Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-02-2006, 11:32
Love & Peace
Love & Peace is offline
Gelaatsscans alle Nederlanders in databank

AMSTERDAM - Een databank met gelaatsscans en vingerafdrukken van alle Nederlanders wordt momenteel ontwikkeld door het ministerie van Binnenlandse Zaken. Dat wordt vrijdag bevestigd in de Volkskrant door deskundigen die zijn betrokken bij de aanleg van de computerinfrastructuur. Het ministerie passeert daarmee het parlement. Een wetsvoorstel over de databank is nog niet goedgekeurd door de Eerste en Tweede Kamer.

Directeur Fons Knopjes van ID-Management Centre spreekt in het dagblad van een 'dakpanconstructie'. "De procedures en de werkzaamheden overlappen elkaar." Een woordvoerder van het ministerie zegt in de ochtendkrant dat wordt gewerkt aan een wetsvoorstel. Voor de behandeling van het voorstel in de Tweede Kamer zou nog geen datum zijn geprikt.

Lidstaten

De Europese Commissie wil dat lidstaten voor 28 augustus een nieuw paspoort met chip, met daarop een digitale pasfoto, hebben ingevoerd. Daarom zou het ministerie snel een databank willen aanleggen.

Hoogleraar Bart Jacobs van de Radboud Universiteit in Nijmegen zegt in de krant dat door de opslag van de gegevens de privacy wordt geschonden. "Vroeger was je eerst verdacht en werd daarna pas je privacy geschonden. Straks wordt ieders privacy geschonden, om pas daarna naar verdachten te gaan zoeken."

nu.nl
Privacy of veiligheid?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-02-2006, 11:40
Frostbite
Frostbite is offline
Heeft niks met veiligheid te maken. Is gewoon geldverspilling.
Met citaat reageren
Oud 24-02-2006, 11:50
Verwijderd
Hoe is dit schending van de privacy?
Met citaat reageren
Oud 24-02-2006, 12:45
Gatara
Gatara is offline
Lijkt me wel kut dat als bv. iemand je zakmes jat en daarna daarmee iemand neersteekt, dat jij direct verdacht wordt en niet de dader zelf.

Oud 24-02-2006, 13:23
D@mien
D@mien is offline
Als je vingerafdruk en je pasfoto alleen op die chip komen te staan is er niets aan de hand.. maar om dat nou op te slaan vind ik een beetje overdreven..
Oud 24-02-2006, 13:26
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef op 24-02-2006 @ 13:45 :
Lijkt me wel kut dat als bv. iemand je zakmes jat en daarna daarmee iemand neersteekt, dat jij direct verdacht wordt en niet de dader zelf.

Goh, er is iemand neergestoken met mijn mes, ik word verdacht wat raar.
Met citaat reageren
Oud 24-02-2006, 13:46
Supreme Dutch
Citaat:
nare man schreef op 24-02-2006 @ 14:26 :
Goh, er is iemand neergestoken met mijn mes, ik word verdacht wat raar.
Gheghe.. of iemand jat mn telefoon.. bouwt hem om tot schiettelefoon.. en schiet dan iemand neer

Ik vind het wel een goede zaak eigenlijk. Je kunt toch ook software inbouwen in beveiligingscamera's zodat die gezichten herkennen enzo toch? Dat maakt het opsporen van illegalen wel een stuk makkelijker
Met citaat reageren
Oud 24-02-2006, 14:27
Verwijderd
Ik vind het een goed idee. Het helpt in ieder geval bij het sneller oplossen van misdrijven ed en het opsporen van personen wordt ook gemakkelijker.
Het lijkt me helemaal niet dat het de privacy schendt als het als vergelijkings materiaal wordt gebruikt. Als ze nu een vingerafdruk vinden, weten ze gewoon van wie die is. Eveneens voor opnames van beveiligingscamera's
Met citaat reageren
Oud 24-02-2006, 14:30
Mr. Pignati
Mr. Pignati is offline
Citaat:
Frostbite schreef op 24-02-2006 @ 12:40 :
Heeft niks met veiligheid te maken. Is gewoon geldverspilling.
Met citaat reageren
Oud 24-02-2006, 14:33
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Supreme Dutch schreef op 24-02-2006 @ 14:46 :
Dat maakt het opsporen van illegalen wel een stuk makkelijker
Illegaal zijn is geen misdrijf
Oud 24-02-2006, 15:02
0fd1ba6bef258b3
0fd1ba6bef258b3 is offline
Citaat:
nare man schreef op 24-02-2006 @ 12:50 :
Hoe is dit schending van de privacy?
Ze zullen de bewuste identificatiedata wel koppelen aan je persoonlijke gegevens. In principe kan de overheid dan wel erg gemakkelijk je persoon achterhalen als ze ook maar een vingerafdruk hebben. Dat vind ik schending van de privacy.
Daarnaast moet niet vergeten worden dat dergelijke opslagsystemen een dankbaar doelwit voor kriminelen zullen zijn naarmate ze meer gekoppelde persoonlijke informatie bevatten.
Oud 24-02-2006, 15:04
0fd1ba6bef258b3
0fd1ba6bef258b3 is offline
Citaat:
Gatara schreef op 24-02-2006 @ 15:33 :
Volgens de stichting Brein wel.
Oud 24-02-2006, 15:22
Verwijderd
Citaat:
Nou en? Illegaal zijn betekent dat je het land moet verlaten, daarvoor heeft de overheid jou ook persoonlijk nodig. Logisch dat je illegalen dan wilt opsporen, of denk jij soms dat je alleen opgespoord mag worden als je een misdrijf hebt gepleegd?

Citaat:
0fd1ba6bef258b3 schreef:
Ze zullen de bewuste identificatiedata wel koppelen aan je persoonlijke gegevens. In principe kan de overheid dan wel erg gemakkelijk je persoon achterhalen als ze ook maar een vingerafdruk hebben. Dat vind ik schending van de privacy.
Daarnaast moet niet vergeten worden dat dergelijke opslagsystemen een dankbaar doelwit voor kriminelen zullen zijn naarmate ze meer gekoppelde persoonlijke informatie bevatten.
Ja, maar wat is 'de' privacy'? Dat is geen juridisch begrip. Mensen denken heel vaak dat 'de privacy' inhoudt dat de overheid op geen enkele manier mag weten wie jij bent en waar je woont, of iets dergelijks. Maar 'de privacy' bestaat niet. Je hebt wel bescherming van de persoonlijke levenssfeer (een grondrecht), maar dat geldt zoals de naam zegt voor de persoonlijke levenssfeer (geen camera's in je huis, niet afluisteren, niet je vuilnis doorzoeken e.d.).

Je hebt ook dingen als het portretrecht op grond van de Auteurswet, waarmee je je kunt verzetten tegen openbaarmaking van je beeltenis. En je hebt nog de Wet bescherming persoonsgegevens, maar dat is een vrij 'formele' wet. Er staan niet echt regels voor overheidsgedrag in. Die wet geeft regels voor het gebruik van gegevens, bijv. door te bepalen dat ze niet gebruikt mogen worden voor anderen doelen dan waarvoor ze verzameld zijn, en door de persoon mogelijkheden te geven die gegevens in te zien en te laten rectificeren als ze fout zijn.

Maar ik zie gewoon niet in wat 'de privacy' is en wat er hier geschonden wordt. De overheid weet wie jij bent, hoe jouw gezicht eruit ziet en wat je vingerafdruk is, hoe maakt jou dat tot verdachte? Dat zie ik niet in. Bovendien is dit sowieso een beetje mosterd na de maaltijd, want als jij ergens je pinpas in een flappentap steekt weet het volledige Nederlandse bedrijfsleven ook al wat jouw schoenmaat is, bij wijze van spreken dus dit is echt niet zo heel schokkend.
Met citaat reageren
Oud 24-02-2006, 15:52
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
nare man schreef op 24-02-2006 @ 16:22 :
Nou en? Illegaal zijn betekent dat je het land moet verlaten, daarvoor heeft de overheid jou ook persoonlijk nodig. Logisch dat je illegalen dan wilt opsporen, of denk jij soms dat je alleen opgespoord mag worden als je een misdrijf hebt gepleegd?
Het zou niet zo een probleem zijn als het niet zo is, dat veel mensen in de illegaliteit zijn vervallen door het beleid zelf.
Oud 24-02-2006, 16:08
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef op 24-02-2006 @ 16:52 :
Het zou niet zo een probleem zijn als het niet zo is, dat veel mensen in de illegaliteit zijn vervallen door het beleid zelf.
Wat wil je hier nou mee zeggen, dat illegalen niet mogen worden opgespoord en uitgezet omdat het de schuld van 'het beleid' is dat ze illegaal geworden zijn?
Met citaat reageren
Oud 24-02-2006, 16:09
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
nare man schreef op 24-02-2006 @ 17:08 :
Wat wil je hier nou mee zeggen, dat illegalen niet mogen worden opgespoord en uitgezet omdat het de schuld van 'het beleid' is dat ze illegaal geworden zijn?
omdat het domweg niet kan soms.
Oud 24-02-2006, 16:14
Verwijderd
Ja, wát kan domweg niet? Uitzetten? Of vermijden dat ze in de illegaliteit terechtkomen?
Met citaat reageren
Oud 24-02-2006, 16:15
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
nare man schreef op 24-02-2006 @ 17:14 :
Ja, wát kan domweg niet? Uitzetten? Of vermijden dat ze in de illegaliteit terechtkomen?
Beiden
Oud 24-02-2006, 16:45
Verwijderd
Het beleid is er zeg maar ook wel op gericht om mensen uiteindelijk het land uit te krijgen. De reden dat ze in de illegaliteit terechtkomen is dat ze een termijn wordt gegund om zelfstandig hun spullen te pakken. Eigenlijk kan zoiets alleen goed werken als er bij de rechtbank, op het moment dat er een onherroepelijk eindvonnis is waar geen beroep meer tegen openstaat, een zootje marechaussees staat die de betreffende vreemdeling meteen meenemen naar een uitzettingscel. Dan kan hij niet meer de illegaliteit in vluchten.

Maar los van de vraag of het beleid makkelijk is uit te voeren of niet, wat heeft dat te maken met de vaststelling dat op deze manier ook heel handig illegalen opgespoord kunnen worden?
Met citaat reageren
Oud 24-02-2006, 16:52
Supreme Dutch
Citaat:
Natuurlijk wel, je bent ergens waar je niet hoort te zijn. Als je in de VS langer blijft dan je verblijfsvergunning komen ze je niet ophalen (in de gevallen die ik ken), maar je komt er de volgende keer gewoon niet in. Dan is het toch een misdrijf?

Geen mens is illegaal
Met citaat reageren
Oud 24-02-2006, 23:10
Verwijderd
omg big brother!111 amagadwtfbbq 1984

Nee serieus, het kan me niets schelen, los van dat het geldverspilling is natuurlijk.
Met citaat reageren
Oud 25-02-2006, 09:52
Manus J. van Alles
Manus J. van Alles is offline
Citaat:
nare man schreef op 24-02-2006 @ 16:22 :
Maar ik zie gewoon niet in wat 'de privacy' is en wat er hier geschonden wordt. De overheid weet wie jij bent, hoe jouw gezicht eruit ziet en wat je vingerafdruk is, hoe maakt jou dat tot verdachte? Dat zie ik niet in. Bovendien is dit sowieso een beetje mosterd na de maaltijd, want als jij ergens je pinpas in een flappentap steekt weet het volledige Nederlandse bedrijfsleven ook al wat jouw schoenmaat is, bij wijze van spreken dus dit is echt niet zo heel schokkend.
Wat is het verschil tussen het opslaan van je vingerafdrukken of je DNA-profiel, of je complete doen en laten door bijvoorbeeld alle auto's te volgen (bijv. door tolpoorten)? Het mag dan technisch gezien geen privacyschending zijn, maar ik vind het nog steeds onwenselijk dat de overheid data van iedereen opslaat (die ze niet nodig hebben voor het functioneren van dingen als administraties --> belasting enzo) "voor het geval dat".
Oud 25-02-2006, 12:45
Verwijderd
Ja, maar dat is een heel andere vraag. 'Privacy' op zichzelf is niks. Je hebt als burger geen privacy, want je hebt een sofinummer dat bij de overheid bekend is, ze weten je geboortedatum, lengte, kleur ogen, kleur haar, ga zo maar door. En die informatie heb je ook in stukjes en beetje verstrekt aan alle andere instanties en bedrijven waar je lid van bent, bijvoorbeeld aan je bank, aan een liefdadigheidsinstelling, et cetera. En elke keer als je ergens een pinpas gebruikt of parkeerboete wordt geďnd kom je weer in de kijker van de overheid.

De overheid weet gewoon wie jij bent, daar kun je niet omheen. De vraag is alleen hoe technisch complex die kennis mag worden, want sommige technieken (o.a. DNA-opsporing) staan nog in de kinderschoenen. Maar met een biometrisch paspoort als zodanig heb ik geen enkel probleem. In zo'n ding staat een digitale versie van jouw foto, waarop punten zijn gemarkeerd, bijv. afstanden en onderlinge verhoudingen van bepaalde punten op je gezicht. Het enige wat er dus gebeurt is dat een computer nu heel snel die foto met andere foto's kan vergelijken, maar dat kon vroeger ook al, alleen toen moest eerst een ambtenaar heel goed naar die foto kijken en hem handmatig gaan vergelijken.
Met citaat reageren
Oud 25-02-2006, 15:44
JCG
JCG is offline
, dus straks is al mijn info te vinden in een lease auto die ingeruilt wordt?
Oud 26-02-2006, 07:04
akumabito
akumabito is offline
Als je eens een demo wilt van dergelijke software, moet je eens kijken op: http://www.myheritage.com/

Ze hebben daar een beperkte database met gezichten (een paar duizend celebrities van over de hele wereld) waarmee je je gezicht kunt vergelijken.
Reageren

Regels voor berichten