Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-02-2006, 08:53
Orpheo
Orpheo is offline
gepost door bart:

Ik had net een discussie over de aantrekkingskracht van de aarde. Ik vermoedde dat de aarde met zijn aantrekkingskracht alles wat er boven zweeft meeneemt.

Als voorbeeld: als een helikopter op een bepaald punt opstijgt van de grond, daar 10 uur lang blijft hangen ( op een hoogte van een paar honderd meter ) en dan weer neerdaalt, landt het dan op hetzelfde punt, of heel ergens anders doordat de aarde onder de helikopter draait?

Ik denk dus zelf dat de helikopter met de zwaartekracht van de aarde meegaat, klopt dit?
Als dit zo is, heb ik nog een vraag.

Kan een vliegtuig over een bepaalde afstand minder lang doen doordat hij tegen de draaiing van de aarde in vliegt?

Bedankt!

de mod hier heeft t vorig topic gesloten, ondanks dat de vorige topicstarter hier nog een vraag had gepost, die niet beantwoord was, of imo, niet goed beantwoord was.

het gaat vooral om het dikgedrukte stukje. het klopt inderdaad dat een vliegtuig er minder lang over doet, als hij tegen de draaing van de aarde invliegt. maar het tijdsverschil is zo minimaal (ongeveer 0.1 seconde!) dat het verwaarloosbaar is. ze hebben dit getoetst aan de hand van 2 vliegtuigen, die op gelijke hoogte vlogen, even snel, met atoomklokken aan boord. ze gingen te tijdsverschillen bekijken, en ze vergeleken het met een atoomklok op aarde. er waren verschillen.

1: de klok op aarde liep wat achter op beide vliegtuigen
2: klok op vliegtuig met aardedraaing me, liep achter op ander vliegtuig.

hiermee is een van de stellingen van de relativiteitstheorie bewezen.
Advertentie
Oud 23-02-2006, 09:24
Upior
Upior is offline
Als de helikopter alleen maar in verticale richting beweegt, zal ie volgens mij sowieso niet op hetzelfde punt neerkomen vanwege de Coriolis-kracht. Toch?

[edit]Dat verschil in verplaatsing zal wel niet zo heel groot zijn trouwens..[/edit]
Oud 23-02-2006, 11:37
Orpheo
Orpheo is offline
ik denk dat ook. maar dat corrigeert de piloot. maar het verschil is denk ik minimaal. vergeet nl niet. ook al hangt ie stil, hij beweegt alsnog met de aarde mee. het hele eiereneten is gewoon dat je hoog boven t aardoppervlak minder snel beweegt dan op t aardoppervlak zelf...
Oud 23-02-2006, 21:50
Verwijderd
Je haalt in de startpost twee dingen door elkaar. Dat tijdsverschil heeft alleen met de relativiteitstheorie te maken. Als je de aarde versimpelt tot een bol met een bepaalde hoeksnelheid (draaiing) en de helikopter ziet als een punt dat stilstaat in de ruimte landt de heli ergens anders. Ik denk alleen niet dat dat een goed model is. Loopt er geen luchtvaarttechnicus rond die weet hoe de aarde een paar kilometer boven het oppervlakte werkt?
Met citaat reageren
Oud 24-02-2006, 11:05
Orpheo
Orpheo is offline
Citaat:
Snees schreef op 23-02-2006 @ 22:50 :
Je haalt in de startpost twee dingen door elkaar. Dat tijdsverschil heeft alleen met de relativiteitstheorie te maken. Als je de aarde versimpelt tot een bol met een bepaalde hoeksnelheid (draaiing) en de helikopter ziet als een punt dat stilstaat in de ruimte landt de heli ergens anders. Ik denk alleen niet dat dat een goed model is. Loopt er geen luchtvaarttechnicus rond die weet hoe de aarde een paar kilometer boven het oppervlakte werkt?
probleem: de heli STAAT niet stil. hij draait mee met de aarde. en een luchtvaarttechnicus is niet zozeer nodig alwel gezond verstand en basis natuurkunde denk ik
Oud 25-02-2006, 13:39
Tio
Tio is offline
Klopt, maar de heli staat echter niet geheel stel t.o.v. de Aarde die draait.

Op een bepaald punt heeft de aarde een baan- en hoeksnelheid. Een helicopter die opstijgt behoudt dezelfde baansnelheid, maar omdat een hogere baan natuurlijk ook langer is, neemt de hoeksnelheid af. De helicopter zal dus enigszins verschuiven t.o.v. de aarde omdat hij een relatief langere afstand zou moeten afleggen om t.o.v. de aarde op dezelfde plaats te blijven.

Groet,
Tio
Oud 25-02-2006, 13:43
Verwijderd
Een voorwerp dat boven de aarde "zweeft" draait gewoon met de aard mee.

Dit kan je denk ik als volgt zien.

De aarde heeft een omtrek van 40 Mm en een omloopstijd van ongeveer 86400 s.
Dit geeft een hoeksnelheid van 463 m/s.
Dat zou betekenen dat als je 1 sec in de lucht zou springen je 463 meter verderop zou zijn.
Met citaat reageren
Oud 25-02-2006, 22:08
Orpheo
Orpheo is offline
Citaat:
Tio schreef op 25-02-2006 @ 14:39 :
Klopt, maar de heli staat echter niet geheel stel t.o.v. de Aarde die draait.

Op een bepaald punt heeft de aarde een baan- en hoeksnelheid. Een helicopter die opstijgt behoudt dezelfde baansnelheid, maar omdat een hogere baan natuurlijk ook langer is, neemt de hoeksnelheid af. De helicopter zal dus enigszins verschuiven t.o.v. de aarde omdat hij een relatief langere afstand zou moeten afleggen om t.o.v. de aarde op dezelfde plaats te blijven.

Groet,
Tio
'feitelijk' hetzelfde als wat ik zei, hetzij anders verwoord.
Oud 26-02-2006, 23:05
Sander '89
Sander '89 is offline
een aanvullingkje:

de helicopter draait mee vanwege de aantrekkingskracht van de aarde. Ooit afgevraagd waarom wind altijd dezelfde richting uitblaast? De aarde trekt de wind mee, maar niet snel genoeg. Dit komt doordat de deeltjes erg ver uit elkaar staan oa. De lucht gaat dus langzamer dan het grondoppervlak en dat voelt als wind aan. (hoge en lage druk gebieden uitgezonderd natuurlijk).
Helicopter is precies hetzelfde idee, alleen omdat die veel zwaarder is heeft de aarde er veel meer vat op. De helicopter zal dus bijna op dezelfde snelheid meedraaien, maar omdat hij nog "redelijk" ver weg is net niet op gelijke snelheid. Dus wel verschil, maar heeel klein.

ander aspect v/d aantrekkingskracht v/d aarde:
waarom staat de maan stil?
waarom zijn er geen gassen op de maan?
inmiddels wel te bedenken denk ik

Sander
Oud 27-02-2006, 07:37
Sketch
Sketch is offline
Citaat:
Sander '89 schreef op 27-02-2006 @ 00:05 :
Ooit afgevraagd waarom wind altijd dezelfde richting uitblaast?
Wind blaast niet altijd in dezelfde richting?
Met citaat reageren
Oud 27-02-2006, 11:48
Prof
Prof is offline
Citaat:
Sander '89 schreef op 27-02-2006 @ 00:05 :
Ooit afgevraagd waarom wind altijd dezelfde richting uitblaast? De aarde trekt de wind mee, maar niet snel genoeg. Dit komt doordat de deeltjes erg ver uit elkaar staan oa. De lucht gaat dus langzamer dan het grondoppervlak en dat voelt als wind aan. (hoge en lage druk gebieden uitgezonderd natuurlijk).
waar je op doel zijn waarschijnlijk passaten etc dat heeft met de wet van Buys Ballot te maken
wat jij zegt is echt onzin
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten