Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Verkeer & Vervoer
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-02-2006, 16:18
Tom Poes
Tom Poes is offline
Kopen jullie een kortingskaartje als je geen kortingspas hebt? In de hoop iemand tegen te komen die dat wel heeft dus. En dan vragen of je mee mag toeren? Of koop je netjes een kaartje voor de volle prijs?
Oud 25-02-2006, 16:26
Mr.Oizo
Mr.Oizo is offline
Als ik geen kortingskaart heb, dan betaal ik altijd netjes de volle prijs.
Maar goed, de laatste jaren heb ik toch OV, dus ik heb al jaren niet meer de volle prijs hoeven te betalen.
Oud 25-02-2006, 18:31
remy476
remy476 is offline
kan dit niet naar vervoer??
Oud 25-02-2006, 19:02
TheRedArrow
TheRedArrow is offline
Ik betaalde gewoon de 'volle prijs', of reisde mee met iemand (afgesproken) met kortingskaart, tegenwoordig heb ik een OV Studentenkaart.
Oud 25-02-2006, 20:17
so much sushi
so much sushi is offline
Ik heb een kortingskaart maar ik zou een dergelijk verzoek van een vreemde weigeren.
Oud 25-02-2006, 20:23
Verwijderd
Nee, dat is voor schrapers. Als je wilt reizen betaal je je eigen reiskosten en ga je niet dom doen tegen onbekenden. Ik heb dan ook zodra ik mijn OV moest inleveren een voordeelurenkaart gekocht, je betaalt 55 euro en hebt een heel jaar lang 40% korting, dat heb je er dus echt na een paar ritjes al uit.
Met citaat reageren
Oud 26-02-2006, 11:12
Roxy
Roxy is offline
Citaat:
remy476 schreef op 25-02-2006 @ 19:31 :
kan dit niet naar vervoer??
vind ik ook beter passen aangezien het meer gaat over treinreizen in het algemeen dan iets wat met vakantie te maken heeft. dus verplaats ik hem.
Oud 26-02-2006, 12:27
mcflem
mcflem is offline
Ik heb een voordeelurenkaart maar voor ik die had betaalde ik voor de reis gewoon de volle prijs (nouja toen ging ik niet veel met de trein en áls ik dat wel deed betaalden mijn ouders ).
Oh en als iemand die ik niet ken er zomaar vanuit gaat dat diegene mee mag reizen op mijn kortingskaart dan zal ik zeker twijfelen, maar waarschijnlijk weigeren.
Als iemand me op het station met mijn kortingskaart ziet lopen en vraagt "Ik moet dezelfde kant op, mag ik met jouw kaart meereizen?" zou ik toestemmen, maar als iemand op de gok gaat en dan verwacht dat ik hem/haar mijn kaart laat gebruiken dan ga ik daar niet mee akkoord.
Met citaat reageren
Oud 26-02-2006, 12:58
Gilbert
Gilbert is offline
Ik reis al jaren het hele jaar door gratis 1e klas, dus daar heb ik geen problemen mee.
Met citaat reageren
Oud 26-02-2006, 15:16
PV
PV is offline
Citaat:
Gilbert schreef op 26-02-2006 @ 13:58 :
Ik reis al jaren het hele jaar door gratis 1e klas, dus daar heb ik geen problemen mee.
Hoe doe je dat op je 17e?
Met citaat reageren
Oud 26-02-2006, 15:44
Shock
Shock is offline
Citaat:
nare man schreef op 25-02-2006 @ 21:23 :
Nee, dat is voor schrapers. Als je wilt reizen betaal je je eigen reiskosten en ga je niet dom doen tegen onbekenden. Ik heb dan ook zodra ik mijn OV moest inleveren een voordeelurenkaart gekocht, je betaalt 55 euro en hebt een heel jaar lang 40% korting, dat heb je er dus echt na een paar ritjes al uit.
Oud 26-02-2006, 16:10
x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Ik heb wel eens mensen gehad die aan mij vroegen of ik een voordeelurenkaart of OV had en met mij mee mochten reizen. Ik vond het prima. Waarom zou je weigeren?
Oud 26-02-2006, 19:46
Ivo
Ivo is offline
Citaat:
PV schreef op 26-02-2006 @ 16:16 :
Ouders die bij de NS werken? NS medewerkers kunnen voor heel weinig geld een 1e klas jaarkaart nemen voor het hele gezin.

Ikzelf zou weigeren een vreemde op mijn kortingskaart (OV) mee te laten reizen. Als je de gok neemt om geen geldig kaartje te kopen, dan moet je de boete ook maar betalen als je gepakt wordt. Eigen schuld dikke bult. Reizen kost nou eenmaal geld.
Met citaat reageren
Oud 26-02-2006, 22:44
TheRedArrow
TheRedArrow is offline
"Heel weinig" zou ik relatief zien.
Oud 27-02-2006, 01:23
Verwijderd
Citaat:
Ivo schreef op 26-02-2006 @ 20:46 :
Ikzelf zou weigeren een vreemde op mijn kortingskaart (OV) mee te laten reizen. Als je de gok neemt om geen geldig kaartje te kopen, dan moet je de boete ook maar betalen als je gepakt wordt. Eigen schuld dikke bult. Reizen kost nou eenmaal geld.
Dat dus. Bovendien betaal ik zelf ook altijd de prijs die ik hoor te betalen (dus doordeweeks met korting, in het weekend gratis), waarom zou iemand anders dat niet hoeven doen?
Met citaat reageren
Oud 27-02-2006, 07:36
Careless
Careless is offline
Ik heb een OV-jaarkaart. Maar anders zou ik gewoon betalen, ik ben geen bedelaar.
Oud 27-02-2006, 10:53
Gilbert
Gilbert is offline
Citaat:
PV schreef op 26-02-2006 @ 16:16 :
Citaat:
Ivo schreef op 26-02-2006 @ 20:46 :
Ouders die bij de NS werken? NS medewerkers kunnen voor heel weinig geld een 1e klas jaarkaart nemen voor het hele gezin.
Inderdaad, m'n moeder werkt bij ProRail.
Dat betekent dus het hele jaar door voor zo'n 40 euro gratis 1e klas reizen.

Heerlijk als je in je eentje bent, stoel achteruit, muziekje op

Met citaat reageren
Oud 27-02-2006, 11:07
TheRedArrow
TheRedArrow is offline
Offtopic:
Citaat:
Gilbert schreef op 27-02-2006 @ 11:53 :
Dat betekent dus het hele jaar door voor zo'n 40 euro gratis 1e klas reizen.
Ik dacht dat dat duurder was. Wat doet ze bij ProRail?
Oud 27-02-2006, 13:56
niña
niña is offline
Toen ik nog geen ovkaart had reisde ik ook bijna nooit. Nu heb ik 'm wel, maar als ik 'm niet zou hebben zou ik ook niet in een kortingskaartje kopen in de hoop iemand tegen te komen. Geen lef voor, en te duur als je een boete moet betalen.
Oud 27-02-2006, 16:59
Gilbert
Gilbert is offline
Citaat:
TheRedArrow schreef op 27-02-2006 @ 12:07 :
Offtopic: Ik dacht dat dat duurder was. Wat doet ze bij ProRail?
Wat precies weet ik niet.
Vroeger werkte ze bij RailInfrabeheer.
Ga je nu mij(n moeder) afkraken als de trein vertraging heeft?

Zou ook wel duurder kunnen zijn trouwens...
Met citaat reageren
Oud 27-02-2006, 20:52
Quantes
Quantes is offline
Het is mij wel eens overkomen dat iemand dat aan mij vroeg. Aangezien mijn vader bij het spoor werkt, heb ik altijd vrij reizen, en hoef daar zelf dus niet op te letten.
Oud 28-02-2006, 07:03
x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Citaat:
Gilbert schreef op 27-02-2006 @ 11:53 :
Dat betekent dus het hele jaar door voor zo'n 40 euro gratis 1e klas reizen
Wat weinig?!
Mijn vriend moet elke maand voor zijn werk een (tweede klas) maand-net-kaart kopen. (Dus onbeperkt met de trein). Die dingen zijn 300 euro per maand! Dus 3000 euro op jaarbasis! En jij betaalt maar 40 euro? En ook nog eens voor eerste klas?
Oud 28-02-2006, 07:47
Quantes
Quantes is offline
Citaat:
x-spekkie-x schreef op 28-02-2006 @ 08:03 :
Wat weinig?!
Mijn vriend moet elke maand voor zijn werk een (tweede klas) maand-net-kaart kopen. (Dus onbeperkt met de trein). Die dingen zijn 300 euro per maand! Dus 3000 euro op jaarbasis! En jij betaalt maar 40 euro? En ook nog eens voor eerste klas?
Medewerkers betalen minder he.

Mijn pa werkt bij NSR en ik heb het hele jaar vrij reizen voor ongeveer 140 euro per jaar.
Oud 28-02-2006, 09:08
x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Citaat:
Quantes schreef op 28-02-2006 @ 08:47 :
Medewerkers betalen minder he.

Mijn pa werkt bij NSR en ik heb het hele jaar vrij reizen voor ongeveer 140 euro per jaar.
Ja, ik snap dat ze minder betalen. Maar 40 euro ipv 4000 euro is wel erg weinig.
Oud 28-02-2006, 16:49
lovenasty
lovenasty is offline
Ik zat laatst in de trein en er kwam een vrouwtje bij me zitten. Heel raar want er waren veel lege coupes. En toen er conducteurs aankwamen (hoorde je goed) vroeg ze zo van: heb jij een OV-kaart, mag ik met jou meereizen?
Maar ik heb nog een OV-kaart, dus ze ging snel een andere coupe in (en liet haar tas liggen)

Als ik wel een OV-kaart heb, zou ik weigeren. Ik heb zelf 2 jaar dik betaald, en andere mensen moeten ook maar dik betalen.
Oud 01-03-2006, 09:39
Quantes
Quantes is offline
Citaat:
x-spekkie-x schreef op 28-02-2006 @ 10:08 :
Ja, ik snap dat ze minder betalen. Maar 40 euro ipv 4000 euro is wel erg weinig.
Ja, zit wat in. ZUllen ze echter vast een goede reden voor hebben, al zal die reden vast niet uit bedrijfseconomische redenen zijn gekozen...
Oud 01-03-2006, 18:17
PV
PV is offline
Citaat:
Quantes schreef op 01-03-2006 @ 10:39 :
Ja, zit wat in. ZUllen ze echter vast een goede reden voor hebben, al zal die reden vast niet uit bedrijfseconomische redenen zijn gekozen...
Maken ze de kaartjes gewoon weer wat duurder
Met citaat reageren
Oud 01-03-2006, 18:26
Verwijderd
Ik betaal altijd keurig de hele mep, tenzij ik met iemand meereis die ov of voordeelurenkaart heeft. En ja het is duur, maar goed het is nog altijd beter dan fietsen.
Met citaat reageren
Oud 01-03-2006, 19:46
Quantes
Quantes is offline
Citaat:
PV schreef op 01-03-2006 @ 19:17 :
Maken ze de kaartjes gewoon weer wat duurder
Autorijden is duurder.
Oud 01-03-2006, 20:53
Ivo
Ivo is offline
Citaat:
Quantes schreef op 01-03-2006 @ 20:46 :
Autorijden is duurder.
Ligt er een beetje aan. Niet als je die auto toch al hebt staan voor andere reizen en je moet ergens met 2 of meer persnonen naartoe. (niet alles is tenslotte evengoed bereikbaar per OV).
Ik heb het wel eens uitgerekent. Retour Utrecht (school) vanaf huis kost me ongeveer 5 euro per keer aan benzine. Ik reis 4 dagen heen en weer. Als ik geen ov had, zou een maandtrajectkaart me 122,60 kosten, excl. de kosten voor de bus die ik in Utrecht ook nog moet nemen. 16 dagen per maand a 5 euro is slechts 80 euro. Dan blijft er dus nog €42,60+ de buskosten a €35,10 per maand over ten opzichte van OV. Van die bijna 80 euro die ik buiten de benzinekosten om over houdt, zou ik echt RUIMSCHOOTS het extra onderhoud e.d. aan m'n auto kunnen betalen. Parkeren is gratis, en in de spits is de totale reistijd met het OV ongeveer gelijk aan de reistijd met de auto.

En als je met meerdere personen kan reizen, is het natuurlijk helemaal winst als je met de auto gaat.
Als je er vanuit gaat dat de treinreiziger alleen reist en nu geen auto heeft, dan is autorijden wel duurder, want dan moet je ook de verzekering, wegenbelasting en een flinke hoeveelheid afschrijving meetellen.

't is dus dat ik OV heb, anders ging ik lekker met prive-vervoer. Hoef je tenminste niet te staan in een benauwde treincoupe.

Tja, 't is een beetje off-topic, maar ontopic had ik al gereageerd.
Met citaat reageren
Oud 01-03-2006, 22:23
Verwijderd
Je vergeet in je berekening alleen de kosten voor de verzekering van de auto, de wegenbelasting, afschrijving, reparaties, apk keuring en eventuele boetes.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2006, 02:36
Vice
Vice is offline
Citaat:
lovenasty schreef op 28-02-2006 @ 17:49 :
Ik zat laatst in de trein en er kwam een vrouwtje bij me zitten. Heel raar want er waren veel lege coupes. En toen er conducteurs aankwamen (hoorde je goed) vroeg ze zo van: heb jij een OV-kaart, mag ik met jou meereizen?
Maar ik heb nog een OV-kaart, dus ze ging snel een andere coupe in (en liet haar tas liggen)

Als ik wel een OV-kaart heb, zou ik weigeren. Ik heb zelf 2 jaar dik betaald, en andere mensen moeten ook maar dik betalen.
Had je haar niet keihard in haar gezicht uitgelachen.
Oud 02-03-2006, 06:57
x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Ben ik nou de enige die niet moeilijk doet als iemand met mijn OV (met korting) mee wil reizen?
Ik heb het al een aantal keer gehad, en van mij mogen ze gewoon mee.

Ik snap niet waarom je ze niet mee zou nemen. Alleen maar uit een soort wraaksgevoel of "betaal jij ook maar de volle mep"?
Oud 02-03-2006, 08:38
Quantes
Quantes is offline
Citaat:
Ivo schreef op 01-03-2006 @ 21:53 :
Ligt er een beetje aan. Niet als je die auto toch al hebt staan voor andere reizen en je moet ergens met 2 of meer persnonen naartoe. (niet alles is tenslotte evengoed bereikbaar per OV).
Ik heb het wel eens uitgerekent. Retour Utrecht (school) vanaf huis kost me ongeveer 5 euro per keer aan benzine. Ik reis 4 dagen heen en weer. Als ik geen ov had, zou een maandtrajectkaart me 122,60 kosten, excl. de kosten voor de bus die ik in Utrecht ook nog moet nemen. 16 dagen per maand a 5 euro is slechts 80 euro. Dan blijft er dus nog €42,60+ de buskosten a €35,10 per maand over ten opzichte van OV. Van die bijna 80 euro die ik buiten de benzinekosten om over houdt, zou ik echt RUIMSCHOOTS het extra onderhoud e.d. aan m'n auto kunnen betalen. Parkeren is gratis, en in de spits is de totale reistijd met het OV ongeveer gelijk aan de reistijd met de auto.

En als je met meerdere personen kan reizen, is het natuurlijk helemaal winst als je met de auto gaat.
Als je er vanuit gaat dat de treinreiziger alleen reist en nu geen auto heeft, dan is autorijden wel duurder, want dan moet je ook de verzekering, wegenbelasting en een flinke hoeveelheid afschrijving meetellen.

't is dus dat ik OV heb, anders ging ik lekker met prive-vervoer. Hoef je tenminste niet te staan in een benauwde treincoupe.

Tja, 't is een beetje off-topic, maar ontopic had ik al gereageerd.
Citaat:
vlep`un schreef op 01-03-2006 @ 23:23 :
Je vergeet in je berekening alleen de kosten voor de verzekering van de auto, de wegenbelasting, afschrijving, reparaties, apk keuring en eventuele boetes.
Oud 02-03-2006, 08:40
Quantes
Quantes is offline
Citaat:
x-spekkie-x schreef op 02-03-2006 @ 07:57 :
Ben ik nou de enige die niet moeilijk doet als iemand met mijn OV (met korting) mee wil reizen?

Ik snap niet waarom je ze niet mee zou nemen. Alleen maar uit een soort wraaksgevoel of "betaal jij ook maar de volle mep"?
Het is toch niet meer dan normaal dat je betaald voor de dienst die je afneemt? Dat al die studenten dan een OV hebben, okee. Maar daar hoeven anderen toch niet van mee te profiteren?
Oud 02-03-2006, 09:03
Shock
Shock is offline
Citaat:
x-spekkie-x schreef op 02-03-2006 @ 07:57 :

Het is toch vrij normaal dat iedereen zijn eigen kosten betaalt? Als dit niet gebeurt wordt de eerlijke mens ontzettend genaaid; zijn kaartje wordt dan elk jaar fors duurder. De NS moet z'n inkomsten toch èrgens vandaan halen.
Studenten-ov-kaarten zijn het probleem niet, daar wordt fikse winst mee geboekt.
Oud 02-03-2006, 12:05
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
x-spekkie-x schreef op 26-02-2006 @ 17:10 :
Ik heb wel eens mensen gehad die aan mij vroegen of ik een voordeelurenkaart of OV had en met mij mee mochten reizen. Ik vond het prima. Waarom zou je weigeren?
Omdat mensen die te beroerd zijn om hun eigen voordeelurenkaart aan te schaffen en vervolgens toch goedkoper willen reizen gewoon paupers zijn?
Oud 02-03-2006, 12:08
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
Die vergeet hij niet.
Oud 02-03-2006, 16:10
Rodion
Rodion is offline
Eén keer gedaan. Tegenwoordig heb ik natuurlijk een OVkaart.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2006, 18:12
Ivo
Ivo is offline
Citaat:
Ik heb niet doorgerekent op de extra kosten naast de benzinekosten, maar heb voor mezelf de conclusie getrokken dat het voor mij goedkoper zou zijn om met de auto te reizen als ik geen ov heb. Hieronder dan alsnog maar even verder doorberekent.

Ik ben er in mijn berekening van uitgegaan dat de auto zelf zowieso al in bezit is, behalve voor woon-werk(school)verkeer kun je een auto tenslotte ook voor andere zaken gebruiken. Dit heb ik in mijn vorige post ook al aangegeven.
Na aftrek benzinekosten blijft er 80 euro per maand over, 77.70 om percies te zijn. Dat is 777,- euro per jaar (2 maanden zomervakantie).
Met dat bedrag kan ik in mijn geval het extra bedrag aan onderhoud (1 kleine beurt per jaar plus wat kosten voor eerdere vervanging van onderdelen) en evt hoger kilometrage verzekering ruimschoots betalen.
Een kleine beurt bij een goede garage kost pakweg 150 euro, de extra verzekeringskosten volgen de online berekening van mijn verzekeraar nog 65 euro. Ik verwacht niet dat ik door die paar kilometers extra per jaar meer dan 550 euro extra aan onderdelen+montage kwijt ben.

Afschrijving door de extra kilometers is bij een wat oudere auto (vanaf ca. 8 jaar) te verwaarlozen, tenzij de kilometerstand op dit moment belachelijk laag is. Kosten voor APK en wegenbelasting blijven exact gelijk. Wat betreft boetes... die laat ik buiten beschouwing.

OV is in mijn geval dus (iets) duurder EN ook langzamer als vervoer per eigen auto, als ik geen ov-kaart had gehad. Reizen is dus duur, ook per OV. Maar dat neemt niet weg dat ik anderen van mijn kortingskaart zou laten prifiteren. OV moet je tenslotte ook het een en ander voor doen, 't is niet zo dat je die zomaar krijgt. Anderen mogen dus ook wel wat moeite doen voor hun treinkaartje.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2006, 18:16
lovenasty
lovenasty is offline
Citaat:
Ivo schreef op 02-03-2006 @ 19:12 :
Maar dat neemt niet weg dat ik anderen van mijn kortingskaart zou laten prifiteren. OV moet je tenslotte ook het een en ander voor doen, 't is niet zo dat je die zomaar krijgt. Anderen mogen dus ook wel wat moeite doen voor hun treinkaartje.
Helemaal mee eens!
Oud 02-03-2006, 20:14
Verwijderd
mensen mogen best op mijn korting meereizen en ik heb ook een paar x perongeluk een kortingskaartje gekocht en toen ik dat tegen de conducteur zei riepen mensen dat ik met hun korting mee mocht reizen. maar dat was voor die 35 euro regeling
Met citaat reageren
Oud 02-03-2006, 20:19
Tiño
Tiño is offline
tja, ach zou het zelf nooit doen.
Ik zou ook nooit zelf aanbieden aan mensen met mij mee te reizen.

Maar als iemand het vraagt dan doe ik er verder niet moeilijk over hoor, lekker belangrijk.
kleine moeite voor mij, komt ie me niet tegen heeft ie pech he.
Oud 02-03-2006, 20:50
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
ik koop een kaartje voor de volle prijs. ik vond pas een kaartje van 2 jaar geleden, dat gaat wel hard die prijzen.
Met citaat reageren
Oud 04-03-2006, 14:40
Hulk
Hulk is offline
als ik een ov zou hebben zou ik er echt geen probleem van maken om iemand mee te laten reizen.. wat een aanstellerij hier
Oud 04-03-2006, 15:06
Miss_kausalaya
Miss_kausalaya is offline
ik deed het ook gewoon hoor, had mijn ov verloren, en toen moest ik een week dus gewoon kaartje kopen, en heb ik met een kaartje met korting gekocht, er zit altijd wel iemand in de trein met een ov.
En die persoon wordt er nix minder van als ik mee rijd.. dus..ach..
Oud 04-03-2006, 18:28
Vice
Vice is offline
Tuurlijk niet, maar als iedereen dat zou doen, kan de NS net zo goed de kortingskaartjes afschaffen, waardoor de kaartjes alsnog duurder worden.
Oud 05-03-2006, 07:05
Quantes
Quantes is offline
Citaat:
Miss_kausalaya schreef op 04-03-2006 @ 16:06 :
ik deed het ook gewoon hoor, had mijn ov verloren, en toen moest ik een week dus gewoon kaartje kopen, en heb ik met een kaartje met korting gekocht, er zit altijd wel iemand in de trein met een ov.
En die persoon wordt er nix minder van als ik mee rijd.. dus..ach..
Die persoon niet nee, maar de NS wel.
Reageren

Regels voor berichten