Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
(OK, allemaal ook je reactie beargumenteren ajb...)
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Ik wilde dit eigenlijk niet zeggen, maar het brengt de politiek dichter bij huis. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Ik ben voor de politiek dichter bij de burger brengen, maar daar zullen de meesten zich niet over verbazen ![]() Open discussiezalen over onderwerpen lijken me slim. Dat mensen elkaar helpen om inzicht te krijgen in situaties en dat niet iedereen maar wat stemt of waar ze zich goed bij voelen. Op deze manier ben je ook gelijk van het probleem af dat de domme mensen verkeerd stemmen. Die kunnen immers nieuw inzicht krijgen van de 'slimme'. Ook zorgt dit misschien voor meer begrip voor elkaar en samenhorigheid enzo. Goede zaken in mijn ogen. Hiervan kan dan een rapport gaan naar de gemeente, die kritieke punten naar de provinciale staten stuurt, die op haar beurt een rapport uitbrengt bij de Staten-Generaal. Weg met de aristocratie, kom maar op met die democratie ![]() Verder vind ik al die reacties van 'Er is toch niks mis, dus waarom zou je het beter willen maken' een beetje lomp. Er is altijd ruimte voor verbetering. Bovendien is voorkomen beter dan genezen en daar komt het in feite wel op neer.
Laatst gewijzigd op 25-02-2006 om 12:33. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Waarom ben jij van mening dat we een kiesdrempel nodig hebben? Die kleine partijtjes hebben toch wel een (bescheiden) mandaat. Ook is het maar de vraag of zij werkelijk de besluitvorming beheersen aangezien die toch vooral in handen ligt van de grote (regerings)fracties. In het huidige Nederlandse stelsel van evenredige vertegenwoordiging en een kiesdrempel van 0,7 % (100/150) komen de politieke strominegn veel meer uti dan bv. in Duitsland (met gemengd stelsel en kiesdrempel van 5%).
||
![]() |
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Allereerst het verlies van stemmen. Per district gaan de stemmen die niet naar de winnaar gaan, allemaal verloren. Ook heb je dus de blokvorming. Daardoor raak je de politieke diversiteit waar Nederland nu door gekenmerkt wordt kwijt.
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Ja, natuurlijk, de US Supreme Court past alleen de letter van de wet toe. Rechtsvorming bestaat niet in Amerika, alleen rechtsvinding, want les juges ne sont pas que les bouches de la loi, n'est-ce pas? Kom nou zeg, dat je gaat beweren dat checks and balances een beter systeem is dan de trias politica, dat zou een redelijk accurate weergave van de feiten zijn. Maar beweren dat dat een 'zuivere' trias politica kan bestaan, daar klopt niets van. Hint 1: het zit 'm vooral in de scheiding tussen rechter en wetgever. Hint 2: Algemeen Pruisisch Landrecht. |
Advertentie |
|
![]() |
|||
Citaat:
In dit stelsel wordt één stap extra gezet t.o.v. het districtenstelse. Hierdoor gaan er minder stemmen verloren en is vriendelijker voor kleine partijen. Dit systeem werd tot 1917 in Nederland gebruikt. Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Overigens moest Bush dit jaar nog een kandidatuur voor het Hooggerechtshof terug trekken, omdat het Congres niet akkoord wilde gaan. |
![]() |
||
Citaat:
|||
Een districtenstelsel zie ik niet zitten, hoe deel je die districten op een eerlijke manier in? Ook gaan een heleboel stemmen zo verloren. Ik heb ook niet de indruk dat mensen veel tevredener zijn in landen waar dit systeem gebruikt wordt.
Citaat:
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|||
Citaat:
Overigens is het makkelijk om een computer zo'n stelsel te laten indelen. Citaat:
|
![]() |
|
|