Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Eten & Drinken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-03-2006, 16:14
Syzygy
Syzygy is offline
Ik vroeg me af of veel mensen, als ze vlees eten, bij het vlees van het ene dier een (groter) schuldgevoel hebben dan bij vlees van een ander dier.
Men vindt het vaak normaal als je koeienvlees eet, maar paardenvlees is dan ineens zielig.
Hoe denk jij daarover? Eet jij net zo makkelijk een paardenbiefstuk of eendenborst als een varkenslapje of een kippenpootje?
Bij welk dier voel jij je echt schuldig als je het zou opeten? En waarom?

Ik krijg bij het eten van koeien/varkens/kippen- vlees niet echt een schuldgevoel. Heb ook al wel eens eend op, en dat voelde niet echt anders. Ik denk dat ik ook gewoon paarden- of hondenvlees zou kunnen eten als het lekker smaakt.

Bij lamavlees zou ik me waarschijnlijk wel schuldig voelen omdat het m'n lievelingsdieren zijn, maarja wanneer eet je nou lamavlees.
Oud 08-03-2006, 16:45
Bloem
Bloem is offline
Ik krijg bij het eten van elk vlees een soort schuldgevoel, oa. daarom eet ik geen vlees. (Hoewel ik biologisch vlees wel zou willen overwegen omdat die dieren een beter leven hebben gehad dan dieren in de bioindustrie.)
Met citaat reageren
Oud 08-03-2006, 16:50
Nona
Nona is offline
Ik krijg er geen schuldgevoel van. Als het bij een kip niet hoeft, hoeft het bij een eend ook niet. Maar ik ben wel van mening dat er hier en daar op belachelijke wijze met dieren omgegaan wordt.
Oud 08-03-2006, 17:02
Syzygy
Syzygy is offline
Citaat:
Kruimel schreef op 08-03-2006 @ 17:50 :
Ik krijg er geen schuldgevoel van. Als het bij een kip niet hoeft, hoeft het bij een eend ook niet. Maar ik ben wel van mening dat er hier en daar op belachelijke wijze met dieren omgegaan wordt.
Dus je zou ook gewoon een hond of een kat eten?

Vind ik wel verrassend want de personen die ik er over gesproken heb zouden het niet over hun hart kunnen verkrijgen. Dat zijn meestal de mensen die een hond of kat als huisdier hebben...
Oud 08-03-2006, 17:31
Experiment
Experiment is offline
Ik heb er geen moeite mee. Heb zelf drie konijnen, maar ik vind ze heerlijk Waar ik wel moeite mee heb ik ganzenlever, nadat ik een filmpje gezien heb hoe die ganzen vastgespijkerd werden en vervolgens een trechter in de bek kregen, zodat het voer er letterlijk ingeperst werd... gatverdamme
Met citaat reageren
Oud 08-03-2006, 17:32
Pinksterhaas
Pinksterhaas is offline
Citaat:
Kruimel schreef op 08-03-2006 @ 17:50 :
Ik krijg er geen schuldgevoel van. Als het bij een kip niet hoeft, hoeft het bij een eend ook niet.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2006, 19:00
Verwijderd
ik eet liever gebraden eekhoorn

Een chinees hondje gaat er ook wel in bij mij
Met citaat reageren
Oud 08-03-2006, 19:04
Verwijderd
Toen ik nog vlees at had ik dat wel, maar oa daarom ben ik gestopt met vlees eten. Ik zat al tijden met het idee om vegetarier te worden toen mijn vader een keer schapenvlees gekocht had. Ik had een hap in mijn mond toen ik vroeg van welk beest het eigenlijk kwam. Toen hij schaap zei heb ik het uitgespuugd en daarbij gezegd nooit meer vlees te zullen eten. Dat is nu een jaar of twaalf geleden en sindsdien heb ik inderdaad nooit meer een hap vlees gegeten.

Op dit moment zit ik dus niet meer met dat probleem.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2006, 19:27
Verwijderd
De ekoslager in Groningen verkoopt alleen kip, rund, varkensvlees en lamsvlees. Dus bij het eten van een ander soort zoogdier of vogel zou ik me schuldig voelen omdat het niet biologisch is. Of bij kweekvis. Of vis die aan het uisterven is. Insecten kan ik denk ik altijd wel zonder schuldgevoel eten, maar daar komen dan wel weer andere afkerige gevoelens bij kijken
Met citaat reageren
Oud 08-03-2006, 19:38
Henkje
Henkje is offline
Ik denk dat ik bij honden en kattenvlees het moeilijker vind om te eten, omdat het zelf vleeseters zijn.
Ook hebben ze een ander 'nut' namelijk huisdier, knuffeldier, gezelschapsdier, dan vleesproductie dieren zoals koeien.

Ik heb een aantal jaar vegetarisch gegeten, nu eet ik wel vlees omdat het makkelijker is thuis. Maar als ik op mezelf ga wonen, wil ik of geen vlees of biologisch vlees eten.
Oud 08-03-2006, 20:15
Sherco
Sherco is offline
Citaat:
Bloem schreef op 08-03-2006 @ 17:45 :
Ik krijg bij het eten van elk vlees een soort schuldgevoel, oa. daarom eet ik geen vlees. (Hoewel ik biologisch vlees wel zou willen overwegen omdat die dieren een beter leven hebben gehad dan dieren in de bioindustrie.)
Oud 08-03-2006, 21:02
Nona
Nona is offline
Citaat:
Syzygy schreef op 08-03-2006 @ 18:02 :
Dus je zou ook gewoon een hond of een kat eten?
Die plaats ik niet onder de categorie "dieren om op te eten", maar dat heeft weinig te maken met schuldgevoel.
Oud 08-03-2006, 21:28
Uice
Uice is offline
Ieder vlees, zeker uit de bio-industrie.
Oud 08-03-2006, 23:36
Nobucta
Nobucta is offline
Nu is het wel zo dat een paard wel doorheeft dat ie geslacht gaat worden, en een koe nauwelijks, dus het is hoe dan ook "zieliger", maar huzarensalade is .
Met citaat reageren
Oud 09-03-2006, 06:52
Verwijderd
Citaat:
Nobucta schreef op 09-03-2006 @ 00:36 :
Nu is het wel zo dat een paard wel doorheeft dat ie geslacht gaat worden, en een koe nauwelijks, dus het is hoe dan ook "zieliger", maar huzarensalade is .
Leg mij uit hoe een paard dat door heeft?
Met citaat reageren
Oud 09-03-2006, 12:04
Somebody Special
Somebody Special is offline
Koeien voelen het ook hoor, weet nu niet meer of ze het voelen of ruiken (angstgeur) maar ze weten het iig.

Ik heb geen problemen met het eten van dieren (normale 'eetdieren' dus, gen honden ofzo).
Kan me geen leven zonder vlees voorstellen.
Oud 09-03-2006, 14:36
Nobucta
Nobucta is offline
Citaat:
Mortification schreef op 09-03-2006 @ 07:52 :
Leg mij uit hoe een paard dat door heeft?
Mijn ex werkt in een slachthuis, en daar worden de dieren (zoals overal eigenlijk) met een pen door hun hoofd hersendood gemaakt. Hiervoor moeten ze een kleine ruimte inlopen, hoofd tegen masker en pats. Koeien stappen er gewillig in, hebben niet door wat er te gebeuren staat, paarden daarentegen wel. Die worden onrustig, en angstig, en hebben door dat hun einde nadert.

Het betreft trouwens vrij vaak paarden die een been gebroken hebben oid, en dan staat er in de kamer ernaast een twaalfjarig meisje van wie het paard was. Huhu.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2006, 15:55
Dexter_M
Dexter_M is offline
Ik krijg er geen schuldgevoel van, ik eet gewoon door
Met citaat reageren
Oud 09-03-2006, 16:15
MTpower
MTpower is offline
Schuldgevoel heb ik geen last van, er zijn wel vlees soorten die ik uit principe niet eet
Waaronder dus paard, hond, kat, mens, kalf/lam, konijn etc.
Waarom?
Ik vind dat gewoon geen dieren die gegeten behoren te worden.
Oud 09-03-2006, 19:29
mar87
mar87 is offline
Citaat:
MTpower schreef op 09-03-2006 @ 17:15 :
Schuldgevoel heb ik geen last van, er zijn wel vlees soorten die ik uit principe niet eet
Waaronder dus paard, hond, kat, mens, konijn
Waarom?
Ik vind dat gewoon geen dieren die gegeten behoren te worden.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2006, 21:12
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
mar87 schreef op 09-03-2006 @ 20:29 :
Waarom lam en kalf wel, als ik vragen mag?
Oud 10-03-2006, 13:17
dafzzz
dafzzz is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 08-03-2006 @ 20:04 :
Toen ik nog vlees at had ik dat wel, maar oa daarom ben ik gestopt met vlees eten. Ik zat al tijden met het idee om vegetarier te worden toen mijn vader een keer schapenvlees gekocht had. Ik had een hap in mijn mond toen ik vroeg van welk beest het eigenlijk kwam. Toen hij schaap zei heb ik het uitgespuugd en daarbij gezegd nooit meer vlees te zullen eten. Dat is nu een jaar of twaalf geleden en sindsdien heb ik inderdaad nooit meer een hap vlees gegeten.

Op dit moment zit ik dus niet meer met dat probleem.
zoiets had ik ook, maar dan met kalkoenvlees
Met citaat reageren
Oud 10-03-2006, 14:26
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Nee, ik krijg geen schuldgevoel, die beesten op mijn bord zijn immers dan toch al dood. Maar ik zou nooit ganzenlever, hond, insekten, kat of zoiets eten, om de redenen die hier al genoemd zijn. Liever ook geen varken, koe en paard, maar dat komt omdat ik dat allemaal niet echt lust.
Oud 10-03-2006, 14:32
Bloem
Bloem is offline
Watvoor vlees eet je nog wel dan?
Met citaat reageren
Oud 10-03-2006, 14:34
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Bloem schreef op 10-03-2006 @ 15:32 :
Watvoor vlees eet je nog wel dan?
Kip En ik eet ook wel ander vlees, maar dan dingen als hamburgers en schnitzel en zo. Dat is anders dan zo'n varkenslapje, minder taai.
Oud 10-03-2006, 14:47
Bloem
Bloem is offline
Haha oke

Heb je zeker niet de keuringsdienst van waarde gezien over hoe (gepaneerde) schnitzels gemaakt worden, dan hoef je die spontaan ook niet meer
Met citaat reageren
Oud 10-03-2006, 14:49
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Bloem schreef op 10-03-2006 @ 15:47 :
Haha oke

Heb je zeker niet de keuringsdienst van waarde gezien over hoe (gepaneerde) schnitzels gemaakt worden, dan hoef je die spontaan ook niet meer
Waarschijnlijk niet, nee Als ik zulk soort filmpjes zie, word ik op slag vegetarisch en daar wilde ik eigenlijk nog even mee wachten tot ik uit huis ben, zodat het gemakkelijker voor mijn ouders met koken is.
Oud 10-03-2006, 17:33
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
van een paarden of honden krijg ik geen sterkere visioenen dan van een kip. als er kat- of hondenvlees bij de slager zou liggen, zou je daar net zo gewend aan raken. nu het er niet ligt, lijkt me het een minder idee. ik eet nooit vogel of vis, ik vind ook niet dat ik daar van hou, ik zou het ook niet graag eten, maar dat heeft in principe niets met schuldgevoel te maken.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2006, 19:31
Verwijderd
waarom een schuldgevoel de beesten zijn al dood en als jij het niet eet dan eet een ander het wel.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2006, 21:24
Multilot
Multilot is offline
dat maakt voor mij echt geen verschil. vlees is vlees
Oud 11-03-2006, 00:26
Cesar
Cesar is offline
Schuldgevoel is een beetje overdreven, maar ik ben wel geneigd eerder bijvoorbeeld kippenvlees of varkensvlees te eten dan paardenvlees of hondenvlees. Simpelweg omdat ik bij kippen en varkens aan "eten" denk en bij paarden en honden aan "huisdieren". Beetje raar; noem het simpel van geest.
Met citaat reageren
Oud 11-03-2006, 03:24
Blood Fire Rage
Blood Fire Rage is offline
Citaat:
Cesar schreef op 11-03-2006 @ 01:26 :
Beetje raar; noem het simpel van geest.
Of je bent niet zo streng voor jezelf en noemt het 'cultureel bepaald'.
Oud 11-03-2006, 07:18
snoopy
snoopy is offline
Ik denk dat ik schuldgevoel alleen bij katten zou krijgen. Beetje vreemd, dat weet ik, maar ja.
Oud 11-03-2006, 17:37
Badaboem
Badaboem is offline
Ik weet het niet ik eet geen paard omdat ik dat zielig vind en een koe wel omdat dat me niet kan schelen ik denk dat het iets psychologisch is ik vind paarden sierlijk en menselijker dan koeien omdat ik koeien dom vind daarom eet ik wel koe en geen paard
Met citaat reageren
Oud 11-03-2006, 17:43
DanielC
DanielC is offline
Nee hoor, daar doe ik niet aan. Ik eet alles, mits het lekker is.
Oud 11-03-2006, 17:52
drilboor sjakie
drilboor sjakie is offline
Citaat:
DanielC schreef op 11-03-2006 @ 18:43 :
Nee hoor, daar doe ik niet aan. Ik eet alles, mits het lekker is.
Oud 12-03-2006, 13:25
paco de taco
paco de taco is offline
schuldgevoelens krijg ik er niet van, behalve als het 1 van de laatste in zijn soort is natuurlijk

maar iedereen heeft het hier over paarden, krijgen jullie dan ook schuldgevoelens als je een frikandel eet?
Oud 12-03-2006, 13:37
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
Bloem schreef op 10-03-2006 @ 15:47 :
keuringsdienst van waarde
Oud 12-03-2006, 18:39
Dato_16
Dato_16 is offline
Waarom zou je bij een paard bijvoorbeeld wel een schuld gevoel krijgen?
omdat dat zulke lieve beesten zijn?
brr van zulke stellingen gaan mijn haren recht overeind staan...
Met citaat reageren
Oud 12-03-2006, 18:48
MB
MB is offline
Ik heb geen last van een schuldgevoel bij het eten van vlees, ik zou alleen misschien wat minder snel bijvoorbeeld kreeft eten, omdat deze levend gekookt wordt en ik dat echt een smerig en vreselijk idee vind.
Oud 12-03-2006, 21:38
Juda[NL]
Juda[NL] is offline
Citaat:
MB schreef op 12-03-2006 @ 19:48 :
Ik heb geen last van een schuldgevoel bij het eten van vlees, ik zou alleen misschien wat minder snel bijvoorbeeld kreeft eten, omdat deze levend gekookt wordt en ik dat echt een smerig en vreselijk idee vind.
Dat is zo lekker
Oud 12-03-2006, 21:41
NilsHolgersson
NilsHolgersson is offline
Als het paard nog leeft, en ik zomaar een hap uit zn lijf neem, voel ik me wel schuldig denk ik.. dan staat ie daar een beetje te jammeren met een dikke wond
als hij toch al dood is, dan niet.. ik heb 'm toch niet gedood, en hij was toch al aan het doodgaan
Met citaat reageren
Oud 12-03-2006, 23:49
Dato_16
Dato_16 is offline
Citaat:
NilsHolgersson schreef op 12-03-2006 @ 22:41 :
ik heb 'm toch niet gedood, en hij was toch al aan het doodgaan
Jij denkt toch niet serieus dat jouw stukje paardenvlees van een paard komt wat van ouderdom is gestorven?
Met citaat reageren
Oud 13-03-2006, 14:21
NilsHolgersson
NilsHolgersson is offline
Citaat:
Dato_16 schreef op 13-03-2006 @ 00:49 :
Jij denkt toch niet serieus dat jouw stukje paardenvlees van een paard komt wat van ouderdom is gestorven?
Jij denkt toch niet serieus dat er onsterfelijke paarden bestaan.. ieder paard wat je ziet is in wezen aan het doodgaan [waar haal je dat ouderdom toch vandaan]
Als ik een paard was had ik die wei en die stal na een paar dagen ook wel gezien, vreet me dan maar op
Met citaat reageren
Oud 13-03-2006, 14:35
ook hallo
ook hallo is offline
Ik eet gewoon al het vlees, hond en kat zou ik best een keer willen proeven en als ik dat lekker vind eet ik dat ook gewoon. Ik vind het onzin dat een bepaald dier dan weer zieliger is dan een ander dier.
Met citaat reageren
Oud 14-03-2006, 21:51
Verwijderd
Ik krijg er geen schuldgevoel van, of ik nou een koe of een paard eet. Ik heb verder nog niet echt exotische diersoorten op, dus voor de rest zou ik het niet echt weten, maar als het lekker is zou ik niet weten waarom niet.
Ik denk dat ik me toch wel heel schuldig zou voelen als ik pandavlees moest eten, die beesten zijn immers bezig uit te sterven en ze zijn best lief om te zien
Met citaat reageren
Oud 15-03-2006, 12:00
suvórov
suvórov is offline
Ik snap niet dat mensen meer schuldgevoel hebben bij het eten van een ander dier dan wat 'gebruikelijk is'. Als je je al kan bedenken dat het eten van een kat of een hond niet echt te doen is, bedenk dan ook dat het eten van een varken, vis of koe, welke net zo goed dieren zijn met zenuwen en een psyche, net zo hard niet te doen is. Of dat, of zeik niet over onderscheid.
Oud 15-03-2006, 12:49
BCR
BCR is offline
Citaat:
Blood Fire Rage schreef op 11-03-2006 @ 04:24 :
Of je bent niet zo streng voor jezelf en noemt het 'cultureel bepaald'.

Oh en ik maak wel onderscheid tussen dieren. Dus ook met het eten van dieren.
Oud 15-03-2006, 21:03
De Dood
De Dood is offline
ik heb wel dat als ik een ei eet, dat ik dan denk GODVERDOMME ZIT IK GEWOON IETS OP TE VRETEN WAT UIT EEN KIP ZN REET KOMT!!!! maar ik probeer het te onderdrukken en eet dan rustig verder
Met citaat reageren
Oud 16-03-2006, 15:07
Verwijderd
Citaat:
De Dood schreef op 15-03-2006 @ 22:03 :
ik heb wel dat als ik een ei eet, dat ik dan denk GODVERDOMME ZIT IK GEWOON IETS OP TE VRETEN WAT UIT EEN KIP ZN REET KOMT!!!! maar ik probeer het te onderdrukken en eet dan rustig verder
Een kip heeft geen reet, een kip heeft een cloaca. Verder is een kip ook nog vrouwelijk, fysiek en daarom ook taalkundig. Ergo, niet 'een kip z'n reet' maar 'een kip d'r cloaca'.

Verder, wat suvórov zegt.

Aanvullend: ik maak geen onderscheid tussen vlees. Vlees is vlees en ik eet het uit principe niet. Zou ik het wel eten, dan zou het me niet uitmaken of het van een koe, een hond of een mens afkomt.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten