Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Mystiek

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-02-2006, 11:57
Blood Fire Rage
Blood Fire Rage is offline
Worden mensen na het gebruik van drugs ontvankelijker voor spirituele en bovennatuurlijke dingen?

Zo ja; wat voor drugs en wat voor dingen?

Wat denken jullie?
Oud 21-02-2006, 13:10
Boebsie
Boebsie is offline
Ja, je kan ontvankelijker worden voor het suggestieve. Wat dus niet wil zeggen dat je daadwerkelijk spirituele en bovennatuurlijke dingen ervaart. Bepaalde stoffen versterken of creeeren bepaalde hersenactiviteiten. Denk bijvoorbeeld aan drank, waarschijnlijk heeft dat veel effect op het limbisch systeem, aangezien ons emoties heftiger worden naarmate we meer drinken.
Bijvoorbeeld paddestoelen kunnen een hallucinerende werking hebben. Je moet zelfs oppassen bij het gebruik ervan, werkt verschillend op iedereen, gaan verhalen de ronde dat sommige dagen erna nog hallucineren.
Het is dan ook niet zo gek dat bijvoorbeeld indianen onder invloed van drugs zichzelf associeren met een dier. Als je daarin gelooft en je word "high", tja.... dan is er een kans dat je een dier wordt .
Aanleiding om ervan uit te gaan dat het niet om echte spirituele of bovennatuurlijke dingen gaat, is dat hallicunaties vaak zijn gebaseert op ervaringen uit de persoon zijn leven. Ben je bijvoorbeeld erg angstig voor een spin, kan het dat je juist dat zult zien onder invloed van bepaalde drugs. Net als dromen die zijn ook vaak gebaseerd op ervaringen uit ons leven.

Het verband lijkt me duidelijk.
Oud 21-02-2006, 13:32
hmmmm
hmmmm is offline
Ik geloof dat god in alles zit, dus het is niet relevant of ik met mijn onderbewuste contact maak of een kracht van buitenaf.
Het gaat erom dat ik er iets van leer. Ik beschouw het als een spirituele ervaring omdat ik openbaringen en inzichten over mezelf mee maak, die ik in een normale staat niet zou hebben.
Hoe hoger de dosis, hoe lastiger het is om je eigen trip bij te sturen.
Ook stimuleren paddo's paranormale gaven. Dat heb ik al een aantal keer meegemaakt. Bron. En als er mensen nu weer met toeval aankomen, ben ik bang dat er toch echt een bijles kansberekening gevolgd moet gaan worden.

Laatst gewijzigd op 21-02-2006 om 13:35.
Oud 21-02-2006, 13:45
Boebsie
Boebsie is offline
Ik citeer:

Hoewel de effecten van de toediening van drugs in de richting gaan die we verwacht hadden blijkt een harde interpretatie in termen van een positief invloed op de paranormale prestaties (nog) niet te trekken. Met betrekking tot de Cannabis manipulatie lijkt het er op dat
proefpersonen die aan twee sessies meedoen waarvan er een duidelijk de voorkeur heeft (de Stoned sessie) in de andere (Controle) sessie op de een of andere manier negatief gaan scoren.
Er zijn twee aspecten die zich aan een kwantitatieve analyse onttrekken die we op dit punt toch nog willen vermelden.
In de eerste plaats was er een opvallende verschil tussen de scores die onafhankelijke juryleden kregen in de twee opeenvolgende jaren dat we de experimenten deden. Bij navraag bleek dat de juryleden in het eerste jaar op eigen initiatief ook blowden als de proefpersoon dat ook deed.
Omdat deze spontane manipulatie het onmogelijk maakte om te weten of een positief effect nu wam omdat de jury stoned was of omdat de proefpersoon stoned was werd aan de jury in 1997 dringend gevraagd om niet te blowen. Daarmee verdween ook het hoge scoringspercentage van de jury. Zou het effect van stoned zijn vooral in de beoordelingsfase van
het experiment optreden?
Een tweede waarneming wijst ook in die richting. Bij de paddo-sessies die op zich tot hoge scoringspercentages leidden bleken geen opvallende overeenkomsten tussen wat de proefpersonen allemaal meemaakten en de doelclip. Waarom kozen die proefpersonen die doelclip dan toch?
Twee proefpersonen meldden ongevraagd dat ze bij het bekijken van de 4 mogelijke clipjes het in 'hun buik' voelden wat de juiste clip was. Dat ging gepaard met een groot gevoel van zekerheid.
Verder onderzoek zou zich wellicht vooral op deze beoordelingsfase kunnen richten.

Gaat hier om de conclusie van D. Biederman van de Universiteit van Utrecht: http://www.parapsy.nl/uploads/w1/GFenDrugs.pdf, waarnaar de SMART & REFORM shop zelf naar verwijst, maar het helemaal uit ze verband rukt om hun producten aan te prijzen.

Niet echt een betrouwbare bron die link van je!

Laatst gewijzigd op 21-02-2006 om 13:48.
Oud 21-02-2006, 13:55
confused
confused is offline
Citaat:
Blood Fire Rage schreef op 21-02-2006 @ 12:57 :
Worden mensen na het gebruik van drugs ontvankelijker voor spirituele en bovennatuurlijke dingen?

Zo ja; wat voor drugs en wat voor dingen?

Wat denken jullie?

naar mijn ervaring klopt dat wel, verschild per persoon wat
diegene ervaart, na gebruik van opiaten kwam ik toch in een
bepaalde sfeer.
Ik werd er door aangetrokken en ik meende te kunnen praten
met mensen die er niet waren, en die ik dacht te kunnen zien.
Zelf heb ik niet echt een geloof, maar ik geloof wel dat er dingen zijn, na gebruik van opiaten denk ik toch dat er meer dingen zijn,
tijdens zo'n trip probeer ik dat ook duidelijk te maken wat heel moeilijk is, ieder persoon ervaart het anders.
Maar ik denk zeker wel dat veel mensen ontvankelijker worden, in zekere mate
Oud 21-02-2006, 14:03
hmmmm
hmmmm is offline
Citaat:
Boebsie schreef op 21-02-2006 @ 14:45 :
Niet echt een betrouwbare bron die link van je!
Het is inderdaad geen geldig onderzoek, maar dat is puur omdat deze mensen het niet nuchter getest hebben. Er zouden dus met opzet paranormale mensen geworven kunnen zijn.
Naast dat onderzoek met wiet (dat wel geldig is) en mijn eigen ervaringen, zegt het voor mij echter genoeg.
Maar je hebt gelijk, het is geen verklarend onderzoek. Toch is het wel opzienbarend...

Laatst gewijzigd op 21-02-2006 om 14:07.
Oud 22-02-2006, 15:31
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Citaat:
hmmmm schreef op 21-02-2006 @ 15:03 :

Naast dat onderzoek met wiet (dat wel geldig is) en mijn eigen ervaringen, zegt het voor mij echter genoeg.
Maar je hebt gelijk, het is geen verklarend onderzoek. Toch is het wel opzienbarend...
"In de eerste plaats was er een opvallende verschil tussen de scores die onafhankelijke juryleden kregen in de twee opeenvolgende jaren dat we de experimenten deden. Bij navraag bleek dat de juryleden in het eerste jaar op eigen initiatief ook blowden als de proefpersoon dat ook deed.
Omdat deze spontane manipulatie het onmogelijk maakte om te weten of een positief effect nu wam omdat de jury stoned was of omdat de proefpersoon stoned was werd aan de jury in 1997 dringend gevraagd om niet te blowen. Daarmee verdween ook het hoge scoringspercentage van de jury. Zou het effect van stoned zijn vooral in de beoordelingsfase van het experiment optreden?"

Nogal nutteloos onderzoek dus.

Regels voor berichten