het gaat veel beter.

Maar ik lees dat je haar ook niet echt ken en close mee ben dus messchien overpraten met 1 van haar NORMALE beste vriendin? (Ik las dat ze allemaal ziektes hadden?)
Groetjes Skilly
Oud 27-02-2006, 20:51
Girly12
Girly12 is offline
Ik ben zelf ook heel gevoelig... Maar kan je niks aan doen ze. Maar dan alles uitgebreid vertellen zou niks voor mij zijn, das een beetje raar...
Oud 07-03-2006, 15:12
Anno 1986
Anno 1986 is offline
Doet me eerder denken aan borderline...
Oud 07-03-2006, 15:16
Ramia
Ramia is offline
Citaat:
Anno 1986 schreef op 07-03-2006 @ 16:12 :
Doet me eerder denken aan borderline...
Wat is dat?
Met citaat reageren
Oud 07-03-2006, 15:23
Anno 1986
Anno 1986 is offline
Sja, dat is een lang verhaal....
En ik mag het ook helemaal niet concluderen.
Het is alleen zo; ik herken dat gedrag bij genoeg borderliners.

Om borderline vast ste stellen moet je eigenlijk 18 jaar of ouder zijn, omdat je moet kijken naar periodes uit de jong-volwassenheid. En ik weet niet hoe oud dat meisje is...

Borderliners hebben onder andere de volgende kenmerken:

- impulsiviteit
- wisselende relaties/vriendschappen
- zwart-wit denken
- emotioneel gevoelig zijn
- dissociëren
- verwardheid
- automutilatie (of denken aan automutilatie en suicide)

Hoe dan ook, vaak lijken ze op uiterste manieren aandacht te vragen, zonder dat ze er iets aan kunnen doen.
Wanneer dingen goed gaan zoeken ze ook altijd naar de negatieve kanten, en ze hangen zich erg aan mensen op.
Soms zijn het vermoeiende mensen in de omgang, zonder dat zij hier iets aan kunnen doen.
Met goede hulp (cognitieve gedragstherapie is aanbevolen) kunnen ze hier zeker mee leren omgaan.
Ook speciale borderline - vaardigheidstrainingen , of linehantraining kan effectief zijn op borderline patienten.

Grtjs!
Oud 07-03-2006, 15:40
Ramia
Ramia is offline
Ik denk niet dat het zo erg is...
Met citaat reageren
Oud 07-03-2006, 15:44
Anno 1986
Anno 1986 is offline
Oh! Nee! Dat zou ik ook zeker niet beweren. Ik moest er gewoon aan denken, omdat ik het wel herkende.
Maar er zijn veel 'pubers' met enkele kenmerken hoor, dus don't worry!
Oud 07-03-2006, 16:52
Verwijderd
Waarschijnlijk kan zij op haar blog ook haar verhaal kwijt. Zoals sommige mensen (waaronder ikzelf) hier hun hele relatieproblemen op het forum gooien, heeft zij misschien die blog. Het kan goed zijn om soms gewoon alles van je af te typen hoor

Verder sluit ik me aan bij de meerderheid: Ik zou me niet schuldig voelen.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2006, 18:44
Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Laat haar gewoon en roddel niet over haar dan is er niks om je schuldig over te voelen.
Oud 07-03-2006, 20:00
dark princess
dark princess is offline
het is alleen maar fijn voor haar dat ze zich zo goed kan uiten door te schrijven en ze vindt het misschien fijn om te horen wat andere mensen daarvan vinden?

het is namelijk juist wel fijn voor sommige mensen om hun verhaal kwijt te kunnen aan mensen die ze niet echt (goed) kennen, dat vind ik zelf ook altijd wel fijn. Ze denkt misschien wel zo: als mensen het niks kunnen schelen hoe ik me voel, dan lezen ze het niet.

Dus als jij je eraan irriteert, dan moet je het gewoon niet lezen denk ik en al helemaal niet erover gaan roddelen, dat is niet netjes!
Oud 07-03-2006, 20:52
Ramia
Ramia is offline
Dat doe ik ook niet (meer).... sorry hoor.... Maar ik ben blij met de reacties want zo had ik er nog niet over nagedacht.... Ik hoop dat het echt zo voor haar is..
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten