Bij mij is dit nooit ter sprake geweest, en misschien heb ik er altijd wel spijt van gehad.
Nooit was het bij mij voorgesteld om mij op te laten nemen, op de huisarts na. Op een gegeven moment ben ik wanhopig naar haar toe gegaan, dat ik het niet meer wist, dat de hulpverlener die ik had niet meer hielp, en dat ik geen uitweg zag.
Mijn huisarts stuurde de crisisdienst naar me toe.
Intussen moest ik thuis vertellen dat er iemand kwam van de crisisdienst. Pas toen zag mij moeder in dat de situatie serieus was, dat ik vastgelopen was in mijn behandeling.
De crisisdienst deed niets, en ik voelde mij wanhopiger.
Een week later heeft mijn moeder mij gevonden, nadat ik de nacht ervoor een overdosis had genomen. Mijn moeder belde de ambulance, en verloor me. Ze deed mond op mond beademing, en de ambulance nam het verder over.
Na een paar dagen Intensive Care moest ik door naar een gesloten afdeling.
Mijn moeder is overdonderd, door de situatie, door de afscheidsbrief die ik geschreven had. Mijn zus heeft de hele mond op mond beademing gezien, en heeft er heel veel moeite mee gehad.
Als ik terugkijk denk ik; had ik maar de kans gehad om het ze gewoon te vertellen. Had ik maar de kracht gehad om me te láten opnemen, alvorens het uit de hand liep.
Ik hoop dat je het positieve hiervan inziet, en dat je de kracht heb te vertellen. Het is voor een ouder veel moeilijker om het op een andere manier te horen, of erachter te komen. Probeer het echt te zeggen tegen ze, en probeer het niet te schrijven naar ze. Je moet er geen taboe van maken, het is juist heel knap en dapper dat je deze stap neemt.
Je kunt ze uitleggen dat je het op andere manieren geprobeerd hebt, maar dat je er niet genoeg aan hebt. Dat je deze kans wilt nemen, omdat het een grote kans op slagen heeft. Bovendien; je hebt al zo hard gewerkt in ambulante hulp, waarom zou je het niet afmaken, door een stapje hoger te nemen?
Moeilijk, maar zeker de moeite waard als ik je zo hoor.
Ik wens je heel veel sterkte. Probeer een goed moment uit te kiezen, met weinig prikkels.
Grtjs!