Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-02-2006, 18:40
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik heb vandaag een longfunctiemeting gehad en daaruit bleek dat er iig iets mis is met mijn longen en dat mijn klachten waarschijnlijk echt duiden op astma. Ik scoorde zonder medicijnen maar 70% van de normaalwaarde en met medicijnen nog maar 74%. Is dat niet heel erg weinig? Voor de mensen die al zo'n onderzoek hebben gehad: wat voor score haalden jullie? Ik heb de afgelopen weken al ventolin gebruikt als medicijn maar dat werkt niet helemaal geweldig en ik heb veel last van bijwerkingen. Ik ben gewoon heel erg benieuwd naar ervaringen van andere mensen met astma. Hoe is bij jullie de diagnose gesteld? Welke onderzoeken heb je daarvoor gehad? Welke medicijnen gebruik je en ben je daar tevreden over? Wat voor soort inhalator gebruiken jullie en wat zijn daar de voor/nadelen van? Kan je met medicijnen een beter leven leiden?

Alle verhalen, ervaringen en tips zijn heel erg welkom want ik ben er gewoon nog heel onzeker en onwennig over hoewel ik al jaren klachten heb maar nu pas een etiketje krijg.

Laatst gewijzigd op 20-02-2006 om 18:57.
Met citaat reageren
Oud 20-02-2006, 18:50
Phenobarbidoll
Phenobarbidoll is offline
ik was een halfjaar aan het hoesten waardoor de dokter dacht dat het bronchitis was. ook kreeg ik om de zoveel weken griep. longtest dus; astma.
nu gebruik ik ventolin en flixotide (discus), ik ben flink gaan sporten en daarom heb ik het alleen soms benauwd (met uitgaan) en ik word nogsteeds snel ziek.om de drie maanden krijg ik een nieuwe test, en een keer per jaar een griepprik. no big deal.

ik ben allang blij dat ik het niet zo erg heb dat ik de hele dag niks kan doen

overdrijf je niet een beetje met dat 'een beter leven leiden'(ik neem aan dat je mei korte ei bedoelt)?
Oud 20-02-2006, 18:59
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Phenobarbidoll schreef op 20-02-2006 @ 19:50 :
overdrijf je niet een beetje met dat 'een beter leven leiden'(ik neem aan dat je mei korte ei bedoelt)?
Dat is wel een beetje overdreven ja. Ik wist alleen niet hoe ik het beter moest omschrijven. Ik bedoel gewoon of je met medicijnen redelijk klachtenvrij door het leven kan gaan of dat je er dan nog veel last van heb.

En mijn spelfout heb ik verbeterd
Oud 20-02-2006, 19:44
jet
jet is offline
astma is bij mij op mn 6e (dacht ik) vastgesteld... hoe ze daar bij zijn gekomen weet ik eigenlijk niet, ik weet er nog maar weinig van. alleen dat ik enorm veel bloed moest laten prikken.. tussen mn 8e en 10e zat ik vaak snachts bij het astma centrum omdat ik haast geen adem meer kon halen. en daarna ging het magischerwijs opeens beter.. eigenlijk heel goed. maar heel goed bij mij, is voor andere heel slecht. ik beschouw heel goed dat ik het maar affentoe (2 keer per maand) heel benauwd heb, en dat ik maar eventjes kan sporten zonder ademnood te krijgen. heb ook vaak last van hyperventilatie doordat ik in paniek raak enzo, maar dat heb ik inmiddels redelijk onder controle. nadeel bij mij is dat ik overgevoelig ben voor ventolin, en dit dus nooit wil nemen. (hoofdpijn, duizelig, hyperactief, warrig, ongelukkig)

3 jaar geleden werd het opeens veel erger. ik heb van september 2004 tot en met juli 2005 eigenlijk aan 1 stuk door gehoest. de 2 jaar ervoor hoeste ik ook best veel (al vond ik zelf het dus wel weer meevallen, maar de bijnaam zeehond komt vast ergens vandaan) in die jaren ook veel savonds naar de huisarts en prednison kuurtjes (heeeerlijk, lekker vrolijk en lekker veel eten )

maar toen het dus veel erger werd, in sept 2004, toen ben ik dus ook echt weer het hele medische circuit doorgeweest, opnieuw. gelukkig mocht ik nog naar de kinderarts, dat vind ik zelf namelijk heel prettig. maar ik heb ontzettend veel medicijnen geprobeerd, en niks hielp. heel vaak prednison kuren, maar ook dat hielp totaal niet. ik hoeste gewoon constant. vooral in je examenjaar erg onhandig. ik sliep niet, moest vaak bijna kotsen van het hoesten, werd vaak wakker zonder adem, en niks hielp. tijdens het examen was het vooral drama.. ik sliep al nachten lang niet, kon geen ventolin nemen omdat ik daarmee me totaal niet kon concentreren, en mn klasgenoten waren ook niet blij met me.
toen in juli is het eigenlijk vanzelf gestopt.. ik ben toen met een 'schone lei' begonnen met 2 keer per dag flexotide (550mg), 2X flexonase, 1X singulair en tijdens de hooikoorts periode ook nog.. uh even naam kwijt. en als ik erg hoest ook nog codaine. maargoed, nu gaat het dus eigenlijk wel weer. al kan ik nog steeds niet uitgaan zonder er dagen van te hoesten, en in de rook word ik super benauwd.

maar mijn ervaring leert dat het om je instelling gaat. als je jezelf zielig gaat vinden (zeg niet dat het bij juo zo is hoor, gewoon algemeen) daar heb je helemaal niks aan. daar word je nog zieker van. je moet doen wat je kan en hoe je je voelt. tuurlijk, er zullen momenten zijn dat je je kutvoelt.. op het moment dat iedereen iets leuks kan doen en jij zonder adem op de bank zit.. ik heb wel is huilend rondgelopen omdat ik het leven oneerlijk vond. maar er zijn altijd mensen die het erger vinden.. die nooit adem hebben. en dan heb ik het nog best vaak denk ik maar. de medicijnen die ik heb werken nu goed, maar ik weet dat ik maar 1 tegenslag nodig heb om weer in zo'n hoestperiode te komen...

die longfunctiemeting heb ik trouwens ook heel vaak gehad. pas nog zat ie heel goed (bijna zoals mensen van mijn leeftijd hem horen te hebben ), maar hij heeft ook wel is droevig laag gelegen. maargoed, mijn tip is eigenlijk, laat je leven niet beinvloeden door astma, maar hou er wel rekening mee.

beetje lang verhaal geworden
naja als je nog vragen hebt ofzo dat hoor ik het wel
Oud 20-02-2006, 20:54
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
jet schreef op 20-02-2006 @ 20:44 :

die longfunctiemeting heb ik trouwens ook heel vaak gehad. pas nog zat ie heel goed (bijna zoals mensen van mijn leeftijd hem horen te hebben ), maar hij heeft ook wel is droevig laag gelegen. maargoed, mijn tip is eigenlijk, laat je leven niet beinvloeden door astma, maar hou er wel rekening mee.

beetje lang verhaal geworden
naja als je nog vragen hebt ofzo dat hoor ik het wel
Wow, bedankt Dat zijn eigenlijk de soort verhalen waar ik wat mee kan

Weet jij nog wat voor waarden je ongeveer had bij die longfunctiemeting? Ik ben gewoon benieuwd of 70% nou erg laag is of dat het wel meevalt.
Oud 20-02-2006, 21:13
Gothic
Gothic is offline
wat ik heb geleerd is dat hij na medicijnen 12% moet verbeteren en 200 ml... dat er dan sprake is van astma. Maar het kan ook zo zijn dat je nu op je max waarde zat...
Oud 20-02-2006, 21:25
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Gothic schreef op 20-02-2006 @ 22:13 :
wat ik heb geleerd is dat hij na medicijnen 12% moet verbeteren en 200 ml... dat er dan sprake is van astma. Maar het kan ook zo zijn dat je nu op je max waarde zat...
Hoe bedoel je 200 ml en maximale waarde? Volgens mij had ik zonder medicijnen 3,74 liter, kan dat?
Oud 21-02-2006, 07:54
Ndimension
Ndimension is offline
Ik heb nooit een longfunctiemeting gehad. Een jaar of 6 geleden was ik erg verkouden en had het ontzettend benauwd. Elke keer dat ik in of uitademende was een marteling. Mijn rug was kapot van de spierpijn, mijn longen deden ongelovelijk pijn van het hoesten. Dus de dokter maar gebeld. Maar ja, die klootzak komt gewoon niet op huisbezoek. Ook al zeg je dat je per ongeluk je hart er uit hebt gesneden. Ik was doodziek en ging op de fiets naar de dokter (enkele kilometers verderop). Geen idee hoe het me gelukt is daar te komen... Hij deed wat onderzoekjes (stethoscoop luisteren naar longen, hart) en vroeg naar mijn lichamelijke activiteiten. Zijn conclusie was dat ik astma had. Soms werd ik snel kortademig bij gym ofzo en ik zat onder de eczeem, dat waren zijn redenen denk ik om die conclusies te trekken...

Ik blijf gewoon goed in beweging en eet gezond. Veel last heb ik niet van astma. Ik moet alleen altijd zorgen dat ik mijn medicijnen bij heb.

Heb je trouwens ontstekingsremmende medicijnen gekregen?
Oud 21-02-2006, 10:05
Verwijderd
Ooit in een heel ver verleden heb ik zo'n meting volgens mij wel gehad, maar daar weet ik weinig meer van, de waardes iig zeker niet meer. Daarnaast heb ik nog een aantal onderzoeken gehad, volgens mij, maar ook die weet ik niet meer.

Ik heb een periode een ontstekingsremmer gebruikt (paarse inhalator - maar ben de naam vergeten) en ook een periode flexonase (dat gebruik ik nu nog soms), verder gebruik ik al jaren ventolin (voornamelijk bij het sporten). Ik heb zo'n inhalator: Eerst had ik een andere, één met poeder (en volgens mij zijn die ik had er nu niet meer), maar ik kon dat poeder niet in één/twee keer naar binnen krijgen en dan werkt het niet goed, dus heb ik om zo'n sprayding gevraagd, vind ik veel beter werken. En in het hooikoortsseizoen slik ik ook Aerius.

Ik heb het al eens gezegd dat ik niet zo goed begrijp waarom jij niet ook een ontstekingsremmer krijgt...maar dat heb je me toen uitgelegd, ben het alleen weer vergeten... Er zijn heel veel medicijnen en het één slaat bij de één beter aan dan bij de ander. Kwestie van wat uitproberen om te kijken wat bij jou wel werkt. Mijn moeder heeft bv. maar één luchtwegverwijder die bij haar helpt, de rest helpt eerder averechts dan de goede kant op.

Voor mij is er met medicijnen over het algemeen best mee te leven. Natuurlijk had ik graag meer adem gehad ed, maar het is niet anders en ik weet ook niet beter. Ik kan me wel heel druk gaan maken om iets waar ik toch weinig aan kan veranderen en waarvan ik niet eens weet hoe het anders is, maar daar heb ik geen zin in. Op het moment dat ik er last van heb is het verrot, maar het is gewoon niet anders. En ik ben al lang blij dat ik er niet veel meer last van heb.

Vroeger had ik er wel meer last van dan nu. Als baby had ik veel last van chronisch bronchitis en toen ik wat ouders was ben ik jarenlang 'verkouden' geweest en niets hielp daarbij. Op een gegeven moment werd dat erge verkouden zijn minder. Met sporten moest en moet ik er wel nog rekening mee houden en als gevolg van allergische reacties (?) wil ik het nog wel eens benauwd krijgen of gewoon veel minder adem hebben. Dan is het wachten op tot het weer over gaat. (Eigenlijk moet ik ooit weer een keer langs de huisarts voor medicijnen - dat raadde een teamgenootje van waterpolo (zij heeft flinke astma) iig aan, maar dat komt nog wel een keer.)
Met citaat reageren
Oud 21-02-2006, 10:29
Outro
Outro is offline
Hee,
Ik heb ook astma, bij mij is het geconstrateerd op mijn vierde. Ik ben allergisch voor dieren, huisstofmijt en pollen. Daarnaast heb ik ook inspanningsastma (waar jij het dus over hebt.)

Dankzij mijn medicijnen (maar vooral dankzij een gezonde levensstijl!!!) kan ik hier prima mee leven. (Flixotide en neusspray)
Ik denk ook echt dat invloeden van je levensstijl zwaar worden onderschat. Als ik wekenlang veel uitga, weinig slaap, slecht eet etc. dan ben ik daarna gewoon twee weken ziek en hoest ik elke nacht de longen uit mijn lijf.

Eigenlijk is zo'n aanval vaak een optelsom van allerlei factoren. Kijk je hebt wel astma, maar zo'n aanval krijg je niet zo maar. Die wordt veroorzaakt door talloze dingen. Dingen die je zelf in de hand hebt, maar ook dingen waar jij geen invloed op kunt uitoefenen. Bijvoorbeeld het weer, stress, en ontzettend veel andere dingen.

Het is belangrijk dat je je eigen grenzen leert kennen en goed voor je lichaam (en geest !) zorgt. Je kan namelijk nog zo veel medicijnen slikken, wanneer je voor de rest onverantwoord leeft en niet naar je eigen lichaam luistert, hebben zij weinig effect. Al kunnen ze natuurlijk wel bijdragen aan een betere balans.

Ik raad je aan ook eens in de alternatieve geneeshoek te kijken. Zij richten met hun behandelingsmethoden veel meer op je algemene toestand en proberen aanvallen te voorkomen ipv te bestrijden. Mijn moeder heeft het ook en na een periode kwakkelen en eigenlijk voortdurend ziek zijn (wel ruim een jaar lang) is ze behandelt volgens een ayurveda methode of what the fuck t was. Sindsdien is ze bijna nooit meer ziek. De prijs die ze hiervoor betaald is wel hoog want ze mag bijv. veel dingen niet meer eten.

PS HALLO ZEG waarom slikt iedereen hier zo veel Ventolin? Mij is altijd verteld dat je dit alleen moet gebruiken wanneer je al een aanval hebt, niet ter voorkoming want dan werkt het na een tijd niet meer ?!!?
Oud 21-02-2006, 11:16
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Ndimension schreef op 21-02-2006 @ 08:54 :
Heb je trouwens ontstekingsremmende medicijnen gekregen?
Nog niet. Mijn huisarts heeft de vorige twee keren alleen Ventolin voorgeschreven. Volgens die verpleegkundige die ik had bij die longfunctiemeting zou ik wel onstekkingsremmers nodig hebben (Pulmicort of Flixotide) maar die mocht ze niet zelf voorschrijven dus ze moest eerst gaan overleggen met de huisarts en dan krijg ik die waarschijnlijk volgende week. Ik hoop dat als ik die medicijnen heb dat het dan een stuk beter gaat.

Citaat:
Leonoor schreef op 21-02-2006 @ 11:05 :
Ik heb het al eens gezegd dat ik niet zo goed begrijp waarom jij niet ook een ontstekingsremmer krijgt...maar dat heb je me toen uitgelegd, ben het alleen weer vergeten... Er zijn heel veel medicijnen en het één slaat bij de één beter aan dan bij de ander. Kwestie van wat uitproberen om te kijken wat bij jou wel werkt. Mijn moeder heeft bv. maar één luchtwegverwijder die bij haar helpt, de rest helpt eerder averechts dan de goede kant op.
Ik vermoed dat ik alleen Ventolin heb gekregen omdat mijn huisarts wou uitzoeken of de oorzaak van mijn benauwdheid echt het samentrekken van die spiertjes rond mijn luchtwegen is. Als je dan tegelijk ook een ontstekingsremmer geeft weet je nooit waar het effect vandaan komt dus ik denk dat ie het daarom zo heeft gedaan.

Neem niet weg dat ik overal op internet lees dat dat wat hij doet sterk afgeraden wordt en de verpleegkundige en de apotheker vonden dat ik wel heel erg veel Ventolin gebruikte en die verpleegkundige heeft nou zelf gezien hoeveel last van bijwerkingen ik had. Ik kon bijna niet meer op mijn benen staan, trilde echt enorm.

Ik heb bij dat onderzoek ook Ventolin gehad uit zo'n sprayding met voorzetkamer en voor mijn gevoel werkt dat voor mij beter dan met zo'n diskus en die verpleegkundige wou ook wel kijken voor een andere inhalator dus ik ga wel een beetje uitproberen denk ik.

Is er trouwens iemand die een allergietest heeft gehad? Hoe gaat dat in zijn werk? Is dat pijnlijk? Waarschijnlijk moet ik ook nog zo'n test namelijk.
Oud 21-02-2006, 12:00
Verwijderd
Citaat:
Outro schreef op 21-02-2006 @ 11:29 :
PS HALLO ZEG waarom slikt iedereen hier zo veel Ventolin? Mij is altijd verteld dat je dit alleen moet gebruiken wanneer je al een aanval hebt, niet ter voorkoming want dan werkt het na een tijd niet meer ?!!?
Ventolin slik je toch niet? Daarnaast is mij verteld dat je bij inspanningsastma ventolin heel goed als preventief middel kunt (en mag) gebruiken. Ik sport max. twee keer per week en gebruik dus max. twee keer per week ventolin. En dat dus op advies van verschillende artsen.

Daantje_0705 heeft het toch helemaal niet over inspanningsastma?
Met citaat reageren
Oud 21-02-2006, 12:03
Verwijderd
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 21-02-2006 @ 12:16 :
Is er trouwens iemand die een allergietest heeft gehad? Hoe gaat dat in zijn werk? Is dat pijnlijk? Waarschijnlijk moet ik ook nog zo'n test namelijk.
Ligt er helemaal aan wat voor test je krijgt. Er zijn nl verschillende. Bv. bloedonderzoek, dan wordt er gewoon bloed afgemonen en wordt dat bloed getest. Je kunt ook injecties krijgen met bepaalde stoffen en ze kunnen ook druppeltjes van een bepaalde (opgeloste) stof op je arm doen en door die druppel dan een soort van krasje zetten. Bloed afnemen weet je zelf wel hoe dat is, die injecties 'raad ik af' en die met krasjes vond ik wel meevallen. En volgens mij bestaan er ook tests met inhaleren (dacht dat ik zo iets ook ooit gehad had iig) en vast nog wel een aantal andere. Het ligt er dus helemaal aan welke je krijgt.
Met citaat reageren
Oud 21-02-2006, 13:42
Outro
Outro is offline
njaa ik bedoel natuurlijk inhaleren. En ja voorafgaand aan sporten is idd gebruikelijk. Maar echt niet als dagelijks middel, dan spreek jij toch echt andere dokters dan ik

En met inspanningsastma bedoel ik alles behalve astma agv een allergie. Sorry das misschien niet de goede benaming en nogal onduidelijk.

Trouwens, ik lees en hoor wel vaker dat die medicijnen geen gewenning kunnen uitlokken, maar uit ervaring weet ik dat dit in de praktijk dus wel zo kan werken. Ik heb mijzelf op een gegeven moment aangeleerd geen ventolin meer te gebruiken, alleen als ik echt heel beroerd ben. Iig niet preventief. En ik moet zeggen dat ik in het begin half dood ging van ademnood, maar ondertussen kan ik dus wel zonder dat spul sporten, mijn longen zijn uit zichzelf sterker gewordenk denk ik. En ik zal altijd sneller uitgeput raken/ harder mijn best moeten doen dan iemand zonder astma.

Ach ja, het zal wel per persoon verschillen oid. Die testjes stellen overigens geen reet voor, tenzij je natuurlijk zwaar allergisch blijt te zijn ...
Oud 21-02-2006, 13:43
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
@ Leonoor: Kan jij met zo'n spray ook gewoon uit dat ding inhaleren of heb je daar perse een voorzetkamer voor nodig? Dat vond ik wel makkelijker gaan dan uit mijn discus maar ik ben zo vaak onderweg dan is een voorzetkamer niet zo handig om mee te nemen.
Oud 21-02-2006, 14:39
Verwijderd
Zo'n spray is eenvoudig zonder voorzetkamer te gebruiken (ik heb nog nooit een voorzetkamer gebruikt).

@Outro: Ik had het toch niet over dagelijks gebruiken...? Mijn longen zijn zeker een stuk 'getrainder' geworden dan toen ik begon met sporten, maar het is nog altijd niet heel geweldig en met Ventolin gaat het gewoon een stuk beter. En omdat ik maar twee keer per week sport, vind ik dat ik het dan best preventief kan gebruiken (ik heb al genoeg last van andere dingen tijdens het sporten en ook met ventolin is het qua ademhaling nog niet ideaal, maar 't is iig beter dan niets).
Met citaat reageren
Oud 21-02-2006, 14:52
Verwijderd
Nu we het toch zo over sporten hebben, dat is btw wel een aardige tip (die heeft Outro ook al gegeven). Ga sporten, zorg dat je conditie goed is, dan heb je minder last en ook je longinhoud ed zal ervan toenemen, wat ook een voordeel is. Zoek wel een sport uit waarbij je zo min mogelijk last hebt (sommige mensen hebben minder last bij warme en vochtige lucht, daarvoor is zwemmen bv. handig, anderen reageren juist erg op chloor ed, daarvoor is zwemmen dan juist weer niet handig en zij kunnen dan beter gaan hardlopen ofzo, bij de keuze kan je ook rekening houden met eventuele hooikoorts ed - een individuele sport kan fijn zijn omdat je dan geen rekening met anderen hoeft te houden, maar een teamsport is soms leuker en als de trainer van je astma afweet en er rekening mee wil houden ed, dan gaat het vaak goed).

Ken je btw het astmafonds ? Daar kun je informatie aanvragen en ze hebben ook een telefoonlijn waar je heen kunt bellen voor vragen of om gewoon even te praten ed. Mijn moeder heeft er veel steun aan gehad (zowel voor zichzelf, maar ook als ik weer eens veel last had).
Met citaat reageren
Oud 21-02-2006, 15:47
Phenobarbidoll
Phenobarbidoll is offline
Citaat:
Outro schreef op 21-02-2006 @ 14:42 :
njaa ik bedoel natuurlijk inhaleren. En ja voorafgaand aan sporten is idd gebruikelijk. Maar echt niet als dagelijks middel, dan spreek jij toch echt andere dokters dan ik

op advies van mijn dokter gebruik ik 2 keer ventolin per dag, én voor ik ga sporten. dat jij dat niet hoeft zegt natuurlijk niks over anderen.
Oud 21-02-2006, 18:12
Ndimension
Ndimension is offline
Touwtjespringen lijkt misschien voor kleine meisjes in roze jurkes, maar probeer het maar eens 5 minuten achter elkaar vol te houden. Erg goede oefening. Heb het enkele maanden gedaan en mijn conditie ging goed vooruit.
Oud 21-02-2006, 18:39
Verwijderd
Citaat:
Phenobarbidoll schreef op 21-02-2006 @ 16:47 :
op advies van mijn dokter gebruik ik 2 keer ventolin per dag, én voor ik ga sporten. dat jij dat niet hoeft zegt natuurlijk niks over anderen.
Ik gebruik tweemaal per dag flixotide, dat werkt ontspannend en verruimend op de luchtwegen. Ventolin werkt korter en is toch meer symptoomgericht, fijn als je in een stoffige kamer moet slapen, maar er zijn ook andere medicijnen die bij sommige mensen beter helpen, ik ben erg blij dat ik dat spul nu gebruik.
Met citaat reageren
Oud 21-02-2006, 21:25
Bell
Bell is offline
Ik heb ook astma en ik mijn longen functioneerden nog maar voor 65%. het is ongeveer anderhalf jaar geleden ontdekt.

in de zomer heb ik er minder last van en gebruik ik minder medicijnen.

de rest van het jaar (vooral als het vochtig is buiten) gebruik ik twee keer per dag flixotide discus en 2x ventolin discus.
De ventolin gebruik ik eerst, om mn luchtwegen open te zetten en 10 minuutjes na de ventolin gebruik ik de flixotide. die werkt langer doordat de luchtwegen al opengezet zijn door de ventolin.

Ik kan ook helemaal niet tegen rokerige ruimtes en heb het dan gelijk benauwd. maar verder is er goed mee te leven
Met citaat reageren
Oud 21-02-2006, 21:54
Verwijderd
Ik gebruik sinds kort ook die Seretide Diskus, helpt wel goed geloof ik, alleen dat poeder vind ik ranzig. Hiervoor had ik zo'n inhalatortje, die hielp minder goed heb ik het idee.

Ik heb eigenlijk nooit écht last, afgezien van uitgaan en wanneer ik verkouden ben.

Heel af en toe heb ik wel een longinfectie/ontsteking, zoals een paar weken terug. En dan wordt mijn astma wel super irritant. Wisselwerking ofzo.

Tja verder ben ik wel vrij kortademig maar ik sport ook niet, dus eigen schuld he.
Mijn dokter vind ook dat ik een longtest moet doen, maar ik heb geen zin.
Met citaat reageren
Oud 22-02-2006, 18:47
jet
jet is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 20-02-2006 @ 21:54 :
Wow, bedankt Dat zijn eigenlijk de soort verhalen waar ik wat mee kan

Weet jij nog wat voor waarden je ongeveer had bij die longfunctiemeting? Ik ben gewoon benieuwd of 70% nou erg laag is of dat het wel meevalt.
ik heb echt geen idee.. ik weet wel dat ik op zo'n hhm hhm piek ding... (hoe heet dat? zo'm klein apparaatje waar je in blaast) maar de helft blaas op slechte dagen maar op goede gewoon helemaal
Oud 22-02-2006, 22:16
Verwijderd
peakflowmeter.
wat een rotdingen zijn dat zeg, die gebruik ik echt nooit meer
Met citaat reageren
Oud 24-02-2006, 18:57
jet
jet is offline
Citaat:
vlep`un schreef op 22-02-2006 @ 23:16 :
peakflowmeter.
wat een rotdingen zijn dat zeg, die gebruik ik echt nooit meer
ja daar word je zwaar depressief van

oh en al die mensen die zo´n inhaler gebruiken als op het enige plaatje in dit topic:vraag een ander aan je arts. mij is in het astma centrum en door mijn kinderarts, en door mn huisarts verteld dat dat ding niet goed meer werkt en ouderwets is. op het moment dat je benauwd bent, komt dat spul namelijk niet (snel genoeg) je longen in. je kan dus beter zo'n diskhaler (oid) hebben
Oud 24-02-2006, 19:38
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
jet schreef op 24-02-2006 @ 19:57 :
ja daar word je zwaar depressief van

oh en al die mensen die zo´n inhaler gebruiken als op het enige plaatje in dit topic:vraag een ander aan je arts. mij is in het astma centrum en door mijn kinderarts, en door mn huisarts verteld dat dat ding niet goed meer werkt en ouderwets is. op het moment dat je benauwd bent, komt dat spul namelijk niet (snel genoeg) je longen in. je kan dus beter zo'n diskhaler (oid) hebben
Wat is er dan met zo'n piekstroommeter?

Toen ik die longfunctiemeting had, kreeg ik Ventolin met zo'n inhalator als op het plaatje van Leonoor, met een voorzetkamer en ik had het idee dat dat juist beter werkte dan met mijn Diskus. Met die Diskus houd ik altijd zoveel poeder in mijn mond en dat lijkt me niet de bedoeling. Zeker niet met ontstekingsremmers waarvan je een schimmelinfectie kan krijgen als het achterblijft in je mond of heb ik het nou mis?
Oud 24-02-2006, 20:14
Verwijderd
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 24-02-2006 @ 20:38 :
Zeker niet met ontstekingsremmers waarvan je een schimmelinfectie kan krijgen als het achterblijft in je mond of heb ik het nou mis?
Als je die gebruikt moet je daarom ook je mond spoelen nadat je het ingenomen hebt.
Met citaat reageren
Oud 24-02-2006, 20:50
jet
jet is offline
ja en gorgelen

toen mijn amandelen er vorig jaar werden uitgehaald had ik juist schimmels van dat inhalator ding.. maar je kan van allebei schimmels krijgen. en dat je jouw poeder niet naar binnen krijgt: moet je echt even naar een astma centrun gaan (als dat in de buurt zit) die kunnen je precies uitleggen hoe het moet enzo

@ leonoor: het is heel deprimerend als je op goede dagen dat ding makkelijk volblaast, en op slechte net tot een derde komt
Oud 25-02-2006, 06:30
Verwijderd
Citaat:
jet schreef op 24-02-2006 @ 21:50 :
@ leonoor: het is heel deprimerend als je op goede dagen dat ding makkelijk volblaast, en op slechte net tot een derde komt
Ik zei er niets over.

Ik heb nooit zo'n ding gehad, tijdens een spreekbeurt van een vriendin op de basisschool wel eens er op geblazen om de klas te laten zien hoe iemand met astma 'scoorde'.
Met citaat reageren
Oud 25-02-2006, 09:24
jet
jet is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 25-02-2006 @ 07:30 :
Ik zei er niets over.

Ik heb nooit zo'n ding gehad, tijdens een spreekbeurt van een vriendin op de basisschool wel eens er op geblazen om de klas te laten zien hoe iemand met astma 'scoorde'.
ik zie waanbeelden
Oud 02-03-2006, 20:46
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik gebruik sinds vandaag Seretide en ik heb nu al pijn in mijn keel terwijl ik toch gespoeld heb en zo goed mogelijk heb geprobeerd te gorgelen, dat kan ik echt niet namelijk maar ik ga wel oefenen.

Ik vind het best wel irritant spul. Iemand nog meer tips om te voorkomen dat ik keelpijn of een schimmelinfectie oid krijg of doe ik nu weer te panisch?
Oud 03-03-2006, 09:42
jet
jet is offline
seretide is sowieso kut spul (voor mij dan)
maar uh hoe gebruik je het? met zo'n diskus, of zo'n puf ding?
Oud 03-03-2006, 10:53
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
jet schreef op 03-03-2006 @ 10:42 :
seretide is sowieso kut spul (voor mij dan)
maar uh hoe gebruik je het? met zo'n diskus, of zo'n puf ding?
Waarom vond je het rotspul dan?

Ik heb een Diskus om te inhaleren.
Oud 03-03-2006, 17:13
Verwijderd
Je krijgt heus niet in twee dagen een schimmelinfectie. Als je gewoon elke keer netjes je mond spoelt en je bent er niet heel gevoelig voor zal het vast wel mee vallen.
Met citaat reageren
Oud 03-03-2006, 19:58
jet
jet is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 03-03-2006 @ 11:53 :
Waarom vond je het rotspul dan?

Ik heb een Diskus om te inhaleren.
ik trek de bijwerkingen niet.. (ik stuiter al hyperventilerend door de kamer )

maar wat leonoor al zei: met zo'n spoed zal het niet lopen, en o'n schimmel is ook niet dodelijk ofzo.. dus gewoon goed gorgelen, en dan komt het wel goed

Regels voor berichten