Hallo,
ik heb de afgelopen maand besloten te stoppen met mijn huidige opleiding (2e jaars sph). Ik wil mijn hart volgen en de grafische sector in gaan. Ik kom alleen nogal wat problemen tegen bij het zoeken van een opleiding die echt is wat ik zoek.
Wat is het probleem?
Er zijn er zoveel in die richting en ik merk dat niet echt heel duidelijk voor mezelf krijg wat nou eignelijk de verschillen tussen de opleidingen zijn.
Zo zoek ik een hbo opleiding in de grafische sector, niet alleen het vormgeven van dingen die afgedrukt worden etc. maar ook digitaal zoals websites etc. Ik heb geen idee of dit altijd allemaal onder grafische vormgeving hoort of dit juist 2 helemaal verschillende richtingen zijn. Verder vind ik alles rond vormgeving (niet alleen met pc) heel gaaf, maar ik realiseer mij wel dat dat weerschijnlijk nooit in 1 opleiding kan.
Ik heb nu 3 opleidingen op het oog.
St. Joost in Breda
Het algemene propedeuse jaar en vervolgens afstudeerrichting grafische vormgeving.
Kunstacademie in Maastricht
Ook een algemeen propedeuse jaar en vervolgens afstudeerrichting grafische vormgeving
Grafisch lyceum Rotterdam
De hbo opleiding grafimedie technologie.
Heeft iemand tips voor mij, heeft iemand in een soortgelijke situatie gezeten of herkent hij/zij het feit dat ik door de bomen het bos niet meer zie?
Kan iemand mij duidelijkere verschillen aangeven wat betreft de opleidingen, is er iemand uit het werkveld die weet wat de betere opleidingen op het werkvlak zijn (hoeft niet perse een van deze 3).
Wat is het preciese verschil tussen een grafisch lyceum en een kunstacademie?
Is er iemand een die na het lezen van mijn verhaaltej denkt, ik weet een opleiding die op studie gebied in ieder geval bied wat je zoekt?
Ik begrijp dat het eignelijk vooral gaat om de sfeer ook op school, dat je moet ervaren of hij je licht, daarom vraag ik hier eigenlijk alleen naar inhouden van de opleidingen zodat ik me een beter beeld kan vormen. Ik ben zowiezo al erg laat met alles en er zijn al een paar opleidingen waar ik niet eens meer kan gaan kijken. Vandaar dat ik op deze manier toch meer duidelijkheid probeer te vinden.
Verder, zijn er mensen die in deze richting studeren en waar ik via mail of pb wat dingetjes aan zou mogen vragen mbt tot de aanname? iemand die me wat tips zou kunnen geven over wat ik wel en niet moet doen en die misschien wat werk van me zou willen bekijken en me daar tips over zou kunnen geven? Ik heb namelijk geen idee of mijn niveau op het moment hoog genoeg is om aangenomen te worden.
Sorry voor het hele lange bericht maar ik ben er serieus mee bezig en hoop hiermee ook mensen te vinden die er serieus op ingaan.