Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-03-2006, 17:39
LexCi
LexCi is offline
Check http://www.ict-continue.nl/

je ziet een blauwe lijn, horizontaal en verticaal, weet iemand hoe je dat in fotoshop maakt? Hier zie je het ook www.mathapplications.cjb.net dan zie je een mooie zwarte lijn om de website heen, weet iemand hoe je dat voor elkaar krijgt in photoshop?

Ik gebruik Photoshop 9.0 CS

Thanks

Laatst gewijzigd op 02-03-2006 om 17:56.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-03-2006, 22:49
twain4me
twain4me is offline
uhmmm dat is gewoon de border van de tabel dat is gemaakt in de code van de website

maar als je zoon soort lijntje in fotoshop wil tekenen gewoon potlood pakken schift indrukken en begin punt van de lijn aan klikken schift ingedrukt laten en op het eindpunt van de lijn drukken
Met citaat reageren
Oud 05-03-2006, 22:52
ILUsion
ILUsion is offline
Ofwel het lijngereedschap gebruiken, dat lijkt me logischer en beter: hiermee kun je in vectorformaat werken zodat je lijnen ook nog makkelijk gedraaid of uitgerokken kunnen worden.

Het lijngereedschap zit op dezelfde knop als het rechthoekgereedschap (2e kolom, 9e rij in het gereedschapvenster, daarop lang klikken en je kan hem zien, ofwel meerdere malen Shift+U drukken tot daar het symbool van het lijngereedschap komt).

Bij het tekenen geldt een algemene werkwijze, zoals met de meeste tools: maar hier kan je gewoon beginpunt klikken en dan blijven ingedrukt houden, de lijn vormt zich, en loslaten op het eindpunt. Als je ondertussen nog de shift-toets ingedrukt houdt, dan wordt de lijn automatisch verankerd met een vaste hoek: enkel 45°, 90°, ... ten opzichte van je afbeelding zullen dan een lijn geven.

Om die lijn aan de buitenkant te krijgen, zijn er volgens mij verschillende mogelijkheden, afhankelijk van hoe je zelf het liefste werkt en of je daarna nog veel ingewikkelder aanpassingen zou willen doen.

Wat betreft properheid en schaalbaarheid zal mijn oplossing zeker goed zijn. Het enige waar je dan op moet letten is dat "Snap to... " en "Snap > Borders" allebei aangevinkt staan in het menu View (geloof ik). Anders ga je nooit mooi op de rand je lijntje kunnen zetten.

Wil je echter gewoon één (of twee of drie, ...) pixels als zwarte rand hebben rond je figuur, dan kun je dat als volgt doen: maak een nieuwe laag (altijd aparte elementen op een nieuwe laag plaatsen, voor de veiligheid). In die laag selecteer je dan alles (Ctrl+A) en ga je in het menu select op zoek naar de functie "Border", daar geef je dan verder de breedte in van je lijn. Nu moet je zeker controleren dat je in die nieuwe laag staat en dan kan je de laag gaan vullen met een kleur of een gradiënt. De makkelijkste optie hiervoor vind ik "Fill Layer" wat je met Shift+F5 kan oproepen. En voila, de buitenlijn is getekend.

Mag ik je trouwens de raad geven om eens op internet rond te snuffelen: er zijn duizenden sites die tutorials aanbieden, ook voor de echte beginners met een uitgebreide bespreking per gereedschap enzo. In iTunes Music Store kun je je trouwens gratis inschrijven op verschillende podcasts (al dan niet met video!) over Photoshop. Zeker een aanrader, zou ik zeggen
En het doet weinig ter zake, maar Photoshop CS heeft versienummer 8 en Photoshop CS2 heeft versienummer 9.
Reageren

Regels voor berichten