Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Eropuit!

Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-04-2006, 10:22
G.T.C.
G.T.C. is offline
Ik wil binnenkort weer eens terug naar China en dan misschien ook Tibet doorkruisen. Ik vraag me alleen af of het de moeite is?

In eerste instantie was ik erg enthousiast over Tibet, omdat het landschap natuurlijk schitterend is en de toegangswegen tot Tibet heel moeilijk begaanbaar zijn, wat een leuk avontuur is.

Ik weet dat je o.a. vanuit Chengdu samen met andere backpackers een 4x4 met chauffeur kunt huren om richting Lhasa te rijden. Het schijnt alleen erg duur te zijn?? Vliegen kost net zo veel en is eigenlijk ook zonde van al het landschap wat je daardoor niet ziet.

De reis vanuit Chengdu naar Lhasa duurt circa 7-8 dagen als ik het goed begrepen heb. Is Tibet gevarieerd genoeg zodat je tijdens deze reis niet iedere keer het zelfde tegen komt?

Is er iemand die in Tibet geweest is en mij er wat over kan vertellen?
Oud 28-04-2006, 16:18
Kali
Kali is offline
Ik ben er 4 jaar geleden geweest.
Per vliegtuig uit Kathmandu naar Lhasa, en daarna met de auto naar Kathmandu (+ - 5 u rijden ofzo)
Op zich is het een mooi land, maar alles lijkt op elkaar, het Chinese juk doet het ook voor eens tuk teniet. De wegen zijn slecht, en hobbelig ...
En je moet d ehoogteziekte natuurlijk ook niet vergeten...

Je moet het eens gedaan hebben, maar een week is volgens mij meer dan genoeg, of enkel Lhasa zien ...
Voor meer vragen, ask
Oud 28-04-2006, 16:56
G.T.C.
G.T.C. is offline
Citaat:
Kali schreef op 28-04-2006 @ 17:18 :
Ik ben er 4 jaar geleden geweest.
Per vliegtuig uit Kathmandu naar Lhasa, en daarna met de auto naar Kathmandu (+ - 5 u rijden ofzo)
Op zich is het een mooi land, maar alles lijkt op elkaar, het Chinese juk doet het ook voor eens tuk teniet. De wegen zijn slecht, en hobbelig ...
En je moet d ehoogteziekte natuurlijk ook niet vergeten...

Je moet het eens gedaan hebben, maar een week is volgens mij meer dan genoeg, of enkel Lhasa zien ...
Voor meer vragen, ask
Dat was dus precies wat ik dacht. Alleen even op en neer naar Lhasa vind ik dan toch net even te prijzig.

Dat de wegen hobbelig en slecht zijn is niet zo'n probleem. Sterker nog, als dat niet zo zou zijn klopt de hele 'tibet-experience' niet . Maar waar ik dus inderdaad bang voor ben is dat het simpel weg saai gaat worden wanneer je 7-8 dagen lang achter elkaar gaat rijden.

Tegelijkertijd vind ik het zoals jij al zegt toch een plek waar je geweest moet zijn.

Tsja, ik vind het moeilijk...
Oud 28-04-2006, 18:01
Kali
Kali is offline
Citaat:
G.T.C. schreef op 28-04-2006 @ 17:56 :
Dat was dus precies wat ik dacht. Alleen even op en neer naar Lhasa vind ik dan toch net even te prijzig.

Dat de wegen hobbelig en slecht zijn is niet zo'n probleem. Sterker nog, als dat niet zo zou zijn klopt de hele 'tibet-experience' niet . Maar waar ik dus inderdaad bang voor ben is dat het simpel weg saai gaat worden wanneer je 7-8 dagen lang achter elkaar gaat rijden.

Tegelijkertijd vind ik het zoals jij al zegt toch een plek waar je geweest moet zijn.

Tsja, ik vind het moeilijk...
Ik heb een rondreis gemaakt ... Maar de namen schieten me niet echt te binnen nu...
Ik zou je eerder aanraden : ga via kathmandu, vliegtuig naar lhasa en aan basiskamp van mount everest , vandaar is het maar uur of 5 naar kathmandu terug, zo heb je de "weg" experience, maar is het geen 7 - 8 dagen.
Doe dan liever de grote 'bekendere' steden...
Oud 29-04-2006, 23:29
Cartosa
Cartosa is offline
Tibet is gevarieerd, maar ook erg vuil geworden. Je bent waarschijnlijk op de hoogte van de speciale permits die je nodig hebt hier en daar, dat wordt een pain in je ass. Ik hoorde onlangs dat mensen niet alleen hun wagen moesten huren maar er ook verplicht een gids bij moesten nemen. Rond Sichuan kan je wel op je eentje. De prijs van een jeep ligt (voor de hele jeep uiteraard) zo rond de 1000-1500 r.

Ik weet niet hoe gedateerd de informatie hierop is, maar wie weet vind je hier nog wat antwoorden, beetje vage site wel.

www.alphalink.com.au/~dawa/traveltb.htm

De vraag is wel beetje wat je verder nog allemaal wat doen, toen ik er was deed ik het als onderdeel van een himalayatrip, dus het 'echte' china heb ik dan weer gemist. 8 dagen en alle moeite erbij is veel waard uiteindelijk...
Oud 01-05-2006, 16:07
G.T.C.
G.T.C. is offline
haha ik zat toevallig dus inderdaad te overwegen om gewoon Sichuan door te gaan Maar ja, dan heb je niet het gevoel dat je in het moeilijk bereikbare Tibet bent

Die rare permit wordt je echt gek van. Ik heb me vandaag weer aardig zitten inlezen op internet, maar een budget reis zit er volgens mij echt niet in.

In hoeverre krijg je eigenlijk echt last van hoogteziekte? Ik las dat je met de 4x4 een tocht maakt waar de hoogte varieert tussen de 3500m en de 5500m. En dat terwijl je voor zover ik weet op zo'n hoogte maar 300m per dag mag stijgen!

Ik denk dat ik niks voor Tibet van te voren ga boeken, maar naar Chengdu ga reizen wanneer ik in China ben. Het schijnt dat je daar overspoeld wordt met reisbureau's die je een tibet tripje aanbieden. Wanneer er daar iets betaalbaars tussen zit kan ik het altijd nog overwegen.

Lijkt me een flinke tocht om 7 dagen lang door de himalaya te rijden met schitterend zicht op de imposante bergen. Of dat na 7 dagen nog steeds zo interessant is weet ik niet maar ok.

TSja, de hoogteziekte is alleen een beetje eng Om de reis af te breken vanwege hersen- of longoedeem is toch een beetje jammer
Oud 01-05-2006, 16:51
Cartosa
Cartosa is offline
Indien je echt het budget niet hebt en toch absoluut lhasa wil bereiken, of toch een poging daartoe, doe dan dit:

Probeer in Golmud te raken met de trein, mooie rit en niet te duur (2 dagen). Van daaruit neem je een bus naar Lhasa. Je kan het discreet vragen aan de bestuurders of je mee mag, maar waarschijnlijk word je vrij snel omsingeld door buschauffeurs die je meewillen. Indien ze gekke bedragen gaan vragen pingel er een flink stuk af. Wees wel discreet en verstop je beetje als je voorbij de controleposten komt. Die staan er niet om permits te controleren maar ivm vrachtvervoer. Indien je toch betrapt wordt is het niet zo erg, je krijgt dan meestal een kleine boete, die kleiner wordt naarmate je de domme toerist speelt of zielig kijkt, hoe dichter je bij lhasa bent, hoe groter de kans dat ze je gewoon doorlaten, anders sturen ze je terug en krijg je zelfs vervoer daarvoor. De kans dat je betrapt wordt op de bus is echter miniem. De permit is geen stempel in je pass of zo dus eens je in Lhasa bent moet je daar geen rekening meer mee houden en ben je hem 'kwijt'.

Trip duurt btw een volle hobbelige dag, dus neem koekjes of zo mee

Over die hoogte. Ik heb dat beetje proberen te benaderen zoals ziek worden in India door het eten van een verkeerde vindaloo. Er zijn een paar preventieve medicijnen die je kan kopen (daar te koop ook btw) die je kunnen helpen. Maar het belangrijkste is om op je gemak te doen en heel veel te drinken hé. En dan niet een paar liters maar echt meer dan 5 of zo. Maar ik ben niet echt het type die gaat stappen in de bergen en zo dus zoveel last had ik niet. Bereid je voor op wat hoofdpijn en misschien wat overgeven.
Oud 01-05-2006, 21:39
Kali
Kali is offline
Wat cartosa zei voor hoogteziekte ;
Beter van zonder preventieve medicijnen te gaan, je hebt meer bijwerkingen van preventieve medicijnen dan van de hoogteziekte zelf. De oedemen zijn "kans". gewoon heel kalm blijven, als je grote inspanning doet val je precies flauw, dus alles op gemak doen, zorg voor iets tegen hoofdpijn, en idd veel water drinken ...
Oud 02-05-2006, 13:25
G.T.C.
G.T.C. is offline
Citaat:
Cartosa schreef op 01-05-2006 @ 17:51 :
Indien je echt het budget niet hebt en toch absoluut lhasa wil bereiken, of toch een poging daartoe, doe dan dit:

Probeer in Golmud te raken met de trein, mooie rit en niet te duur (2 dagen). Van daaruit neem je een bus naar Lhasa.
Ik denk dat dit absoluut het proberen waard is
Vanuit Golmud is het de kortste afstand naar Lhasa? Of zijn er nog andere plaatsen (met treinstation) aan de grens van Tibet vanwaar het korter is?

Citaat:
Cartosa schreef op 01-05-2006 @ 17:51 :
Over die hoogte...
....het belangrijkste is om op je gemak te doen en heel veel te drinken hé.
Citaat:
Kali schreef op 01-05-2006 @ 22:39 :
gewoon heel kalm blijven, als je grote inspanning doet val je precies flauw, dus alles op gemak doen, zorg voor iets tegen hoofdpijn, en idd veel water drinken ...
mwa, op je gemak zitten/doen zal er in zo'n hobbelig raar busje niet in zitten, maar waarschijnlijk vooral niet te veel lichamelijke inspanningen doen begrijp ik.

Ik wist inderdaad dat je héél veel moet drinken, maar wat is hier eigenlijk de reden van? Waarmee helpt dat water jou in je lichaam?
Oud 02-05-2006, 15:45
Cartosa
Cartosa is offline
Geen flauw idee wat dat water doet

Golmud is niet het dichtste bij, maar je doet iets illegaals, dus dan is Golmud je beste uitvalsbasis. Je kan er het eerst op een bus die daarna propvol zal zitten (dus je kan je beetje installeren etc) terwijl dat later niet meer kan. De kans dat je lotgenoten tegenkomt is ook het grootst daar. Niks belet je natuurlijk om het elders te proberen, maar plaatsen ken ik helaas niet.

Ik had het trouwens vandaag op school met iemand over die route, en volgens hem kan je het ook per taxi/auto doen, alleen val je iets harder op.
Oud 06-05-2006, 21:06
TRXD
TRXD is offline
Ik heb met veel interesse deze topic doorgelezen. Ik heb zelf ook plannen om naar Tibet te gaan. Zou het te doen zijn om in China zelf permits te regelen voor een trip naar Tibet? Als de situatie het toelaat wil ik vanuit Tibet naar Nepal, moet ik daar problemen mee verwachten? Als het niet kan wil ik vanuit Tibet naar India, is dat goed te doen? Ik heb een heleboel vragen
Oud 06-05-2006, 22:28
Kali
Kali is offline
Citaat:
TRXD schreef op 06-05-2006 @ 22:06 :
Ik heb met veel interesse deze topic doorgelezen. Ik heb zelf ook plannen om naar Tibet te gaan. Zou het te doen zijn om in China zelf permits te regelen voor een trip naar Tibet? Als de situatie het toelaat wil ik vanuit Tibet naar Nepal, moet ik daar problemen mee verwachten? Als het niet kan wil ik vanuit Tibet naar India, is dat goed te doen? Ik heb een heleboel vragen
Euhm China Tibet geen idee, Tibet Nepal normaal geen probleem als je Nepal visum hebt , tibet India ??? ik denk dat Nepal zowiezo tussen Tibet en India ligt hoor ...
Oud 06-05-2006, 23:35
Cartosa
Cartosa is offline
Citaat:
TRXD schreef op 06-05-2006 @ 22:06 :
*China - Tibet: Ja, ik denk dat in deze topic de problematiek beetje staat. Afhankelijk van het financiele element is er geen enkel probleem.
*Tibet - Nepal : Ja, gewoon je visa goed regelen.
*Tibet - India: Opletten. Je kan langs twee kanten gaan maar het zijn allebei tricky gebieden (vind ik). Links door Jammu & Kashmir of rechts via die vreemde Indiase uitloper (http://www.hicomind.org.nz/img/india_map.gif). Dat laatste is te doen maar je komt in moeilijk bereisbaar gebied (vind ik persoonlijk), het beste zou dan zijn om via darjeeling of arunachal te reizen, en afhankelijk van de actualiteit een heleboel plaatsen te mijden. Tenzij je privévervoer of lokale vluchten kunt gebruiken. Het allerbeste is via Nepal gaan.

Dit is beetje vaag antwoord, als ik het zo overlees, indien je het wat concreter wilt zeg maar en zo

(Jammu & Kashmir, Bihar, West-Bengal, Arunachal Pradesh, Nagaland en Assam zijn restricted areas en/of nogal tricky reisgebied.)

Regels voor berichten