Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-03-2006, 15:08
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Ik ben bezig een onderzoek op te zetten om een aantal variabelen te meten in betrekking tot verlatingsangst en echtscheidingen. Nu is er bar slecht wetenschappelijke informatie op internet te vinden en zelfs de zoekmachine van de bibliotheek op school gaf 0,0 informatie!

Weet iemand websites, wetenschapelijke artikelen, boeken etc. waarin dit behandeld wordt?

Verder kan ik ook niet de engelse benaming voor verlatingsangst vinden. Weet iemand deze toevallig?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-03-2006, 15:12
Verwijderd
Toevallig ben ik zelf ook net bezig met een verslag over angst (gegeneraliseerde angststoornis dan). Over seperatieangst (of bedoel je dat niet?) is wel veel te vinden, maar in combinatie met echtscheidingen heb ik nog niet echt iets gelezen...maar misschien komt dat omdat ik niet specifiek naar dat onderwerp heb gezocht. Je zou iig de boeken Kinder- en Jeugdpsychiatrie van Verhulst & Verheij eens kunnen bekijken, misschien dat daar iets in staat? (Ik heb er hier twee, zal zo wel even kijken of ik zo snel iets zie staan over dat onderwerp.)
Met citaat reageren
Oud 08-03-2006, 15:20
Tink*
Tink* is offline
www.verlatingsangst.nl is een forum. Misschien dat je daar ook meer informatie vandaan kunt halen. Maar dit had je vast al gevonden.
Oud 08-03-2006, 15:22
Verwijderd
In één van de twee boeken (Kinder- en Jeugdpsychiatrie: Psychopathologie, van Verhulst, Verheij en Ferdinand) wordt het woord echtscheiding één keer genoemd (of iig er wordt in het register één paginanummer gegeven): "Een echtscheiding kan worden beschouwd als een stressvolle levengebeurtenis voor een kind, hoewel het risico van latere problemen niet zozeer voortvloeit uit de scheiding op zich, maar uit de conflicten en de vijandigheid die geassocieerd zijn met een echtscheiding (Fergusson e.a., 1992)." (blz. 442) Over de invloed van ruzies ed op het ontwikkelen van gedrags- en emotionele problemen staat nog wel het één en ander in datzelfde boek. En er staat een heel hoofdstuk in over de separatieangststoornis.

In de andere boeken staat iig het eea over de separatieangststoornis. Als je wilt wil ik nog wel even kijken of ik dat ene boek dat ik nog heb ook iets over echtscheinding staat, maar dan is het wel handig als ik weet of dit een beetje is wat je zoekt of dat je heel ander soort informatie zoekt.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2006, 15:26
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 08-03-2006 @ 16:12 :
Toevallig ben ik zelf ook net bezig met een verslag over angst (gegeneraliseerde angststoornis dan). Over seperatieangst (of bedoel je dat niet?) is wel veel te vinden, maar in combinatie met echtscheidingen heb ik nog niet echt iets gelezen...maar misschien komt dat omdat ik niet specifiek naar dat onderwerp heb gezocht. Je zou iig de boeken Kinder- en Jeugdpsychiatrie van Verhulst & Verheij eens kunnen bekijken, misschien dat daar iets in staat? (Ik heb er hier twee, zal zo wel even kijken of ik zo snel iets zie staan over dat onderwerp.)
Als ik het zo bekijk heeft seperatieangst meer met kinderen te maken. Ons onderzoek gaat meer over de jong-volwassenen bij wie in hun jeugd de ouders gescheiden zijn. In combinatie met echtscheidingen is daarover nog minder te vinden dan wanneer ik de term verlatingsangst gebruik.

Ik vind het behoorlijk vreemd dat ik zo slecht informatie kan vinden Je zou toch denken dat dit onderwerp uitgebreid behandeld is door psychologen.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2006, 15:28
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 08-03-2006 @ 16:22 :
In één van de twee boeken (Kinder- en Jeugdpsychiatrie: Psychopathologie, van Verhulst, Verheij en Ferdinand) wordt het woord echtscheiding één keer genoemd (of iig er wordt in het register één paginanummer gegeven): "Een echtscheiding kan worden beschouwd als een stressvolle levengebeurtenis voor een kind, hoewel het risico van latere problemen niet zozeer voortvloeit uit de scheiding op zich, maar uit de conflicten en de vijandigheid die geassocieerd zijn met een echtscheiding (Fergusson e.a., 1992)." (blz. 442) Over de invloed van ruzies ed op het ontwikkelen van gedrags- en emotionele problemen staat nog wel het één en ander in datzelfde boek. En er staat een heel hoofdstuk in over de separatieangststoornis.

In de andere boeken staat iig het eea over de separatieangststoornis. Als je wilt wil ik nog wel even kijken of ik dat ene boek dat ik nog heb ook iets over echtscheinding staat, maar dan is het wel handig als ik weet of dit een beetje is wat je zoekt of dat je heel ander soort informatie zoekt.
Die ruzies en het invloed daarvan op de ontwikkeling is wel interessant ja. Wordt daar geen verlatingsangst genoemd?
Met citaat reageren
Oud 08-03-2006, 15:30
Verwijderd
De seperatieangst moet begonnen zijn voor het 18de jaar (volgens de criteria uit de DSM-IV), maar verder maakt het volgens mij niet zoveel uit hoe oud je bent oid. Dat boek gaat over kinder- en jeugdpsychiatrie, dus richt de informatie die daarin staat zich logischerwijs ook op het voorkomen van de stoornis bij kinderen en jeugdigen.

Citaat:
Je zou toch denken dat dit onderwerp uitgebreid behandeld is door psychologen.
Dat zal vast ook wel, maar misschien onder een andere noemer.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2006, 15:31
Verwijderd
Citaat:
Chloe Siere schreef op 08-03-2006 @ 16:28 :
Die ruzies en het invloed daarvan op de ontwikkeling is wel interessant ja. Wordt daar geen verlatingsangst genoemd?
Nee, in het hele boek wordt verlatingsangst volgens mij niet genoemd. Is verlatingsangst een wetenschappelijke benaming? In de DMS-IV wordt het volgens mij ook niet besproken. Het zou wel verklaren waardoor je weinig vindt... Maar misschien zit ik er wel helemaal naast.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2006, 15:41
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Ja het zou goed kunnen dat het niet de goede benaming is. We gaan ook wel even navraag doen bij een psychologie docent. Die weet vast wel betere zoektermen.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2006, 15:44
Verwijderd
Misschien heb je ook nog iets aan:
http://www.opvoedadvies.nl/scheiding.htm
http://www.echtscheidingswijzer.nl/s...-kinderen.html
http://www.mobiel-pleegzorg.nl/archief/2005/mo05111.htm
http://www.nrc.nl/W2/Lab/Profiel/Ech.../kinderen.html

Maar het zijn geen van allen echt onderzoeken. In een aantal artikelen worden wel verschillende onderzoeken naar echtscheiding genoemd, maar ik zou niet weten of daar iets in staat waar je wat aan zou hebben.

Citaat:
Chloe Siere schreef op 08-03-2006 @ 16:41 :
Ja het zou goed kunnen dat het niet de goede benaming is. We gaan ook wel even navraag doen bij een psychologie docent. Die weet vast wel betere zoektermen.
Dat lijkt me verstandig. Het is zo zonde om veel tijd te 'verspillen' met zoeken als je met een andere term zo tig resultaten tevoorschijn kunt toveren. Hopelijk is dat ook het geval.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2006, 15:53
Blood Fire Rage
Blood Fire Rage is offline
Ik weet niet wat voor opleiding je doet, maar is dat niet waar je een docent voor hebt?
Oud 08-03-2006, 15:59
Verwijderd
Tijdens een zoektocht naar informatie voor mijn eigen opdracht:
Titel: Aangrijpende belevenissen van kinderen: angsten, pesten, dood, scheiden, misbruik
Auteur: Pim Steerneman
Editie: 2e dr.
Plaats van uitgave: Leuven
Uitgever: Garant
Jaar van uitgave: 2002
Wie weet staat er wat interessants in.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2006, 17:44
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Blood Fire Rage schreef op 08-03-2006 @ 16:53 :
Ik weet niet wat voor opleiding je doet, maar is dat niet waar je een docent voor hebt?
De docent die we voor dit vak hebben is een communicatie docent. Ik doe wel een psychologie opleiding dus we hebben wel docenten die daarbij kunnen helpen. Daar heb ik dan alleen wel andere lessen van.

En het is toch ons onderzoek? Niet alles wordt je voorgekauwd hoor.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2006, 07:24
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Geen psychologie studenten die wat weten? Uit onze leraar kregen we ook niet veel zinnigs...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten